Gjest Livredd Skrevet 18. desember 2006 #1 Skrevet 18. desember 2006 I dag måtte jeg til tannlegen (akutt), men min faste tannlege hadde fri så jeg måtte til en annen. Det var pinlig at jeg skalv så mye at han måtte skrape den siste biten fordi han ikke turte å bore resten... Det var pinlig når tårene rant før jeg i det hele tatt hadde åpnet munnen... Det var pinlig at jeg hyperventilerte så mye at jeg kastet opp... Det var pinlig at assistenten ikke kunne gjøre jobben sin, fordi hun måtte sitte og holde meg i hånda, og minne meg på å puste... Det var faktisk veldig pinlig å være nesten 40, men med en gang jeg satte meg i tannlegestolen så oppførte jeg meg som om jeg er 3... OG det er pinlig å vite at jeg vil være like redd, og gjøre akkurat de samme pinlige tingene neste gang jeg skal til tannlegen...
Gjest gjesta Skrevet 18. desember 2006 #2 Skrevet 18. desember 2006 Når det er så ille for deg så synes jeg du burde gå til fastlegen din slik at du kan få foreskrevet noe beroligende slik at du kan slappe mer av. Selvsagt skal du bare benytte deg av de beroligende når du går til tannlegen.
Gjest Reven Skrevet 18. desember 2006 #3 Skrevet 18. desember 2006 (endret) Det der er nesten som å lese om meg det... -Men det som virkelig er pinlig er å være tannlege som ikke klarer å lese pasienten sin bedre enn h*n leste deg. En dyktig tannlege med gode empatiske evner er alt vi som har tannlegeskrekk trenger. På sikt er det da mulig å gå til tannlegen nesten som "alle" andre, men på vegen dit er det noen av oss som trenger beroligende medisiner. Jeg har aldri trengt medisiner, men ei hånd å holde i har gjort godt. Endret 18. desember 2006 av Reven
Gjest gjesta Skrevet 18. desember 2006 #4 Skrevet 18. desember 2006 Jeg skjønner hvordan du har det, for jeg er akkurat slik selv. Og det er på et par Valium. Hjelper meg ingenting, frykten overstyrer alt virker det som. Det er vondt å være redd.
Maxi Skrevet 19. desember 2006 #5 Skrevet 19. desember 2006 Har det akkurat sånn jeg og. Skal til tannlegen på torsdag, gruer meg som F... Beroligende får jeg ikke.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2006 #6 Skrevet 19. desember 2006 Jeg var etter flere år. Og jeg har visst tenner som ville misunnet mange sa tannlegen.
Gjest niomi Skrevet 19. desember 2006 #7 Skrevet 19. desember 2006 (endret) I dag måtte jeg til tannlegen (akutt), men min faste tannlege hadde fri så jeg måtte til en annen. Det var pinlig at jeg skalv så mye at han måtte skrape den siste biten fordi han ikke turte å bore resten... Det var pinlig når tårene rant før jeg i det hele tatt hadde åpnet munnen... Det var pinlig at jeg hyperventilerte så mye at jeg kastet opp... Det var pinlig at assistenten ikke kunne gjøre jobben sin, fordi hun måtte sitte og holde meg i hånda, og minne meg på å puste... Det var faktisk veldig pinlig å være nesten 40, men med en gang jeg satte meg i tannlegestolen så oppførte jeg meg som om jeg er 3... OG det er pinlig å vite at jeg vil være like redd, og gjøre akkurat de samme pinlige tingene neste gang jeg skal til tannlegen... ← Du har ingenting å være flau for. Tannlegen min har spesialisert seg på tannlegeskrekk, og enkelte av hans pasienter har så mye angst at de bruker 4-5 timer før de i det hele tatt tør å gå inn i bygget. Disse går da på tannlegeskrekkurs, og blir de ikke kurert betaler de ingenting... Og det er da ikke noe verre at du blir hysterisk på tannlegekontoret, enn at Mette-Marit fikk hysteriske anfall på fly og flyplasser før... Endret 19. desember 2006 av niomi
Gjest Eir Skrevet 19. desember 2006 #8 Skrevet 19. desember 2006 Det er ikke pinlig, tannlegen din har garantert sett dette før, siden det er mange som har tannlegeskrekk. Det du bør gjøre neste gange er å si ifra på forhånd, så vil han ta hensyn til det, og dersom du er så redd bør du forsøke å finne en tannlege som jobber med tannelgeskrekk. Da kan du få beroligende og/eller lystgass feks, i tillegg til at de tar generelt hensyn. Trenger heller ikke å gå til legen for å få nerveberoligende, de fleste tannleger deler ut dette de også, uten resept.
Gjest Gjesta Skrevet 19. desember 2006 #9 Skrevet 19. desember 2006 Jeg får en slik reaksjon når jeg ser edderkopper jeg, så slapp av. Alle har sin ting
Gjest Frk Åberg Skrevet 19. desember 2006 #10 Skrevet 19. desember 2006 Og jeg fikk en lignende reaksjon når jeg traff på mus i huset vårt før i tiden. Ble hysterisk og begynte å gråte. Vet om flere som har lignende reaksjoner på eddderkopper. Det blir kanskje ikke mindre pinlig, men du er hvertfall ikke den eneste med fobi.
Gjest gjesta Skrevet 19. desember 2006 #11 Skrevet 19. desember 2006 Slik er jeg og hos tannlegen og det etter beroligende. Tror de er vant til litt av hvert.
treningsjenta Skrevet 19. desember 2006 #12 Skrevet 19. desember 2006 neida...han er iskkert vant med dette.. men til en annen gang, ta en sobril før du går.. det hjelper:)
Maxi Skrevet 27. desember 2006 #13 Skrevet 27. desember 2006 Si meg, er det vanlig å få beroligende hos tannlegen? Jeg ringte nemlig å spurte på forhånd, men jeg kunne ikke få. Dette til tross for at jeg er livredd hver gang, jeg ligger å skjelver og rister og tårene renner, og tannlegen klager på at han ikke får gjort en ordentlig jobb når jeg ikke klarer å slappe av...
pellegrino Skrevet 29. desember 2006 #14 Skrevet 29. desember 2006 Det var godt å lese at det finnes andre der ute som er engstelig for tannlegen. Har ikke slike problemer selv, men min sønn på 10 blir fullstendig hysterisk når han en sjelden gang MÅ til tannlegen. Vi går til en kvinnelig tannlege som skal være ekspert på barn med tannlegeskrekk. Hun har bare gjort vondt verre, og nå vet jeg ikke lengre hva jeg skal gjøre med min skjønne, skjønne men dog så redde, store, lille gutt.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 29. desember 2006 #15 Skrevet 29. desember 2006 Takk for alle svar. Selv om det er pyton at så mange har tannlegeskrekk er det godt å se at jeg ikke er alene. Det var godt å lese at det finnes andre der ute som er engstelig for tannlegen. Har ikke slike problemer selv, men min sønn på 10 blir fullstendig hysterisk når han en sjelden gang MÅ til tannlegen. Vi går til en kvinnelig tannlege som skal være ekspert på barn med tannlegeskrekk. Hun har bare gjort vondt verre, og nå vet jeg ikke lengre hva jeg skal gjøre med min skjønne, skjønne men dog så redde, store, lille gutt. ← Gutten min har også hatt tannlegeskrekk (påvirket av meg tror jeg), hvor mange ganger han har bitt tannlegen, kastet opp, blitt hysterisk tiltross for beroligende vet jeg ikke, men det er mange ganger. Heldigvis fikk han en til slutt en tannlege som tok seg tid til ham. Da hadde vi byttet 3 ganger, men da det kom til en situasjon der han måtte få akutt tannbehandling fant vi "den rette". Han MÅTTE sette tannen på plass, han MÅTTE rotfylle.... Hun var bestemt, men rolig, og lot ham ikke slippe unna med "tull" (uthaling av tid, hysteriske anfall osv). Hun lot ham simpelthen roe seg ned, og så fortsatte hun der hun slapp. Hun snakker med ham hele tiden, forteller små historier, forteller alt hva hun gjør, tar ham med på framkalling av bildene... hun har overbevist ham om at han har lyst til å bli tannlege selv, for å hjelpe barn med tannlegeskrekk! Nå har han bare litt sommerfugler i magen før han setter seg i stolen, men det er også alt. Mitt råd til deg: Finn en tannlege som lar gutten få den tiden han trenger på å bli trygg. La gutten få delta i alle prosesser så han vet hva som vil skje. Jeg vet at det ikke behøver å være det rette for din gutt, men det hjalp for min, og du taper ingenting på å prøve.
pellegrino Skrevet 29. desember 2006 #16 Skrevet 29. desember 2006 Tusen takk, jeg tror jammen at jeg skal prøve andre tannleger til poden. Tro om det er noen her som har erfaringer med tannleger i Stavangerområdet?
Gjest Blondie65 Skrevet 29. desember 2006 #17 Skrevet 29. desember 2006 Tannlege er pyton. Jeg skiftet for ikke så lenge siden. Jeg begynte med å si til han: Jeg er redd deg - jeg har ekstrem tannlegeskrekk. Jeg er derimot ikke det minste redd for bedøvelse, selv om det bare er et bittelite hull. Denne tannlegen forteller alt han gjør, bedøvelse er aldri noe problem. Han stopper når tårene spretter og spør om det går bra - etc. For meg har det hjulpet veldig å bli involvert i det han driver med og at han bryr seg så mye. Han blir aldri utålmodig eller får meg til å føle meg som en treåring. Så rett tannlege er mulig for å dempe skrekken - men helt vekk går den ikke ...
Gjest Blondie65 Skrevet 29. desember 2006 #18 Skrevet 29. desember 2006 Kjenner du til disse? http://www.smilendetenner.no/hXGYzoxlLKXo.9.idium
pellegrino Skrevet 2. januar 2007 #19 Skrevet 2. januar 2007 Den lenken så fantastisk ut! Har sett plakaten i nærheten av Obs!, så jeg tror jeg vet sånn omtrent hvor jeg skal kjøre. Ikke langt unna der jeg bor, heldigvis. Takk!!!!
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2007 #20 Skrevet 3. januar 2007 Kjenner du til disse? http://www.smilendetenner.no/hXGYzoxlLKXo.9.idium ← Noen som vet om ”Smilende tenner” har mulighet til å legge folk i narkose el? Virker som om de kun kan tilby lystgass, og det er ikke tilstrekkelig for alle…
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå