Gå til innhold

Nye bidragsregler

Fremhevede innlegg

Gjest =tentacle=
Skrevet
Hvis en omsorgsforelder ikke kan gi barnet sin en ok hverdag - så skorter det på mer en bidrag fra samværsforelderen mener jeg, da ligger feilen en helt annen plass!

Hva om begge foreldrene har problemer med å gi barnet en ok hverdag?

Ja, det kan f.eks skorte på helse, alle har ikke samme muligheter til å jobbe mye. Det kan skorte på muligheter for godt betalte jobber, fordi man fikk barn før man var ferdig med utdannelse. Kanskje var man ikke skoleflink. Mange foreldre er rett og slett ikke ressurssterke heller, og har ikke sjanse til å være superaleneforeldre som klarer full stilling og tre unger.

Hvis begge foreldre har problemer med å gi barnet en ok hverdag, er det selvfølgelig en annen problemstilling enn at en godt-tjenende forelder skal snu ryggen til barnets behov når det er hos den andre forelderen.

Har man veldig dårlig råd, er ikke f.eks 1000 kroner ekstra i måneden et luksuriøst hustrubidrag. For barnet kan det bety å ha akseptabel bostandard eller å ikke ha det, at det blir lettere å ha et variert kosthold, at det kan ha klær til skolebruk som det ikke er flau av å gå i, eller at det kan være med i bursdager eller få vanlig fritidsutstyr som ski eller sykkel for å delta i lek med andre barn.

Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet
vi kjøper fint lite i tillegg til farsbidaraget min mann betaler. er det ikke like saker og ting som barnet trenger disse pengene skal gå til? (vi kjøper tøy når det behøves altså, ikke misforstå!!!!).

Jo, det stemmer. Dyrt fritidsutstyr og denslags er ikke iberegnet, men hverdagsutstyr som klær skal være det.

Skrevet
vi kjøper fint lite i tillegg til farsbidaraget min mann betaler. er det ikke like saker og ting som barnet trenger disse pengene skal gå til? (vi kjøper tøy når det behøves altså, ikke misforstå!!!!).

Dyrt utstyr og dyre fritidsaktiviteter er ikke med i bidragsbeløpet, ellers er alt med ja, så er det opp til enhver å finne ut om det er "nok" til det barnet behøver.. Vi har vell alle individuelle meninger om akkurat det ;)

Vi synes det er greit å gi alle barna sånn cirka like gaver sånn beløpsmessig, er litt sånne rettferdighetsryttere ja ;) Sånn ellers tar vi barnet med på ferier, kjøper juleklær og 17 mai klær når samværet er da, noen kontantkort, hårklipp.. Det handler jo litt om å få lov å gi barnet noe da, noe han kan "se" og bli glad for..

Skrevet
Ja, det kan f.eks skorte på helse, alle har ikke samme muligheter til å jobbe mye. Det kan skorte på muligheter for godt betalte jobber, fordi man fikk barn før man var ferdig med utdannelse. Kanskje var man ikke skoleflink. Mange foreldre er rett og slett ikke ressurssterke heller, og har ikke sjanse til å være superaleneforeldre som klarer full stilling og tre unger.

Vell, da ville jeg prøvd å skaffe meg en utdannelse, eller kanskje en annen omsorgsløsning ville vært en mulighet? Nei, jeg tror ikke at det skorter på så mange BMs muligheter at det rettferdiggjør at BY skal betale mer i bidrag.

Skrevet

hva mener dere med at dyrt fritidsutstyr og dyre aktiviteter ikke er medberegnet i bidraget?

Skrevet

Jeg tror de fleste konflikter som relaterer seg til økonomi og størrelse på barnebidragene i store grad vil bli borte den dagen barn får mulighet til å oppleve likeverdige foreldre.

Likeverdige foreldre vil medføre at fedre som ikke ønsker å ta ansvar må betale for dette rent økonomisk gjennom bidragsordningen. Og mødre som krever omsorgen alene fordi hun mener det vil gi økonomisk gevinst, vil bare ha en slik ekstrainntekt om far tillater det (dvs ikke tar sin del av ansvaret).

Mesteparten av de økonomiske uenighetene rundt bidragsordningen kan altså erstattes med et nært og konstruktivt samarbeid til barnets beste (om myndighetene ønsker en slik type samarbeid mellom foreldrene).

Skrevet
Jeg tror de fleste konflikter som relaterer seg til økonomi og størrelse på barnebidragene i store grad vil bli borte den dagen barn får mulighet til å oppleve likeverdige foreldre.

Likeverdige foreldre vil medføre at fedre som ikke ønsker å ta ansvar må betale for dette rent økonomisk gjennom bidragsordningen. Og mødre som krever omsorgen alene fordi hun mener det vil gi økonomisk gevinst, vil bare ha en slik ekstrainntekt om far tillater det (dvs ikke tar sin del av ansvaret).

Mesteparten av de økonomiske uenighetene rundt bidragsordningen kan altså erstattes med et nært og konstruktivt samarbeid til barnets beste (om myndighetene ønsker en slik type samarbeid mellom foreldrene).

hva med de som ikke kan snakke sammen da? skal barna lide for det? er det rettferdig?

Skrevet
hva mener dere med at dyrt fritidsutstyr og dyre aktiviteter ikke er medberegnet i bidraget?

Fotball, hånball, ski og turn o.l på normalt plan er vell dekt av bidrag. Men på konkuranssenivå kan dette bli dyrt - evt mange turneringer o.l. Motorcross o.l kommer under dyrt å drive med både utstyrsmessig og kontigneter osv.

Gjest =tentacle=
Skrevet
det er urimelig at bidrag for særkullsbarn skal opp hvis BM får barn i nytt forhold og velger å være uten inntekt/ha liten inntekt i inntil 3 år. Og selvfølgelig skal BP sine boutgifter tas hensyn til i regnestykket i likhet med BM sine boutgifter - eller man kunne kuttet ut boutgifter i begge tilfeller :)

Det er jeg enig i.

Vell, da ville jeg prøvd å skaffe meg en utdannelse, eller kanskje en annen omsorgsløsning ville vært en mulighet? Nei, jeg tror ikke at det skorter på så mange BMs muligheter at det rettferdiggjør at BY skal betale mer i bidrag.

Får man barn med en med vesentlig lavere inntekt enn en selv, betaler en mer for barnet når man er samboende med den andre forelderen også. Alle som har blitt foreldre som par inntil nå, har hatt felles forsørgeransvar som utgangspunkt. Å endre betingelsene med tilbakevirkende kraft er betenkelig, og det vil ramme mange barn av lavtlønte og uføre mødre. Du må gjerne mene at fattige ikke bør bli foreldre, men ta da med at du mener at barna de allerede har fått ikke fortjener bedre i samme slengen, når det er det som blir konsekvensen av en 50/50-deling der den ene forelderen har lite penger.

Er du klar over at folk som ikke kan jobbe eller ta utdannelse på grunn av et helseproblem, faktisk ikke kan jobbe eller ta utdannelse for å bedre sin økonomiske situasjon?

Skrevet
Du må gjerne mene at fattige ikke bør bli foreldre, men ta da med at du mener at barna de allerede har fått ikke fortjener bedre i samme slengen, når det er det som blir konsekvensen av en 50/50-deling der den ene forelderen har lite penger.

Er du klar over at folk som ikke kan jobbe eller ta utdannelse på grunn av et helseproblem, faktisk ikke kan jobbe eller ta utdannelse for å bedre sin økonomiske situasjon?

Joda, mine øyne er åpne, jeg skjønner at alle ikke har de samme mulighetene, men jeg tror ikke at dette gjelder majoriteten - og jeg mener derfor at dette ikke skal løses med bidrag.

Jeg mener fortsatt at slike problemer ikke er eksens, men ens egne eller statens. Hvis noen er fattige så er det feil med systemet vi lever i - og med sosialbeløp under Sifo sine satser så har vi et stort problem.

Nå er jeg kanskje naiv, men jeg tror det ville være lettere å få en BY til å bidra mere til barnet om h*n ikke følte seg "loppet" fra før..

Skrevet
Fotball, hånball, ski og turn o.l på normalt plan er vell dekt av bidrag. Men på konkuranssenivå kan dette bli dyrt - evt mange turneringer o.l. Motorcross o.l  kommer under dyrt å drive med både utstyrsmessig og kontigneter osv.

jeg lurer veldig på hvor du har dette fra?

Skrevet
hva med de som ikke kan snakke sammen da? skal barna lide for det? er det rettferdig?

At foreldre ikke kan snakke sammen har ofte basis i samværsproblematikken. Hadde barn og foreldre blitt enig mht samvær/omsorg så hadde også det økonomiske fallt på plass for de fleste.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Med 70 000 i inntekt får du vel bidrag fra det offentlige når far ikke er bidragsdyktig? Er det inkludert i de 70 000, sammen med barnetrygd og skattefordeler av å være forsørger?

Er inkludert alt ;)

Skrevet
At foreldre ikke kan snakke sammen har ofte basis i samværsproblematikken. Hadde barn og foreldre blitt enig mht samvær/omsorg så hadde også det økonomiske fallt på plass for de fleste.

det hadde sikkert falt på plass for noen men hva med de tilfellene der det ikke fille falle på plass?

Gjest Madam Felle
Skrevet
det hadde sikkert falt på plass for noen men hva med de tilfellene der det ikke fille falle på plass?

De må klare seg selv ;)

Skrevet
jeg lurer veldig på hvor du har dette fra?

Bidraget er beregnet fra Sifo sine satser - her ser du et utdrag - så kan man ifølge NAV tolke dette som en vil ;)

Lek og fritid

Budsjettposten omfatter leker til barn, sykler, sportsutstyr, bøker, CD-er, tegneseriehefter, kino, teater osv. Budsjettet gir rom for deltakelse i enkle fritidsaktiviteter og forutsetter i utgangspunktet ikke arv av fritidsutstyr. Mobiltelefon er lagt inn for voksne og for aldersgruppene 11-14 år og 15-18 år.

Skrevet
Bidraget er beregnet fra Sifo sine satser - her ser du et utdrag - så kan man ifølge NAV tolke dette som en vil ;)

Dyrt utstyr og dyre fritidsaktiviteter er ikke med i bidragsbeløpet, ellers er alt med ja, så er det opp til enhver å finne ut om det er "nok" til det barnet behøver.. Vi har vell alle individuelle meninger om akkurat det ;)

mulig jeg er pirkete nå men jeg syns vel du legger litt mye i tolkningen din...? Det står da ikke noe som helst sted at BP skal være med på å sponse "dyrt" fritidsutstyr??

Skrevet

QUOTE(Lovely @ 27.12.2006 (00:21) )

Bidraget er beregnet fra Sifo sine satser - her ser du et utdrag - så kan man ifølge NAV tolke dette som en vil

QUOTE(Lovely @ 26.12.2006 (22:53) )

Dyrt utstyr og dyre fritidsaktiviteter er ikke med i bidragsbeløpet, ellers er alt med ja, så er det opp til enhver å finne ut om det er "nok" til det barnet behøver.. Vi har vell alle individuelle meninger om akkurat det 

mulig jeg er pirkete nå men jeg syns vel du legger litt mye i tolkningen din...? Det står da ikke noe som helst sted at BP skal være med på å sponse "dyrt" fritidsutstyr??

Jeg sier ikke at BP skal betale noe utover bidraget, jeg konstaterer bare at det ikke er med i bidragsbeløpet. Grunnen til at det ikke er med, er kanskje fordi det må være opp til enhver å vurdere hva en mener barna skal få være med på ;) Når jeg sier at en kan tolke det som en vil, så er motorcross dyrt for noen og en selvfølge for andre, slalåmutsyr og sesongkort er for dyrt for noen osv - her er det rom for mange diskusjoner mellom mor og far :)

Da de nye bidragsreglene kom i 2003 så var det en haug med BM som klaget på at Sifo sine satser var for lave på disse sidene og på aleneforeldreforeningen sine sider, derfor nevner jeg at det er individuelle meninger om dette, ikke bare om fritidsaktiviter men om alle Sifos beregninger, være seg mat, klær osv :)

Skrevet

I en perfekt verden hadde ikke BF fått sett ungene før de betalte det det kostet å ha barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...