Gå til innhold

Hund tatt av ulv under jakt


mysan

Anbefalte innlegg

Er ikke egentlig den ulvestammen som fins i norske skoger idag, en en nær slektning av russiske ulvestammer (som vel ikke er utrydningstruet) ? Den opprinnelige norske/skandinaviske stammen ble visst borte når de utryddet den sist..

(Dog, jeg har ikke funnet noen kilder på dette, skal se om jeg kan finne noe på nett imorgen, trøtt nå.. )

Såvidt jeg husker er forskerne enige om at det fantes en -1- streifulv igjen av den skandinaviske stammen en gang på 70-tallet.

Se om du finner en kopi av "Rapport från Projekt Varg" et eller annet sted på nettet. Denne ble utarbeidet av det svenske naturvernforbundet midt på 70-tallet, og ganske interessant konkluderte den med at den skandinaviske stammen var utryddet og at mennesket måtte aktivt sette ut ulv fra andre genetiske stammer for å bygge opp en ny stamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ein annan ting: Eg kjem frå ein kant av landet kor ulveflokkane for nokre år sidan tassa rundt i nærleiken av husa. Ulv er flokkdyr, og i flokk er dei farlege sjølv for menneske. Eg trur ein eller fleire store ulveflokkar oppe i Nordmarka ville fått politikarane til å tenkje seg om fleire gonger.

Ja, ER eigentleg ulv farleg for menneske? Er det nokon her som veit kva tid eit menneske sist vart biten/skada/drepen av ulv i Norge?

Eg trur faktisk at elg er mykje farlegare for menneske enn ulv. Hadde eg truffe ein ulv og ein elg samtidig, hadde eg vore mest redd for elgen, trur eg, spesielt om det var ei kolle med kalv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ifølge rapporten ikke mer enn 206 år siden sist ei jente ble angrepet av ulv i Norge. Be alarmed!

Og det er jo bare nordmenn som er mennesker, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bellatrix

Hunden var på jakt. *tenker* Er ikke poenget med jakt å finne et dyr å drepe? Så Ramsland mener at han kan drepe dyr, men ingen skal kunne drepe hans dyr? Ja, ja. Selvsagt skjønner jeg at det er trist å finne hunden drept, men jeg vet ikke hva moralen skulle være her. Forøvrig så mener jeg at dette eventuelt er en sak for lokalavisa, så folk får vite at det er ulv der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Akkurat som med sauen. Kan man ikke passe på dyrene sine så får man tåle at de blir spist.

Enig! Syns det er ille med hundene, men pass på dyra deres!

Da mener jeg sauer som hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ER eigentleg ulv farleg for menneske? Er det nokon her som veit kva tid eit menneske sist vart biten/skada/drepen av ulv i Norge?

Faktisk er sau farligere for folk enn ulv :ler:

En kvinne ble drept av en sau i 1979 ;)

Men det som virker er farlig er veps. De dreper langt flere mennesker årlig. Hovedsaklig gjennom at de inntas sammen med brus/øl på varme sommerdager, eller i forbindelse med allergi.

Endret av Lestat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dyret som skader flest mennesker i året er vel uten tvil hunden. Uten å opptre i flokk og til tross for at "han er så snill så".

Ellers er vel mennesker i bil det farligste du kan utsettes for, men det blir en litt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferskvannsblekksprut

Dyr er dyr, og dreper dyr. Det er da naturens gang. Mann tar med seg bofsen ut for å drepe for å få seg et trofé derimot, er "unaturlig", og da må man da regne med sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann tar med seg bofsen ut for å drepe for å få seg et trofé derimot, er "unaturlig", og da må man da regne med sånt.

De aller, aller fleste norske jegere jakter for kjøtt fremfor "trofe".

Og siden det er naturlig for mennesket å spise kjøtt, er det også helt naturlig for mennesket å jakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dyr er dyr, og dreper dyr. Det er da naturens gang. Mann tar med seg bofsen ut for å drepe for å få seg et trofé derimot, er "unaturlig", og da må man da regne med sånt.

At mennesket jakter er da like naturlig som at andre dyr gjør det? Og mennesket og hunden har jaktet sammen siden istiden, omtrent. Men ellers enig i at en del av dette er at man risikerer å bli jaktet på tilbake, og at dersom man går ut i skogen for å jakte så bør man ikke bli for overrasket dersom slike ting skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Syns det er ille med hundene, men pass på dyra deres!

Da mener jeg sauer som hunder!

Debatten preges fortsatt av hjelpeloes kunnskap, ser jeg. Sauehold er faktisk en NAERING, som Stortinget har stimulert til i grisgrendte stroek, mens hundehold er en fritidsinteresse.

Markedet, dvs vi kundene, krever at de landbruksproduktene som sauehold gir, ikke koster for mye i butikken, og gjeting vil fordyre produktene VESENTLIG. Det er som regel ikke ulvetilhengerne villig til aa betale for. Saa langt strekker ikke ulvesympatien seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided

Jeg kan godt betale litt ekstra for fårikålen og pinnekjøtt som jeg kjøper en gang i året. Som tenåring bodde jeg i en typisk sauebygd og en av mine bestevenninners familie drev med sauer. De slapp sauene opp i fjellet hver vår, var oppe og kikket etter dem en gang i blant i løpet av sommeren. De ble hentet ned på høsten og talt opp, og så ble det søkt om erstatning for de sauene som manglet + ca. 20 sauer ekstra. Hun fortalte at de brukte å få erstatning for flere sauer enn de mistet, og jeg tror ikke de var enestående i landet på det området og da burde nok noe av prisøkningen allerede være inntjent.

Ellers vet jeg ikke det døyt om sauehold, innrømmes åpent, men dette er info jeg har fått av venner som driver med sauer.

Jeg leste forresten overskriften i VG som om det var hunden som hadde tatt ulven, men gadd ikke lese artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Markedet, dvs vi kundene, krever at de landbruksproduktene som sauehold gir, ikke koster for mye i butikken, og gjeting vil fordyre produktene VESENTLIG. Det er som regel ikke ulvetilhengerne villig til aa betale for. Saa langt strekker ikke ulvesympatien seg.

Si ikke det. Vi betaler allerede ganske anseelig over skatteseddelen for tap av sau i utmark(og de aller aller fleste drepes IKKE av ulven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble hentet ned på høsten og talt opp, og så ble det søkt om erstatning for de sauene som manglet + ca. 20 sauer ekstra. Hun fortalte at de brukte å få erstatning for flere sauer enn de mistet, og jeg tror ikke de var enestående i landet på det området og da burde nok noe av prisøkningen allerede være inntjent.

Si ikke det. Vi betaler allerede ganske anseelig over skatteseddelen for tap av sau i utmark(og de aller aller fleste drepes IKKE av ulven).

Det er ihvertfall ikke slik den offentlige erstatningsordningen fungerer i dag. Man får ikke penger for forsvunnede sauer, for å få rovdyrerstatning må man finne kadaveret, og det skal også vurderes av en fagperson før man får noen erstatning. Utover det kan man i en del tilfeller få dekket mere via private forsikringer, men det er jo noe hver enkelt bonde betaler for, på lik linje med andre forsikringer.

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferskvannsblekksprut
At mennesket jakter er da like naturlig som at andre dyr gjør det? Og mennesket og hunden har jaktet sammen siden istiden, omtrent. Men ellers enig i at en del av dette er at man risikerer å bli jaktet på tilbake, og at dersom man går ut i skogen for å jakte så bør man ikke bli for overrasket dersom slike ting skjer.

Jaok, men jeg synes ikke noe om det. Trenger ikke teame seg opp med andre skapninger.

Dessuten, stusset litt over at de har jaktet sammen siden istiden. Hunden er jo menneskeskapt (fra ulv så klart), visste ikke de hadde resursser til sånt da?

Endret av Ferskvannsblekksprut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedet, dvs vi kundene, krever at de landbruksproduktene som sauehold gir, ikke koster for mye i butikken, og gjeting vil fordyre produktene VESENTLIG. Det er som regel ikke ulvetilhengerne villig til aa betale for. Saa langt strekker ikke ulvesympatien seg.

Hvordan vet du at de ikke ville det? Man betaler det dobbelte og mer for andre typer kjøtt, og fårekjøtt er vel ikke noe man spiser året rundt for det meste heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...