Gå til innhold

Noe å servere til kaffen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har invitert foreldrene våre på middag i morgen, og jeg skal lage skinkesteik med poteter, gulrøtter rosenkål og surkål + saus. til dessert skal vi ha hjemmelaget karamellpudding.

Men etter maten skal vi vel ha litt kaffe og kake. Jeg har ikke noe julekaker hjemme for det har jeg droppa helt i år. tenkte å bake en enkel kake eller to i stedet.

Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mintruter

225 g smør

2,5 dl sukker

3 3/4 dl hvetemel

3 ts bakepulver

1,5 ts vaniljesukker

4,5 ss kakao

3 egg

2,5 dl kokende vann

Mandelkrem:

150 g smør

1 egg

150-200 gr revet marsipan

2,5 dl melis

Glasur:

200 g mørk kokesjokolade

3 ss soyaolje

et par dråper peppermynteolje etter smak

Bunn: Smelt og avkjøl smøret. Bland det tørre og bland i resten av ingrediensene. Stekes i en form ca 30*45 cm på nederste rille. 175 grader ca 20 minutter eller til kaken kjennes fast.

Mandelkrem: Smelt og avkjøl smøret. Bland i resten til en glatt krem. Smør det på kaken og la det stå til den har stivnet.

Glasur: Smelt sjokoladen i micro eller vannbad. Bland i resten. Peppermyntedråper etter smak. Smør på kaken.

Gjest Dallandra
Skrevet

Hva med sjarmtrollpai? Kanskje med noen julekrydder i for å gi den litt vintersmak? Eller en vanlig eplekake med litt julekryddert i? (Det var en tanke som slo meg nå, det fikk jeg jammen lyst til å prøve... Jeg skal også bake kake i morgen...)

Tiramisú er ikke enkelt, men deilig... Sjokoladekake.. suksessterte (sånn nøttebunn med gul krem oppå)

www.detsoteliv.no har helt sikkert oppskrifter, jeg pleier å lete der.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Tror du folk klarer å spise kake etter middag og dessert?

Jeg synes ofte at det bare er å bære kakene inn på bordet og ut igjen siden alle er så mett etter middagen.

Hva med å servere en liten sjokoladebit til kaffen? Kanskje du fikk ei konfekteske i julegave som du kan åpne.

Skrevet

Nei i min familie hadde vi ikke orket det, men svigers har alltid kaffe og kaker selv etter en kjempemiddag med dessert så da får jeg vel bare kjøre på :ler:

Tenkte en kake og litt julegodteri får holde

Dårlig med konfekt, men jeg har litt fazermint i allefall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...