Gå til innhold

Livet med Julegaven og Lillebror

Susan Sto Helit

Anbefalte innlegg

Det går fint med oss, altså, selv om jeg skriver lite...

Lillebror sitter, og klatrer oppetter bokhyller og sånt... Får tak i det meste...

Ellers ble det sjal på meg... Mannen har vel sett det, men jeg har egentlig ikke sagt noe... Brunt sjal, med orange kanter. Nydelig!

Er kjempefornøyd!

Har blitt litt venn med det også. Får til dobbelkryss til magebæring. Selv om jeg knyter litt for høyt... (Det blir hvertfall stramt nok. :) )

Har prøvd å løfte han opp på ryggen i sjalet fra stol også en gang. Det gikk og ganske bra. men jeg ble usikker på knytingen etterpå... Så da ble han bare lagt ned igjen...

Han trives oppi der, hvertfall. :)

Må si det er noe av det jeg savner mest nå når jeg jobber... Det å binde babyen på magen og gå meg en tur... Det er jo bare utrolig koselig!

Vi går mye turer sånn i helgene da. Og noen ettermiddager henter vi alle sammen i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kult du fikk deg sjal, regner med det er vevet sjal du snakker om??

ser for meg at det er synnsikt godt sommerbæretøy fordi det puster så bra!

Du, jeg skal sy en mei tai, tenkte på Lin stoff, med sjalstropper.......men nå er jeg usikker, tror du lin er for tjukt til sjalstropper og vil skjære mot nakken min, eller for vankskelig å knyte med?

hvordan stoff er det i din mei tai??

jeg må ha en som holder mest mulig fordi jeg er litt svak i ryggen for tiden, men klarer ikke unngå å bære nå som jeg elsker det og likevel må holde babyen ganske mye!

hvordan er det å ha begynnt å jobbe da?

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange spørsmål... Vet ikke om jeg klarer å svare på alt...

Jobbe er OK, jeg har mye ammefri, så jeg jobber bare 5,5t hver dag, med full lønn. Og har relativt kort reisevei, så jeg er stort sett hjemme igjen etter 6 timer. :)

Det er litt godt å komme seg ut av babyboblen, synes jeg... Jeg rekker å savne babyen min litt, og han har det bra hjemme med pappaen.

Dessuten merker jeg at mannen er mer deltagende med lillebror nå når han er alene med han på dagen. Har "ser" lillebror mer, om det blir forståelig?

For var det på en måte forventet at jeg gjorde alt. Og at ville jeg han skulle gjøre noe, så måtte jeg si ifra. Nå ser han ting som må gjøres selv.

Pluss at min ryddige mann er godt igang med flere av ryddeprosjektene våre... De som jeg aldri finner tid til. :)

Det er et vevd sjal jeg har kjøpt, ja. 4.6m.

Fant et godt tips om å brette sjalet på langs før man knøt det om man hadde trøbbel. Og det hjelp masse! Det ble mye mindre sjal å holde styr på, på en måte...

Så nå klarer jeg samme knytingen også med utbrettet sjal. :)

Merker at det ikke er det tynneste sjalet jeg har kjøpt da... For det blir fort litt varmt inni der når jeg har det tett på en stund.

Min meitai har "fløyelsstropper" Men de er altfor myke og lette å krølle, og gir dårlig avlastning på skuldre og hofte... (Men er enkle og stødige å knyte...)

Vet egentlig lite om stoffvalg, men har lest at andre som har sydd "sjaltai" (Meitai med sjalstropper) Har brukt et sjal de har klippet av til stropper. Og man får jo noen sjal med lin i, hvertfall...

Kunne godt tenkt meg å prøvd en meitai med sjalstropper... Det høres veldig behagelig og koselig ut å bære i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe litt mange spm fra meg ja :sjenert:

Så deilig å høre mannen koser seg med lillebror og at du får tid å savne han...og hurra for ryddeprojektene......men ærlig så synes jeg du virker som en super mamma altså, har alltid lange lister du skal gjøre og virker som du rekker det meste!

tror du dere er ferdig med barn?

å brette sjalet har jeg gjort fra starten med elastiske sjalet, fikk aldri til ellers, mens mannen min skjønte ikke bære av det og heller knyta med det samlet.....så er nok smak det der. jeg trodde de var såpass lette de vevde sjalene og gode til sommerbruk....men de er kanskje forskjellige...

Ja jeg kan jo litt om stoff men ikke hva egner seg best til en mei tai, på tettinntil så jeg mange bruker fløyel, men personlig liker jeg ikke fløyel så derfor ble jeg usikker.......men etter å ha spurt litt frem og tilbake på nett så fant jeg ut at jeg har inmari lyst på sjaltai så blir det jeg skal sy tror jeg :)

Endret av Neytiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig sikker på at dette er vår siste baby, ja. ;)

Vil ikke risikerer tvillinggutter og ende med fire heller...

Jeg rekker sjelden halvparten av det jeg setter meg fore... Men er flink til å lage planer. Er bare gjennomføringen det skorter litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

hehe ja kjenner til den, tiden går liksom for fort for å rekke det man ønsker til tider!

lurer påå en ting...du sydde en slynge ikke sant??? bruker du den, hva synes du slynge er godt å bruke for???

jeg har lyst innimellom å bære snuppa rundt huset på hofta(siden jeg ofte må holde henne sånn) så lurer på å sy en.....men usikker på hvilket stoff er best og åssen slynge....

håper du koser deg på jobb da, hvordan synes du det er å ikke være i perm lenger a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sydde en lommeslynge, men den ble for stor, fant jeg ut da jeg prøvde med baby. Så den bruker jeg ikke. Sydde av et sengesett i bomull. (Fordi det var det jeg hadde liggende, som ikke kostet meg noe som test.)

Brurde sikkert sydd en ny... Men så blir det liksom ikke tid...

Har fått en ringslynge, som har "kjøkkentjeneste"... Altså, den brukes stort sett bare inne, hjemme, mens jeg lager mat eller noe. Hvis han ikke vil noe annet enn å løftes opp.

Liker den ganske godt. Men aner ikke noe om hva slags stoff det er, eller hvor godt egnet det er i forhold til noe annet.

Men slynge er fint til kortere bæring, når det skal skje raskt.

Ellers har jeg jo blitt kjempevenner med det nye sjalet mitt. :) Var ute på tur i helgen, 10.45 til 15.15, med lillebror i sjalet hele tiden.

Han sov, spiste og så seg rundt, alt ettersom hva han trengte.

Merket på slutten at det var på tide både med skift på han, og ny knyting på sjalet. (Fra bunnen av.) Men det skulle jo bare mangle etter så lang tid...

Det er litt deilig å jobbe, selv om det er litt kjipt å være borte fra babyen min... Bra det bare er 6 timer hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydde en lommeslynge, men den ble for stor, fant jeg ut da jeg prøvde med baby. Så den bruker jeg ikke. Sydde av et sengesett i bomull. (Fordi det var det jeg hadde liggende, som ikke kostet meg noe som test.)

Brurde sikkert sydd en ny... Men så blir det liksom ikke tid...

Har fått en ringslynge, som har "kjøkkentjeneste"... Altså, den brukes stort sett bare inne, hjemme, mens jeg lager mat eller noe. Hvis han ikke vil noe annet enn å løftes opp.

Liker den ganske godt. Men aner ikke noe om hva slags stoff det er, eller hvor godt egnet det er i forhold til noe annet.

Men slynge er fint til kortere bæring, når det skal skje raskt.

Ellers har jeg jo blitt kjempevenner med det nye sjalet mitt. :) Var ute på tur i helgen, 10.45 til 15.15, med lillebror i sjalet hele tiden.

Han sov, spiste og så seg rundt, alt ettersom hva han trengte.

Merket på slutten at det var på tide både med skift på han, og ny knyting på sjalet. (Fra bunnen av.) Men det skulle jo bare mangle etter så lang tid...

Det er litt deilig å jobbe, selv om det er litt kjipt å være borte fra babyen min... Bra det bare er 6 timer hver dag!

ohh skjønner, ja ser for meg ringslynge er god for som du sier kjøkkentjeneste :fnise:

Jeg får snoke litt innpå tettinntil og ser etter oppskrift. takk :)

wow over 4 timer i sjalet! bærte du han på mage eller rygg da? jeg savner litt sjalet jeg da(elastisk) men mannen min mener jeg har så mye bæretøy, jeg sa til han at det teljer ikke det jeg har laget selv :lol:

er lillebror da hjemme med pappaen sin eller er han kommet på barnehagen?? ja ser det er tøft når dem er så små......deilig du jobber ikke mer en det da :)

håper dere får en fantastisk god påske snuppa :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bar på magen. (Er vanskelig å amme på ryggen. ;) )

Er veldig god og fin støtte i det vevde sjalet. :) Og lett å slakke opp litt, eller stramme til litt, om jeg vil justere noe.

Mannen er hjemme til barnehagestart til høsten. :) De koser seg hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bar på magen. (Er vanskelig å amme på ryggen. ;) )

Er veldig god og fin støtte i det vevde sjalet. :) Og lett å slakke opp litt, eller stramme til litt, om jeg vil justere noe.

Mannen er hjemme til barnehagestart til høsten. :) De koser seg hjemme.

hehe ja ser den....amming på ryggen :fnise:

høres skikkelig koselig ut!

kos for pappaen å få tid med lillebror dda :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei hei. Koselig å lese i dagboken din. Er det Ok å være tilbake i jobb?

Håper alt er vel med både store og lillebror :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Zia, du hadde fallt ut hos meg og, men igår var jo bare det perfekte tidspunkt å finne igjen boka di på! :):hoppe:

Ellers går dagene fort her.

Lillebror har begynt å gå med gåvogna si. Selv om den triller litt fort for han.

Og så spiser han stort sett alt han får. Selv om han fortsatt er en liten puppegutt!

Han og mannen koser seg hjemme. De har fine rutiner på ting. :)

Men vi sliter litt med nattesøvnen ennå. Så det jobber vi med for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelp så stor han er allerede da! :overrasket: Tiden går så alt for raskt! (Iallfall når ungen først er ute av magen da - frem til da kan det godt gå raskere :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Har hatt ferie uten nett, dermed har det ikke vært noe lesing av andres dagbøker her. ;)

Har fått bekreftet at vi har fine potterutiner på lillebror. Han gjør fra seg godt på potta hver morgen, og så slipper vi oftest å skifte annet enn tissebleier resten av dagen.

Ferien har stort sett måttet være "Julegaven-vennlig". Så Lillebror har blitt litt presset i forhold til rutiner på mat, søvn og bleieskift. Men han er jo så blid og fornøyd det meste av tiden, så det fikk bare gå.

Nå er hverdagen tilbake, og vi må sette igang ordentlig med å få orden på nattesøvnen! Har hatt noen tilfeller av at han våkner helt og ikke vil sovne igjen i 04-tida. Og det er litt for tidlig, altså!

Men vi må vente litt, for akkurat nå er tann nr 6 på vei gjennom. Og da er det forståelig at han våkner oftere enn vanlig, og sliter med å sovne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi begynnt med potta, og hun er flink på morran, men på kvelden har hun ikke tålmodighet å sitte på den lenge nok........hvordan gjør du det på kvelden?

6 tanna, wow her går det unna ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden sist, og inne og oppdaterer meg.

Si gjerne fra hva dere gjør for å justere døgnrytmen. Vi har hatt en del dager som har startet kl 5 nå, og det er tidlig. Og amming annen hver time hele natta *gjesp* Men det kom en tann her, så mulig det er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Lenge siden jeg har skrevet noe her, ja...

Prøvde en oppdatering i bloggen nylig også, men det er vel få av de som leste der som er her mer...

Lillebror er snart to år.

Vi endte med å finne ut at han nok har hatet sprinkelseng, for legging og nattesøvn ble mye lettere etter overgang til "stor seng" med sengehest...

Litt løping ut av senga har det jo blitt. Men det føles også litt trygt at han kan komme ut av senga og rommet, og komme inn til oss hvis han våkner om natta og vi ikke hører han. :)

Vi har startet å intensivere pottetreningen nå, med å bruke truse så ofte vi får til. Med litt blandet hell fortsatt. :) Men det kommer seg.

Satser på å ha han tørr nok for barnehagen når han begynner igjen til høsten.

Julegaven er skolegutt til høsten! Og jeg lurer virkelig på hvor tiden ble av. Han var jo nettopp baby...

Han har kommet i klasse med bestevennene sine da, så det er vi jo glade for.

Men bare EN UKE igjen av barnehagetiden nå...

Om en uke starter vi og ungene sommerferien for fullt . Har hatt en uke i Danmark allerede da, så det er ikke så mye planer på det vi har igjen.

Ellers skjer det jo ikke så mye spennende i våre liv. Men det hadde jo vært hyggelig å hørt noe om hvordan det går med alle dere jeg hadde kontakt med den gangen jeg var flinkere til å skrive dagbok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi ikke begynt helt med potterrening enda, lillemor hater potta, så vi har prøvd oss litt på do. Og det virker som det er mer interessant. Potta fungerer utmerket som krakk for tannpuss har hun funnet ut, så greit at den kan ha litt nytte.

Ellers så har jeg blogg, så jeg legger deg til så kan du lese mer om oss :)

Hyggelig å høre om dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...