Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2002 #1 Skrevet 25. mars 2002 Hvor blir alle dei så kalte gode vennene av når du har fått barn. Barna skulle vel ikke være en hemnig når dei kommer til verden....
Linda Skrevet 26. mars 2002 #2 Skrevet 26. mars 2002 Ja, det samme har jeg lurt på Beate. Da jeg ble sammen med kjæresten min(for snart 5 år siden), så hadde han et barn fra et tidligere forhold. Den største grunnen til at jeg mistet(kan jo bare snakke for meg selv) flere av mine daværende gode venninder, var at jeg ikke lengre hadde behov for å gå ut hver helg. Jeg syntes faktisk det var bedre å være hjemme og kose meg med mannen min og å opparbeide en god kontakt med hans sønn. Selvfølgelig var det en fest her og der, men ikke hver helg. Jeg følte at de maste på meg. "Kom igjen da", "du kan jo være med ut du", "det er ikke din unge" osv. Ble rett og slett lei av maset deres. Men jeg spurte jo en del ganger om vi skulle gå på cafe, spise middag sammen eller ta en kinotur bare oss jentene, men det var akkurat som jeg ikke var interesang lengre. Når jeg ikke ville være ute å drekke sammen med dem, så var det jo ikke noe morro med meg lengre.... Sånn føltes det for meg iallefall. Jeg tror at når det kommer barn inn i bildet så roer man seg automatisk ned. Man får andre verdier i livet. Det å tilbringe tid med familien blir viktigere enn andre ting. Nå kan jo ikke jeg utale meg så veldig mye om hva som har skjedd i forhold til deg og dine venner, men jeg har en følelse av at de som ikke har barn, ikke klarer å sette seg inn i vår situasjon. Det er jo noen som tenker at vi ikke kan være med ut, nå som man har fått barn og automatisk ikke spørr. Men det er vanskelig å si akkurat hva som er årsaken. Du kan jo forsøke å ta det opp med dem... Jeg var ikke tøff nok selv til å ta det opp ordentlig med mine venninder for 5 år siden og det angrer jeg litt på. Kanskje ting hadde vært annerledes om jeg hadde gjort det.... Det vil jeg aldrig finne ut nå...... Heldigvis har jeg funnet andre venninder(med barn ), så jeg er ikke ensom. Men tenker på og savner de "gammle" vennindene mine noen ganger. Men så kan man jo tenke som så, hvor gode venninder var de egentlig hvis de ikke kunne respektere at man ikke ville være ute hver helg å drekke...??? Nei, det eneste rådet jeg kan komme med er at du forsøker å snakke ordentlig med dem. Kanskje blir det bedre, kanskje ikke... Men da har du iallefall gjort det du kan. Lykke til. Klems fra, 12
Gjest Lea Skrevet 26. mars 2002 #3 Skrevet 26. mars 2002 Jeg skjønner hva du mener, selv om jeg ikke har egne barn. Det jeg har merket er at mine venninner som har fått barn blir veldig forandret. Jeg har prøvd å stille opp, invitere venninne med barn på tur eller på besøk. Men det er stort sett de nybakte mammaene som gradvis bryter kontakten. Enten finner de nye venner som har barn eller så får de bare helt nye interesser (BARN). Jeg har funnet meg i både bleie-snakk og ditt og datt, men til slutt har vi ingenting å snakke om og vi mister kontakten. Jeg har lest flere steder at de som har fått barn føler seg "dumpet" av venninnene. Jeg tror at det like godt kan være omvendt. Prøv å holde kontakten med gamle venner. ta en telefon i blant og skaff barnevakt, slik at du kan ta en tur på besøk uten barnet en gang i blant. Kanskje har dere rett og slett ikke samme interesser lenger? Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2002 #4 Skrevet 26. mars 2002 takk for svar.. Jo kansje det er meg som har sviktet mine venner når jeg fikk barn, men det er litt skuffende å bli spurt 4 timer etter fødselen når me ska på fest. Ho som jeg siktet til bodde på Fusa og jeg i Risør. men me hadde jo god kontakt før det (jeg var flyttet tilbake til vestlandet til jeg fikk barnet), hvorfor skulle alt vere annerledes no?:-? Me kunne ha truffet hverandre omtrent like mye no som da me bodde langt vekke fra hverandre. Jeg må si jeg savner henne skikkelig, for ho var en av dei få jeg følte jeg kunne være meg selv med... Me har lite kontakt no, sender en meliding i ny og ne.. Ho har selv fått barn og innrømmet litt at det tar litt tid før en er inni alt med barna.. Jeg var heldig og uheldig. Fikk 2 barn tett så jeg hadde det travelt, men en mann som stiller opp. hvorfor sviktet hun meg når kansje jeg trenge en skulder å gråte på når jeg syntes det ble slitsomt med alt i hjemmet... Skulle ønske at me kunne fått god kontakt igjen, men det er vel min feil kansje at ting ble som det ble... Beate
Gjest Lea Skrevet 26. mars 2002 #5 Skrevet 26. mars 2002 Tror nok at det kan gå begge veier. Litt drøyt å dra med nybakte mødre på fest (eller be dem med på fest rett etter fødselen) synes jeg. I mitt tilfelle har venninner tatt avstand etter at de har fått barn, selv om jeg ikke flyr på byen. Jeg elsker å gå i byen en lørdag og stikke innom en kafe. Det er jo ikke noe problem m.h.t barn. Jeg baker gjerne boller sammen med en to-åring, men mamman har som regel planer om å møte en venninne som også har barn. Likevel hører jeg at de samme venninnene klager over at de mister venner. Klarer ikke helt å si i fra at det kanskje er litt deres egen skyld også. Dette er ikke lett. Jeg har i hvertfall gjort mine forsøk og har ikke lykkes.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #6 Skrevet 28. februar 2024 Denne kommenterte jeg nå utelukkende for å irritere på meg de som MÅ ha en mening om at man kommenterer gamle tråder 👹 Tenk at det er mange her inne som ikke var påtenkt engang når denne ble skrevet 🙂 Anonymkode: 1a959...b9e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #7 Skrevet 28. februar 2024 Hvordan gikk det egentlig etter hvert, Beate, for eksempel etter at barna ble eldre og mere selvstendig? Anonymkode: 7f18e...65a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #8 Skrevet 28. februar 2024 Det tror jeg må være det lengste oppholdet jeg har sett her inne. Og jeg som ikke finner igjen min egen tråd fra 2016…. Anonymkode: 0ca2f...44f
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #10 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Altså…. Anonymkode: 8fa72...6fc Hva skal du frem til med dette 6fc? Klem fra b9e 😆 Anonymkode: 1a959...b9e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #11 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det tror jeg må være det lengste oppholdet jeg har sett her inne. Og jeg som ikke finner igjen min egen tråd fra 2016…. Anonymkode: 0ca2f...44f Da anbefaler jeg deg å lagre innleggene du skriver, noe som er fornuftig både for å finne dem i ettertid, og ta vare på innleggene i tilfelle hele tråden skulle bli slettet. Ellers er denne tråden i mine øyne en påminnelse om hvor uhyre fort tiden går; man har små barn - og vips - med ett er de i slutten av 20-årene, og holder på å fullføre studiene. Livet er forgjengelig; glem vanskelighetene og ta i stedet vare på øyeblikket, for før man vet ordet av det, er man blitt 20 år eldre. Anonymkode: a5ba5...939
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå