Gjest piaf Skrevet 21. desember 2006 #21 Skrevet 21. desember 2006 Har lest tråden igjen. Som potettilbehør til anden tror jeg jeg ville gått for mandelpotetmos med hvitløk, persille og evt frisk timian, som flere foreslår her. Som Nilma tror jeg at sellerirot i mosen vil gjøre at kontrasten blir for liten til grønnsakene du skal ha ved siden av. Det vil sikkert også bli godt med ovnsbakte mandelpotetbåter, gjerne med rosmarin og hele hvitløksfedd. Til forrett ville jeg kanskje valgt noe enda lettere av sjømat - and er jo veldig fett og kraftig. Feks grillede kamskjell med en enkel grønn salat med god vinaigrette? Forresten er jeg intet unntak når det gjelder synsing - and er definitivt ikke mitt spesialfelt, selv om jeg har spist det flere ganger og synes det er veldig godt.
Gjest piaf Skrevet 21. desember 2006 #22 Skrevet 21. desember 2006 Psst Fakse: Forsøkte å svare på den siste PM'en din, men innboksen din er full...
Fakse Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #23 Skrevet 21. desember 2006 Skulle gjerne hatt kamskjell til forrett, men da ville jeg visst blitt den eneste som spiste tror jeg, så det går desverre ikke. Det må nok bli fisk eller noe vegetarisk tror jeg. Har før om årene hatt kantarellsuppe, men det spiser ikke bestemor, så da må jeg i såfall finne en annen suppe. Men en enkel grønn salat uten kamskjell er kanskje tingen. Må tenke litt der (eller få flere tips )... I morgen tar jeg en tur på polet for å finne en vin i alle fall, så får vi se hva det blir
Fakse Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #24 Skrevet 21. desember 2006 Psst Fakse: Forsøkte å svare på den siste PM'en din, men innboksen din er full... ← Fiksa
Nilma Skrevet 21. desember 2006 #25 Skrevet 21. desember 2006 Hvis du skal ha salat til forrett er jo klippfisksalat veldig godt, og ikke så mektig når det blir servert i små porsjoner. Eller en kald suppe, jeg vet jeg har sett oppskrift på kald ertesuppe med champagne i, og det høres jo både friskt og festlig ut.
Fakse Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #26 Skrevet 21. desember 2006 Hvis du skal ha salat til forrett er jo klippfisksalat veldig godt, og ikke så mektig når det blir servert i små porsjoner. Eller en kald suppe, jeg vet jeg har sett oppskrift på kald ertesuppe med champagne i, og det høres jo både friskt og festlig ut. ← Oi, det hørtes spennende ut med ertesuppe med champagne. Men skal suppen koke etter at man har hatt i champagne? Skal nemlig ha lille niese på besøk, og jeg blir neppe så populær hos min søster om jeg serverer ungen alkohol
Nilma Skrevet 21. desember 2006 #27 Skrevet 21. desember 2006 Oi, det hørtes spennende ut med ertesuppe med champagne. Men skal suppen koke etter at man har hatt i champagne? Skal nemlig ha lille niese på besøk, og jeg blir neppe så populær hos min søster om jeg serverer ungen alkohol ←Neppe så lurt! Nei, champagnen skal røres inn like for servering, men det er vel ikke noe problem å ta av en liten skål til lille niese?
Fakse Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #28 Skrevet 21. desember 2006 Neppe så lurt! Nei, champagnen skal røres inn like for servering, men det er vel ikke noe problem å ta av en liten skål til lille niese? ← Nei det hadde nok gått, men det er flere i forsamlingen som helst ikke vil ha alkohol, så da tror jeg heller jeg husker på den oppskrifta til en annen gang. Det er rart med det, det er nå en gang enklere med selskap av en gjeng jevnaldrende enn med familieselskap der alle generasjoner skal bli fornøyde. Tro meg, jeg er helt på kanten av hva som tillates av eksperimentell matlaging når jeg serverer and. Håper bestemor vil spise, men satser på god saus og godt tilbehør om hun ikke gjør det...
Gjest piaf Skrevet 21. desember 2006 #29 Skrevet 21. desember 2006 Tro meg, jeg er helt på kanten av hva som tillates av eksperimentell matlaging når jeg serverer and. Håper bestemor vil spise, men satser på god saus og godt tilbehør om hun ikke gjør det... ← Det var da enda godt å høre, hadde jeg nesten sagt - en slik meny hadde nemlig blitt altfor sprek for familiemiddag her i gården!
Nilma Skrevet 21. desember 2006 #30 Skrevet 21. desember 2006 Nei det hadde nok gått, men det er flere i forsamlingen som helst ikke vil ha alkoholNei, da er det nok vanskeligere. Her er en alkoholfri versjon (jeg synes jo fremdeles kald suppe er en god idé til en så kraftig hovedrett ). ...Tro meg, jeg er helt på kanten av hva som tillates av eksperimentell matlaging når jeg serverer and. ← Det var da enda godt å høre, hadde jeg nesten sagt - en slik meny hadde nemlig blitt altfor sprek for familiemiddag her i gården! ← Høres veldig kjent ut, ja, spesielt med svigerfamilien (og faktisk en del venner ) på besøk.
Fakse Skrevet 25. desember 2006 Forfatter #31 Skrevet 25. desember 2006 Julemiddagen er vel overstått, og det er på tide med en rapport. Tross alle gode forslagt endte jeg opp med min oprinnelige plan, med ørretpate på melba toast (hjemmelaget). Familien er veldig glad i fisk, og forretten falt i smak hos alle. Lagde selvfølgelig alt for mye, så vi har resten som pålegg hele romjula vil jeg tro . Siden jeg brukte små mengder ble det heldigvis ikke for mektig sånn som både jeg og flere her var redde for. Tvert i mot passet det fint med en litt salt-smakende start før hovedretten. Som planlagt her inne ble det potetmos med fløte og hvitløk i tillegg til andebryst og grønnsaksblandingen. En detalj (*kremt*) i oppskriften som jeg hadde oversett var at det skulle være ganske mye balsamico eddik i sausen. Den syrlige sausen passet veldig godt til den kraftige smaken av andekjøttet, og middagen ble dermed ikke så mektig som den kunne ha blitt. Grønnsakene var et styr, men separat forvelling av hver enkelt ingrediens før steking sammen. Fikk dessuten tak i ferske kastanjer i stede for hermetiske, så jeg brukte vel i alle fall en halvtime lillejulaften på å skrelle bakte kastanjer. Noen som vet hvorfor skallet satt så hardt? Kanskje jeg hadde bakt dem for lite (30 minutter, 200 grader)? Men godt ble det heldigvis! Til dessert gjorde vi det enkelt, der ble det varme bjørnebær med vaniljekesam. Velsignet lite sukker, hvilket er en fordel når man spiser middag med en jule-hyper treåring Jeg er letta og glad over at alt ble vellykket og at alle likte maten. Spesielt er det positivt at min bestemor som ikke spiser fugl syntes det var godt. Ingen fortalte henne hvilket kjøtt vi spiste før hun hadde smakt, og det var nok ikke så dumt. Hennes vanskelige forhold til fugl ligger nok i psyken og ikke i smaksløkene . Fikk høre etterpå at hun syntes kjøttet var eksklusivt . Vin ble det forresten aldri tid til å kjøpe, og det eneste vi hadde i kjelleren var spansk vin. Jeg fant ut at det ikke var noen god match, så alle fikk div brus, øl, vann, krøkebærsaft eller liknende etter eget valg. Vi var uansett bare tre av sju som muligens ville ha drukket vin, så det var ikke det helt store tapet. Men jeg skulle likt å kjenne en vin som var spesielt utvalgt til denne maten ja. Neste gang kanskje
Gjest piaf Skrevet 25. desember 2006 #32 Skrevet 25. desember 2006 Mmmm, det hørtes godt ut! Så fint at det ble vellykket - det er hyggelig at både gjestene og en selv er fornøyde når man har lagt ned arbeid i å planlegge og lage et måltid. Vin til andebryst tar også jeg gjerne i mot innspill til - jeg vurderer andebryst til nyttårsaften.
onyx Skrevet 25. desember 2006 #33 Skrevet 25. desember 2006 Vin til andebryst tar også jeg gjerne i mot innspill til - jeg vurderer andebryst til nyttårsaften. ← Søren at jeg er så dårlig til å huske viner! Spiser ofte andebryst og bruker da nesten alltid franske rødviner til. Jeg kan spørre samboeren min senere, det er som regel han som ordner med vinen! Potetmos med mye hvitløk er forøvrig et utmerket tilbehør til and med rotgrønnsaker. En annen favoritt til and er fransk (fra Camarque) rød villris, steinsopp og litt grønne grønnsaker. Jeg lager som oftes en enkel rødvinsjy som saus, men grønnpeppersaus er også nydelig til. Heldigvis er and så kraftig kjøtt at det godt tåler kraftig tilbehør uten å bli overdøvet!
Gjest Mayamor Skrevet 27. desember 2006 #34 Skrevet 27. desember 2006 Hvordan gikk det med julemiddagen?
Fakse Skrevet 27. desember 2006 Forfatter #35 Skrevet 27. desember 2006 Hvordan gikk det med julemiddagen? ← Kjempefint Rapport et par innlegg lenger opp!
Nilma Skrevet 28. desember 2006 #36 Skrevet 28. desember 2006 Høres ut som om du hadde en herlig middag, Fakse! En annen favoritt til and er fransk (fra Camarque) rød villris←Hvordan lager du den, onyx? Jeg ble så glad da jeg fikk tak i en pakke nylig, fordi jeg hadde sett noen spennende oppskrifter med det i, men dem finner jeg selvsagt ikke når jeg trenger dem. I likhet med piaf har jeg planer om and til nyttår, så det kunne være spennende å prøve noe nytt tilbehør (mitt standardtilbehør til and er hasselbackpoteter, soppostekake og bringebær- eller kirsebærsaus).
Gjest niomi Skrevet 28. desember 2006 #37 Skrevet 28. desember 2006 Jeg spiste andebryst med søtpotetmos på nyttårsaften for et par år siden. Et av de bedre måltidene jeg har smakt, må jeg innrømme...
onyx Skrevet 28. desember 2006 #38 Skrevet 28. desember 2006 Høres ut som om du hadde en herlig middag, Fakse! Hvordan lager du den, onyx? Jeg ble så glad da jeg fikk tak i en pakke nylig, fordi jeg hadde sett noen spennende oppskrifter med det i, men dem finner jeg selvsagt ikke når jeg trenger dem. I likhet med piaf har jeg planer om and til nyttår, så det kunne være spennende å prøve noe nytt tilbehør (mitt standardtilbehør til and er hasselbackpoteter, soppostekake og bringebær- eller kirsebærsaus). ← Jeg bare koker risen som vanlig villris, trenger ca 40-50 minutter. Skyller den først i varmt vann og koker den. Prøver å beregne vannmengden slik at det ikke blir overflødig vann i kasserollen. Smaker nydelig nøtteaktig, og den er utrolig mektig! Når jeg serverer bruker jeg å presse risen i små former som jeg snur på tallerkenen, blir fine topper. Andebrystet steker jeg rosa (bruner i panne og ettersteker i ovnen), lager rødvinssjy og serverer gjerne frisk steinsopp (eller annen villsopp), litt løk og sukkererter lett surret i pannen. Fransk jordaktig bordeaux eller burgunder er godt til. Jeg liker altså villrisen helt enkel rett og slett pga den nydelig smaken. Villrisrestene er forøvrig kjempegodt i salat!
Gjest piaf Skrevet 28. desember 2006 #39 Skrevet 28. desember 2006 I likhet med piaf har jeg planer om and til nyttår, så det kunne være spennende å prøve noe nytt tilbehør (mitt standardtilbehør til and er hasselbackpoteter, soppostekake og bringebær- eller kirsebærsaus). ← Mye frukt og bær i andeoppskrifter, ja! Bladde litt i kokebøkene mine i går, og fant også noen oppskrifter med kirsebær, mango og selvsagt appelsin. Men snublet tilslutt over and med bjørnebærsaus på Epicurious som jeg vurderer å forsøke - for bjørnebær har jeg i fryseren. Ellers tror jeg det blir ovnsbakte potetbåter (med rosmarin?) og aspargesbønner (standard tilbehør til confit de canard i Frankrike ), enkelt og greit. Og så har jeg lyst til å forsøke denne vinen til. Den ble anbefalt til and på Apéritif, jeg er generelt sett glad i Rhône-viner, og med mye bjørnebærsmak passer den kanskje bra til sausen? Ellers ser jeg som onyx nevner at Burgund/Pinot Noir går igjen som anbefalt vin til and, men der har jeg inntrykk av at man må så høyt opp i prisklasse for å få en god vin? Og Bordeaux-viner klarer jeg faktisk ikke - det blir for mye voldsomme tanniner for meg.
Nilma Skrevet 28. desember 2006 #40 Skrevet 28. desember 2006 Jeg liker altså villrisen helt enkel rett og slett pga den nydelig smaken. Villrisrestene er forøvrig kjempegodt i salat! ←Takk for svar, onyx! and med bjørnebærsaus på Epicurious ← And i bjørnebærsaus (dvs. jeg tenkte å bruke boysenbær fordi det er det jeg har i fryseren) var faktisk min opprinnelige plan, men jeg har ikke funnet igjen oppskriften - på det heller . Nå fikk jeg litt beslutningsvegring her; jeg har veldig lyst til å prøve villrisen, samtidig er det jo veldig godt med en fruktig saus til and, og den bjørnebærsausen så veldig god ut, selv om jeg tror den er litt annerledes enn den jeg opprinnelig hadde sett meg ut. *valgets kvaler*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå