Gå til innhold

Studieretningsfag spansk


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Har lyst til å ta spansk som 3.språk, studieretningsfag (vgs)

Noen som har tatt spansk og kan si noe om det?

Fordeler ved å ha spansk (med tanke på yrkesliv, evt utdanning)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta spansk! Ta spansk! :D

Jeg har spansk C-språk selv, og falt pladask første timen. Det er et utrolig sjarmerende språk, og vanskelig er det heller ikke. Hvis du har kjennskap til fransk eller andre latinske språk fra før, vil du oppdage at det er til stor hjelp.

Spansk uttale er veldig grei, og som regel skrives ord slik de uttales. Har du først lært deg uttalereglene (som ikke er særlig kompliserte) kan du fint lese spanske tekster selv om du ikke forstår hva som står der... :)

Grammatikk er aldri gøy, men spansk er slett ikke håpløst. Jeg synes du skulle velge faget, jeg!

¡Mucha suerte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spansk som studieretningsfag på videregående, og har ikke angret på det. Har ikke fått så veldig mye bruk for det med tanke på jobb (men så har jeg bare jobbet noen mnd etter at jeg var ferdig utdannet og da..)

Men, spansk er lett å lære, så i motsetning til fransk B-språk der jeg ikke lærte noe, kan jeg føre en samtale på spansk etter to år med spansk studieretningsfag. Det er lett å uttale, lett å lære, og utrolig morsomt å snakke.

Veldig morsomt å reise i Spania når man kan litt spansk, for du blir tatt godt i mot, og selv om spansken min ikke er super, så gjør de det de kan for å forstå, og jeg har lært masse spansk av de jeg har snakket med.

Så jeg vil anbefale deg å ta spansk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok fransk på skolen og angrer vel egentlig ikke men fikk jeg velge på nytt hadde jeg definitivt tatt spansk. (Vurderer å gå på kurs snart!)

Det er jo større på verdensbasis enn både tysk og fransk. Snakkes i flere verdensdeler og utrolig praktisk som reisespråk (og da tenker jeg ikke bare på Costa del Sol!) Etter hva jeg har forstått er det dessuten nærmere italiensk og portugisisk enn f.eks fransk så man kan tjene litt på det sånn også.

Hvis det dessuten er relativt lett å lære så er det vel bare å kjøre hardt!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hola, que tal estan? Bueno un saludo a todas las noruegas.

Jeg er spansk, av og til har jeg tenkt at jeg kunne undervise i spansk, men det har jeg ikke turt, mest pa grunn av jeg har ikke noe formell utdannelse som laerer, men snakker veldig godt spansk jeg!! :D

Jeg vet ikke om folk hadde vaert interesert. Jeg vet at jeg har det som trengs for a gjore, samtidig synes jeg det hadde vaert kjempe goy a gjore det, skal bosette meg i Norge snart, sa begynne a vurdere det.

Eller trenger dere a ga pa en akademiet, jeg er rimelig sikkert pa at en laerer fortere med en ekte spanjol. Hva synes dere? : :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chica

Lærer sikkert fortere med en spanjol, men jeg valgte å ta spansk på videregående pga at vi måtte ha tre fordypningsfag (Studieretningsfag), og jeg ville kun ha morsomme fag. Derfor valgte jeg spansk, det var interesant, lett å få bra karakter, og så kom det en liten bonus i tillegg: Jeg ble helt hekta!

På skolen lærer man gramatikk, mens ordforråd må man lære seg selv. Man lærer selvfølgelig en del ord i løpet av to år med spansk på skolen, men jeg har lært veldig mye med å snakke spansk med spanjoler/latinamerikanere både i real life og på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...