Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva som egenlig er saken her?

Skrevet

Pussig at det ikke blir slått opp like stort hver gang en rev tar en katt...

Skrevet
Pussig at det ikke blir slått opp like stort hver gang en rev tar en katt...

Eller hver gang en bil kjører over en...

Reven tar mange katter. Grevlingen også. Blir det hyl om det? Jeg har ikke hørt noe..

Skrevet
Eller hver gang en bil kjører over en...

Reven tar mange katter. Grevlingen også. Blir det hyl om det? Jeg har ikke hørt noe..

*lytter*

Stille gitt...

Skrevet

*sukk*

Sånn er det hver gang ulven er "synderen" for noe.

Skrevet

La ulven leve! Veldig synd med hunden, men de slippes jo på eget ansvar når de er på jakt. Og ulykker kan skje av mange slag.

Aldri helt skjønt hva en hund har med å gjøre på jakt uansett, og dessuten så ligger det i ordet j a k t. Og i dette tilfelle jaktet hunden ulven. Naturens gang.

Skrevet

Hva legger dere i at en sak blir slått opp stort? Førstesida på VG?

Skrevet

Akkurat som med sauen. Kan man ikke passe på dyrene sine så får man tåle at de blir spist.

Skrevet
Akkurat som med sauen. Kan man ikke passe på dyrene sine så får man tåle at de blir spist.

Enig.

Skrevet

UENIG.... skal sauebøndene sitte vakt over sauene døgnet rundt...

*?

skaff dere noen sauer å sitt vakt da vel....

Skrevet

*?

Nei det trenger de ikke, men da kan de heller ikke surve å klage da en av sauene deres blir tatt av rovdyr. Slik fungerer faktisk naturen.

Skrevet

*?

skaff dere noen sauer å sitt vakt da vel....

Ja.

Nå må vi tenke på hva som er naturlig i Norge. Ulven har alltid vært her, siden reinen fulgte etter isveggen som smeltet over Norge, fulgte ulven etter byttet sitt og bosatte seg der. Leeenge før menneskene, og ikke minst sauen, som menneskene tok med seg.

Skal vi heller utrydde Norges villmarksfauna, så vi får pinnekjøtt til jul? Er det virkelig verdt det?

Og hva er så galt med å gjete dyra sine? Det er mange flere farer ute og lurer, enn ulv og andre rovdyr. (Ja, ulven er ikke den eneste synderen her.) Mange, mange sauer dør hvert år fordi de detter ned skrenter og stup, eller setter seg fast i sprekker i fjellet eller trerøtter. Hvis de hadde blitt gjetet, hadde dette blitt minimalisert.

Og 2: Ville det vært så vanskelig å skaffe noen til å gjete dyra? Tenk for en fantastisk sommerjobb det hadde vært for ungdommene...mulighetene er mange. Og det er slik man må tenke, muligheter, ikke begrensninger fordi bøndene er for gjerrige og ikke vil ta vare på sauene sine.

Skrevet (endret)
Og hva er så galt med å gjete dyra sine? Det er mange flere farer ute og lurer, enn ulv og andre rovdyr. (Ja, ulven er ikke den eneste synderen her.) Mange, mange sauer dør hvert år fordi de detter ned skrenter og stup, eller setter seg fast i sprekker i fjellet eller trerøtter. Hvis de hadde blitt gjetet, hadde dette blitt minimalisert.

Sannheten er vell at fleste parten av sauene dør på grunn av bonden ikke på grunn av ulven. Så når skal vi skyte bøndene

Endret av talin
Gjest Valiant Thor
Skrevet
Så når skal vi skyte bøndene

5 November 2007 skal vi skyte bønder.

uansett så synes jeg dette er en idiotisk sak. Det er trist for eieren men når han tar med seg hunden på jakt så har han seg selv og takke

Skrevet

...og da regner jeg med at du er villig til å betale tre ganger så mye for lammekjøttet når du går i butikken? Det er nemlig konsekvensen av at man gjeter sine beitende sauer natt og dag.

Gjest Moderat Thor
Skrevet

Kjipt for hunden, som denne gang fant en som var større og sterkere enn seg. Ellers er dette en typisk ikke-sak.

Skrevet
...og da regner jeg med at du er villig til å betale tre ganger så mye for lammekjøttet når du går i butikken? Det er nemlig konsekvensen av at man gjeter sine beitende sauer natt og dag.

Bare å droppe og kjøpe kjøttet det ;)

Skrevet

Sparer inn på skatten det som nå går til de stakkars sauebønderne. De må jo få erstatning stakkars for dyrene de ikke har passet på. Lurer på hvem som for erstatning for den døde ulven jeg..

Skrevet
Sparer inn på skatten det som nå går til de stakkars sauebønderne. De må jo få erstatning stakkars for dyrene de ikke har passet på. Lurer på hvem som for erstatning for den døde ulven jeg..

Så primitiv, og blottet for innsikt i norsk landbrukspolitikk, kan en argumentasjon være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...