Fakse Skrevet 20. desember 2006 #1 Skrevet 20. desember 2006 Vi er altså litt sære hjemme hos oss, så på julaften blir det stekt andebryst her i huset. Jeg har funnet en oppskrift i en av mine favorittkokebøker (Le Cordon Bleu) på andebryst med vintergrønnsaker. Kort fortalt er det stekt andebryst med dampet/stekt pastinakk, rosenkål, knollselleri, søtpotet, og hermetiske kastanjer til. Det er ikke smaksatt med annet enn salt/pepper, kyllingkraft og frisk rosmaring. Så langt så vel, men så lurer jeg altså på, hvor galt eller rett kan det bli med potetmos til dette? Eventuelt potetmos smaksat med hvitløk og/eller selleri? Eller kanskje søtpoteter? Jeg tenker at kanskje ikke hvitløk, men at selleri bør gå bra, men intuisjonen er litt vaklende her. Kunne selvfølgelig droppa poteten, men har familien på besøk og vet at bla. min far kommer til å savne det. Alternativet er jo dampede mandelpoteter til. Det er jo veldig enkelt, og kan vel ikke bli feil... Og hvilken vin serverer jeg til (det er det eneste jeg har å utsette på den fantastiske kokeboken nemlig, at den ikke har vinforslag...). Driver også og lurer på hva som passer til forrett, har tenkt på en røkelakspate på tynne skiver av ristet brød, men også her er jeg usikker. Så i det hele tatt, vil jeg gjerne ha forslag på alle kanter her, ingenting er avgjort annet enn at det skal være andebryst og jeg vil gjerne bruke den oppskriften jeg har funnet
Gjest Deception Skrevet 20. desember 2006 #2 Skrevet 20. desember 2006 Potetmos er jo safe, men jeg ville blandet den opp med noe; kanskje med selleri, som du jo foreslår. Samtidig tenker jeg også fennikel, men vet ikke helt hvordan det går til den kombinasjonen. Ang. vin vet jeg ikke helt; der er det andre som er mer kyndige enn meg. Men kraftig bør den nok være for å balansere det kraftige kjøttet.
Chelsea Skrevet 20. desember 2006 #3 Skrevet 20. desember 2006 Hva med båtpoteter med provencekrydder? Det har jeg ofte fått servert i Provence som tilbehør til andebryst. Det har da vært enten grønnpeppersaus eller en vinsjy til.
Chelsea Skrevet 20. desember 2006 #4 Skrevet 20. desember 2006 Glemte det med vinen. Spør på polet, si hva du skal servere (i detalj) og de pleier ofte å være flinke med å finne den beste vinen. Men jeg vil jo tro det passer med enten en fransk eller italiensk til, uten at jeg er noen ekspert.
maristella Skrevet 20. desember 2006 #5 Skrevet 20. desember 2006 Hva med en mandelpotetpure med hvitløk og kanskje frisk finthakkede urter? Synes hvitløk og and går helt fint sammen, men viktig å finne en balanse selvfølgelig. Andebryst har mye fett som gjør det vanskelig å kombinere den med syrefaste viner. Jeg bruker å ha en Amarone eller en Passito til and. Dette er viner som er fyldige og med et "hint" av sødme. Har så lyst at du skal prøve dette til maten din.. synes det er en perfekt kombinasjon. Ellers så oppskriften din deilig ut.
Fakse Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 21. desember 2006 Potetmos er jo safe, men jeg ville blandet den opp med noe; kanskje med selleri, som du jo foreslår. Samtidig tenker jeg også fennikel, men vet ikke helt hvordan det går til den kombinasjonen. Ang. vin vet jeg ikke helt; der er det andre som er mer kyndige enn meg. Men kraftig bør den nok være for å balansere det kraftige kjøttet. ← Ja, potetmos med selleri burde jo være nøytralt nok. Men nøytralt er jo litt kjedelig, så det er derfor jeg er på jakt etter spennende alternativer. Jeg bruker ikke pastinakk og hermetiske kastanjer så ofte, så derfor sliter jeg med å tenke meg hva som passer til.
Fakse Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #7 Skrevet 21. desember 2006 Hva med båtpoteter med provencekrydder? Det har jeg ofte fått servert i Provence som tilbehør til andebryst. Det har da vært enten grønnpeppersaus eller en vinsjy til. ← Ja, det passer absolutt bra til andebryst, men det som bekymrer meg er hva som passer til tilbehøret. Det er smaker som er litt nye for meg, og derfor klarer jeg ikke helt å finne ut hva som burde passe til av krydder og sånn. Når det gjelder vinene så pleier de å ha gode tips, men jo mer uvanlig tilbehøret er jo vanskeligere er det selvfølgelig for dem også.
Fakse Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #8 Skrevet 21. desember 2006 Hva med en mandelpotetpure med hvitløk og kanskje frisk finthakkede urter? Synes hvitløk og and går helt fint sammen, men viktig å finne en balanse selvfølgelig. Andebryst har mye fett som gjør det vanskelig å kombinere den med syrefaste viner. Jeg bruker å ha en Amarone eller en Passito til and. Dette er viner som er fyldige og med et "hint" av sødme. Har så lyst at du skal prøve dette til maten din.. synes det er en perfekt kombinasjon. Ellers så oppskriften din deilig ut. ← Amarone er jo veldig godt generelt da, så kanskje det er løsningen her også. En litt tung vin er nok bra, men jeg ser IKKE for meg noe spansk selv om det er favoritten til "alt" ellers. Har du noe forslag på hvilke urter som kunne passe da? Rosmarin burde være trygt siden det brukes i tilbehøret. Men ser liksom for meg at det blir litt smaks-kræsj med f.eks persille eller oregano. Kanskje timian?
Nilma Skrevet 21. desember 2006 #9 Skrevet 21. desember 2006 Om du skal steke noen av grønnsakene (selleri/pastinakk/søtpoteter), så ville jeg ha brukt litt frisk timian til, det synes jeg er nydelig til stekte grønnsaker. Hvis du skal ha selleri til maten blir det kanskje litt kjedelig med selleri i mosen også? Da synes jeg hvitløk høres ut som en bedre idé, men i likhet med deg er jeg ikke heeelt sikker på kombinasjonen hvitløk og and. Ellers har jeg laget potetpuré smakssatt med trøffelolje et par ganger i det siste; det er jo deilig, men hvordan det passer til resten av maten din er jeg jammen ikke sikker på. Høres ut som en deilig julemiddag!
Fakse Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #10 Skrevet 21. desember 2006 Om du skal steke noen av grønnsakene (selleri/pastinakk/søtpoteter), så ville jeg ha brukt litt frisk timian til, det synes jeg er nydelig til stekte grønnsaker. Hvis du skal ha selleri til maten blir det kanskje litt kjedelig med selleri i mosen også? Da synes jeg hvitløk høres ut som en bedre idé, men i likhet med deg er jeg ikke heeelt sikker på kombinasjonen hvitløk og and. Ellers har jeg laget potetpuré smakssatt med trøffelolje et par ganger i det siste; det er jo deilig, men hvordan det passer til resten av maten din er jeg jammen ikke sikker på. Høres ut som en deilig julemiddag! ← Hvitløk til and har jeg prøvd før, så det vet jeg at går bra, for vi hadde potetmos med hvitløk i fjor. Men da hadde vi andre grønnsaker til. Det jeg lurer på er altså egentlig om potetmos med hvitløk og kanskje timian passer bra sammen med den grønnsaksblandingen som jeg har beskrevet i første innlegg. Er ikke vant til å bruke pastinakk og kastanjer, så jeg klarer liksom ikke helt å se for meg om det vil bli klaff eller kræsj. Tusen takk for svar alle sammen, jeg nærmer meg langsomt en konklusjon her
Nilma Skrevet 21. desember 2006 #11 Skrevet 21. desember 2006 Det jeg lurer på er altså egentlig om potetmos med hvitløk og kanskje timian passer bra sammen med den grønnsaksblandingen som jeg har beskrevet i første innlegg. Er ikke vant til å bruke pastinakk og kastanjer, så jeg klarer liksom ikke helt å se for meg om det vil bli klaff eller kræsj. ←Sånn å forstå! Det må da gå helt fint, pastinakk passer i hvertfall bra til den kombinasjonen, og kastanjer smaker jo ikke så mye i seg selv, så det kræsjer vel neppe.
Chelsea Skrevet 21. desember 2006 #12 Skrevet 21. desember 2006 I Danmark bruker de glaserte småpoteter til and, jeg har aldri smakt det, men det høres jo godt ut. Tror de koker poteter for så å steke de i smør (eller kanskje andefett) og så ha i sukker.
Fakse Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #13 Skrevet 21. desember 2006 I Danmark bruker de glaserte småpoteter til and, jeg har aldri smakt det, men det høres jo godt ut. Tror de koker poteter for så å steke de i smør (eller kanskje andefett) og så ha i sukker. ← Ja jeg har sett det, for det er egentlig etter inspirasjon fra Danmark vi har hentet ideen om at vi skal ha and som julemiddag. Men jeg ser for meg at det må være mye prik å skrelle alle disse småpotetene. Og skrelles må de jo nå midt på vinteren, om høsten kan man servere dem med skall for da er det så tynt, men det går ikke på denne tiden av året. Og ikke blir det like bra heller med skall som uten, vil jeg tro i alle fall. Så jeg tror jeg tester ut glasserte småpoteter en annen gang enn til julemiddagen, vil ikke planlegge noe som gjør at matlagingen blir stress på en dag der det ellers skjer så mye Men takk for tips altså!
Fakse Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #14 Skrevet 21. desember 2006 Sånn å forstå! Det må da gå helt fint, pastinakk passer i hvertfall bra til den kombinasjonen, og kastanjer smaker jo ikke så mye i seg selv, så det kræsjer vel neppe. ← Da prøver jeg det, og skylder på deg om det går galt
Chelsea Skrevet 21. desember 2006 #15 Skrevet 21. desember 2006 Jeg er selv ikke så glad i ribbe så det å ha andebryst hadde vært toppen. Men spørs om jeg vil få med andre på det, "går ikke an å bryte tradisjonen".
Nilma Skrevet 21. desember 2006 #16 Skrevet 21. desember 2006 Da prøver jeg det, og skylder på deg om det går galt ← *bekymret*
Fakse Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #17 Skrevet 21. desember 2006 Jeg er selv ikke så glad i ribbe så det å ha andebryst hadde vært toppen. Men spørs om jeg vil få med andre på det, "går ikke an å bryte tradisjonen". ← Jeg vet, så derfor passet jeg på å skape ny tradisjon allerede første jul jeg og mannen feiret i vårt eget hjem Vi er nemlig vant med to forskjellige julemiddager, så det ville bli uretferdig om vi skulle velge en av dem (spiser heller det en annen dag i jula da). Og ribbe ville vi ikke ha, så da måtte vi finne et tredje alternativ. Vi er begge veldig fornøyde med valget, og familie som kommer til oss må finne seg i de tradisjonene vi har i vårt hjem
Gjest piaf Skrevet 21. desember 2006 #18 Skrevet 21. desember 2006 Jeg pleier å lage puré av poteter, pastinakk og selleri til kylling marinert i hvitløk og (av og til) rosmarin. Pastinakk passer med andre ord ypperlig til både selleri, hvitløk og urter som rosmarin og timian, etter min smak. Men vet ikke helt om dette var svar på noe du lurer på fremdeles...
Fakse Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #19 Skrevet 21. desember 2006 Jeg pleier å lage puré av poteter, pastinakk og selleri til kylling marinert i hvitløk og (av og til) rosmarin. Pastinakk passer med andre ord ypperlig til både selleri, hvitløk og urter som rosmarin og timian, etter min smak. Men vet ikke helt om dette var svar på noe du lurer på fremdeles... ← Bra å få det bekrefta av noen som har prøvd og ikke bare synser da!
Fakse Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #20 Skrevet 21. desember 2006 Bra å få det bekrefta av noen som har prøvd og ikke bare synser da! ← Eh...den ble formulert sånn at den kunne missforståes ja. Mener ikke å disse alle de andre som har svart, sikter til meg selv som synser i vei om hva som kan eller ikke kan passe her altså
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå