Gå til innhold

Lege

Gjest Gjest_Lurer_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lurer_*
Skrevet

Hvor lett er det egentlig å se at noen har spiseforstyrrelse?

Er snart ferdig lege, har en BMI på 15,5 og er veldig redd for at pasientene mine skal tro at jeg har spiseforstyrrelse.

Blant mine medstudenter så blir de med spiseforstyrrelse sett ned på. Redd for å bli møt med holdninger som at man er nevrotisk og inkompentent både av pasienter og kolleger.

Tror fort jeg vil miste troverdighet og bli sett på som inkompetent dersom jeg ikke har kontroll over min helse selv med all den kunnskapen jeg har.

Spør her på forumet jeg fordi jeg blånekter for problemene de få gangene noen hinter.

De fleste later som ingenting (jeg synes jo at jeg er feit og kanskje er det ingen andre som egentlig legger merke til at vekten min er for lav?), men en gang i blant får jeg kommentarer som "får du ikke mat der du bor?"

Grunnen til at jeg spør er fordi dersom det er slik at man tenker anoreksi når man ser personer med en BMI 15-16 så trenger jeg et skikkelig SPARK bak, slik at jeg får tatt meg sammen og ikke blir kjent som den anorektiske legen!

Vil jo legges merke til fordi jeg er en dyktig lege, ikke fordi jeg ser anorektisk ut.

Takk for alle spark og andre meningner!

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Siden du snart er utdannet lege, kjenner du jo alle skadeeffektene over tid ved å ha en så lav BMI som det du beskriver. Hormonforstyrrelser som kan føre til benskjørhet i siste instans, dårlige tenner (hvis du overspiser og kaster opp), økt behåring på kroppen.

Jeg hadde nok i hvertfall fattet mistanker, i hvertfall.

Du vet hva du har å gjøre, og det virker også som om du har erkjent for deg selv at du har et problem. Det verste er uansett ikke hva andre eventuelt måtte tenke, men de skader du påfører kroppen din.

Skrevet

Er du sikker på at du har BMI på 15-16?

Er jo forskjellig hvor tung benbygning man har,

er ikke alltid BMI "stemmer" synes jeg.

Men hvis du har BMI på 15-16 og synes at du

er feit, da synes jeg du bør søke hjelp.

Ikke pga at du skal jobbe som lege, men

fordi da trenger du hjelp.

:klem:

Gjest Bellatrix
Skrevet

Er snart ferdig lege, har en BMI på 15,5 og er veldig redd for at pasientene mine skal tro at jeg har spiseforstyrrelse.

Blant mine medstudenter så blir de med spiseforstyrrelse sett ned på. Redd for å bli møt med holdninger som at man er nevrotisk og inkompentent både av pasienter og kolleger.

Tror fort jeg vil miste troverdighet og bli sett på som inkompetent dersom jeg ikke har kontroll over min helse selv med all den kunnskapen jeg har.

Spør her på forumet jeg fordi jeg blånekter for problemene de få gangene noen hinter.

De fleste later som ingenting (jeg synes jo at jeg er feit og kanskje er det ingen andre som egentlig legger merke til at vekten min er for lav?), men en gang i blant får jeg kommentarer som "får du ikke mat der du bor?"

Om du har en BMI på 15,5 og synes du er feit så høres det ut som at du har en spiseforstyrrelse. Hva andre tror får være deres sak.

Skrevet

Ja, med en BMI under 16, og du synbes du er feit, da ringer alle varselsbjeller. Jeg bryr meg døyten om du snart er utdannet lege, du har et større problem enn hva pasienter vil to, du HAR et problem i forhold til egen vekt. Du er ikke feit med en bmi på under 16.

Ja, noen ganger kan bmi være misvisende, og jeg er selv definert som å være litt undervektig med min bmi på litt under 18, men jeg synes i alle fall ikke selv at jeg er feit, jeg vet at jeg er slank (men ikke undervektig, jeg har bare en slik kropp)

Med din lave bmi er du slett ikke feit, og at du synes DET sier langt mer enn noe annet. søk hjelp, det trenger du. Med din utdannelse burde du visst det, men når du fornekter alle problemer, til tross for at du helt klart er meget tynn og likevel sier du er feit, ja da trenger du hjelp. NÅ!

Skrevet
Det går jo egentlig ikke an å se det i det hele tatt, men de jeg legger merke til, og tror har problemer, er ofte tynne som konsentrasjonsleirfanger og har posete klær på. Det er noe med utstrålingen, de ser ikke glade ut.
Hvis du er redd for at noen skal skjønne at du har en spiseforstyrrelse tror jeg ikke blånekting minsker sjansen for at de skal tro noe sånt, heller motsatt.
Grunnen til at jeg spør er fordi dersom det er slik at man tenker anoreksi når man ser personer med en BMI 15-16

Jeg aner ikke hvordan en person med BMI på 15-16 ser ut, jeg er ikke helt sikker på hvordan en person med BMI på 40 ser ut heller, så det er litt vanskelig å svare på. Noe er dødstynne og ser happy ut, andre lyser selvhat lang vei.

Men hvis du har en spiseforstyrrelse bør du prøve å gjøre noe med den for din egen skyld, for din egen helse og din egen lykke, ikke for pasienter og kolleger.

Skrevet

En BMI under 17,5 er en av definisjonene på anoreksia nevrosa.

Og ja jeg tror pasientene dine vil stusse.

Skrevet (endret)

Jeg har ei venninne som ble innlagt med BMI på 15,5. Og ja - det var lett å se at hun hadde et problem. Da hun bikket under BMI på 16 forsvant siste rest av kjøtt på kroppen hennes, og hun så ut som en konsentrasjonsfange i ansiktet og hendene hennes, som fra før av var magre, ble veldig knoklete. Så pasientene vil nok lure, ja.

Selv hadde jeg ikke følt meg vel med en så tynn lege. Mye fordi jeg har slitt med spiseforstyrrelser selv, og sliter litt med å innse at min nåværende BMI på noe over 20 er helt normal. Dessuten vet jeg hvor "skrudd i huet" både jeg og venninna mi var, for hjernen har jo heller ikke godt av et anorektisk kosthold, da den ikke får tilført nok fettsyrer til å unngå nedbryting.

Endret av niomi
Skrevet

jeg ville nok valgt en annen lege... :sjenert:

for min del, og med mine psykiske "greier", så trenger jeg en lege jeg stoler på er frisk og vet hva som er bra og ikke bra psykisk og fysisk.

en lege med tydelig anoreksi, ville jeg dessverre ikke hatt full tillitt til, uansett hvor fordømmende det er å si noe slikt, og dermed ville jeg valgt en annen lege.

Jeg vet at anoreksi er en sykdom/lidelse og at psyken gjør det vanskelig å gjøre noe med slike ting, men en som skal jobbe som lege, synes jeg bør gå forran som ett godt eksempel på de fleste områder.

Nå har jeg for min del slitt med psykiske problemer og fysiske bivirkninger av langtidsignorering av psykiske problemer, så jeg har vært innom endel leger, og er virkelig "kresen" når det kommer til det, så det er ikke sikkert at andre vil tenke som meg.

for din egen del, sett helt bortifra at legeutdannelsen din, så BØR det lyse nok varsellamper for deg til at du søker hjelp. uansett legeutdannelse, tror jeg dette er noe som er bra å få hjelp for å komme seg utifra.

Uansett, ja, du kan oppleve flere pasienter som meg, som altså vil finne en annen lege etter å oppleve deg som en med anoreksia. du vil sikkert møte mange som ikke bryr seg også, men som sagt, også de som er sm meg.

Skrevet

Grunnen til at jeg spør er fordi dersom det er slik at man tenker anoreksi når man ser personer med en BMI 15-16 så trenger jeg et skikkelig SPARK bak, slik at jeg får tatt meg sammen og ikke blir kjent som den anorektiske legen!

Vil jo legges merke til fordi jeg er en dyktig lege, ikke fordi jeg ser anorektisk ut.

Takk for alle spark og andre meningner!

Heisann

Jeg ville ha merket det veldig godt. Har selv spisef. Er du nede i den BMI'en som du sier er det farlig helsemessig. Men dette vet du.

Om jeg ville ha valgt en annen lege tror jeg ikke, ihvertfall ikke om vi hadde hatt god kjemi og legen var dyktig i faget sitt.

Ønsker deg lykke til videre, men for all del-SØK HJELP

:klem:

Skrevet

Jeg er enig med de andre som har sagt det: søk hjelp. Det er ikke normalt å være så tynn og føle seg feit.

Jeg hadde ikke stolt på en undervektig lege, for jeg har selv vært veldig tynn (dog ikke så tynn), og vet at hjernen funker dårligere uten riktig kosthold - det var faktisk en merkbar forskjell på hvor glup jeg var før og etter at jeg begynte med et skikkelig balansert kosthold. Og når man har en så viktig jobb som å hjelpe folk med helseproblemer bør man ha hodet i orden.

Gjest Gjest_Lurer_*
Skrevet

Tusen takk alle sammen for mange spark bak!

Jeg er selvfølgelig klar over alle helseskadene som jeg påfører kroppen med den vekten jeg har, men hodet forteller meg hele tiden at jeg er for feit og at jeg bare er lat dersom jeg er sliten.

Det største problemet mitt er vel egentlig at kroppen min mer eller mindre har vendt seg til den lave vekten. Dette har fører til at jeg faktisk er svært velfungerende.

Jeg leser nok mer enn de fleste pga konsentrasjons problemer, men jeg har faktisk på alle eksamner vært blant de aller beste.

Begynner neste å lure på om hele kroppen min er så tilvendt vekten at den kompenser uten å ta særlig skade.

Det at jeg er så velfungerende i studie sammenheng gir næring til stemmen i hodet som sier jeg er feit.

Så lenge jeg fungere så godt så er det vanskeligere å møte seg selv i døra og sette hardt mot hardt.

Flott at dere ville fortelle meg hva dere mener vedrørende undervektige leger.

Er klar over signal effekten jeg vil kunne ha på andre pasienter med spiseforstyrrelse, jeg føler meg heller ikke særlig komfortabel med tynne eller overvektige leger.

Pga evnt signaler som jeg sender kommer jeg til å ta spesialisere meg innen kirurgi, dermed unngår jeg mange av de psykiske problemene en møter i allmenmedisin.

Burde nok kanskje oppsøke hjelp slik at jeg slipper å føle meg så feit og få litt mer energi og fritid utenom lesningen, men har levd så lenge med dette at jeg tror det er slik det kommer til å forbli.

Den mest tungtveiende grunnen til at jeg ikke får noe hjelp er at jeg ikke har krefter til både studiet og å jobbe med maten.

Men tusen takk til alle dere som mener at en undervektig lege blir avslørt og har mindre tilitt, dette er det siste jeg ønsker.

Trenger nok kanskje noen som virkelig setter hardt mot hardt før jeg kryper til korset, men tusen takk for sparkene dere har gitt meg!!!

Skrevet

Masse masse lykke til !

Husk at det er viktig å ta vare på seg selv og ha det bra.

Viktig å ha det bra med seg selv hvis man skal kunne gjøre noe for de rundt seg.

Håper du får en fin julehøytid!

Klem fra meg

Skrevet
Masse masse lykke til !

Husk at det er viktig å ta vare på seg selv og ha det bra.

Viktig å ha det bra med seg selv hvis man skal kunne gjøre noe for de rundt seg.

Håper du får en fin julehøytid!

Klem fra meg

Tusen takk!

Det er alltid viktig å ta vare på seg selv hvis en ønsker å ha noe å gi.

God jul til deg også Marie81 :)

Skrevet

Hei, jeg ser at du allerede har svart igjen på de mange fine innspillene du har fått, og du burde absolutt oppsøke hjelp nå, før du er ferdig utdannet. Dette er noe du garantert vil bli konfrontert med i en jobbintervjusituasjon - det ikke bare pasienter som vil kunne reagere, men medarbeidere og overordnede. Du skriver at du tenker å ta speisialisere deg innen kirurgi. Kirurgi den mest fysisk krevende spesialistutdannelsen - ingen annen del av medisinen har så intense arbeidsøkter og lange vakter. Dessuten har kirurger også endel direkte pasientkontakt, så det er nok ingen minste motsatnds vei slik du skisserer det. Kontakt helsetjenesten på universitetet der du studerer, så kan de henvise deg videre. Håper det ordner seg for deg.

Skrevet

Jeg har nevreproblemer og ville ikke reagert på din vekt, så lenge du ikke hadde brukt meg som "psykolog". Dine erfaringer gjør at du sikkert forstår hva et problem er, uten at man har brukket foten.

Men søk hjelp. Jeg vet ikke om lisensen din som lege står i fare, men helsa din er det viktigste.

Skrevet

Du ER den anorektiske legen (eller blir snart).

Jeg synes du skal konsentrere deg mer om å få skikk på livet ditt og forholdet ditt til mat en om at omgivelsene dine tror du er anorektisk. De har nemlig helt rett.

Du har en alt for lav BMI.

Du er redd for å bli avslørt.

Du synes du er feit.

Du blånekter for at du har noe problem.

-Men det har du altså. BMIen din er så lav at du er i fare, og om kommende pasienter er viktigere for deg enn ditt eget liv og helse (så forskrudd er nemlig en anorektiker) så kan jeg fortelle deg at du neppe klarer å gjøre noen god jobb som lege. I alle fall ikke særlig lenge.

Ta kontakt med ROS http://www.nettros.no/ og få hjelp til å bli frisk. Fortinnsvis før du blir tvangsinnlagt med sonde eller intraenøs næring.

Når du blir frisk håper jeg du legger kirurgien på hylla og satser på indremedisin eller psykiatri. Vi trenger nemlig slike med personlig erfaring med spiseforstyrrelser.

Skrevet

Jeg glemte forresten å si lykke til, tvi-vi og god jul!

Skrevet

Tusen takk for svar hera, gjest og reven.

Har lest litt på nett nå både linken og andre alternativer i Norge. Fikk litt sjokk da jeg leste at Modum bad ikke tar inn pasienter med en BMI under 15 pga konsentrasjonsproblemer.

Jeg vet jeg burde ta oppgjøret før jeg blir ferdig utdannet, men mangler nok motivasjonen så lenge jeg fungerer bra.

Er også veldig redd for hva som vil bli skrevet i journalen min og hvor vidt dette vil dukke opp igjen som spøkelser fra fortiden.

Samt jeg frykter å bli avvist av hjelpeapparatet.

Skal undersøke hva som er tilgjengelig av private alternativer, vil ikke at noen skal kjenne meg igjen.

Enda en gang tusen takk for svar alle sammen, ønsker dere alle en riktig god jul.

Gjest Gjest_Lurer_*
Skrevet

Lurer som skrev innlegget over også....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...