Gå til innhold

Pynter du juletreet før lillejulaften?

Gjest Sim

Anbefalte innlegg

Jeg har inntrykk av at det blir mer og mer vanlig å pynte treet forholdsvis tidlig i desember. For meg er det helligbrøde å pynte til jul før på lillejulaften. Men, men hver sin smak og hver sine tradisjoner.

Når pynter dere til jul? Og dere som pynter tidlig: blir dere ikke lei av julepynten før jula kommer?

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig pyntes det ikke før lille julaften her heller, men i år er den dagen skikkelig fullpakket, så da pynter jeg bittelille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at jeg synes det er bedre å pynte litt før jul og ha glede av julepynten i tiden fram til julaften, og heller fjerne pynten igjen før nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Svaret mitt på overskriften blir nei, men svaret mitt på spørsmålet i første innlegg blir ja. For jeg pynter til jul uken før selve dagen, men treet blir ikke pyntet før lille julaften.

Jeg blir ikke lei pynten, for den står jo bare i noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pynter lillejuleaften det er tradisjon.

Liker åbeholde treet til 13.dag jul av og til lenger.

Liker julepynten og januar er ofte lang. : :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julepynten (lys, duker osv) drar jeg fram tidlig i desember, men treet pyntes ikke før lille julaften. Det er noe eget med det å stå opp julaften morgen og se det ferdig pyntede treet. Ungene elsker det, og vi voksne synes også det er utrolig koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til at det pyntes først lille julaften, men etter at jeg flyttet for meg selv har jeg pyntet litt tidligere (midt i desember ca). Dette fordi både sambo og jeg reiser hjem til våre foreldre i julen (stort sett lille julaften - 1/2.juledag), og ofte er bortreist i nyttårshelgen. Det er derfor bare noen få dager vi er hjemme mellom lille julaften og nyttår, så derfor starter vi heller litt tidligere slik at vi kan få litt julefeiring hjemme hos oss selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis står juletreet hos meg fra 15.des til 15.jan, pga noe som heter "gammelt nytt år" i min tradisjon, som er 14.jan. Jeg har kunstig tre da så det e'kke no problem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vant til lillejulaften, men i år blir det par dager tidligere, antar jeg. Torsdag eller fredag, alt ettersom når vi rekker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madeline

Vi pyntet juletreet på søndag (altså 17.desember). Den andre julepynten kom fram alt den 1. desember. Jeg blir ikke lei av pynten før jula ringes inn, tvert imot så storkoser jeg meg julepyntet hus. 1.januar er jula over for min del, og sånn er det uansett om jeg pynter tidlig eller sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdens verste husmor

Det er mange ulike tradisjoner rundt om ser jeg...

Bortsett fra julegardiner og adventslysene pynter vi ikke til jul i det hele tatt før lillejulaften.

Det har kanskje med å gjøre at vi har så mange bursdager i desember, at vi må gjøre oss ferdige med dem før vi kan fokusere på jula...? (Vi har bursdagsfeiring på julaften også, men selv om vi pynter til jul den 23. så er det ikke snakk om jul før den ringes inn kl 17)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi pynter juletreet ca en uke før jul for det er da det er koselig! Og fjerner all pynten I løpet av den første uken i januar.. det er ikke jul lenger for meg da!

Kan ikke skjønne meg på folk som har den 7-arma julestaken og julestjernen i vinduet til langt utover januar-februar-mars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det helt feil å ha pyntet juletre i stua før jul. Og for meg begynner julen på julaften. Så her pyntes treet og huset før vi legger oss natt til julaften. Jula pakkes vekk 13. dag jul eller litt før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig her.

Det er koseligere med julepynt før jul enn etter, synes jeg. Femte juledag er jeg så lei av jula at det er såvidt nissene får stå til over nyttår.

Så for å ha mest mulig glede av treet, kjøper jeg det noen dager før lille julaften, og lar ungene pynte som de vil. Så kan det stå i kanskje to uker.

I år pyntet vi i dag, altså 19.desember, men det varierer litt etter hvilken dag som passer i de tettpakkede dagene før jul.

Signerer denne. Tenker i pynter i morgen kveld, jeg - treet ble tatt inn i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synseren

Vi har pleid å pynte juletreet lille julaften. Men siden vi skal ha gjester i år, kommer vi til å pynte det litt tidligere. Mye som skal ordnes lille julaften :nisse:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...