Gå til innhold

Livet med Julegaven og Lillebror

Susan Sto Helit

Anbefalte innlegg

Stakkars Julegaven, er ikke noe goey med sproeyter! :troest: Theodor ble ogsaa litt plaget etter at han fikk vaksinen sin i gaar, men heldigvis gikk det over til i dag.

Ha en kjempefin helg!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkars Julegaven, er ikke noe goey med sproeyter! :troest: Theodor ble ogsaa litt plaget etter at han fikk vaksinen sin i gaar, men heldigvis gikk det over til i dag.

Ha en kjempefin helg!

Så godt at Theodor ikke ble så veldig plaget etter vaksinen sin! :)

En fin helg ønskes deg og dine også! :klem:

Julegaven fikk sin andre tann gjennom igår kveld. Det var altså ikke bare vaksinen som plaget han, men litt tann også. Nå er heldigvis det over for denne gang.

I morgen håper jeg å få kommet meg med mann og barn på F&B messa. Bør vel være der ganske tidlig, om vi ikke skal oppleve kjempelange køer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenner ja....det har jeg ikke tenkt på enda, men det er vel ikke lenge før de "popper opp" her også. - Hos Mini altså! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Var på 6mnd kontroll på helsestasjonen med Julegaven idag.

Han er nå 70 cm og 7650g. Ganske lang og tynn fortsatt, altså.

Men han har begynt å legge på seg litt igjen. Han har nemlig vokst 2 cm og 250g på 14 dager, og det er jo ikke dårlig! :sjarmor:

Ellers har vi hatt en pause i tannplagene, men nå er vi visst igang igjen. Ser ut som det er de to oppe som begynner å plage.

Ellers har vi hatt litt nettpause i varmen, for dataen står på det varmeste soverommet, og der har det bare vært altfor varmt å være :sol: !

Har testet badebalje som plaskebasseng, og det var en kjempesuksess! Han var utrolig fornøyd, og spreller bare han ser vann i balje. Masse plasking, og vann over alt etterpå.

Vi har store planer om å opprettholde all kunnskapen vi har fra babysvømming over sommeren. Det betyr at vi må få plasket litt i basseng eller badekar etter hvert også.

Og så har vi jo kommet litt igang med introduksjon av fast føde.

Kan ikke si han er noen storspiser, men han får i seg litt. Nå har vi til og med begynt på 6mnd glass.

Kan konkludere med at stort sett all mat fra Nestle smaker ekkelt, mens Hipp er veldig godt.

Det eneste som virkelig er populært, er mammas hjemmekokte gulrot, og frukt i de fleste varianter. (Bl.a. en av Hipp's fruktpureer.)

Har også introdusert tutekopp med vann, og det er stas. Ha får nemlig holde selv, siden det er sånn som ikke søler.

Tenkte å gi alt annet enn melk i noe annet enn tåteflaske. På den måten vil han jo slutte med flaske når han slutter med MM. Og det er jo greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjellrypa og Samba:

Tenner er noe herk, men vi må jo gjennom det.

Det ser desverre ut til at Julegaven er mer plaget av dette enn en del andre babyer.

Det går unna med Dentinox her i huset, hvertfall. Og vi begynner med det LENGE før tennene kommer.

Holly Hobbie:

Det går fint med oss, men det har blitt lite tid på nett i det siste. Dels på grunn av en liten tass som krever mammas udelte oppmerksomhet mye av dagen, og dels på grunn av varmebølgen.

Men nå har det blitt litt kjøligere, så nå går det an å forsøke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også innført grøt i det siste, pluss litt frukt og moste poteter. Det er artig å se ansiktsutrykkene når noe ikke helt faller i smak. Ellers liker han grøten sin godt og spiser ganske mye før senga. Våkner alikevel 2-3 ganger hver natt, da... Gleder meg til han sover bedre og savner nattesøvnen.

Det er ikke alle unger som er store og tunge, nei. Min gutt veier vel omtrent det samme som julegaven, men med all denne grøtspisingen blir han nok en skikkelig plugg snart, he he...

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel på tide med en liten oppdatering igjen.

Julegaven har fått prøve en ny grøt, småfolks "Min første grøt". Den ser ut til å falle mer i smak enn de andre vi har gitt han. (Han virker lei av maisgrøt.) Den inneholder litt gluten, som det er greit at han får mens han fortsatt ammes en del.

Han har nå begynt å vri seg rundt, og skyve seg bakover, i tillegg til å trekke knærne oppunder seg og stå og gynge. Og så ser det ut til at han klarer å rulle bevisst fra mage til rygg nå, selv om han nesten ikke gjør det.

Det er utrolig hvordan han kommer seg fram for tiden, uansett.

Og så har han blitt så lang, 70 cm. Så nå begynner 68 bodyene å se ut som de har 3/4 arm. Dermed er vi ute og kjøper klær igjen.

Fikk arve noe klær av et vennepar som var på besøk lørdag. Men de har to jenter, så det er jo ikke alt som passer å gi videre til en gutt. Dessuten har det vært en gutt foran oss i løypa. Men litt ble det jo.

Vi fikk litt leker av dem også, og en bæremeis. Bæremeisen er det en stund til vi kan bruke, men lekene er Julegaven igang med å bruke.

I tillegg fikk jeg arve et par Avent pumpehus. Så nå er det om å gjøre å få tak i silikondeler før jeg begynner å jobbe. For da har jeg flere pumper å bruke, så slipper vi å måtte vaske og koke pumpe hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også innført grøt i det siste, pluss litt frukt og moste poteter. Det er artig å se ansiktsutrykkene når noe ikke helt faller i smak. Ellers liker han grøten sin godt og spiser ganske mye før senga. Våkner alikevel 2-3 ganger hver natt, da... Gleder meg til han sover bedre og savner nattesøvnen.

Det er ikke alle unger som er store og tunge, nei. Min gutt veier vel omtrent det samme som julegaven, men med all denne grøtspisingen blir han nok en skikkelig plugg snart, he he...

De er helt herlige når de viser hva de ikke liker og liker, ja!

Skal ikke se bort ifra at masse grøt kan gjøre at det går oppover med vekta, nei. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bytter mellom risgrøt og maisgrøt, nemlig for at det ikke skal bli for "kjedelig". I det siste har vi også blandet inn litt most frukt, det ser ut til å falle i smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naar begynte Julegaven aa faa plager i forbindelse med tenner? Jeg har nemlig mistanke om at min gutt har vondt i gommene for tiden. Er litt tidlig, han er jo bare saavidt fire maaneder, men han stapper alt inn i munnen, sikler en del og er grinete paa kvelden.

Saa goey at han er blitt saa lang! Min er jo allerede 68, saa jeg lurer paa hvor stor han er naar han blir saa gammel som Julegaven...blir nok aa baere paa, hvertfall.

Ha en fin loerdagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bytter mellom risgrøt og maisgrøt, nemlig for at det ikke skal bli for "kjedelig". I det siste har vi også blandet inn litt most frukt, det ser ut til å falle i smak.

Prøvde risgrøt med banan igår. Da så det ut som om det ikke var så ille.

Men den nye favoritten hans er epledessert med fullkorn. Det er visst veldig godt. Og så virker det som om det metter litt, for ha sov lenger enn han pleier i natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naar begynte Julegaven aa faa plager i forbindelse med tenner? Jeg har nemlig mistanke om at min gutt har vondt i gommene for tiden. Er litt tidlig, han er jo bare saavidt fire maaneder, men han stapper alt inn i munnen, sikler en del og er grinete paa kvelden.

Saa goey at han er blitt saa lang! Min er jo allerede 68, saa jeg lurer paa hvor stor han er naar han blir saa gammel som Julegaven...blir nok aa baere paa, hvertfall.

Ha en fin loerdagskveld!

Tannplagene her begynte ve 3mnd alder, selv om det for oss tok 2mnd før tennene kom. Gutten til venninna mi var så vidt over 3mnd da han plutselig fikk to tenner nede. Han hadde vært sutrete, men hun hadde ikke visst hva det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår kom den andre fortanna oppe ordentlig gjennom. Så da har vi 4 tenner her! Har kun skjedd en gang at han har bitt meg i puppen, men da var det min feil. Jeg tvang den på han.

Ellers har han rotet mye om nettene nå i det siste. Natt til igår var grei, men natta før følte jeg han var våken hele tiden.

I natt våknet han nesten konsekvent hver annen time.

Heldigvis har Elsklingen begynt sommerferien sin, så han står opp med Julegaven. Hadde vært mye verre om han skulle på jobb etter sånne netter. Og så får jeg sove litt lenger.

Nå sover Elsklingen igjen, og det gjør faktisk Julegaven også, så da kan jeg slappe av litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at vi har en utrolig jobb når vi skal handle til Julegaven. Han er jo ganske sær i matveien, og så skal vi jo forsøke å handle billigst mulig bleier.

Så nå handler vi bleier på kiwi, matglass på rema, grøten finnes kun på meny og Ultra, og nærbutikken vår er rimi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Må vel oppdatere litt her igjen.

På mandag var vi på babyshop og kjøpte nytt bilsete. Hadde satt bort Julegaven et par timer hos Svigermor, og tenkte oss ned for å prøve. Det viste seg at det setet jeg ønsket meg var på tilbud. Og da det i tillegg passet i bilen vår, var det ikke så vanskelig å slå til med en gang.

Julegavne har begynt å sette seg opp!!! Han har holdt på med krabbeforsøkene sine en stund nå, men det ender oftere i at han lander med rumpa på ene benet, og så setter han seg ned der og lener seg på ene armen. (Litt vanskelig forklart.)

Men nå kommer han seg fra den stillingen og over til å sitte rett opp og ned på gulvet.

Det ser forresten mer ut som han har tenkt å begynne å reise seg opp enn å krabbe. Han står mye mer på føttene enn på knærne. (Og når han skal framover legger han seg ned på magen og drar seg bortover.)

Ellers har vi testet ut den lokale åpne barnehagen for 0-1 år. Har vært der to ganger. Første gangen med ei fra barselgruppa. Da var de jo to like små, så det var litt OK. Og så var det stort sett krabbere ellers.

Da vi var der igår, så kunne de fleste gå eller nesten gå. Da var nok vår lille tass mye i veien for de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper forresten jeg får litt mer tid her inne etter at jeg begynner å jobbe igjen... Har jo ikke tid nå. (Er bare litt over to uker til jeg skal på jobb igjen da... :overrasket: )

Julegaven har forresten sovet på eget rom siden fredag. og sovet borte for første gang natt til onsdag.

Begge deler gikk glimrende.

Jeg ammer fortsatt to ganger om natta. ca 23 og 04.30. Det er en forbedring i forhold til hvordan vi har hatt det, men litt slitsomt i forhold til at jeg skal begynne å jobbe.

Men kanskje det går seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noterer meg at grøtspisende babyer også vil ha melk om natten. Tenkte å begynne litt med grøt nå nettopp for å se om det hjelper litt på nettene, men da får jeg senke forventningene litt. Også er det ikke det første nattmaåltiden som er slitsom, for da er jeg jo våken enda, men de kl 2 og kl 5.

Jaja, det gir seg vel om noen måneder.... :Gjesp:

Jobbe hørtes ikke fristende ut akkurat nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...