Gjest rebecca9 Skrevet 11. februar 2003 #1 Del Skrevet 11. februar 2003 kjenner til et kristent ektepar der kona var utro flere ganger. Har også hørt om andre tilfeller innenfor samme miljø. Jeg er ikke kristen selv men kjenner til en del kristne miljøer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 11. februar 2003 #2 Del Skrevet 11. februar 2003 kjenner til et kristent ektepar der kona var utro flere ganger. Har også hørt om andre tilfeller innenfor samme miljø. Jeg er ikke kristen selv men kjenner til en del kristne miljøer. Rar problemstiling. For å si det slik. Det er ikke religionen som bestemmer om du er mer tilbøyelig til å være utro. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 11. februar 2003 #3 Del Skrevet 11. februar 2003 SELVFØLGELIG er de d! Sk 'kristne' mennesker er da ikke noe bedre enn oss andre dødelige; de liker bare å tro d selv..... :evil: Spør du meg, er s k kristne miljøer stappfulle av dobbeltmoral....!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mzfire Skrevet 11. februar 2003 #4 Del Skrevet 11. februar 2003 Jeg syns de som er kristne burde leve etter sin religion. Høres ikke så kristent ut å være utro da. Faktisk syns jeg de som kaller seg kristne er de værste. Snakker fra erfaring.. Det forbauser meg ikke at det fins utroskap blant kristne. Har alltid trodd at de kristne er bedre enn oss ikke-kristne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babyface Skrevet 11. februar 2003 #5 Del Skrevet 11. februar 2003 Tror nok ikke kristne er mindre utro enn andre, gitt. Noe jeg synes er rart med enkelte kristne er at de er så i mot sex før ekteskapet, men de gifter seg jo gjerne etter noen få måneders bekjentskap, så de har jo sex nesten like tidlig som andre likevel. Jeg synes rett og slett de forhaster seg med ekteskap. (Hva er så ille med å være samboere en stund først og bli ordentelig kjent og finne ut om man virkelig passer sammen før man hopper rett inn i et giftemål?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 11. februar 2003 #6 Del Skrevet 11. februar 2003 Babyface, d er fordi d står SKREVET i en 2000!!! år gammel bok av mennesker som levde for ca. 2000 år siden at sex utenfor ekteskap er STOR synd..... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madison Skrevet 11. februar 2003 #7 Del Skrevet 11. februar 2003 Tenk om alle skulle trodd på de de leste :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2003 #8 Del Skrevet 11. februar 2003 Dette er en absurd diskusjon! "Er kristne like utro som ikke-kristne". For det første så er det å være kristen ikke en mal. Alle mennesker er forskjellig, til og med kristne! Tenker dere fikk dere en wow-opplevelse nå! :enig_animasjon: "Synes nesten de kriste er de værste...". Snakk om å dømme, da! Lurer på hvem som har mest svin på skogen, el som fordømmer mest? :fy: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karoline Skrevet 11. februar 2003 #9 Del Skrevet 11. februar 2003 Hvorfor skulle det være mer galt å være utro, for en kristen enn en ikke-kristen? Er man gift, har man lovet å elske og ære. Har ikke med religion men respekt for partneren å gjøre. Forøvrig tror jeg ikke utroskapsprosenten er mye ulik mellom kristne og ikke-kristne, desverre (?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mzfire Skrevet 11. februar 2003 #10 Del Skrevet 11. februar 2003 Til Gjest. Jeg har blitt bedre kjent i et kristent miljø for å vite hva hva det vil si og for å få mer kunnskap og ikke dømme. Den kunnskapen jeg fikk på de møtene, var at DE fordømte IKKE-KRISTNE. Vi som ikke var frelst var jo de værste synderne og det var ikke måte på. Syns du skriver som en kristen som prøver å forsvare deg. Skal ikke da si hvem av oss da som har svin på skogen her. Jeg er enig med er det Chimp? at det er så mye dobbeltmoral, at det er til å spy av. Jeg som ikke-kristen prøver hvertfall ikke å late som jeg er bedre enn det jeg er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gabriel Skrevet 11. februar 2003 #11 Del Skrevet 11. februar 2003 Dette blir for enkelt!!! Det er store forskjeller både blandt kristne og blandt ikke-kristne. Har dere møtt noen kristne som har gjort noe umoralsk så betyr ikke det at alle eller de fleste er umoralske. Hvor stor andel av de kristne er det dere kjenner seksualmoralen til? Dette smaker litt av gamle damer som mener alle pakistanere er kriminelle fordi de har hatt en ubehagelig opplevelse med en paksistaner. Når det gjelder seksualmoral så er men i stor grad styrt av: hvor man kommer fra, hvem man er og i hvilket miljø man vanker. Er man i et miljø med en liberal holdning til sex så kan man forvente at også kristne i det miljøet har en noe mer liberal holdning til sex enn kristne i andre miljøer. Jeg er overbevist om at kristne er mere "moralske" når det gjelder sex enn ikke-kristne miljøer. Jeg tror det er andre "synder" som dominerer i kristne miljøer. Men det får dere mene hva dere vil om... Men vennligst ikke bedøm en stor gruppe mennesker ut fra noen få enkeltepisoder uansett om det er kristne, pakistanere, nordlendinger, røykere, advokater, rørleggere, gamle damer på Frogner, etc. Gabriel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 12. februar 2003 #12 Del Skrevet 12. februar 2003 Denne tråden burde vært flyttet over til generaliseringer og skråblikk for lengst, men det er vel ingen som bryr seg om hva jeg synes. Jeg er jo en snerpete, fordømmende og utro kristen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2003 #13 Del Skrevet 12. februar 2003 For en latterlig problemstilling :o Utroskap er like galt om man er kristen/ikke-kristen!!! Mennesker er mennesker,og jeg tror ikke at religion har noe å si på om man er utro eller ikke...tror det har noe med tilbøyelighet å gjøre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
coda Skrevet 12. februar 2003 #14 Del Skrevet 12. februar 2003 Da er vi to, tuji. Dessuten er alle mine gifte venner dobbeltmoralister og notorisk utro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
apple Skrevet 12. februar 2003 #15 Del Skrevet 12. februar 2003 Sjølvsagt er kristne like utro som ikkje-kristne!! Det er berre det at altfor mange kristne aldri innrømmer det, for dei trur det er slutten på det kristne livet deira. I altfor mange kristne miljø er dette sant. Eg er kristen sjølv, og er heilt einig i at dei fleste kristne er veldig dobbelt-moralske. Men det er det mange andre kristne og som er. Kristne er folk som veit at dei er syndarar, og at dei difor treng religionen for å verta frelste, ikkje folk som er gode nok til å fortena frelse. I følge kristendommen så er alle folk frelste, det er berre det at ikkje alle vil ta imot, det er skilnaden på kristne og ikkje-kristne. Som kristen så har eg jo lyst å prøva å leva opp til det som står i bibelen om å ikkje vera utro, men det betyr ikkje at det er lettare for meg å gjennomføra enn det er for ikkje-kristne. Og dessutan så står det ingenting i bibelen om at det er synd å ha sex før ekteskapet. Det var rett og slett ikkje ei problemstilling på den tida dei nyaste delane av bibelen vart skrivne, ettersom folk gjekk rett frå puberteten og inn i ekteskapet. Eg valde likevel å venta med sex til eg var gift, men det var mitt eige val, basert på kva eg meiner er best, ikkje basert på eit par bibelvers som eg snudde og vende på til eg klarte å overbevisa meg sjølv om at dei sa det eg ville. Dessutan har mange kristne ulike oppfatningar om korleis dei skal leva ut religionen sin. Difor vil ein nesten alltid finna kristne som mislikar andre kristne fordi dei "kludrar til" ryktet til alle kristne. Så det hadde kanskje vore lurt å slutta å greia alle kristne under ein kam, me er ulike og går i ulike kristne miljø. Kristne er like ulike frå kvarandre som ikkje-kristne er. Hadde kanskje de ikkje-kristne likt å verta dømde for det ein ikkje-kristen person som eg har møtt har gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
coda Skrevet 13. februar 2003 #16 Del Skrevet 13. februar 2003 Jeg har tenkt og tenkt i dag, men jeg klarer ikke å være helt enig med deg, apple. Mitt første svar var rimelig flåsete, men jeg er litt lei av å diskutere og bli satt i bås som en av alle kristne. I prinsippet er vi enige; kristne er like syndige som alle mennesker. Men vil det si at vi synder like mye på alle de samme områdene som andre? Jeg tror at de fleste som definerer seg som kristne har et ønske om å etterleve det de tror på, og i Bibelen ser vi at sex hører til innenfor ekteskapet. Jeg er med deg på noen ting. Kristne kan i like stor grad bli fristet til utroskap. Kristne utfører utroskap. Kristne kan ha en tendens til å skjule utroskap i langt større grad, fordi det gir riper i lakken i et kristent fellesskap. Men jeg klarer ikke å være med på at kristne er i like stor grad utro som alle andre, for det første fordi jeg er litt i tvil om hvem som er "alle andre", dvs. ikke-kristne i denne sammenheng. De er vel like forskjellige som kristne er? For det andre tror jeg at troen gjør noe med en, slik at det blir lettere å unngå utroskap. En kan for eksempel vise til undersøkelser som viser at kristne ikke bare er lengre gift, men at de også i større grad er lykkelig gift. Når det gjelder det siste punktet ditt, om sex før ekteskapet, så vil jeg gjerne diskutere det i en annen tråd, for jeg lurer på hva du mener med at det ikke står noe i Bibelen om sex før ekteskapet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest indiangranny Skrevet 13. februar 2003 #17 Del Skrevet 13. februar 2003 Det kan hende at de er det og de er meget raske å komme med pakefingeren til oss andre om vi synder på et eller annet vis. :-? De tenker vel slik at det gjør ikke noe om jeg gjør galt jeg får tilgivelse av Gud hvis jeg gjør noe og da er jeg like rein igjen.Men det står også det at hvis en får tilgivelse skal en ikke gjøre det igjen.(avstå fra synden) Dette er et sted i bibelen som ikke passer for enkelte kristne de har ikke lest det. :fy: hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 15. februar 2003 #18 Del Skrevet 15. februar 2003 Heh... kanskje ikke dette temaet jeg hadde ventet meg da jeg kikket innom dette forumet... :D Ville bare si meg veldig enig i Coda's siste innlegg! Og så vil jeg si en ting til: Når dere snakker om at vi kristne er så fordømmende og forteller dere hvor store syndere dere er - er dere helt sikre på at det ikke bare er deres opplevelse av det? For nemlig, når jeg er et sted hvor det blir snakket om og satt fokus på spesielle synder e.l., går jeg veldig i meg selv, og føler at 'det var nok meg h*n mente'... Altså - det som blir sagt, gjelder i like stor grad oss kristne! Bare at i den samme talen blir det gjerne sagt at det er tilgivelse å få - noe som er redningen for alle mennesker. Og vi som er kristne har valgt å ta imot Jesus som vår redningsmann - og han gir oss tilgivelse... Så hvis dere ikke opplever at dere har del i dette, kan gjerne budskapet føles litt mer fordømmende enn det gjør for 'oss'...? Vel - det var egentlig ikke målet for meg å 'preke' så voldsomt, men jeg ville bare prøve å hjelpe til med å løse noe som kan være en misforståelse/feiltolkning... Jeg tror forresten (bare for å holde meg til tema) at kristne er mindre utro, rett og slett fordi de ofte har en større respekt for ekteskapet som samlivsform, og vektlegger at dette skal vare livet ut... Dette baserer jeg på samtaler med mange av mine venner - både kristne og ikke-kristne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nirvana Skrevet 15. februar 2003 #19 Del Skrevet 15. februar 2003 ... kristne er mindre utro' date=' rett og slett fordi de ofte har en større respekt for ekteskapet som samlivsform, og vektlegger at dette skal vare livet ut...[/quote'] Det der er jeg uenig med deg i! Det forekommer like mye utroskap blant alle mennesker, uansett hva de måtte tro på. På samme måte som det er mange ikkekristne som tror på et livslangt ekteskap. Det er vel ingen som gifter seg med skilsmisse i tankene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå