monja Skrevet 28. desember 2006 #1 Skrevet 28. desember 2006 Skal ta matteeksamen som privatist fordi det er det eneste jeg mangler for å få generell studiekompetanse. Men hvilken matte må jeg ha? Det er leeeeenge siden jeg gikk ut av vgs
Gjest Zevon Skrevet 28. desember 2006 #3 Skrevet 28. desember 2006 (endret) Du må, om jeg ikke husker feil, enten ha 1MX eller 1MY. Endret 28. desember 2006 av Pheps
monja Skrevet 28. desember 2006 Forfatter #4 Skrevet 28. desember 2006 1MA het det da jeg var ung, nå er det vel bare 1MY eller 1MX. Men hvilken av de to da? Jeg tenker å gå videre på allmennlærerstudier. Åh, at det må være julestengte skoler når jeg vil ha svar nå
Gjest gjesta Skrevet 28. desember 2006 #5 Skrevet 28. desember 2006 Jeg har iallefall 1MY, og jeg kan bruke den til alt.. Tror man må ha 1MX for å gå videre med 2MX og 3MX når man går på videregående, men tror ikke det har noe å si når man tar opp fag senere..
Gjest Zevon Skrevet 28. desember 2006 #6 Skrevet 28. desember 2006 1MA het det da jeg var ung, nå er det vel bare 1MY eller 1MX. Men hvilken av de to da? Jeg tenker å gå videre på allmennlærerstudier. Åh, at det må være julestengte skoler når jeg vil ha svar nå ← Jeg mener de er likeverdige sånn ift kompetanse for videre studier, men jeg tror Y-delen går mer i retning geometri, mens på X får du mer algebra/tallbehandling. Så spørs det hva du er mest komfortabel med.
monja Skrevet 28. desember 2006 Forfatter #7 Skrevet 28. desember 2006 Hm....jeg har ikke noen planer om å gå videre med MX nei, så da blir det kanskje 1MY da. Får se litt på det over jul. Så er det bare å glede seg til 4. mai og den store eksamensdagen da *angst* Tusen takk for svar
Gjest Talula Skrevet 28. desember 2006 #8 Skrevet 28. desember 2006 Tror ikke det spiller noen rolle i forhold til generell studiekompetanse om man har 1mx eller 1my. Jeg har 1mx og generell studiekompetanse, men har aldri hørt at man ikke kvalifiserer til generell studiekompetanse med 1my..
Gjest Fruktfat Skrevet 28. desember 2006 #9 Skrevet 28. desember 2006 1MY er det man har på yrkesfag. (mongomatte, kalte broren min det. han gikk allmenn og jeg gikk yrkesfag ) for å få generell studiekompetanse må du ha 1 MX. jeg skal også ta 1MX som privatist nå, har lånt en bok av min bror og skjønner virkelig ingenting...
Lillemor Gull Skrevet 29. desember 2006 #10 Skrevet 29. desember 2006 (endret) 1MY (5 timer i uken) er da tilstrekkelig for å få generell studiekompetanse. Omtrent halvparten på skolen hadde jo 1MY (allmenn). Hvis poenget kun er å ta matte for å få studiekompetanse ville jeg nok gått for 1MY, den sies å være "lettere" - men det er muligens litt personbetinget. Fruktfat: Hadde du fem timer i uken med matematikk det året du tok det? Hvis ikke, er det mulig dere har hatt en "lightversjon" på yrkesfag ... må innrømme at mine kunnskaper der er noe mangelfulle .. Man må ha hatt matematikk fem timer i uken for å få generell studiekompetanse. Endret 29. desember 2006 av Lillemor Gull
Gjest Fruktfat Skrevet 29. desember 2006 #11 Skrevet 29. desember 2006 Jeg gikk ut av gymnaset i 2001 og da hadde vi alle i klassen 1MA det første halvåret, så til jul valgte man for resten av året: 1MX for de som hovedsaklig tenkte gå videre med 2MX og evt. 3MX, mye algebra etc. 1MY for de som ikke tenkte det og bare ville bli ferdig med matten liksom, den er mer "allminnelig" matte ← ja, har 1my før jul, og det andre etterpå. det er det jeg har fått forklart. jeg har ihvertfall 1my, og det er ikke nok til studiekompetanse. (men, når jeg tenker meg om; det kan jo ha noe med timeantallet? de som tok allmennfaglig påbygning måtte ihvertfall ta mer matte. og det hadde de vel ikke behøvd om 1my var tilstrekkelig?)
Lillemor Gull Skrevet 29. desember 2006 #12 Skrevet 29. desember 2006 ja, har 1my før jul, og det andre etterpå. det er det jeg har fått forklart. jeg har ihvertfall 1my, og det er ikke nok til studiekompetanse. (men, når jeg tenker meg om; det kan jo ha noe med timeantallet? de som tok allmennfaglig påbygning måtte ihvertfall ta mer matte. og det hadde de vel ikke behøvd om 1my var tilstrekkelig?) ← Hvis man har mer matte på allmenn påbygging har dere nok for få timer med matte på yrkesfag. Dere har nok bare en del av 1MY, men går ikke gjennom alt som de på eks. allmenn/idrettslinja/musikklinja gjør (som tar 1MY)
Gjest Fruktfat Skrevet 29. desember 2006 #13 Skrevet 29. desember 2006 Jeg tror nok dette er veldig rett! At de på yrkeslinjene har litt mindre timer med matte i uka og derfor må ta litt matte på 3PÅ også. ← godt mulig! (husker ikke hvor mange timer vi hadde, er snart ti år siden...)
Lily Skrevet 29. desember 2006 #14 Skrevet 29. desember 2006 Jeg har generell studiekompetanse, tok 1MY.
Gjest joje Skrevet 29. desember 2006 #15 Skrevet 29. desember 2006 1MY er praktisk matematikk, mens 1MX er mer rettet mot de andre realfagene og for de som ønsker å gå videre med ingeniørstudier, legestudier osv. De som går yrkedsrettede linjer har bare 1M og må derfor ta et påbygningskurs for å få 1MY eller 1MX. 1MY holder lenge dersom du bare skal oppnå generell studiekompetanse og ikke skal studere fag som inneholder matematikk etterpå.
Gjest Gjesta Skrevet 29. desember 2006 #16 Skrevet 29. desember 2006 1MY holder i massevis for gen. studiekompetanse, og Monja; oppmeldingsfristen er 15. januar, så ikke glem å melde deg opp på nyåret
Gjest Fruktfat Skrevet 29. desember 2006 #17 Skrevet 29. desember 2006 nå ble jeg ganske lettet! men jeg skal ta matte for å lære mer (skjønne mer, skal begynne på økonomi og administrasjon), ikke for å få studiekompetanse. hva tror dere er lurest da; 1my eller 1mx? :klø:
monja Skrevet 29. desember 2006 Forfatter #18 Skrevet 29. desember 2006 1MY holder i massevis for gen. studiekompetanse, og Monja; oppmeldingsfristen er 15. januar, så ikke glem å melde deg opp på nyåret ← Jeg skal melde meg opp 2. januar. Så er eksamensdatoen 4. mai, så jeg vet hva jeg har i vente *grøss*
monja Skrevet 29. desember 2006 Forfatter #19 Skrevet 29. desember 2006 hva tror dere er lurest da; 1my eller 1mx? :klø: ← Akkurat det er neppe jeg den rette til å svare på, men lykke til uansett hva du velger
Gjest lazuli Skrevet 29. desember 2006 #20 Skrevet 29. desember 2006 Dette tror jeg ikke stemmer i det hele tatt! Jeg gikk ut av gymnaset i 2001 og da hadde vi alle i klassen 1MA det første halvåret, så til jul valgte man for resten av året: 1MX for de som hovedsaklig tenkte gå videre med 2MX og evt. 3MX, mye algebra etc. 1MY for de som ikke tenkte det og bare ville bli ferdig med matten liksom, den er mer "allminnelig" matte Jeg hadde 1MY og min studiekompetanse er meget gjeldende! Noen venner av søstra mi går på gymnas nå og de har samme opplegg her på vestlandet iaf. ← 1MA har gått ut...faktisk fordi det var så vanskelig for mange. Det er mange år siden nå. tror nok det er 1MY for generell studiekompetanse nå, med tillegg av 1MX hvis man skal ha noe utover dette. Søk på nettet på studieretningen du skal gå etter at du har fullført stud.komp. Der vil kravene stå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå