Gå til innhold

Tannregulering....

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Begynte ikke med tannregulering før jeg var nesten 17 år, like etter dro jeg på mitt første studieopphold i utlandet og måtte derfor ta av regulering før jeg ble ferdig.

Etter dette har jeg stort sett bodd i utlandet og aldri hatt muligheten til å ta på igjen reguleringen :tristbla:

Nå er jeg imidlertid snart på tur hjem til Norge og har dermed bestemt meg for å sette på regulering og bli ferdig....

Den gangen jeg fikk den på for første gang så var det snakk om at jeg måtte gå med den i 1,5 - 2 år.

Det jeg lurer på er om jeg i en alder av 27 år (08) må regne med å gå lengre med regulering???

Noen som vet?

Grunnen til at jeg spør er hovedsakelig at vi har forlovet oss og planlegger bryllup nøyaktig 2 år etter at jeg begynner med regulering.

Men jeg skal ikke ha regulering når jeg gifter meg, så lurer derfor på om vi må forskyve bryllupet enda et år???

Tusen takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og en ting til...

Den gang skulle jeg få dekket 70% av utgiftene.

Vil jeg fortsatt få 70%dekket, trenger det jo like mye nå som da...

Eller er den noen aldersgrenser her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel hvordan tannstillngen er men du må nok regne med 1,5-2 år.

Jeg fikk beskjed om at jeg må belage meg på ca 2 år. Snakk med tannlegen din han kan nok gi deg et bedre svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at det er noe slikt jeg må belage meg på ja. Skal prøve å få time til en reguleringstannlege i desember neste år, er ikke så lett når jeg bare er i Norge et par månder hvert år.

Har vanlig tannlegetime i januar og skal forhøre meg med ham om fremgangs måte.

Vet jo ikke hvor jeg kommer til å bo i Norge, men må vel bare begynne et sted:)

Takk for svar Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidvandre

Hvorfor skal du ha regulering? Er det for å rette opp?

Jeg hadde regulering for å dra ut hjørnetenner som hadde gått seg vill i tannkjøttet, skulle ta på max 2år. Men fordi det tok litt tid før de fant veien ut hadde jeg tannregulering fra jeg var 14år til godt over 18år. Da hadde endelig den siste tanna kommet ut og da ga jeg faen i å rette opp og befalte tannlegen å ta drittreguleringa av straks ellers gjorde jeg det sjæl :ler: Hadde nok tatt et ekstra halvt år for å få det ferdig, men å ha regulering i 5år syntes jeg ble litt drøyt, så jeg får leve med litt sjønnhetsfeil.

Så hvor lang tid det tar spørs veldig på hvor mye du skal flytte på og hvor "seige" tennene dine er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grensen for å få dekket regulering er vel 18år med mindre du har alvorlige bittfeil som f.eks. gjør det vanskelig for deg å spise og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror grensen for å få det dekket er 18 år. En regulering kommer vel på  26 000,- pluss minus. 

Lykke til!

Tror nok kostnaden varierer og 26 000 høres veldig lavt ut da.

Sønnen i huset her har tannregulering. Jeg får dekket 75% av kostnaden og min andel ble på drøye 18 000 som jeg betalte i løpet av et års tid. Da er det bare å regne seg til hva reguleringen egentlig koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte på regulering da jeg var 25 år, jeg hadde den i nesten 2 år. Da var jeg så lei av den at jeg fikk den av før jeg egentlig skulle så jeg har litt mellomrom på sidene både opp og nede. Ellers er jeg super fornøyd :)

Reguleringen kom på ca 20 000,- (min eks svigermor betalte, hun er virkelig snill :) ). Det er 10 år siden jeg fikk satt den på, så prisen har nok steget en del.

Jeg hadde veldig skeive tenner (så ut som om de var kastet inn i kjæften på meg), måtte trekke 4 stk. Jeg fikk ikke dekket noe pga at jeg var over 18 år, fikk ikke regulering da jeg var ung fordi mine foreldre ikke hadde råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med regulering er så individuelt at det er nesten umulig å svare generelt på tid og kostnad.

Men jeg kan også fortelle, så du får et bredere sammenligningsgrunnlag. :)

Datteren har regulering. Beregnet tid var ca 1 år med forberedende behanling, ca 2 år med fast regulering +etterbehandling. (plate/gom)

Hun hadde plassmangel (trakk 4 tenner) og 1 cm overbitt som måtte reguleres inn.

P.g.a diverse positive omstendigheter har reguleringsriden blitt redusert ned til ca 16 mnd + etterbehandling, noe vi selvsagt er veldig glade for.

Vi får også dekket 75% av behandlingen, og vår egenandel har kommet på ca 11 000. (hennes totale kostnader ville ha blitt ca 44 000 kroner om vi skulle ha betalt alt selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Knut Holt

Tannregulering er vanligvis ikke verd bivirkningene.

Jeg hadde samme type regulering som datteren din da jeg var barn. Nå etter at jeg er blitt godt voksen, skulle jeg ønske at det ikke var gjort i det hele tatt. Overbittet jeg hadde var ingen plage for meg og var heller ikke stygt.

Men bivirkningene etter tannreguleringen har vært store, med store forandringer til det verre i ansiktet,neseregionen, kjevene og nakken.

Og resultatet er ikke stabilt over tid. Jeg fikk tenner som sto innover og tildels rotete tenner etter en tid. Andre får tilbake overbittet og ofte verre enn for, og det til tross for at en går med strenger og plate for å stabilisere i flere år etterpå.

Det var ikke verd det, selvom overbittet ble fikset.

Og tenk på hvilken tortur det er å måtte gå med permanente strenger og plate også etter at reguleringen er ferdig. Jeg skjønner ikke at så mange ungdommer finner seg i dette. Selv var jeg også et av de lydige barna som fant meg i denne unyttige torturen, men jeg angrer på at jeg gjorde det. Jeg burde skapt meg vrang.

-----------------------------------------------------

Datteren har regulering. Beregnet tid var ca 1 år med forberedende behanling, ca 2 år med fast regulering +etterbehandling. (plate/gom)

Hun hadde plassmangel (trakk 4 tenner) og 1 cm overbitt som måtte reguleres inn.

P.g.a diverse positive omstendigheter har reguleringsriden blitt redusert ned til ca 16 mnd + etterbehandling, noe vi selvsagt er veldig glade for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannregulering er vanligvis ikke verd bivirkningene.

Jeg hadde samme type regulering som datteren din da jeg var barn. Nå etter at jeg er blitt godt voksen, skulle jeg ønske at det ikke var gjort i det hele tatt. Overbittet jeg hadde var ingen plage for meg og var heller ikke stygt.

Men bivirkningene etter tannreguleringen har vært store, med store forandringer til det verre i ansiktet,neseregionen, kjevene og nakken.

Og resultatet er ikke stabilt over tid. Jeg fikk tenner som sto innover og tildels rotete tenner etter en tid. Andre får tilbake overbittet og ofte verre enn for, og det til tross for at en går med strenger og plate for å stabilisere i flere år etterpå.Det var ikke verd det, selvom overbittet ble fikset.

Og tenk på hvilken tortur det er å måtte gå med permanente strenger og plate også etter at reguleringen er ferdig. Jeg skjønner ikke at så mange ungdommer finner seg i dette. Selv var jeg også et av de lydige barna som fant meg i denne unyttige torturen, men jeg angrer på at jeg gjorde det. Jeg burde skapt meg vrang.

-----------------------------------------------------

Dette gjelder jo ikke de fleste. Mine tenner har vært stabile i 30 år, men jeg var veldig nøye på å bruke gommen som jeg skulle i 2 år etterpå.

Tannreguleringen var definitivt verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Annonse

Gjest Veronica

Hei!

Jeg er 28 år og har litt skjeve tenner i undermunnen og mangler ei hjørnetann i overmunnen (pga plass mangel har den ikke kommet ut). jeg nektet å ta regulering som 14 åring, men angrer noe på det i dag, da mellomrommet der hjørnetannen skulle vært er litt sjenerende. Jeg har nå brukt 10 000 kroner på å finne ut hva jeg bør gjøre (implantat, sliping av tenner, regulering osv). Jeg bor i England og det spesialistene jeg har vært hos her sier er "trekk 3 friske tenner, opperere ut tannen som ikke har kommet ut og på med regulering. Liker ikke tanken på å trekke friske tenner, men eneste mulighet siden munnen min er så liten. Den store bekymringen jeg har er endring av ansiktsprofilen. Har hørt at folk som trekker tenner og bruker tannregulering kan få en anerledes ansikt estetikk og profil etter behandling. Noen som har erfaring med dette?

Veronica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det hjelper å bare få tatt visdomstennene før du begynner å trekke noe annet. Jeg har plutselig masse plass i kjeften etter at jeg trakk tre i vinter, merker stor forskjell, og den ene skjeve tanna jeg har i underkjeven har også såvidt begynt å flytte seg litt bedre på plass.

Så hør med vanlig tannlege om du kan ta visdomstennene først, og så se an hvor mye arbeid som skal til for å få en penere tannstilling ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...