Gå til innhold

Nye bidragsregler

Fremhevede innlegg

Skrevet
I en perfekt verden hadde ikke BF fått sett ungene før de betalte det det kostet å ha barn.

*slår meg på knærne og ler*

Dæven, vet du hva, jeg er jaggu helt enig med deg !! :klappe::klappe::)

la rettferdigheten råde!!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet (endret)
I en perfekt verden hadde ikke BF fått sett ungene før de betalte det det kostet å ha barn.

:ler: Herlig!

Men det er vel en og annen mamma også som bare hadde fått høre ungen klynke i det far bar den ut av fødestuen også med en slik regel ;)

Endret av =tentacle=
Skrevet
Jeg tror de fleste konflikter som relaterer seg til økonomi og størrelse på barnebidragene i store grad vil bli borte den dagen barn får mulighet til å oppleve likeverdige foreldre.

Likeverdige foreldre vil medføre at fedre som ikke ønsker å ta ansvar må betale for dette rent økonomisk gjennom bidragsordningen. Og mødre som krever omsorgen alene fordi hun mener det vil gi økonomisk gevinst, vil bare ha en slik ekstrainntekt om far tillater det (dvs ikke tar sin del av ansvaret).

Mesteparten av de økonomiske uenighetene rundt bidragsordningen kan altså erstattes med et nært og konstruktivt samarbeid til barnets beste (om myndighetene ønsker en slik type samarbeid mellom foreldrene).

Du skriver hele tiden om en idealløsning som mange av oss ikke erfarer. Det er vyer om likestilt foreldresamarbeid. Ja, det er viktig. Viktig at vi går i en retning hvor foreldre er likeverdige, men samtidig så er vi mange som ikke erfarer dette. Både av oss som har hovedomsorg og av samværsforelder.

Hvem skal betale dersom samværsforelder ikke ønsker å være delaktig i sitt barns liv. Hva dersom h*n har en lav inntekt? Er det da det offentlige som skal betale?

Jeg bare spør og har ingen løsninger på hva som er et rettferdig barnebidrag.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vet du, jeg hadde mer enn gjerne gitt avkall på bidrag hvis det kunne ført til at barnet mitt fikk kontakt med den andre forelderen.

(Etter å ha å prøvd å få ting til å fungere i de første 14 leveårene har jeg gitt opp. Det har 16-åringen også... :tristbla: Det er ganske trist å høre en ungdom si at "nå kan den jævelen bare holde seg unna!", selv om jeg er helt enig, nok er nok!)

Edit=fargefeil.

Endret av Brunhilde
  • Liker 1
Skrevet

jeg er enig med deg der Brunhilde, men ikke for enhver pris. Enkelte fedre burde man både loppe for kroner og holde unna barna.

Skrevet

QUOTE(

Far til 2 @ 26.12.2006 (23:06) )

Jeg tror de fleste konflikter som relaterer seg til økonomi og størrelse på barnebidragene i store grad vil bli borte den dagen barn får mulighet til å oppleve likeverdige foreldre.

Likeverdige foreldre vil medføre at fedre som ikke ønsker å ta ansvar må betale for dette rent økonomisk gjennom bidragsordningen. Og mødre som krever omsorgen alene fordi hun mener det vil gi økonomisk gevinst, vil bare ha en slik ekstrainntekt om far tillater det (dvs ikke tar sin del av ansvaret).

Mesteparten av de økonomiske uenighetene rundt bidragsordningen kan altså erstattes med et nært og konstruktivt samarbeid til barnets beste (om myndighetene ønsker en slik type samarbeid mellom foreldrene).

Jeg er enig med deg far til 2, det er viktig at vi får likevedige foreldre, jeg tror også at dette ville senke konfliktnivået betraktelig. Vi kvinner må slutte å se på barna som vår eiendom som vi er best til å ta vare på.

Men jeg skjønner at i noen forhold vil konfliktene være til stede uansett, og at noen mødre og fedre er lite skikket til foreldreskapet - men et bidragssystem kan ikke legges opp etter "utskuddene" - de må legges opp etter normale og oppegående foreldre - slik de fleste er.

Skrevet
Du skriver hele tiden om en idealløsning som mange av oss ikke erfarer. Det er vyer om likestilt foreldresamarbeid. Ja, det er viktig. Viktig at vi går i en retning hvor foreldre er likeverdige, men samtidig så er vi mange som ikke erfarer dette. Både av oss som har hovedomsorg og av samværsforelder.

Hvem skal betale dersom samværsforelder ikke ønsker å være delaktig i sitt barns liv. Hva dersom h*n har en lav inntekt? Er det da det offentlige som skal betale?

Jeg bare spør og har ingen løsninger på hva som er et rettferdig barnebidrag.

Ja jeg beskriver vel den løsningen jeg selv mener er ideel (om noen løsninger kan bli det). Og svært få opplever vel ikke dagens økonomi/samværsløsning som ideel. Men så lenge "fagfolk" og politikere ikke forstår hva barn og foreldre ønsker mener jeg vi må diskutere oss frem til en praktisk løsning som alle kan leve med og deretter legge det frem for politikerene. Men det er altså ikke jeg som bestemmer hva som er ideelt (heldigvis vil noen si :ler:). Derimot kan jeg komme med mine meninger om hvordan jeg mener mange problemer kan løses.

Jeg tror ikke vi kommer unna et system tilsvarende Sifo modellen om det skal være et minimum av rettferdighet (mulig vi bare flytter diskusjonen over på hva som er riktige størrelse på kostandsoverslaget fra Sifo slik debatten ble da den nye bidragsordningen ble innført).

Det tilsier at samværsforelder må betale et beløp ihht samværet som barnet og samværsforelder ønsker. Hvis barnet og/eller samværsforelder ønsker begrenset samvær tilsier det et høyere beløp. Hvis barnet og/eller samværsforelder ønsker mer samvær blir beløpet mindre.

Hvis samværsforelder har så dårlig råd at h*n ikke kan forsørge barnet ved samvær vil staten komme inn på samme måte som når barnet er hos bostedsforelder (alt dette forutsetter at begge foreldrene er egnet til samvær uten narkotika, alkohol, etc).

De fleste barn er mer opptatt av samværet enn pengene som kan brukes. De vil ha et fang å krabbe opp på eller en mamma og pappa som kan se på det de har gjort i barnehagen og på skolen. Dette er relasjonsbygging som for barna er langt viktigere enn de økonomiske tilskuddene. En sjokolade på lørdagskvelden er nok for de fleste barn om alternativet er lite samvær. Og en samværsforelder med sterke relasjoner til sitt barn vil også åpne lommeboka langt mer etterhvert som barnet blir eldre. En samværsforelder som derimot ikke blir tilgodesett med mye samvær vil heller ikke forstå barnets behov for økonomiske tilskudd etterhvert som det blir eldre. Dessuten gir mye samvær mellom samværsforelder og barnet bostedsforelder til bedre økonomi, utdannelse, karriere, etc, etc. Men når vi kommer til dette punktet er vi vel tilbake til samværsproblematikken ;)

Jeg husker en mekler (sosionom) som spurte mor til våre barn om hun hadde råd til å praktisere felles omsorg. Når en mekler angriper problemstillingen fra denne vinkelen mener jeg at det ikke er fokus på barnets behov for samvær. Foreldrenes økonomi får bli som den blir, og så får staten isteden trå til med støtte om dette er nødvendig. Barn bør aldri bli brukt av bostedsforelder eller samværsforelder for å tilegne seg mer penger.

Men vi må vel innse at vi er litt "amerikanisert" også i Norge, med fokus på økonomi og kapitalismens fordeler. Dette tilsier at også politikerene i stor grad tenker statsøkonomi når bidrag, samværsregler og levestandard diskuteres.

Skrevet
Vet du, jeg hadde mer enn gjerne gitt avkall på bidrag hvis det kunne ført til at barnet mitt fikk kontakt med den andre forelderen.

Edit=fargefeil.

Er det jeg driver med, men blir bare så jævlig lei at det skal koste meg så mye at de skal ha kontakt. Jeg går faktisk i minus på deres kontakt. Noe som ikke er rettferdig.

Og til den lenger oppe, ja mødre skal betale sin del de og, ellers så kan de bare høre ungen klynke på vei ut ;) Likt skal være likt, begge veier.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Er det jeg driver med, men blir bare så jævlig lei at det skal koste meg så mye at de skal ha kontakt. Jeg går faktisk i minus på deres kontakt. Noe som ikke er rettferdig.

Og til den lenger oppe, ja mødre skal betale sin del de og, ellers så kan de bare høre ungen klynke på vei ut ;) Likt skal være likt, begge veier.

Og noen av disse fattige foreldrene kan jo sysselsettes i de nye adopsjonskontorene som skal formidle barn av fattige foreldre til mer velstående kvinner og menn.

Ellers er det jo bare å ta hatten av for at du greier å forsørge deg og to barn på 70 000 i året. Jeg har problemer med å leve av kun studielån på 80, når over halvparten er bofte i husleie og strøm, og det er etter at jeg ikke kjøper klær, ikke klipper håret, ikke går på kino, ikke røyker, nesten ikke drikker, og spiser pasta og boksetomat til middag. Riktignok går det noen tusen i bøker, men... :ler:

Skrevet

(Etter å ha å prøvd å få ting til å fungere i de første 14 leveårene har jeg gitt opp. Det har 16-åringen også...  :tristbla:  Det er ganske trist å høre en ungdom si at "nå kan den jævelen bare holde seg unna!", selv om jeg er helt enig, nok er nok!)

Edit=fargefeil.

Dette er jeg også enig i!!! Jeg har faktisk tilbudt faren det også, å redusere bidraget mot at han tok en telefon til barnet sitt.

men det ble vist for mye for han...... Så da synes jeg faktisk at barnet skal få litt av pengene hans, når ikke han vil gi noe av tiden sin!

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Faren til mitt barn har desverre 0 sammvær og tjener ca. 300.000; mer enn meg! Jeg har lån på leilighet og bil, mens han har lån på leilighet,båt og bil!

Jeg vil at han skal ha samvær med min sønn på 15 år, men så enkelt er det desverre ikke! Han stiller ikke opp på noen ting(denne julen ba jeg han om å være så snill å sende en "God jul" melding til sønnen sin)

Jeg er samboer som har inntekt, han har kone som har inntekt - de har ikke felles barn og min samboer og jeg har ikke felles barn!

Har jeg noen fordeler med den nye bidragsordningen?

Endret av Silmarill
Skrevet
Faren til mitt barn har desverre 0 sammvær og tjener ca. 300.000; mer enn meg! Jeg har lån på leilighet og bil, mens han har lån på leilighet,båt og bil!

Jeg vil at han skal ha samvær med min sønn på 15 år, men så enkelt er det desverre ikke! Han stiller ikke opp på noen ting(denne julen ba jeg han om å være så snill å sende en "God jul" melding til sønnen sin)

Jeg er samboer som har inntekt, han har kone som har inntekt - de har ikke felles barn og min samboer og jeg har ikke felles barn!

Har jeg noen fordeler med den nye bidragsordningen?

Jeg vet ikke om nye regler vil ha noe å si for deg. Det er foreslått å gå bort fra 6 delene å dele prosentvis av hver inntekt - kanskje dette vil ha noe å si for deg, det regner du på og finner ut av selv. Det foreslås også å lage flere aldersklasser, er usikker på hvordan dette vil slå ut, kan ha noe å si. Men har ikke din eks noe samvær med deres sønn, og han tjener så mye mere enn deg så får du vell et høyt bidrag allerede?

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Jeg vet ikke om nye regler vil ha noe å si for deg. Det er foreslått å gå bort fra 6 delene å dele prosentvis av hver inntekt - kanskje dette vil ha noe å si for deg, det regner du på og finner ut av selv. Det foreslås også å lage flere aldersklasser, er usikker på hvordan dette vil slå ut, kan ha noe å si. Men har ikke din eks noe samvær med deres sønn, og han tjener så mye mere enn deg så får du vell et høyt bidrag allerede?

Takk for svar :)

Nei, han har desverre ikke noe kontakt med sønnen sin, men jeg får ca. kr. 4.300; av han nå! Ja, det er høyt bidrag, men det koster å ha en 15 åring i huset! (han har jo som sagt 0 samvær og tjener veldig bra)

Skal regne på det! Jeg bare håper at jeg ikke taper på den nye ordningen, ikke nødvendigvis at jeg får mer!

Jeg vil heller at han skal ha kontakt med sønnen sin enn at jeg skal få mer i bidrag altså! (Psykologen,skolen og jeg skal sammen få far (for 10000 gng) til å forstå hvor viktig det er at far stiller opp og bryr seg) TRAGISK at det er sånn!!! :tristbla:

(Etter å ha å prøvd å få ting til å fungere i de første 14 leveårene har jeg gitt opp. Det har 16-åringen også...  :tristbla:  Det er ganske trist å høre en ungdom si at "nå kan den jævelen bare holde seg unna!", selv om jeg er helt enig, nok er nok!)

Edit=fargefeil.

Vi deler noe der Brunhilde! Foeferdelig trist for alle involverte men mest for barnet som tror at h*n ikke er verdt noe i fars øyne og funderer over dette i mange sammenheng! :sur:

Endret av Silmarill
Skrevet

De nye reglene slår ikke positivt ut for meg.

Når begynner de nye reglene å gjelde. Noen som vet??

Skrevet
Jeg vil heller at han skal ha kontakt med sønnen sin enn at jeg skal få mer i bidrag altså! (Psykologen,skolen og jeg skal sammen få far (for 10000 gng) til å forstå hvor viktig det er at far stiller opp og bryr seg) TRAGISK at det er sånn!!!

Samværesfradraget skulle øke fra 4-8 netter tror jeg, det har ingen konsekvens for deg slik dere har det nå.

Jeg synes det er fryktelig trist at faren ikke tilbringer tid med sønnen, det kan virkelig skade et barnesinn for alltid, det er vondt å bære med seg gjennom livet :tristbla: Jeg håper dere får faren til å forstå, og synes du er en flott person som står på for dette, det viser at du setter sønnen din foran de kameler du nok må svelge. Jeg heier på deg :)

Gjest Silmarill
Skrevet

Jeg synes det er fryktelig trist at faren ikke tilbringer tid med sønnen, det kan virkelig skade et barnesinn for alltid, det er vondt å bære med seg gjennom livet :tristbla:  Jeg håper dere får faren til å forstå, og synes du er en flott person som står på for dette, det viser at du setter sønnen din foran de kameler du nok må svelge. Jeg heier på deg :)

:klem: Takk, det varmer å høre det fra andre utenforstående!

Ja, det er kjempetrist!Prøver det jeg kan sammen med skole og fagpersoner+at samboer er en flott "stefar" for barnet mitt!Takk for fine ord-håper på bedring nå i 2007(igjen)

Sønnen min "skjønner" ikke hvorforfor pappa er sånn og det er det som er så trist, at han lider under dette! (ikke en gang en liten sms julehilsen har han fått) :tristbla:

Skrevet

sønnen min har heller ikke hørt fra faren til hverken jul eller bursdag hverken i år eller i fjor.............

enkelte menn skulle det vært suddpremie på *sur*

Skrevet
Takk, det varmer å høre det fra andre utenforstående!

Ja, det er kjempetrist!Prøver det jeg kan sammen med skole og fagpersoner+at samboer er en flott "stefar" for barnet mitt!Takk for fine ord-håper på bedring nå i 2007(igjen)

Sønnen min "skjønner" ikke hvorforfor pappa er sånn og det er det som er så trist, at han lider under dette! (ikke en gang en liten sms julehilsen har han fått) 

sønnen min har heller ikke hørt fra faren til hverken jul eller bursdag hverken i år eller i fjor.............

enkelte menn skulle det vært suddpremie på *sur*

Ja, enkelte menn er det vanskelig å forstå seg på, i likhet med enkelte kvinner. Jeg har følt på kroppen hva det vil si at en mor faktisk håper at far skal holde seg unna, "hvorfor kan han ikke bare gi opp slik andre fedre gjør" sa hun. Heldigvis så gav ikke mannen min opp, men jeg hadde faktisk forstått han hvis han gjorde det for det gikk ut over både barn og far en stund.

En far er ikke bare en barnevakt som skal hoppe når mor sier hopp, han er i de fleste tilfeller en voksen person som har et ansvar sammen med mor og fortjener den respekt at han kan bestemme sammen med mor.

Jeg vokste selv opp uten biologisk far, noe som har preget meg hele livet, ikke alle synes det er noen "big deal", men mange gjør det, bare se på "Tore på sporet" ;) Derfor er det viktig å jobbe for et godt forhold mellom barn og far slik du gjør Sirmarill, stå på :)

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg mottar ca 600 kr i forskuddsbidrag i mnd og det er helt ok. Faren til barnet mitt har økonomiske problemer så jeg tror jeg kommer til å henvende meg til NAV for å si fra meg bidraget siden det utgjør lite for meg men mye for han igjennom årenes løp.Selv tjener jeg ca 300000 så jeg er ikke rik, men 600 kr mindre i mnd merker vi ikke.

Min mann betaler ca 3100 for sine to særkullsbarn og jeg er glad for at det nå er fremmet forslag som gjør at eksen hans ikke kan kreve høyere bidrag om hun velger å være i ulønnet permisjon ett år.

Hun er meget opptatt av å få det hun har rett på....det eneste hun ikke vil er å gi tilbake,.i form av samvær. Hun vet at min mann ikke kommer til å gå via rettsapparatet (han makter ikke flere konflikter og har etter mange år gitt opp å kreve mer samvær.)så derfor har vi per i dag 0 dager samvær i mnd, selv om vi faktisk har samvær.Å prøve å få mer samvær vil føre til totalnekt og samværssabotering fra mor, hun vil overhodet ikke at far skal ha oppført at han har samvær da bidraget vil gå ned.

Noen mødre VIL faktisk at fedrene skal holde seg unna slik at samværet blir lik 0. Her bor vi i 30 minutters avstand til min manns barn og vi ser de ca 1 gang i mnd. Tragisk.

Men nå skal jeg jammen oppfordre min mann til å komme seg til mekling slik at en ny samværsavtale blir opprettet. Eksen har nemlig fått seg type etter flere bitre år som singel og kanskje nå vil hun gi han samvær med barna slik at hun får noen helger "fri".....? Verd et forsøk i alle fall..

• 3 år senere...
Gjest bidrags slave
Skrevet

Jeg synes også det er helt rimelig at en mamma eller pappa som nesten ikke har samvær, betaler mer i bidrag enn en som har barna masse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...