Gjest Gjesta Skrevet 26. desember 2006 #1 Skrevet 26. desember 2006 Vi har invitert foreldrene våre på middag i morgen, og jeg skal lage skinkesteik med poteter, gulrøtter rosenkål og surkål + saus. til dessert skal vi ha hjemmelaget karamellpudding. Men etter maten skal vi vel ha litt kaffe og kake. Jeg har ikke noe julekaker hjemme for det har jeg droppa helt i år. tenkte å bake en enkel kake eller to i stedet. Noen forslag?
monja Skrevet 26. desember 2006 #2 Skrevet 26. desember 2006 Mintruter 225 g smør 2,5 dl sukker 3 3/4 dl hvetemel 3 ts bakepulver 1,5 ts vaniljesukker 4,5 ss kakao 3 egg 2,5 dl kokende vann Mandelkrem: 150 g smør 1 egg 150-200 gr revet marsipan 2,5 dl melis Glasur: 200 g mørk kokesjokolade 3 ss soyaolje et par dråper peppermynteolje etter smak Bunn: Smelt og avkjøl smøret. Bland det tørre og bland i resten av ingrediensene. Stekes i en form ca 30*45 cm på nederste rille. 175 grader ca 20 minutter eller til kaken kjennes fast. Mandelkrem: Smelt og avkjøl smøret. Bland i resten til en glatt krem. Smør det på kaken og la det stå til den har stivnet. Glasur: Smelt sjokoladen i micro eller vannbad. Bland i resten. Peppermyntedråper etter smak. Smør på kaken.
skrue Skrevet 26. desember 2006 #3 Skrevet 26. desember 2006 Det går jo ganske fort å lage en julekake. Dvs, det er ikke så mye jobb. Her er den oppskriften jeg bruker: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=244395 Det blir to kaker og de bør stekes hver for seg da de kan bli ganske store under hevingen.
Gjest Dallandra Skrevet 26. desember 2006 #4 Skrevet 26. desember 2006 Hva med sjarmtrollpai? Kanskje med noen julekrydder i for å gi den litt vintersmak? Eller en vanlig eplekake med litt julekryddert i? (Det var en tanke som slo meg nå, det fikk jeg jammen lyst til å prøve... Jeg skal også bake kake i morgen...) Tiramisú er ikke enkelt, men deilig... Sjokoladekake.. suksessterte (sånn nøttebunn med gul krem oppå) www.detsoteliv.no har helt sikkert oppskrifter, jeg pleier å lete der.
Gjest Fjellsippa Skrevet 26. desember 2006 #5 Skrevet 26. desember 2006 Tror du folk klarer å spise kake etter middag og dessert? Jeg synes ofte at det bare er å bære kakene inn på bordet og ut igjen siden alle er så mett etter middagen. Hva med å servere en liten sjokoladebit til kaffen? Kanskje du fikk ei konfekteske i julegave som du kan åpne.
Gjest Gjesta Skrevet 26. desember 2006 #6 Skrevet 26. desember 2006 Nei i min familie hadde vi ikke orket det, men svigers har alltid kaffe og kaker selv etter en kjempemiddag med dessert så da får jeg vel bare kjøre på Tenkte en kake og litt julegodteri får holde Dårlig med konfekt, men jeg har litt fazermint i allefall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå