Gå til innhold

Livet med Julegaven og Lillebror

Susan Sto Helit

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ny-gammel dagbok.

Idag skulle vi egentlig ut en tur til kjøpesenteret og kjøpe papir til bordkortene til dåpen, og saft... Pluss at vi må hamstre litt barnemat på glass...

Men, det ser dårlig ut... Lillebror sovnet inne, og jeg orker ikke vekke for å ta han ut...

Så kanskje når vi skal hente storebror i barnehagen?

Slapp å levere idag, så vi sov til 10.30. (Det vil si, jeg var våken og hørte gutta gikk... men sovnet igjen etterpå.)

Hengevuggen er fantastisk! Har testet den godt både hjemme og borte, og dag, natt og kveld. Og den er en utrolig hjelp til å få han til å sove, raskt og greit!

(Borte sovnet han på 2 minutter, rett fra amming, uten ett knyst. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå begynt å bruke litt brettebleier hjemme på dagtid... Med longies (Ullstilongs og bleiebukse i ett) utenpå.

Og jeg må si at på mange måter er det veldig praktisk... Jeg kjenner jo faktisk når ungen har tissa, og kan bytte nesten med en gang. :)

Vi blir nok aldri rene tøybleiebrukere. Vi vekselbruker, og trives med det.

Og jeg merker at i de fleste tilfeller synes jeg Alt-i-ett bleiene er det greieste når jeg bruker tøy.

EC'er litt gjør vi også... Jeg holder han over vasken ved mange bleieskift. Og han presser og prøver å få ut noe. :) Ofte kommer det både det ene og det andre.

Synes permisjonstiden går fort. Får jo ikke tid til å gjøre halvparten av det jeg hadde tenkt før ungen er altfor stor...

Men vi koser oss masse. :) Har en herlig liten gullunge å gå hjemme med.

Julegaven er desverre skikkelig kranglete om dagen... :( Han hører ikke på hva vi sier i det hele tatt. Og om han hører, så gjør han absolutt ikke som vi sier.

Prøver oss på et belønningssystem, og idag var første premien. Igår var han kjempesnill, men idag virker det som om målet er for langt unna...

Ellers gleder jeg meg til i morgen... 1. desember, og åpning av julekalender. :) (Har glemt å kjøpe meg en selv, men det skal jeg jammen gjøre i morgen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Annonse

Kanskje man skulle skrive noe her og?

Lillebror vokser og utvikler seg i et rasende tempo, og jeg ser at det ikke er lenge igjen av permisjonen min...

Han ruller seg raskt over fra rygg til mage, spinner lett rundt i ring når han ligger på magen på gulvet, og har begynt så smått å trekke seg frammover med albuen.

Dessuten nekter han nærmest å bæsje i bleie, men holder seg heller til han får tilgang til do/vask å bæsje i... Er ganske imponert, jeg...

Vi har begynt med smaksprøver på mat, og han elsker stort sett alt. Spesielt gulrot...

Grøt er litt vanskelig, for vi har funnet ut at ris nok er litt dumt for magen hans... Og alle grøter til så små inneholder ris...

Har funnet hirsegrøt på helsekosten, som vi tester litt med.

Men egentlig er vi mest på MM ennå. Ingen faste måltider med noe annet, og absolutt ingen fulle porsjoner.

Men jeg tror vi må innføre ett eller annet mer enn MM på kvelden snart. For det virker som om han har problemer med å sovne helt på kvelden.

Ellers går altså det meste helt supert, men tiden flyr...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyttirakkern så fort den ungen klarer å gjøre seg mobil...

Nå spinner han rundt på gulvet her, og kommer seg egentlig bort til hva han vil, bare han legger litt innsats og vilje i det. Ikke langt, altså, men langt nok...

Løfter rumpå høyt i været, og trekker seg frammover med litt armer og litt tær, avhengig av hva som treffer der og da...

Er snart ingenting som er trygt her...

Og første tann er gjennom, og den andre godt på vei. Kom nå i helga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss må si lillebror forter seg å bli stor!!! :)

Må forresten takke deg, er i HIMMELEN med de nye bambus innlegga mine.......hvorfor jeg ikke bestillte fler(hadde 2 par som ble liggende) før skjønner jeg ikke!!! :dåne:

Når du gir middag, har du noe bestemt tidspunkt? her er vi enda bare på smaksprøver, men tar det til lunsj, alt fra når hun våkner, men engang mellom 12-14.....ville man kanskje kaldt det middag :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke faste tider på mat ennå, gir litt når det passer.

Men det pleier ofte å bli når resten av oss spiser middag.

Og jeg har planer om å begynne med et fast måltid da, ca 17...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Så EC fungerer hos dere. Lest litt om det, og vurdert å prøve det på snuppa. Blir litt motivert når jeg hører om de som lykkes med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EC fungerer ganske bra hos oss, ja.

Er jo bare å prøve. ;)

Nå er vi over på potte. Jeg holder han litt, men han liker å sitte der, og presser med en gang. :)

Har hatt noen bæsjebleier de siste dagene. Men det er litt for at han er syk/forkjølet, og dermed sutrer for alt. Og da er det vanskelig å gjette om han formidler at han vil på do.

Men når han blir frisk er vi sikkert inne i den gode driven igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Lenge siden sist, du! Så stor lillebror har blitt. Det var koselig å lese meg litt opp på hva som skjer hos dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ec har jeg aldri skjønt hvordan det kan funke altså..... Hvordan klarer du det når dere ikke er hjemme???

Vi kjører jo EC light eller ekstra light, vet ikke hva det kan kalles...

Altså at vi bruker bleier til vanlig, men at han får tilbud om vask/potte/do når han sier ifra, eller når vi skifter bleie og har tid...

Som regel bæsjer han morgen eller kveld/natt, og da er vi jo som regel hjemme. ;)

Veldig greit hvis vi skal ut da... Tar han på potte/vask før vi går, og kan da egentlig reise hjemmefra uten bleieskift. For enten bæsjer han før vi drar, eller så holder han seg til vi kommer hjem. (Hvertfall om vi ikke er ute mer enn et par-tre timer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her, igjen, med en lysvåken lillebror, som ikke forstår hvorfor han må sove HELE natta... Er det ikke fint å være våken litt sånn midt på da?

Har ikke lys på, og han ligger i gynga si. Men jeg er sliten og mannen er sliten, og den eneste som virkelig sover er storebror...

Får google og se om jeg finner noen gode råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Var og trente idag, mens mannen var hjemme med gutta.

Og da jeg kom hjem prøvde jeg å gi lillebror pupp... Snakk om å bli sint på meg... Det skulle han ikke ha! Så ut som han ville, men da han møtte den svette puppen ble han bare sint. Og ville mye heller til pappaen enn til meg.

Men etter en dusj ble det bra igjen. Da var han rett på puppen.

Konklusjon:

Svett pupp er ikke godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff slitsomt når de er våkne sånn på natta, er han sulten da eller??

Hehe ja trening kan gi brystvegrig litt etterpå, svett og evt melkesyren de ikke liker!

Flink du er da å trene, her er det. Ok bare gåturer enda :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vi har nå begynt "hardtrening" på å holde lillebror i mørket på soverommet om natta. Og at han sover mest mulig i egen seng.

(Tror egentlig det er vi som er i hardtrening, og ikke han... har nok lekt litt med han på kveld/natt uten å tenke over det.)

Eneste vi sliter litt med, er at lillebror er EC-light baby, og ofte kjenner at han må på do hvis han våkner til litt på natta...

Og om vi tar han på potta, så gjør han jo masse der, men da er han fort litt mer våken når han skal legges igjen etterpå... (Men stuptrøtt, selvfølgelig.)

Men slyngevugga er genial, og redder oss nesten hver natt.

Det virker som om vi bruker mindre og mindre tid hver kveld da, så det føles som ting bedrer seg nå.

Han er ikke sulten, nei... Eller, han er sulten først, men sovner ikke igjen etter pupp...

Det har hjulpet litt at vi fjernet kurven og la han rett i sprinkelssenga og... Han trengte plassen, faktisk... Kurven ble for smal.

Vi har begynt å bære litt på ryggen nå også, høyt, i meitai. Det koser han seg med. :) Trodde det skulle bli knot å få på bærejakka, men det gikk veldig greit.

Og så må jeg si det er deilig å ha en unge som spiser... Han ser mat, og gaper og gaper og gaper... Spiser full posjon med grøt hvis han får det. (Vi har såvidt begynt å teste litt med grøt uten ris igjen.) Hele middagsglass går også ned. Og hjemmelaget mat.

Storebroren måtte vi lirke og lure på... Vi måtte faktisk distrahere han for nesten hver eneste bit... Var ordentlig jobb til hvert måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fabulerer forresten litt på at jeg har lyst på vevd sjal...

Men synes jeg har brukt litt mye penger på bærestæsj og slyngevugge og sånt til minsten...

Skulle jo teoretisk klare oss med barneutstyret vi hadde fra før...

Har sett ett fint ett i brunt og turkist... Lurer på om det hadde passet oss perfekt...

Tanken er jo å bruke det til kjøpesenterbæring og sånt da... Når han skal ut og inn av sjal litt, og jeg kan knyte på magen og løfte han inn og ut. (Har hørt at det kan gjøres med vevd sjal også.)

Men hvor lenge kan jeg egentlig orke å bære på magen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...