Gå til innhold

Livet med Julegaven og Lillebror

Susan Sto Helit

Anbefalte innlegg

Hmmm, jeg har akkurat startet en fotobok fra fotoknudsen. Håper jeg får til, høres ut som det kanskje er litt knotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønte hva du mente med utsnittet. Høres ut som det er samme løsning som på fotoknutsen. Problemet mitt var at jeg gjerne måtte prøve mange ganger for å få akkurat rett størrelse på rammen og dermed helt rett utsnitt.

Du kan ikke bruke et annet program og ordne utsnittene på forhånd? (Jeg bruker et som fulgte med kameraet vårt. Det fungerer kjempefint!)

Lykke til!

:klem:

Hmmm, jeg har akkurat startet en fotobok fra fotoknudsen. Håper jeg får til, høres ut som det kanskje er litt knotete.

Begynte på ny fotobok igjen igår. Brukte 5-10 min på å komme igang og lage de to første sidene. Måtte bare igang, for de må jo være klare og leverte til jul!

Synes det er kjempegreit med fotobok jeg, det tar nok mer tid om man skal skrive en del tekster og slikt, men det har jeg bare gjort sporadisk så langt!

:klem:

Ellers:

Endelig fredag! :hoppe:

Julegaven har fått lysbryterdilla... Aner ikke hvor det kommer fra heller, lysbryterene er jo nesten en meter over hodet hans, og han har ikke blitt vist noe hva de er.

Nå skal han opp og trykke på dem hele tiden.

Blir han satt ned, så strekker han armen i retning av bryteren, og ser på meg og sier "yssss", for så å sutre når han ikke blir løftet så han får ta på den.

Han krabber bort til veggen under bryteren også, og reiser seg opp, og strekker ene armen i været.

Ikke tvil om hva han vil!

Tror ikke det er lenge før han går heller... Han klarer fint å følge hvis han står og holder så vidt i meg, og jeg rygger meg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, Mini har også lysbryterdilla. Men det er det pappaen som har "ordnet" . De går nemlig rundt og trykker på lysbrytere stadig vekk. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, Mini har også lysbryterdilla. Men det er det pappaen som har "ordnet" . De går nemlig rundt og trykker på lysbrytere stadig vekk. :fnise:

:fnise:

Ja, det er jo noen sånne pappa-greier også.

Julegaven virker som om han forbinder meg mest med den som vil løfte opp til lysbrytere. Kanskje fordi jeg gir klart uttrykk for at jeg forstår hva han vil, selv om jeg ikke følger ønsket hans hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg har fått rygg/nakke vondt!!!

Det kom snikende mandag kveld, og tirdag var det skikkelig ille! Ble hjemme fra jobb og slappet av hele tirsdag, og tok en ekstra dag igår, så jeg kunne være helt sikker på at jeg var bedre.

Er på jobb igjen idag, men kjenner at det ikke her helt bra. Hart tatt en pinex, men synes ikke det hjalp noe særlig. Gleder meg bare til å komme meg hjem og strekke ut ryggen.

Synes det er vanskelig å være hjemme også, siden jeg ikke bør løfte på Julegaven, eller bøye meg ned til han på gulvet hele tiden. Føler meg litt som en snylter.

Det hjelper jo ikke at mannen normalt sliter litt med ryggen heller, så det er meg som pleier å avlaste han.

Idag skal heldigvis Julegaven til Svigermor, og på lørdag skal han til Svogeren og familien hans! Der skal ha til og med overnatte. Skal bli godt å få slappe av litt alene, bare jeg og mannen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, Julegaven er vond om natta nå, altså!

Begynner å bli skikkelig sliten, kjenner jeg!

Virker som det er tenner som plager han, men det tærer jo veldig på oss voksne at vi ikke får sovet mer enn 4-5 timer på natta.

Han er dessuten trassig og kranglete på dagen, spesielt hvis han skal spise.

Vi må faktisk lure i han maten, ved hjelp av bokser med lokk som kan settes på, og puffet ris. Må hindre han i å plukke maten ut av munnen og kaste den på gulvet!

Han er helt ekstrem på gulvkasting! Kaster alt han får tak i ned på gulvet, og blir kjempesint hvis vi ikke plukker det opp til han så han kan kaste det ned igjen!

Han kan være fryktelig søt også da, men for tiden er han nok mest slitsom! :sjenert:

Vi burde kanskje lagt oss senere, men vi bruker kveldene nå til å gjøre ferdig fotobøkene vi skal gi bort i julegave. De blir ordentlig fine, og vi skal ta med en til oss selv også!

Må husek at vi skal lage noe til onklene til Julegaven også. De må nesten få et bilde eller noe!

Søndag var vi forresten på babysvømming igjen, noe som var utrolig morsomt!!

Var litt skuffet over forrige kursrunde, kurs 2, for det var et blandet kurs, med både kurs 1 og kurs 2 sammen. Vi følte vel at de eldste barna ble litt skadelidende av det.

Men denne runden er det kun kurs 3 unger, og ikke så altfor mange heller.

Julegaven fikk lære å holde seg fast i kanten selv. (De skulle gå armgang, men han klatret bare opp på kanten istedenfor! :fnise: )

Og så skulle de "hoppe" uti vannet selv.

Da rottet han seg sammen med ei jevngammel jente, og de krabbet alle andre steder enn ut i vannet. Litt morro, faktisk!

Han endte jo opp med å krabbe uti vannet, selv om han havnet nedi med fjeset først, og ble hengende litt fast sånn... (Stakkars!)

Til slutt fikk de prøve å skli på sklie ned i vannet. Det var visst kjempegøy, bortsett fra at man havnet i vannet til slutt da...

De lekte ganske mye oppå matter i vannet også. Det er visst ordentlig morro, og ungene er litt nysgerrige på hverandre.

Ellers gikk visst overnatting hos onkel og tante og tre fettere veldig greit, hvertfall for Julegaven. (Onkelen hadde visst ikke lagt seg den natta, men sov heller påfølgende dag!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja de nettene, de nettene. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få gutten min til å sove gjennom natten, jeg. Han var skikkelig flink en periode, mannen min tok ham om natta og han sovnet med en gangt. Til slutt våknet han bare en gang på 12 timer. Så ble han forkjølet og alt ble ødelagt. Nå er det i gang igjen med 2-3 amminger hver natt. Plutselig får ikke mannen min roet han lenger og bare mor + pupp duger. Jeg er så trøtt om natten at jeg orker ikke krangle og gir han melk for å få sove igjen....

Burde kanskje tatt en liten fight om natten igjen, men jeg vet ikke om jeg orker.... Har hørt fra mødre med flere barn at noen bruker mange år på å sove skikkelig gjennom natten så kanskje det bare er sånn det er....

Ellers går vel sikkert julegavens litt kranglete humør over, tenker jeg. Han høres så søt ut :)

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst, så har vi også veldig slitsomme netter for tida. Kyllingen er våken i timesvis! Pupp hjelper ikke, trøst og kos hjelper litt, men ikke nok til å sovne. Sliten mamma hjelper ikke. :tristbla: Men, men, jeg har skjønt at ting går i faser, så jeg håper bare denne går fort over. Natt til i dag var faktisk temmelig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellrypa og Caramba: :klemmer:

Takk for støtte! Det er faktisk utrolig godt å vite at vi ikke er alene om å ha det slitsomt om natten!

Møtte ei i barselgruppa på stasjonen i morges. Hun så like trøtt ut som jeg følte meg, og hadde også hatt en del slitsomme netter i det siste.

Som dere også nevner går jo søvnen hos de små i faser, og det er stor sjanse for at vi snart er inne i en fase der han sover godt om natten igjen!

Håper det bedrer seg for oss alle!

Er heldigvis snart helg også! Bare to og en halv dag igjen!

Og Julegaven er selvfølgelig usannsynlig søt mesteparten av tiden. Men det ER jo slitsomt å være mamma, og alt er ikke rosenrødt hele tiden. Det skal det jo heller ikke være. For da hadde vi ikke visst hvor bra vi har det når ting er fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten forsøkt meg litt frem når det gjelder blogg, og har gitt noen få tilgang. Har sikkert glemt mange av dere!

Er ikke helt sikker på hva det blir til, men lurer på om jeg skal bruke bloggen litt i tillegg til dagboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er fotobøkene vi skal gi i julegave ferdig produsert, og skal være på vei til oss i posten. Det ble ca 60 sider, så det ble ingen billig affære. Men et flott minne for oss, og en gave som forhåpentligvis gleder besteforeldrene til Julegaven.

Det setter jo lista litt for de neste årene også da... Men da kan vi jo lage boka fortløpende, og ikke alt på en gang.

Gleder meg til bøkene kommer! :hoppe:

Har bestillt en til oss selv også, så det er mulig å åpne en og bla masse uten å være redde for at den skal se "brukt" ut.

Ser at jeg bruker mest bloggen nå, så det kan jo tenkes at det blir mye der, og lite her.

Er det noen som føler seg utelatt, så skrik ut!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vennen :klemmer:

Så gøy med fotobøker! :hoppe:

Hvordan lagte dere de?

Stakkars snuppa mi er syk :gråte:

Får så vondt av henne. Eeeevig forkjølt..

Nei jeg får komme meg i seng snart, tiiidlig opp imorgen!

Natta :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Heihei! No har eg vore innom og sniklese igjen... :)

Super idè med fotobok! Trur det blir gåva frå oss til besteforeldra i år :)

Bare hyggelig med sniklesing! :klem:

Skriver ikke så mye her lenger, blir mer i bloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vennen :klemmer:

Så gøy med fotobøker! :hoppe:

Hvordan lagte dere de?

Stakkars snuppa mi er syk :gråte:

Får så vondt av henne. Eeeevig forkjølt..

Nei jeg får komme meg i seng snart, tiiidlig opp imorgen!

Natta :klemmer:

Kjempegøy med fotobøker, de ble kjempefine!

Har laget dem med programmet til japanphoto. Det var veldig greit når man kom inn i det!

God bedring til snuppa di! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julegaven sov hos Svigers i natt.

Vi har reisesenga vår der, som han kan sove i når han er der.

Og vi knotet skikkelig første gangen vi satte opp senga, helt til vi leste bruksanvisningen nøye. Da fant jeg ut at det egentlig var kjempelett!

For en liten tid tilbake, skulle Julegaven overnatte hos Svogeren med familie. Han er ganske teknisk, og hadde ingen planer om å lese bruksanvisningen for å slå sammen senga.

Etter å ha knotet i minst en halvtime, og blitt skikkelig forbannet på reisesenga, hadde han ringt oss.

Jeg klarte ganske fort å forklare hva han skulle gjøre over telefon, og siden gikk alt greit.

Igår måtte jeg da sette opp senga på nytt, alene... Brukte vel max ett minutt! Det er nemlig superenkelt!

Svigermor sto og så på, og kommenterte det med svogeren...

Tror han får høre det en stund! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...