ToveM Skrevet 18. desember 2006 #1 Skrevet 18. desember 2006 Min eldste sønn har fått innkalling i militæret...noe han ikke er særlig happy for..han har to ganger før søkt seg inn under lærlingordning, og fått avslag, i et år gikk han på midlertidige jobber, og letet samtidig etter læringplass, og fikk ikke napp, og heller ingen innkalling...nå når han er i fast jobb, og tjener over 300.000 i året..blir han plutselig innkalt...han ble mildt sagt forb...Mor syntes jo han har godt av det da..men.. det teller ikke...forresten..noen som vet om noen smutthull for å slippe unna
Gjest niomi Skrevet 18. desember 2006 #2 Skrevet 18. desember 2006 Min eldste sønn har fått innkalling i militæret...noe han ikke er særlig happy for..han har to ganger før søkt seg inn under lærlingordning, og fått avslag, i et år gikk han på midlertidige jobber, og letet samtidig etter læringplass, og fikk ikke napp, og heller ingen innkalling...nå når han er i fast jobb, og tjener over 300.000 i året..blir han plutselig innkalt...han ble mildt sagt forb...Mor syntes jo han har godt av det da..men.. det teller ikke...forresten..noen som vet om noen smutthull for å slippe unna ← Har sønnen din egen leilighet? Og har bodd i den et visst antall måneder før han skal inn? I såfall betaler militæret husleia hans mens han er inne. Da vil han med stor sannsynlighet bli dimmet etter kort tid, for han blir for kostbar. Han har også krav på å beholde jobben når han er i militæret. Ellers syns jeg det er fjasent å prøve og snike seg unna førstegangstjenesten. Og ja - jeg syns også at alle jenter burde inn. Man kan gjerne tenke nytt og at bare en del er i militæret mens resten har noe a la siviltjenste i ett år, men ingen har vondt av å gjøre noe for landet vårt. Da jeg var 19, derimot, var militæret det siste jeg kunne tenke meg...
Gjest Valiant Thor Skrevet 18. desember 2006 #3 Skrevet 18. desember 2006 forresten..noen som vet om noen smutthull for å slippe unna ← Så du har en feig sønn.....Jeg synes det er idiotisk og prøve og ungå militæret. Om han ikke er syk eller rett og slett ikke fysisk eller psykisk i stand til og være i militæret synes jeg det er idiotisk og prøve og komme seg unna. Slippe unna vel det er ikke slike soldater vi vil ha i Norge feige soldater
pellegrino Skrevet 18. desember 2006 #4 Skrevet 18. desember 2006 Kommer ikke på noen smutthull sånn med en gang (sånn bortsett fra sykdom, uegnethet, livssyn o.l.), men vil likevel legge inn et spørsmål her... Har han tenkt på hvilken betydning det vil kunne ha, dersom han dropper førstegangstjenesten uten at han har noen "gyldig" grunn? Mine mannlige kolleger snakker en del om det, og om at det er bare døgenikter og unnasluntrere som unndrar seg førstegangstjenesten. Min sjef har alltid oppe temaet når han har jobbintervjuer, bare for å danne seg et bilde av personen. Selv er jeg kvinne og kan kanskje ikke ha sterke meninger om temaet, siden jeg ikke har vært i militæret selv. Nå vet jeg ikke om mine kollegers oppfatning er gjengs, altså. Men tenk nå på det, ihvertfall. Hva skal han "unnskylde" seg med i fremtiden, dersom han verken har sykdom, livssyn e.l. å forklare unndragelsen med?
ToveM Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 18. desember 2006 helt enig med deg faktisk, men de kunne bli kalt inn med en gang de var ferdig med skolen, ikke etter at de er kommet seg i fast jobb, vet de beholder jobben..men det er jo ganske mye penger de tross alt taper, dessverre har han ike kjøpt seg leilighet enda, ellers hadde han sikkert blitt dimmet, men etter det jeg har hørt, kaller de bare inn ca 50% av de som er i tjenstedyktig alder, da må det vel være bedre å ta de som har lyst, eller ikke har skole/arbied, det finnes jo en del av de, Mener alle kunne fullført rekruttskolen, så kunne de som ikke ville gå videre få velge å gå ut.
Gjest niomi Skrevet 18. desember 2006 #6 Skrevet 18. desember 2006 Kommer ikke på noen smutthull sånn med en gang (sånn bortsett fra sykdom, uegnethet, livssyn o.l.), men vil likevel legge inn et spørsmål her... Har han tenkt på hvilken betydning det vil kunne ha, dersom han dropper førstegangstjenesten uten at han har noen "gyldig" grunn? Mine mannlige kolleger snakker en del om det, og om at det er bare døgenikter og unnasluntrere som unndrar seg førstegangstjenesten. Min sjef har alltid oppe temaet når han har jobbintervjuer, bare for å danne seg et bilde av personen. Selv er jeg kvinne og kan kanskje ikke ha sterke meninger om temaet, siden jeg ikke har vært i militæret selv. Nå vet jeg ikke om mine kollegers oppfatning er gjengs, altså. Men tenk nå på det, ihvertfall. Hva skal han "unnskylde" seg med i fremtiden, dersom han verken har sykdom, livssyn e.l. å forklare unndragelsen med? ← Her jeg jobber er alle lederne tidligere befal og greier. Og militæret blir mye diskutert. Samme på jobben hos pappa. I en helt annen bransje (men fortsatt mannsdominert). Der siler de på om det kommer fram at personen har vært til førstegangstjeneste på intervjuet, faktisk. Og har man gyldig grunn er jo det greit, men det blir sett på som negativt å ha unndratt seg tjeneste.
ToveM Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #7 Skrevet 18. desember 2006 Så du har en feig sønn.....Jeg synes det er idiotisk og prøve og ungå militæret. Om han ikke er syk eller rett og slett ikke fysisk eller psykisk i stand til og være i militæret synes jeg det er idiotisk og prøve og komme seg unna. Slippe unna vel det er ikke slike soldater vi vil ha i Norge feige soldater ← om han er feig eller ikke er ikke noe jeg vil diskutere med deg, men er det ikke bedre for landet å ha soldater som er motivert til det de gjør, derfor mener jeg de burde hatt en rekruttskole for alle, så kunne de som ønsker å gjøre det til et yrke, få bli yrkessoldater, klart en 20-åring tenker på de pengene han taper på dette, ville du f.eks gjort "veldedighetsarbeid" for en 100 lapp til dagen, når du til vanlig hadde en inntekt på over 300.000, i året...??
Noldus Skrevet 18. desember 2006 #8 Skrevet 18. desember 2006 Det trenger ikke nødvendigvis å hjelpe med leilighet.. Kjæresten min er i millitæret nå å har egen leilighet.. De betaler nærmere 8000 hver mnd.I renter på lån, husleige og forsikringer for han.. Han er også i full jobb til vanlig og tjener gode penger, men det kan jo alikevel komme gode ting ut av millitæret da... Som ulike sertfikat og kurs.. Samt å treffe masse nye folk....
ToveM Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #9 Skrevet 18. desember 2006 Her jeg jobber er alle lederne tidligere befal og greier. Og militæret blir mye diskutert. Samme på jobben hos pappa. I en helt annen bransje (men fortsatt mannsdominert). Der siler de på om det kommer fram at personen har vært til førstegangstjeneste på intervjuet, faktisk. Og har man gyldig grunn er jo det greit, men det blir sett på som negativt å ha unndratt seg tjeneste. ← i og med at såmye som 50% ikke engang blir innkalt til førstegangstjeneste i disse tider, blir det jo slik at det er mange som ikke har førstegangstjeneste lengre..
ToveM Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #10 Skrevet 18. desember 2006 Det trenger ikke nødvendigvis å hjelpe med leilighet.. Kjæresten min er i millitæret nå å har egen leilighet.. De betaler nærmere 8000 hver mnd.I renter på lån, husleige og forsikringer for han.. Han er også i full jobb til vanlig og tjener gode penger, men det kan jo alikevel komme gode ting ut av millitæret da... Som ulike sertfikat og kurs.. Samt å treffe masse nye folk.... ← absolutt, jeg er egentlig helt for militærtjeneste jeg
Gjest niomi Skrevet 18. desember 2006 #11 Skrevet 18. desember 2006 helt enig med deg faktisk, men de kunne bli kalt inn med en gang de var ferdig med skolen, ikke etter at de er kommet seg i fast jobb, vet de beholder jobben..men det er jo ganske mye penger de tross alt taper, dessverre har han ike kjøpt seg leilighet enda, ellers hadde han sikkert blitt dimmet, men etter det jeg har hørt, kaller de bare inn ca 50% av de som er i tjenstedyktig alder, da må det vel være bedre å ta de som har lyst, eller ikke har skole/arbied, det finnes jo en del av de, Mener alle kunne fullført rekruttskolen, så kunne de som ikke ville gå videre få velge å gå ut. ← I en periode kalte de inn kun få. Men mitt inntrykk er at det har endret seg. Min bror er 19 og i militæret nå, det samme er alle kullkompisene hans, med unntak av de som har lærlingeplass, for de har utsettelse til de er ferdige. Om han taper inntekt i 2007 eller om han hadde gjort det i 2005 spiller da vitterlig ingen rolle... Han trenger for øvrig ikke å eie leilighet for å få dekket bokostnader, det holder at han leier, om jeg husker riktig. Å ha folk bare på rekrutten blir for dyrt, da de bare koster penger i den perioden. Han bør ta året for det det er - veldig lærerikt og fullt av opplevelser. For nå har de endelig skjønt at folk skal få ta tjeneste der de har lyst til. Og da får man en mye mer motivert gjeng...
Gjest Eir Skrevet 18. desember 2006 #12 Skrevet 18. desember 2006 Har han tenkt på hvilken betydning det vil kunne ha, dersom han dropper førstegangstjenesten uten at han har noen "gyldig" grunn? ← Hvilken betydning mener du at det skulle ha? Folk som tror at militæret er så viktig, og lar det være så avgjørende som en del her forteller er uansett ikke folk jeg hadde vært interessert i å gjøre inntrykk på. De aller fleste voksne mennesker er klar over at militæret ikke trenger å betyr noen ting, siden flertallet sløver seg gjennom året ved å gjøre minst mulig. Ellers er jeg enig med hovedinnlegger i at det ikke burde være nødvendig med tvungen verneplikt her i landet, forsvaret er allerede på vei til å begynne å tenke kvalitet foran kvantitet. Men foreløpig er det obligatorisk førstegangstjeneste, og da må han forholde seg til det. Har han noen fysiske plager han kan trekke frem? Trenger ikke å være noe mer alvorlig enn at han ser litt dårlig, eller lignende småting, man får som regel fritak så lenge man søker. Psykiske problemer eller narkotikabruk er også en vanlig måte å slippe unna på. Ellers så kan han søke seg over på siviltjeneste, dersom det hadde vært bedre, eller så kan han også totalnekte på ideologisk grunnlag, men da må han være forberedt på å sitte inne for det.
ToveM Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #13 Skrevet 18. desember 2006 Hvilken betydning mener du at det skulle ha? Folk som tror at militæret er så viktig, og lar det være så avgjørende som en del her forteller er uansett ikke folk jeg hadde vært interessert i å gjøre inntrykk på. De aller fleste voksne mennesker er klar over at militæret ikke trenger å betyr noen ting, siden flertallet sløver seg gjennom året ved å gjøre minst mulig. Ellers er jeg enig med hovedinnlegger i at det ikke burde være nødvendig med tvungen verneplikt her i landet, forsvaret er allerede på vei til å begynne å tenke kvalitet foran kvantitet. Men foreløpig er det obligatorisk førstegangstjeneste, og da må han forholde seg til det. Har han noen fysiske plager han kan trekke frem? Trenger ikke å være noe mer alvorlig enn at han ser litt dårlig, eller lignende småting, man får som regel fritak så lenge man søker. Psykiske problemer eller narkotikabruk er også en vanlig måte å slippe unna på. Ellers så kan han søke seg over på siviltjeneste, dersom det hadde vært bedre, eller så kan han også totalnekte på ideologisk grunnlag, men da må han være forberedt på å sitte inne for det. ← helt enig med deg, det burde vært frivillig, han har nok ingen skavanker han kan ta på seg, men i første omgang kommer han nok til å søke utsettelse, han har en del planer for neste år som allerede er satt, små ubetydelige ting kanskje, emn han har bl.a betalt sydentur neste sommer, og betalt for årskort på stadion...rekruttskolen er jo bare 1 km fra oss, ¨å det er ikke lange biten, og såvidt jeg har forstått, er det ganske lett å bli dimmet i løpet av den tiden, men han er jo voksen, så jeg kan vel egentlig ikkelegge meg for mye bort i dette. takk for støtten
Supraspinatus Skrevet 18. desember 2006 #14 Skrevet 18. desember 2006 Din sønn aner ikke hva han går glipp av. Førstegangstjeneste gir opplevelser og erfaringer som alle jeg kjenner ikke vil være foruten. Og det med at mange arbeidsgivere ser på dette er for å få et bilde av personen. Hvis de sniker seg unna tjeneste for landet sitt, så skal man ikke se bort i fra at de sniker seg unna krevende oppgaver de kan møte i motgang. Lønnen du får i forsvaret er ikke hårreisende, men den er vel ca 130-140kr dagen. Siden mat, klær og en hel bråte med velferdsaktiviteter er inkludert så sliter ingen soldater økonomisk, med mindre de tar med seg økonomiske problemer inn i førstegangstjenesten. Men hvis din sønn ikke vil, så be han si fra at han ikke vil. Forsvaret er mer interessert i å ha motiverte soldater enn unnasluntrere. og man vet ikke hva man liker før man har prøvd.
Gjest Eir Skrevet 18. desember 2006 #15 Skrevet 18. desember 2006 Dersom han får søkt utsettelse lenge nok blir han til slutt fritatt også, når han når en viss alder. Husker ikke hvor gammel man må være, men tror det var 30-35 år ett sted. Arbeid er i utgangspunktet ikke grunnlag for fritak, slik utdannelse er det, men de vurderer det i hvert enkelt tilfelle.
Gjest Fruktfat Skrevet 18. desember 2006 #16 Skrevet 18. desember 2006 Han trenger for øvrig ikke å eie leilighet for å få dekket bokostnader, det holder at han leier, om jeg husker riktig. ← :enig_anim: min bror tok utdannelse i militæret, og de 3,5 årene betalte militæret halve husleien han hadde sammen med kjæresten.
ToveM Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #17 Skrevet 18. desember 2006 Din sønn aner ikke hva han går glipp av. Førstegangstjeneste gir opplevelser og erfaringer som alle jeg kjenner ikke vil være foruten. Og det med at mange arbeidsgivere ser på dette er for å få et bilde av personen. Hvis de sniker seg unna tjeneste for landet sitt, så skal man ikke se bort i fra at de sniker seg unna krevende oppgaver de kan møte i motgang. Lønnen du får i forsvaret er ikke hårreisende, men den er vel ca 130-140kr dagen. Siden mat, klær og en hel bråte med velferdsaktiviteter er inkludert så sliter ingen soldater økonomisk, med mindre de tar med seg økonomiske problemer inn i førstegangstjenesten. Men hvis din sønn ikke vil, så be han si fra at han ikke vil. Forsvaret er mer interessert i å ha motiverte soldater enn unnasluntrere. og man vet ikke hva man liker før man har prøvd. ← jeg kommer nok til å prøve å overtale ham til å ta militæret, mener alle har godt av det. men han kommer nok til å prøve å få 1 års utsettelse, slik at han kan legge mer planer for dette. å få bare 2mnd på seg er ikke mye når en allerede har lagt en del planer for neste år..
Gjest Fruktfat Skrevet 18. desember 2006 #18 Skrevet 18. desember 2006 Har han noen fysiske plager han kan trekke frem? Trenger ikke å være noe mer alvorlig enn at han ser litt dårlig, . Psykiske problemer eller narkotikabruk er også en vanlig måte å slippe unna på. ← slippe unna pga litt dårlig syn? jeg kjenner flere som har dårlig syn som har vært i militæret. et søskenbarn som har drevet med narkotiska i flere år, han har vært i militæret. og faktisk; jeg kjenner ikke noen som synes året i militæret var fælt. (men det har jo ikke noe å si) jeg har faktisk en venninne hvor den en broren ikke var i militæret, visstnok ringte deres mor og ba ham om å slippe :klø: du får prøve det da
ToveM Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #19 Skrevet 18. desember 2006 slippe unna pga litt dårlig syn? jeg kjenner flere som har dårlig syn som har vært i militæret. et søskenbarn som har drevet med narkotiska i flere år, han har vært i militæret. og faktisk; jeg kjenner ikke noen som synes året i militæret var fælt. (men det har jo ikke noe å si) jeg har faktisk en venninne hvor den en broren ikke var i militæret, visstnok ringte deres mor og ba ham om å slippe :klø: du får prøve det da ← he he godt forslag... men tror nok han får ordne opp i dette selv ja
Gjest joje Skrevet 18. desember 2006 #20 Skrevet 18. desember 2006 helt enig med deg faktisk, men de kunne bli kalt inn med en gang de var ferdig med skolen, ikke etter at de er kommet seg i fast jobb, vet de beholder jobben..men det er jo ganske mye penger de tross alt taper. ← De som ønsker å gjennomføre førstegangstjenesten med en gang de er ferdig med vgs, får det. Men veldig, veldig mange takker nei til denne muligheten i håp om å slippe unna. Det skjer jo ikke alltid og man ender opp med å få innkallelse til upassende tider. Det er jo ikke Forsvaret sin skyld at de vernepliktige da har jobb, går på skole, eier leilighet osv. I de tilfellene hvor dette faktisk er tilfellet, prøver de jo å hjelpe til så godt de kan. Det jeg ikke skjønner er at du i utgangspunktet er for førstegangstjeneste, men likevel ønsker å få tips til hvordan sønnen din kan få slippe unna?! Med andre ord så bør alle andre vernepliktige gjennomføre, men ikke din sønn?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå