Gjest Fruktfat Skrevet 16. januar 2007 #21 Skrevet 16. januar 2007 jeg har akkurat operert ut en visdomstann (før i dag), og gruet meg enormt. var på oralkirurgisk klinikk i oslo. tok først røntgenbilde, og satte meg i stolen. sa ifra at jeg hadd etannlegeskrekk, og er veldig redd for sprøyter... hmm, javel... sa han... og satte sprøyter. tok ikke veldig hensyn til at jeg har sprøyteskrekk, nei (min vanlige tannlege er mye flinkere, da kjenner jeg det ikke). da bedøvelsen begynte å virke begynte jeg og skjelve og riste, og tårene rant som bare det... jeg grein, og det har jeg aldri gjort før! tannlegesekretæren strøk meg på kinnet, tørket tårer og prøvde å trøste meg som best hun kunne. tannlegen pirket borti tanna for å sjekke om jeg kjente noe -det gjorde jeg ikke-og da begynte han. jeg kjente INGENTING! kjente jo at han dro i leppa og sånn, men ikke at han dreiv i tanna. han brukte noe som hørtes ut som vinkelsliper, og delte tanna. jeg vet ikke eksakt hva han gjorde, for jeg lå med øynene lukket, og han fortalte ikke noe. men det hørtes jo helt jævlig ut; som vinkelssliper i metall. kjente og et lite trykk da han tok ut tanna. så sydde han, det var ubehagelig fordi jeg ikke klarer noe ned i halsen og tråden kom ganske langt bak, men det gikk fort. la på en kompress som jeg skulle ta bort etter et par timer. damen tørket bort litt sminke på meg, så var jeg ferdig. tok en halvtime. var gråteferdig og skalv veldig da jeg møtte samboeren min ute i resepsjonen, men men. alt i alt var dette ganske ufarlig, jeg kjente med hånda på hjertet ingenting(bortsett fra sprøytestikkene), og det er fort gjort; en halvtime. skulle ikke skylle munnen eller ete de første timene, men drikke var greit. fikk med resept på ibux, har tatt 3 idag før jeg har fått vondt, så jeg har ikke hatt vondt i det hele tatt Litt ømt er det selvfølgelig, da. jeg hadde forresten en sånn tann som vokser bortover. betalte 1590,-, trygdekontoret dekket ca 1300kr.
Devana Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #22 Skrevet 16. januar 2007 Æsj..jeg får vel komme meg til tannlegen å få tatt denne tanna en gang for alle..Den har begynt å bli vond igjen. Den andre tanna tannlegen sa at ikke kom til å komme opp, og som jeg bare MÅTTE trekke har kommet fint opp nå og ikke gitt meg noen problemer
Gjest Fruktfat Skrevet 16. januar 2007 #23 Skrevet 16. januar 2007 jeg har ikke hatt vondt eller hatt noen problemer med tanna, den ble oppdaget hos tannlegen før jul, men hun anbefalte at den ble opereret ut, for den kan gi problemer senere. jeg har en tilo som har kommet litt opp, har blitt anbefalt å trekke den og. det er oftest ikke plass til visdomstennene, og de kan gi infeksjoner og hull (fordi det er trangt og vanskelig å rengjøre) i tanna . jeg er så glad for at jeg er ferdig med det, så jeg anbefaler å bare hoppe i det og bli kvitt den!
Devana Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #24 Skrevet 16. januar 2007 Takk fruktfat Jeg skal ta det opp med tannlegen da jeg skal dit...Eller så tar vel hun det opp for meg tenker jeg...IGJEN
Gjest Summertime Skrevet 17. januar 2007 #25 Skrevet 17. januar 2007 Fruktfat, hvilken tannlegekirurg er det du bruker i Oslo som er så billig? Den jeg skal til i morgen tar 2400 kroner per tann, og den vanlige tannlegen min fortalte meg at det var helt vanlig! Har tittet på litt prislister hos andre tannleger og har ikke funnet noe billigere. Han jeg skal bruke er visst veldig dyktig, men det er jo kjedelig å betale tusen kroner mer enn alle andre! Spesielt når trygdekontoret dekker 1100 uansett! Til trådstarter, det er vel stor forskjell på å operere ut og å trekke en visdomstann. Har trukket en selv og DET var jo nesten en fornøyelse - så fort og greit gikk det. Har hørt at operasjon er verre og vondere, men ikke noen krise det heller. Gruer meg til i morgen da
Gjest Summertime Skrevet 17. januar 2007 #26 Skrevet 17. januar 2007 Nå ser jeg at du skrev det i innlegget ditt Oralkirurgisk klinikk, er de flinke og er det lang ventetid? Jeg vil søren ikke betale så mye mer enn det jeg kan, fattig student og greier!
Isadora Skrevet 17. januar 2007 #27 Skrevet 17. januar 2007 Jeg brukte en klinikk i bogstadveien. Kjevekirurgen var helt fantastisk og rolig.. jeg har nemlig skikkelig tannlegeskrekk. Jeg hadde en visdomstann som ikke hadde kommet opp i det hele tatt - og den lå vanrett. Han delte tanna opp i 4 biter før han fikk den ut. Han sa først etterpå at det var en komplisert operasjon - veldig glad for at han underveis ikke nevnte noe om dette. Jeg kjente ikke noe som helst da han drev på. Jeg hadde veldig smerter etterpå - men fikk smertestilende. Og ispose var også godt å bruke. Det jeg måtte være klar over var at tanna mi lå på nerven - så jeg kunne oppleve å få litt prikking/følelsesløshet i leppa el. kjeven. Dette har jeg helt panikk for - og ble jo redd. Men da jeg etter et par dager fikk denne følelsesløsheten i kjeven så var det ikke så ille. Ubehagelig ja.. men helt greit. Hos meg gikk det over etter noen uker. Nå har jeg fått full følsomhet igjen. Og tanna mi er heldigvis borte. Det viste seg at det var gått betennelse i den. Jeg ante ikke at tanna lå der engang jeg.. men det ble oppdaget tilfeldigvis da han tok rønken for noe annet. Så jeg er glad for at jeg tok tanna før smertene kom for fullt.
Gjest Fruktfat Skrevet 17. januar 2007 #28 Skrevet 17. januar 2007 på oralkirurgisk klinikk på majorstua, ligger rett bak colosseumklinikken/ ved colosseum kino. jeg betalte 1590, da var de 1300 fra trygdekotoret allerede trukket fra så det kostet 2900... jeg ble jo operert i går, og har ikke hatt smerter i det hele tatt! *bank i bordet* tok tre smertestillende i går for sikkerhets skyld, før jeg kjente smerter. så dette går helt fint, og er virkelig ikke noe å grue seg for. det er litt ømt, og jeg kjenner jo selvfølgelig at det er gjort noe der, men det er ikke vondt.
Gjest Helt ny på tråden Skrevet 17. januar 2007 #29 Skrevet 17. januar 2007 Jeg har trekt begge oppe, de ble trekt normalt og det var helt ok. Overkjeven er helt anneledes enn underkjeven, og de er som å trekke hvilken som helst andre tenner. Opererte ut den ene nede, hos kjeveoproped, og det forløp seg ganske likt som de andre her forteller. Satt 1,5 timer i stolen, fordi den måtte omtrent lokkes ut med sukkertøy. Den sto likt den omtrent vannrette tanna på linken litt lenger opp i tråden, bare motsatt vei dvs krona mot halsen og røttene inni røttene til nestbakerste jeksel (som nå er min bakerste). Så den måtte deles opp, ble sydd etterpå. Gjorde ikke så vondt, men det var ekkelt med krater der bak som all maten datt i, og blodsmak av alt. Var ganske hoven i en uke siden de ga kjeven min en real omgang. Så litt dust ut, som en hamster med mat i ENE kinnet, men var ikke så vondt. Hadde en tråd nedi der med antibiotika, husker jeg, som jeg trakk ut selv etter noen dager. Sjekk om du får det, trådenden er vanskelig å oppdage sjøl når man er hoven der, og må dras i med pinsett. Det er jo ikke meningen den skal bli nedi der. Ikke vondt. Betalte vel rundt 1500 kr tror jeg. Fordel å ta de nede før ca 25 års alder, jo eldre man blir jo hardere er benstrukturen i kjeven, og jo bedre sitter dem. Det tar lengre tid å fjerne dem, ergo dyrere, og man er mer hoven etterpå. Men det gjør ikke mere vondt! De holder bare på lengre. ikke gru deg! Du kommer sikkert til å bli positivt overasska over hvor greit det går. Jeg må snart ta min 4. og siste, nede. Det går fint det. Tar det når jeg har råd.
Tabris Skrevet 17. januar 2007 #30 Skrevet 17. januar 2007 (endret) Fruktfat - min erfaring av å trekke visdomstenner var så og si nøyaktig lik den. Jeg var også livredd. Faktisk så redd at jeg først fikk noe beroligende intravenøst og så en beroligende tablett (kan ha vært valium), men jeg var allerede så redd at det blokkerte for virkningen. Jeg var livredd under hele trekkingen, men kjente absolutt ingenting. Tre tenner var trekt på en halvtime. Det er en fordel om man ikke er redd for blod, da man får valget mellom tamponger i munnen og å svelge etterpå. Man har kun lov til å spytte et begrenset antall ganger første døgnet, og man blør en del. Endret 17. januar 2007 av Tabris
Gjest gjesta Skrevet 17. januar 2007 #31 Skrevet 17. januar 2007 Jeg skulle fjerne tre visdomstenner som ikke var kommet fram samt at de vokste feil vei. Jeg ble lagt i narkose på sykehuset. Betalte 300kr tror jeg.
Gjest Fruktfat Skrevet 18. januar 2007 #32 Skrevet 18. januar 2007 hmm, jeg fikk ingen begrensninger på noe etter operasjonen. skulle ikke ete på noen timer, eller skylle munnen, men drikke var helt greit. hadde lest masse på nettet på forhånd om at man ikke skulle drikke eller ete på minst 4 timer etterpå, trengte man smertestillende skulle den svelges uten vann (!) helst, og man skulle skylle med corsodyl. folk som ikke åt på flere dager, og levde på suppe i en uke etterpå. ifølge han jeg var hos var ikke noe av dette nødvendig. jeg fikk en kompress over stingene, den skulle jeg ta ut etter et par timer. har ikke spytta blod eller noen ting, det blødde ikke noe særlig etterpå. må tilbake om en uke og fjerne stingene (og det må jeg sikkert betale 500,- for ), heldigvis ikke noen tråd jeg må fjerne sjøl, det hadde jeg ikk eklart, tror jeg...
Gjest Smilet:) Skrevet 21. januar 2007 #33 Skrevet 21. januar 2007 Jeg fjernet min føste visdomstann for ca 1,5 uke siden.Jeg var hos Bergstien tannlegesenter i Drammen.Selv så flyttet jeg fra Fredrikstad til Drammen mye pga av denne tannlegen.Har hatt tannlegeskrekk helt til jeg fikk høre om tannlege Hoff i Drammen.Han er spesialist på mennesker med tannlegeskrekk.Det kom tilogmed en fra England helt hit til Norge,men jeg var hos ham kun pga tannlegeskrekk.Dette forde at selv i England er han kjent for sine metoder*s*. Jeg hadde aldri fjernet noen visdomstann før og ble meget overrasket over hvor raskt og smertefritt dette var.Han tokk seg god tid med meg.Han har spesialverktøy som er det siste nye,disse kjenner man ikke i det hele tatt når han setter bedøvelsen.Han har kun det siste innen utstyr.Han bruker blandt annet ikke vanlig bor osv. Da bedøvelsen ofte ikke virker eller tar mye lengre tid enn vanlig å virke på meg.Selv om man sier ifra om dette så trur de deg ikke eller så har de ikke tid til å vente.Men hos tannlege Hoff så starter han ikke før han er sikker på at allt virker og at jeg selv sier ifra at jeg ikke kjenner noe.Han vil alltid at jeg skal komme en halv time tidlige for å forsikre seg om at bedøvelsen får tid til å virke. Han hadde satt av 50 min til meg for å fjerne tanna.Han sa selv at han alltid setter av lengre tid enn vanlige tannleger dette forde han valgte å bruke lenger tid på å lirke å lure for å få denne ut.Dette for å forhindre mest mulig smerter og hevelser og ikke minst ubehag under inngrepet. Jeg fikk sjokk da han sa at tanna var ute.Jeg kjente ingenting,han fikk meg til og med til å le mens han holdt på*s*. Jeg har til og med tryglet ham om å sette opp et ny time til en annen visdomstann,selv om denne ikke er noen plage.Dette forde jeg er sikker på at før eller siden så kan jeg få problemer og at kanskje flotte tannlege Hoff har flyttet eller blitt kapret av en engel:) Håper andre får glede av denne engelen av en tannlege.Slik at dere slipper å grue dere lenger til tannlegebesøkene. Ble meget overrasket over prisen.Jeg betalte under 1500 for allt.Jeg kan derfor anbefale ham på det sterkeste.Han har egne nettsider og lette parkeringsmuligheter hvor man står gratis:). Jeg vet også at man kan få full narkose der hvis man trenger dette. Lykke til med fremtidige visdomfjerninger. Vennlig hilsen ei som etter 20 års tannlegeskrekk endelig ikke er redd lenger.
Veslejenta Skrevet 21. januar 2007 #34 Skrevet 21. januar 2007 Jeg har fjernet tre visdomstenner i to omganger. Første gang var for cirka tre år siden. Da hadde jeg en visdomstann som hadde kommet bare så vidt opp. Grunnen til at jeg måtte trekke denne var fordi jeg fikk betennelse i kjeven. Klarte ikke å åpne munnen. Det var skikkelig ubehagelig! Da ringte jeg til byporten tannlegesenter og var så heldig å få time på dagen siden noen andre hadde avbestilt. Der tok en vanlig tannlege røntgenbilder etc og så fikk de en som var tannlegekirurg til å ta resten. Siden tanna hadde kommet så vidt opp, så klarte han å få tak i tanna og kunne trekke den rett ut. Selv med betente kjever slik at jeg ikke kunne gape! Det gikk kjempefort! De to andre visdomstennene tok jeg for snart et år siden. Jeg var til årskontroll hos min faste tannlege og klaget over ømhet i kjevene. Siden jeg hadde to visdomstenner (opp og nede på samme side) som hadde ligget rett under overflaten i flere år, så mente tannlegen at de burde fjernes. Hun ordnet time for meg hos oralkirurgisk senter, men det tok litt tid å få time. Tror det tok 4-5 måneder! Under forkontrollen på oralkirugisk senter spurte de om jeg ville ta begge tennene på en gang eller ikke. Jeg syntes det hørtes greiest ut, siden jeg da ville slippe å ta bedøvelse to ganger, slippe å ha vondt to ganger samt at det ble bare halve prisen. Trygdekontoret dekker nemlig alt over en hvis sum per gang. Også hos meg så måtte tennene deles og tas ut bit for bit. Litt ekkelt var det selvfølgelig, men egentlig ikke vondt! Jeg måtte også sy fem sting og fikk en liten tøybit over kuttet med antibiotika i. Den skulle sitte der til den fallt ut og helst så lenge som mulig. Siden jeg hadde tatt både oppe og nede og sydd sting, så fikk jeg med meg noen paralgin forte til å ta morgen og kveld de neste dagene. Jeg hadde ordnet meg fri dagen etter og gikk så på jobb. Problemet var at jeg hovnet skikkelig opp på den siden som jeg var blitt operert. Jeg så ut som Lina fra Lønneberget... Så da ble jeg sendt hjem og ble hjemme resten av uka. Tannlegen ordnet sykemelding for de dagene jeg var borte når jeg kom for å ta stingene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå