workout Skrevet 29. desember 2006 #1 Del Skrevet 29. desember 2006 Hei:) Jeg skriver fordi at jeg er en smule frustrert over meg selv.. For ganske nøyaktig 1 år siden startet jeg min nye og sunne livsstil. Jeg bestemte meg for å trene mye å spise helt ideelt, men kun 1 dag i uka der noe som helst usunt er tilatt. Jeg har klart det bra. Siden den gang har jeg gått ned 9 kg (11 på det meste, men da var jeg for tynn -52 kg på 178 cm) Problemet mitt er altså på ingen måte vekten eller noe slikt, men det er denne ene dagen hvor jeg får spise usunt. Jeg våkner opp hver lørdag og da starter det. Jeg spiser hele dagen! Er jeg stappmett bryr jeg meg ikke, jeg bare sitter å funderer på hva for noe usunt som kunne vært godt! Nesten hver lørdag ender altså med at jeg er så ufattelig kvalm og har lyst til å banke opp meg selv av dårlig samvittighet. Som sagt,l problemet ligger ikke på vekten, for jeg legger utrolig nok ikke på meg av disse dagene, jeg trener såpass mye og har svært høy forbrenning (gode gener på det områder:) )at jeg kunne gått ned enda mer om jeg ville -resten av uka når jeg kun spiser sunt sliter jeg litt for å få i meg nok mat til å holde vekten. Det som er så fortvilende er jo at denne fine dagen alltid blir ødelagt. Hvordan kan jeg igjen få et normalt forhold til mat også på lørdagene? Før når jeg ikke trente eller var særlig bevisst på kostholdet mitt overspiste jeg aldri på den måten. Når jeg har spist så mye blir jeg kvalm av å se på meg selv, for siden jeg i utgangspunket har et veldig smalt liv så vises det så utrolig godt når jeg har overspist... magen er nesten dobbelt så stor som vanlig.. i det hele tatt, det er ekkelt, og jeg vil ikke ha det slik lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninakanin Skrevet 29. desember 2006 #2 Del Skrevet 29. desember 2006 drit i regimet ditt og unn deg litt av det du har lyst på hver dag og få fokus vekk fra mat og over på trivsel jente, før ting skeier helt ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 29. desember 2006 #3 Del Skrevet 29. desember 2006 drit i regimet ditt og unn deg litt av det du har lyst på hver dag og få fokus vekk fra mat og over på trivsel jente, før ting skeier helt ut ← Sier meg enig her. Hvis du lar deg selv få lov til å spise litt usunt hver dag, slipper du kanskje fråtsinga den ene dagen i uka. Hvis du likevel sliter med å spise nok resten av ua, burde dette gå helt bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleLy Skrevet 30. desember 2006 #4 Del Skrevet 30. desember 2006 Jeg forstår litt hva du mener.. Jeg synes det bør være lov å unne seg noe innimellom. Det er forsåvidt en sunn holdning, men å ta helt av er ikke bra, særlig hvis du får dårlig samvittighet og vonde følelser. Med den vekten du har må du kanskje lære deg å sette pris på hva du har oppnådd. Du trenger vel ikke et like strikt opplegg lenger nå som du har en såpass lav vekt? Det er forresten helt vanlig innen mange fitnessdietter at man har en såkalt spisedag for å opprettholde forbrenning, så jeg tror ikke selve ideen din er dum. Kun måten det blir utført på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blixen Skrevet 30. desember 2006 #5 Del Skrevet 30. desember 2006 Hei. Jeg sliter med det samme. Jeg kan holde meg unna alle mulige slags godsaker, så lenge det er ute av syne, men straks det kommer noe inn i mitt hus så... Ja, da er det fråtsing. Mitt råd til deg blir da å renske skapene, og kjøp inn det du "trenger" til fråtsedagen. Da blir det lettere å begrense seg. Tror jeg... De andre rådene om litt godsaker hver dag funker ikke på meg, forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
workout Skrevet 30. desember 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 30. desember 2006 Jeg tror nok dere har litt rett:) For meg er det imidlertid uaktuelt å unne meg litt usunt hver dag, eller mer enn en dag i uka nå som hverdagen begynner snart. Men nå i julen har jeg levd litt usunt hver dag, med kaker og godter. Jeg tror faktisk at jeg har lært meg å begrense meg litt også, for siden jeg har hatt lov å spise godt hver dag har det kommet til en naturlig begrensning. Dersom jeg klarer å ha det akkurat slik på lørdagene i det nye året, blir alt helt supert:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marie81 Skrevet 4. januar 2007 #7 Del Skrevet 4. januar 2007 Kjenner meg igjen Skal jeg virkelig kose meg så er det vanskelig å stoppe. På nyttårsaften tillot jeg meg selv å spise det jeg hadde lyst til - og jeg kan ikke fatte at det er mulig å spise så mye sjokolade - og ikke bli kvalm engang Hjelper det for deg å fokusere på at det er usunt for kroppen din? Ikke mtp vekten, men for helsen forøvrig? (Vet ikke om du har sett "du er hva du spiser" på TVnorge?). Prøv å begrense deg og tenk på hvor godt det føles etterpå. Hva med å handle inn en begrenset mengde og heller spandere på deg et nytt blad, en god bok etc i stedet for å bruke masse penger på godisen du spiser deg kvalm på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
workout Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #8 Del Skrevet 4. januar 2007 Jepp, det er det jeg prøver på. Å begrense godteret og få et normalt forhold til godteri selv når jeg "har lov" Jepp, helsen tenker jeg masse på! Når jeg er mett og kvalm tenker jeg tette blodårer og hjerteatakk og gud vet ikke hva (helt latterlig, egentlig, for jeg er ung og alt og har et tilnærmet ideelt kosthold resten i ukene) Men, anyways, fra nå av og fram til 9. februar er det ikke godis på meg. Bare for å sjekke at jeg kan, hehe:D Men da må jeg nok passe på å spise nok mat, for forbrenningen min er veeldig høy etter all treningen og en "tynn" familie.. Jepp jepp. Takk for råd btw!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cognizance Skrevet 6. januar 2007 #9 Del Skrevet 6. januar 2007 Det er ikke noe vits å begrense seg på fråtsedagen, mye av maten vil renne rett gjennom uten at all næringa blir tatt opp. Det er også bra restitusjonsmessig, hvis man trener mye. Det å ha fråtsedag er veldig lurt hvis man skal gå ned i vekt, for å opprettholde forbrenninga. På samme måte som det er lurt å spise ofte, hvis man skal ned i vekt. Det er om å gjøre å lure kroppen til å tro at her er det nok mat, slik at ikke sult-refleksene kobler inn og skrur ned stoffskiftet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
workout Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #10 Del Skrevet 6. januar 2007 Joda, jeg er klar over at denne dagen ikke skader vekten min.. Som jeg sa, jeg har overhode<t ikke noe vektproblem, hvis vekten skulle en vei måtte det være opp! Problemet er jo det at jeg ødelegger denne dagen med å spise så sykt mye, når kvelden kommer er jeg kvalm, dårlig og ser tilnærmet deformert ut.. Deformert ja... Er så smal rundt midjen at "all" mat vises, og det ser sykt ut.. Men har ikke hatt en slik dag siden før jul, har tatt tak i meg selv nå, og overasskende nok er det ikke noe særlig problem:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivory Skrevet 6. januar 2007 #11 Del Skrevet 6. januar 2007 Det er ikke noe vits å begrense seg på fråtsedagen, mye av maten vil renne rett gjennom uten at all næringa blir tatt opp. Det er også bra restitusjonsmessig, hvis man trener mye. Det å ha fråtsedag er veldig lurt hvis man skal gå ned i vekt, for å opprettholde forbrenninga. På samme måte som det er lurt å spise ofte, hvis man skal ned i vekt. Det er om å gjøre å lure kroppen til å tro at her er det nok mat, slik at ikke sult-refleksene kobler inn og skrur ned stoffskiftet. ← Det der er en seiglivet myte. Kroppen har evne til å ta opp alle kalorier, selv når den får ekstremt mange på en gang. Men at det gir fart til forbrenningen er sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ylva Virvla Skrevet 8. januar 2007 #12 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Unn deg litt usunn mat oftere. Dersom du sprer "det usunne" utover uka vil du ikke ha den samme trangen til å overspise på lørdagen. Og sørg for å gå litt opp i vekt. 54 kg er alt for lite for en kropp på 178 cm. Du er underernært, og det henger nok tett sammen med overspisingen. Kroppen hungrer etter energi. Utgangspunktet ditt, 63 kg, er ei sunnere vekt for en kvinne med din høyde. Endret 8. januar 2007 av Ylva Virvla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 8. januar 2007 #13 Del Skrevet 8. januar 2007 Du har rett og slett ikke et sunt forhold til mat, og burde søke hjelp før det blir for gale. Og det mener jeg i beste mening Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
workout Skrevet 8. januar 2007 Forfatter #14 Del Skrevet 8. januar 2007 Hmm, har lest litt rundt her inne og det virker som at ange har hatt det som meg -når de ikke spiser usunt i ukene, føler de at de "må" proppe godter en dag.. Jeg kjenner også et par som har samme problemet.... Apropo at jeg er for tynn.. Jeg veide 63 kg i fjor på denne tida... Det var ikke pent på meg, det var litt for mye.. Og jeg ser på ingen måte skrapa ut, har rumpe,lår og litt pupper (de har ALLTID vært små:S) og jeg liker kroppen min som den er nå, den er muskuløs og fast og formen er på topp (jeg kan løpe laaaangt nå, før bøle jeg sliten etter 5 mnin med jogging!) Så jeg er nok på alle måter sunn og frisk, og dessuten, etter jula som var nå klarte jeg å "lære" meg å takle usunn-dagene mye bedre da julen er veldig preget av mye spising.. Da spiste jeg litt usunt hver dag, men det er ikke noe hverdagsalternativ for meg, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå