Gå til innhold

Samværsrett

Fremhevede innlegg

Skrevet
Og tror du virkelig retten vil gi omsorgen til en person som setter barna til side, når h*n ikke føler han klarer å ta seg av de? Tviler på det, for barnevernet har fått omsorgen for barn der en av foreldrene slet med depresjon. Derfor tviler jeg på at en som ahr den type lidelse, vil få omsorgen i stedet for den personen som har vært der for barna hele tiden.

Jeg mener mor gjør rett i det hun gjør, for hun passer bare på barna sine. Noe far tydeligvis ikke klarer, når det står på som verst. For da bare setter han de til side, og "later" som de ikke er der. Og selvfølgelig kan barna klare seg selv, for det viktigste er jo at den syke skal få gjøre som den vil for det er jo synd på den personen. Barna er de siste vi tenker på, for alle må jo ha forståelse for at mor/far er syk  :ironi:

Hvis far fikk seg en psykisk knekk for tre år siden... etter en traumatisk opplevelse... og etter dette har fulgt sine forpliktelser, så tror jeg han i praksis kunne fått tildelt omsorgen ja. Men dette er selvfølgelig betinget av at mor virkelig har forsøkt å trenere samværet, og at dette kan bevises.

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet
Hvis far fikk seg en psykisk knekk for tre år siden... etter en traumatisk opplevelse... og etter dette har fulgt sine forpliktelser, så tror jeg han i praksis kunne fått tildelt omsorgen ja. Men dette er selvfølgelig betinget av at mor virkelig har forsøkt å trenere samværet, og at dette kan bevises.

Mor trenerer jo ikke samværet i denne saken, for han har jo samvær. Men han får ikke like mye samvær som er vanlig, og det har sikkert sine grunner.

Skrevet

Vanedis - Nå går vel ikke diskusjonen på at far/barn ikke får samvær?

Det er samvær mellom far og barn, spørsmålet er om mor kan dirigere når samværet skal være, og spesielt i julen. Uten avtale mellom foreldrene kan hun det.

Løsningen for far er som sagt at han prøver å få til en avtale med mor.

Skrevet
Mor trenerer jo ikke samværet i denne saken, for han har jo samvær. Men han får ikke like mye samvær som er vanlig, og det har sikkert sine grunner.

Jada, jeg vet...tråden skled bare litt ut en stund hvis du leser litt bakover.

Skrevet
Er litt vanskelig å gjøre noe med det nå 3 år etterpå. Trenger ikke gå inn i detaljer, men han klarte ikke se henne i øynene etter det hun hadde gjort mot ham.

Etter tre ganger blir det ikke satt opp flere møter.. Sånn som jeg tolker loven så vil det etter tre ganger uten oppmøte bli skrevet en ordinær samværsavtale som innebærer annenhver helg, onsdager og 2 uker i ferie/høytider. Stemmer dette?

Jeg har ikke lest tråden men kan dele egne erfaringer.

Dersom det er slik at han uteblir fra mekling tre ganger, vil det eneste som skjer være at barnas mor får en meklingsattest til bruk i en rettssak. Dersom hun ikke ønsker at det skal være noe samvær har hun ikke bruk for denne attesten.

Mannen din kan fint innkalle til mekling når som helst. Det er bare å ringe familievernkontoret. Dersom barnas mor da ikke møter tre ganger, eller hvis mekler ser etter tre ganger at det ikke vil bli en løsning, får mannen din denne meklingsattesten, som han trenger for å åpne en samvrssak i retten.

Det vil ikke bli skrevet noen ordinær samværsavtale slik du skriver over her, fordi en avtale alltid skal inneholde underskriften til minst to parter. Den eneste som kan lage en avtale uten foreldrenes samtykke er dommeren.

Skrevet

Han har fortsatt rett på samvær. Det skal ganske mye til for å bli nektet samvær med barnet sitt. Så nei, hun kan ikke nekte han det, han har rett på samvær som nevnt ovenfor her. Om han vil ha mer må det det gå rettens vei om de har delt foreldreansvar og de ikke blir enige om hvordan det skal være.

Skrevet
Barn kan ikke bare bli satt til side, når det ikke passer foreldrene å ta seg av de. Og hadde han så store problemer, forstår jeg godt at moren ønsker å ha kontroll. For han er jo tydeligvis ikke en man kan stole på, som bare kan sette barna til side når han selv har det vondt.

Ville du sagt det samme om han led av en alvorlig sykdom, eks kreft?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...