Gå til innhold

Helligdagstillegg


zymelin

Anbefalte innlegg

Får man kveldstillegg i tillegg til helligdagstillegget når man jobber kveld nå i jula? Og blir dette 133% av kveldstillegg eller "bare" kveldstillegget? Jeg jobber som student på sjukehus.

Er det bare 1., 2.juledag og 1.nyttårsdag som er helligdager? Ikke julaften eller nyttårsaften?

Er ikke helt inni dette her... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kveldstillegg og helgetillegg faller bort når du får helligdagstillegg. Helligdagstillegget er 133% av vanlig timelønn.

Julaften kan det hende du får tillegg etter et visst tidspunkt, varierer noe. Hos oss er det fra 12:00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldstillegg og helgetillegg faller bort når du får helligdagstillegg. Helligdagstillegget er 133% av vanlig timelønn.

Julaften kan det hende du får tillegg etter et visst tidspunkt, varierer noe. Hos oss er det fra 12:00.

Takk for raskt svar! Så da tjener jeg ingenting på å jobbe kveld på helligdager altså... :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du tjener ikke mer på å jobbe kveld enn dag når det er helligdag, men du tjener jo uansett 133% mer enn vanlig lønn da, så det er jo veldig bra likevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar! Så da tjener jeg ingenting på å jobbe kveld på helligdager altså...  :sur:

På julaften og nyttårsaften er det ikke helligdag før klokka 12 hos oss, og derfor blir det bare 2,5 time med helligdagstillegg for de som jobber dag disse dagene, mot 7,5 times helligdagstillegg + kveldstillegg etter klokka 5 for de som jobber kveld..

Jeg skal jobbe alle helligdagene i år, kveld på de som ikke begynner før klokka 12, sånn at jeg kan raske med meg mest mulig penger.. Så hos oss får man kveldstillegg på 28 kr timen etter klokka 17.. Det er vel snakk om 130 kr på en kveld eller noe, så da er det ikke så stor forskjell mener nå jeg.. Men på julaften og nyttårsaften blir det større forskjell på dag og kveld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da umulig stemme at man ikke får kveldstillegg når man jobber kveld på helligdager.....skulle man liksom får lik betaling for å gå julaften kveld enn dag..??? :frustrert:

Er 99 % sikker på at dette er feil. Går selv turnus (er i perm nå) , men er fastlønnet, jeg har aldri blitt trekkt for kveldstillegg på helligdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, der hvor jeg jobber får vi bare helligdagstillegg og ikke noe annet. Det er mulig det er forskjeller på stat, kommune og privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i kommunen, og der er det iallefall kveldstillegg.. Julaften på dag er jo ingen helligdag frem til klokka 12, og da får man jo ikke helligdagstillegg engang.. Så sånn sett så er det mer innbringende å jobbe kveld uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber så faller kveldstillegget bort når man får helligdagstillegg. Men helligdagstillegget er større enn kveldstillegget så man tjener allikevel mer på å jobbe kveld på helligdager enn på å jobbe vanlige kvelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle stedene jeg har jobbet har kvelds- og helgetillegg falt bort når en får helligdagstillegg. Blir jo egentlig samme prinsipp som at kveldstillegget faller bort når jeg får helgetillegg. Eller at helgetillegg faller bort når en får nattillegg. En får bare ett tillegg om gangen, og en får da det beste tillegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bare hadde fått ett tillegg av gangen så hadde ikke jeg gidda å jobbe i helsesektoren for å si det sånn.. Får dere i ikke helg OG kveldstillegg samtidig heller?

Kanskje jeg tar feil angående kveldstillegget da, men jeg mener jeg fikk det i fjor.. Skal jobbe helligdager i år og, og for meg så er så lavtlønnet så utgjør kveldstillegget på en kveld et sted mellom 100 og 150 kr, så det er ikke så veldig mye.. Men kveld er jo kveld uansett, jeg skjønner at helgetillegget faller bort, men kveld. Ikke så vanvittig kult å jobbe natt på helligdagene heller da, siden det er der pengene ligger hos oss.. Ikke får man kveldstillegget, ikke får man nattillegget i følge deres regler med bare et tillegg av gangen.. Eneste man får er 2 timer ekstra med helgedagstillegg i forhold til kveldsvakten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man jobber i turnus, er kveldene ofte fastsatt og inkorporert i lønnspakken. Jeg har det utslag i min turnus at jeg tilfeldigvis jobber på julaften, og således får jeg altså kveldstillegget også. Det gjelder, tror jeg, også om man etablerer såkalt juleturnus, fordi det blir for mye klatt for lønningskontoret å gå inn omjustere kveldstilleggene for hundrevis av folk for bare noen få dager. Er du ekstravakt, vil du ikke få kveldstilleggene.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står i KS hovedtariffavtale:

Sammenfall

Det kan ikke betales flere tillegg etter § 5 for sammenfallende tidsrom, dog

betales tillegg etter pkt. 5.4 for samme tidsrom som det betales etter pkt. 5.2,

5.3 eller 5.5.

Punkt 5.4 omhandler kvelds- og nattillegg, 5.2 er lørdags-og søndagstillegg og punkt 5.3 er helge- og høytidstillegg.

Slik jeg forstår denne bestemmelsen skal en altså ha både kvelds- og nattillegg og helge- og høytidstillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok siste innlegg over her er rett...men regner med at det foregår endel "lokale varianter" fordi de som jobber ikke vet hva de har rett på...dessverre... :forvirret:

Vet dere for eksempel at dere har krav på helligsdagstillegg hvis dere er i svangerskapspermisjon og skulle jobbet en helligdag ifølge turnusen?? (i kommunen)...det tror jeg ikke det er mange som vet! Da er det bare å troppe opp på jobb og skrive timeliste for helligdagstillegg.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i kommunen, og der er det iallefall kveldstillegg.. Julaften på dag er jo ingen helligdag frem til klokka 12, og da får man jo ikke helligdagstillegg engang.. Så sånn sett så er det mer innbringende å jobbe kveld uansett :)

Jepp...

Hos oss er det slik:

Vi som er fastlønnet får vår vanlige lønn + helligdagstillegg for de vaktene vi jobber.

De som tar ekstravakter får vanlig timelønn + helligd.tillegg + kveld- /natt- tillegg (på kveld natt).

På 1. juledag (og 1. nyttårsdag), som i år er på søndag, får man ikke søndagstillegg (men kveld-/natt-tillegg).

Julaften og nyttårsaften er det helligdagstillegg fra kl 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp...

Hos oss er det slik:

Vi som er fastlønnet får vår vanlige lønn + helligdagstillegg for de vaktene vi jobber.

De som tar ekstravakter får vanlig timelønn + helligd.tillegg + kveld- /natt- tillegg (på kveld natt).

På 1. juledag (og 1. nyttårsdag), som i år er på søndag, får man ikke søndagstillegg (men kveld-/natt-tillegg).

Julaften og nyttårsaften er det helligdagstillegg fra kl 12.

Sånn var det for meg når jeg jobbet i hjemmesykepleien mens jeg studerte. Kunne godt tjene mer enn 10.000 på å jobbe litt før jul og i jula. Veldig kjekt. Alle ble glade, de som var fast ansatt fikk fri og jeg fikk jobbe så mye jeg ville. Og kunne dra på skiferie i februar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...