Gå til innhold

Jobb I USA


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen her som vet hvordan man skal gå frem for å skaffe seg jobb i USA? Har lyst å flytte dit for noen år, men må nesten ha en jobb. Er utdannet innen økonomi.

Flytteklar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HEI! Første skritt kan jo kanskje være å ta kontakt med den amerikanske ambasaden. De kan sikkert hjelpe deg med å få tak i arbeidstillatelse, oppholdstillatelse og visum!

:roll: :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i USA i 3 år nå (er her fortsatt), etter 5 års studier her borte. Jeg tror den enkleste måten å få seg jobb her borte er å komme hit som student for etter endt studie tid får du automatisk 1 års arbeidstillatelse (OPT = Optional practical training). Jeg er usikker på hvor lenge du må studere her for å få denne arbeidstillatelsen.

Dersom du ikke kan jobbe på OPT er det andre alternativet et H1-b visum (det har jeg nå). Dette visumet må arbeidsgiver søke om for deg, noe som betyr at du må først skaffe deg en jobb, med en arbeidsgiver som er villig til å bruke tid og penger på å søke arbeidsvisum for deg før du kan begynne å jobbe. I tilegg må arbeidsgiveren kunne bevise for INS (immigrasjonsmyndighetene) at han ikke finner en amerikaner som kan gjøre samme jobben som deg og til slutt bør man ha minst en bachelor grad eller tilsvarende for å få dette visumet. Når du får dette visumet kan du arbeide i USA i 3 år og det kan fornyes for 3 år til, men deretter må du forlate landet. Samtidig er dette visumet kun gyldig for en arbeidsgiver, så dersom du vil skifte jobb, må du gjennom hele visumprosessen igjen.

Med andre ord er det ingen enkel prosess å få jobb eller arbeidsvisum her borte. Det er helt sikkert andre alternativer som ikke jeg vet om f.eks visst du kan få jobb gjennom et norsk firma el. Eller dersom du er godt faglig kvalifisert, vil du ikke ha problemer. Tror nok det er lurt å kontakte ambassaden for de kan sikkert gi deg mye informasjon, men kontakt også firmaer I USA, søk på jobber og se om du finner noen som er villig til å søke visum for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...