Leifr Skrevet 31. desember 2006 #21 Skrevet 31. desember 2006 1MX og 1MY tilhører det gamle opplegget (Reform 94) som er på vei ut, men tilbys fortsatt til privatister osv. De som begynte på videregående nå i høst er de første som kjører etter det nye opplegget. For å få full generell studiekompetanse trenger man enten 1MX eller 1MY, og på alle studieforberedende linjer under Reform 94 kan man velge mellom disse. Det stemmer ikke som noen har sagt at 1MY er for yrkesfag, tvert imot er det mange yrkeslinjer som bare har 1M (et mindre årskurs; det er da mulig å bygge på med X- eller Y-biten i et påbyggingsår for å få full studiekompetanse). 1MX regnes gjerne som vanskeligere enn 1MY, dette har antakelig mindre å gjøre med selve innholdet i faget enn med hvilke elever det er som velger det -- for hvis man har tenkt å gå videre med matte kan man kun ta 2MX og 3MX hvis man har tatt 1MX. (Det er noen studier som krever mer enn bare generell studiekompetanse, spesielt i realfag.)
Ueland Skrevet 31. desember 2006 #22 Skrevet 31. desember 2006 Du må, om jeg ikke husker feil, enten ha 1MX eller 1MY. ← Jeg har bare 1MY (man tar 1M på grunnkurs og 1Y på VK2) og jeg har studiekompetanse. Skal og i gang med 2MX på høyskolen nå til våren, så er ikke noe ekstrakrav for å starte med 2MX forruten 1M(Y/X)
Leifr Skrevet 2. januar 2007 #23 Skrevet 2. januar 2007 1MA har gått ut...faktisk fordi det var så vanskelig for mange. Det er mange år siden nå. tror nok det er 1MY for generell studiekompetanse nå, med tillegg av 1MX hvis man skal ha noe utover dette. Søk på nettet på studieretningen du skal gå etter at du har fullført stud.komp. Der vil kravene stå. ← 1MA var før Reform 94. Da fikk allmennfagelever først velge mellom forskjellige mattefag i 2. og 3. klasse (man hadde da 2MN og 3MN som var naturfagorientert, og 2MS og 3MS som var mer orientert mot samfunnsfag). 1MX er ikke et tillegg til 1MY, det er to alternativer som er likestilte for generell studiekompetanse. Det finnes studier som krever at man har 2MX og også noen som krever 3MX. Selv gikk jeg på videregående før Reform 94 og har nylig vært i praksis som ped-student (nettopp i matte og naturfag) og vil tvert imot si at grunnkursmatematikken etter R94 har vært vanskeligere for elevene enn den var før. Læreplanmålene inneholder en hel del emner som tidligere ikke kom før i 2MN. Legg så til at matteundervisningen på grunnskolen jevnt over ble nokså tragisk rasert etter 1997, og resultatet er at 16-åringene begynner på videregående med et (gjennomsnittlig) mye svakere grunnlag enn det vi i vår tid hadde, og skal gjennom mer enn det vi skulle. Hvorvidt situasjonen blir bedre nå med den nye reformen vil tiden vise.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå