Gå til innhold

Nå pusser vi opp gitt!


_M_

Anbefalte innlegg

I mai kjøpte vi oss hus. Og fredag 8. desember fikk vi endelig ta over. Dette er et nydelig hus med 3 etasjer og 283 m2, som vi ville forandre litt på for å gjøre det til vårt eget.

Det vi skal gjøre er:

- rive alle gulvteppen og legge klickgulv (parkett på stue og ganger, laminat på

soverom og hall)

- flislegge badegulv og bygge inn badekar med fliser. Bytte dusjhjørne og legge

baderomsplater på hovedbadet.

- male panel i hall, trappeoppgng og ganger, og barnerommet.

- male tapet på stue, the master bedroom og kjøkken.

- bytte benkeplate og knotter på kjøkkeninnredningen, heve innredningen (som

fra før var senket 5 cm), og ha inn ny innebygget komfyr og platetopp.

- snu ei dør og ha inn ei dør istedet for bue.

- innstalere sentralstøvsuger.

- ha inn ny peisovn og pusse pipe og brannvegger.

- pluss masse småteri som har dukket opp underveis.

Endret av _M_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har gått kjempe godt unna, og hver kveld har vi vært mellom 5-8 arbeidsvillige personer som har holdt på. I tillegg har vi to som er skolefri og turnusfri som har vært i huset på dagtid.

Vi har nå fått målet tre strøk på nesten all panel. Barnerom, hoved soverom og stue er ferdig malt. Klickgulv har kommet på tre rom og vi har revet og tatt ned alt (utenom kjøkkeninnredning) som skal ned. Far har startet på badet, det viste seg at han måtte jevne gulvet så det står og tørker nå, før han får starte med membran og slike ting i morgen.

Dette er gøy!

Jeg trodde det skulle bli veldig litsomt, men når man jobber med noe så deilig som et eget hjem så er alle blemmer og vonde skuldre verdt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle rakst ramse opp noen tips og erfaringer jeg har gjort meg på disse dagene:

- Ha kontroll! Det er viktig at en person vet hva som blir gjort og hvem som gjør

hva til enhver tid. Hvor er det malt 1 strøk? Hvor er listene blitt lagt? Hvilken

kost i white spirit bøtta er brukt på hvilket rom? og så videre og så videre...

- Start i en ende og gjør deg ferdi med det du holder på med før du starter på noe

nytt dersom det er mulig.

- Hold rede på økonimien (visst du syns det er viktig da), la en person få alle

kvitterienger og før opp regnskap.

- Masker godt! Det er ikke vits i å tro at en er foriktig,er det ikke maskert

kommer du garantert borti vinduskarmen. Bruk blåteip som kan sitte på i opptil

14 dager, den hvite teipen setter igjen limen dersom den blir på for lenge.

- Dersom du skal måle med forskejllige farger, ha kostene i hver sin boks med

white spirit, da slipper du at det smitter av dersom du tar feil kost.

- Ha papp eller plastikk i trapper eller ganger der det blir gått og tråkket mye.

- Teip rundt håndtak slik at dere ikke søler når dere tar i de.

- Kjøp inn oppskjært brødskive, pålegg (sylte på flaske, oppskjert ost, kjøttpålegg

feks). Ha kaffetrakteren stående og termos. Plastikk glass og bestikk og papp

tallerkener. Det kan også være lurt og ha litt sjokolade liggende, det er godt å

ha når en må ta se gpauser for å finne ut hvordan man skal løse diverse

problemer som garantert dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del gjerne erfaringer her inne. Jeg er kjempe motagelig for tips.

Jeg vil gjerne høre hvilke fargekombinasjoner dere syns er fine når det gjelder interiør.

Tips om fine møbler, gardiner, lamper, bilder.

Smarte løsninger og andre gøyale ting.

Legg gjerne inn bilder av deres hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld når lillegutt har lagt seg skal jeg male ferdig gangen. Da har ganger, trapphull, vårt soverom, lillegutts soverom og stue fått tre strøk maling og kjøkkenet står for tur.

Jeg tror at far og svigerfar som er i huset i dag har revet kjøkkeninnredningen, slik at vi får tapetisert og malt i morgen. Da blir vi ferdig der inne også. Godt er alt som er gjort!

Vannbasert maling som vi bruker på tapeten kan males over etter bare totimer med tørking, så vi rekker fint tre strøk på en dag. Værre er det med den oljebaserte malingen som vi brukte på panelen, den måtte tørke i 24 timer.

Oljebasert maling er lettere å buke, og du er sikkrere et godt resultat, så det er lurt å bruke det på panel. De nye vannbaserte malingene har ikke så mye gass i seg og de lukter svæææært lite, så du kan sove i det rommet du malte samme natt sier de som har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fridag på meg i dag så langt, håper på å få begynne å male kjøkken i kveld.

Vi har ikke bestemt oss for hva vi skal ha over benkeplatene enda... jeg har vedig lyst på mosaikk fliser, men det er veeeeldig dyrt! Jeg såg noen tl 999 kr for m2, det er litt mye...må da finnes billigere? Forslag til hva vi kan ha? Vanlig flis...panel...glass...stål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Hei mor!

Uff så dumt at jeg ikke har sett denne dagboken før nå da!.... :sur:

Gratulerer med ny dagbok ihverfall! :klem:

så nydelig søt avatar du har da... tror jeg må finne meg en ny en selv. litt kjedelig de to kattene...

Tatt meg et glass rødvin ikveld jeg, for første gang på et år, og jeg tror nok d holder med et glass... ;)

Dere flytter vel inn i helga, spennende!!!!! Lykke til vennen! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann!

Vært i bassenget idag vi! det var godt det, skulle vært der dere også, men har vel andre ting dere heller vil gjøre i helga ;)

Blir deilig med eget hus da, og dere som får et så stort et også da! Lille gutt blir vel også glad når han får stor plass å krype på ;)

Håper det går bra med dere i helga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

:vinke:

Hei M!

Håper d går greit at jeg skriver litt inni her, har begynt på nytt igjen skjønner du, og nå vil jeg bare få vekk nybegynner-stempelet mitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Peppa

Boka di var helt på side 3 jo....

På tide du kommer snart ..... :fy_fy: sånn unnasluntring kan vi ikke ha....

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...