Gå til innhold

Min datters uvane


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er alenemor til en jente på 12 år. Hun er en frisk og kjempefin jente men hun har en uvane at hun alltid går å spiser på ting. Det er som oftest håret hun tar i munnen men hun spiser ganske ofte på genseren (hun drar genserhalsen opp til munnen). I hele vinter har hun gått med et skjerf forann munnen og jeg ser at hun "sutter" veldig ofte på det f.eks. når hun ser på TV. (når hun tar det av seg er det vått der hvor hun har sutta).

Jeg vet jo at små barn gjør sånnt men jeg synes jo at hun er altfor stor til det nå!! Jeg har masa på henne lenge om det men hun sier bare at "jeg gjør det fordi det er godt". Jeg synest jo litt synd på henne også da hvis hun liker det.

Skal jeg bare fortsette å mase eller hva skal jeg gjøre ??

Hilsen "rådvill"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lottemor

hei....

Tror ikke det er så mye å gjøre med det at hun sutter på genseren ol...

Jeg har en beste mor som er 81 år som sutter på tommelen når hun ser på tv...

Hun har suttet på tommelen hele sitt liv....

Tror det er en for for trøst eller koz..

Kansje hun bare slutter en dag hvem vet.....

Hvist du ikke bemerker det kansje hun ikke vill være så bevist på hva hun gjør at det går over.....

klem fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

tror jeg hadde blitt sprø jeg - skjønner godt at du er frustrert. jeg har advart min datter (7 år) at hvis hun fortsetter å spise på håret sitt, så klipper jeg det helt kort. Det hjalp veldig. Fordi hun vet at jeg mener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å true dem hjelper ikke. Det synes jeg er å gå litt for langt.......

Stakkars barn.......

Min datter kommer sikkert og til å sutte på håret, men det kunne aldri, aldri falle meg inn å true henne med noe som helst.

Da tar man heller en annen vei for å deres oppmerksomhet.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en sønn som stadig sutter eller biter på ting, særlig genseren sin. Den er stadig våt nederst på ermet!

Jeg oppfatter dette som trøst i situasjoner hvor han er litt usikker. Han vet ikke helt hvordan han skal te seg, og da tyr han til bitingen.

Jeg har forsøkt å mase han til å slutte uten at det har hjulpet det aller minste. tror egentlig det beste er å la han være i fred med uvanen. Kanskje får han en kommentar fra et annet barn en dag. Det kan ha større effekt en maset til mamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei. Jeg har en datter som er 13 år som spiser på håret. Hun har gjordt det i mange år og nå har jeg nesten gitt opp å få henne til og slutte. Hun gjør det også på noen klær for eks så går hun å tygger på snorene på sånne hettegensere så de blir helt våte !Gjett om jeg har mast på henne men hun hører hvist ikke på det. Hun sier bare at hun ikke klarer å slutte og at hun synes det er godt. Jeg tenker at det går vel over og prøver å slappe av men du verden - en kan jammen bli gæern av å se på det. Men det er vel ikke farlig tenker jeg og da får hun vel bare holde på. Hun klippte seg kort en gang men når håret vokste ut så begynnte hun å spise på det igjenn.

Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det går over!

Jeg "spiste" også på hår og snorer i mine yngre dager.

De vokser det av seg som det så fint heter. Det gjorde i hvertfall jeg, men det at de voksne alltid maste på meg om det gjorde ikke saken noe særlig bedre.

Jeg ville anbefalt å bare la det gå sin gang, de skader jo ingen med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste også på håret, genserhalser, snorer etc når jeg var mindre. Tror vi er endel som har drevet med det egentlig, og det går over hos de aller fleste av oss.

Kan nok fredeles gå å tygge litt på skjerfet om vinteren, men det er bare i kjedsomhet.

Tror kanskje det er litt som en annen sa, at det går litt på usikkerhet når man er yngre.

Men er helt enig i hva andre allerede har sagt; Det hjalp ikke at voksne maste! icon_wink.gif (fikk høre av mamma og andre at jeg kunne bli kvalt av hårball som satte seg fast i halsen....icon_biggrin.gif) (det hjalp ikke det heller)

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det å sutte på håret gjør jo at det blir flisete i tuppene; om datteren din er interessert i pent hår, kan jo det være verdt å tenke over for henne.

Og om datteren din er interessert i å bli tatt for en moden 12-åring. Man vil jo gjerne være voksen og bli hørt på den tiden (det var ihvertfall jeg interessert i). Så da får hun vel oppføre seg litt "voksent"; dvs ikke sutte på ting - som du sier du synes hun er for stor til.

Mamma sa til meg når jeg gjorde slike ting hun ikke satte pris på: "Hvordan kan du forvente at jeg skal behandle deg så voksent som du ønsker, når du oppfører deg som et lite barn?"

For all del; 12-åringer skal ha anledning til å oppføre seg som barn! Men kan bli gitt valget om å være en suttende 12-åring eller ikke. Hva vil hun selv anse som mest passende om du skal ta henne så "voksent" som hun sikkert av og til ønsker? Mor plukket vekk endel dumme uvaner på denne måten for meg. Hun presenterte det ikke som sin bestemte mening, eller noen slags tvang, men gav meg valget og anledning til å tenke selv. Lur som hun var, fikk hun det jo selvsagt slik hun ville; ikke mer sutting på håret... 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du skal få henne til å slutte eller ikke, men hvis du vil prøve å få henne til å slutte må du gjøre noe annet enn å mase. Det har du jo allerede prøvd uten at det nyttet. Nyttesløs masing er ikke godt for noen, det skaper bare ufred etter min mening. (lettere i teorien enn i praksis, da =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er lærer i 5. - 7. klasse. Jeg vet ikke om det er noen trøst men i klassene mine så ser jeg nesten hver dag jenter som sutter på håret sitt. I den ene 7. klassen så er det en jente som går med et skjerf hver dag. I timene så sitter hun og "koser" med det skjerfet og sutter på det. Hun gjør det så mye at jeg snakket med henne om det. Jeg spurte om hun visste at hun gjorde det og hun svarte at hun tenkte ikke så mye på det men sa at "det skjerfet er så deilig og mykt at jeg bare MÅ sutte på det". Jeg viste henne at skjerfet var blitt vått der hvor hun sugde på det , men det var visst helt i orden.

Mitt poeng er: Dette er helt vanlig selv opp til ungdomsskolen og de aller fleste legger det av seg. Jeg tror ikke det er grunn til å engste seg.

icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei. Jeg leste innleggene her og jeg ville bare si at jeg er enig med Aline at vi er nok ganske mange som har drevet med denne "uvanen" med å spise på håret eller på klærne. Når jeg begynte på ungdomskolen så spiste jeg på håret ganske ofte og jeg husker spesiellt at når vi gikk med dynejakke eller regnjakke eller en genser med snorer på så pleide vi å ha snorene i munnen og tygge på dem. Mange ganger så gikk jeg og veninna mi i byen og så begynte vi å le fordi vi så at begge gikk og spiste på snorer på jakka. Jeg husker at vi likte å gjøre det - noen ganger ble snorene helt "oppspist".

Men det ble normale folk av oss også.

Så la dem holde på ! De skader jo ingen, som en skrev her.

Hilsen Linda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei jeg bladde i noen gamle innlegg her og så fant jeg dette. Måtte bare si at jeg synes det er rart at dere er så engstelige og strenge mot de barna som har denne vanen eller uvanen med å suge på ting.

Jeg har selv en datter på snart 12 år som pleier å suge på håret f.eks. når hun ser på TV. Jeg ser at hun spiser på genseren sin også noen ganger men jeg lar henne få lov til det! Hvorfor er dette noe å mase med ??

Hvis hun liker det så la henne gjøre det da vel ? De vokser det av seg uansett !

Så derfor: SLUTT Å MAS !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...