Gå til innhold

Operasjon av visdomstenner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter små råd fra et par i forrige tråden min vurderer jeg å våge meg ut på operasjon av visdomstennene mine over nyttår.

Men jeg lurer på noe, så jeg er forberedt. Hvordan gjør de det? Hva skjer? Og er selve operasjonen vond? (Operasjon høres så forferdelig ut.) :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg gjorde det hos spesialist (tror ikke alle gjør det, men mine satt ganske krokete til). Var først en time for å ta bilder og for at han skulle se hva som skulle gjøres.

Når jeg kom for å gjøre selve operasjonen, så satte han først bedøvelse (noe jeg trodde skulle gjøre vondt, men merket det knapt - mulig han var spesielt flink, jeg vet ikke). Når bedøvelsen hadde begynt å virke, satte han i gang.

Litt usikker på hva han egentlig gjorde, men han åpnet hvertfall opp (tennene nede hadde ikke begynt å komme opp enda). Delte så opp tanna i mindre biter som han så plukket ut. Måtte også borre bort det siste. Hele tiden så var det en assistent som stod og sugde opp blod og annet.

Min største frykt var at jeg skulle få følelsen av å bli kvalt av blodet, men slik var det absolutt ikke. Ikke gjorde det noe vondt heller. Det eneste som var rart, var lyden av tennene som ble delt.

Lurer på om det kanskje tok en halv time (opererte da én tann om gangen, sånn at jeg kunne tygge på den andre siden).

Jeg var rett og slett overraska over hvor greit det gikk. Hadde aldri trodd det. Det som egentlig var verst, var den første timen eller to etter operasjonen, da jeg fortsatt var bedøvet i munnen. Jeg blødde en del, og kunne ikke drikke, samtidig som jeg ikke hadde helt kontroll over munnen. Badet så ut som en japansk skrekkfilm :ler:

Men jeg hadde faktisk ikke noe særlig vondt etterpå (det er veldig forskjellig fra person til person). Tok smertestillende den første dagen, men ingenting etter det. Var ganske hoven, men det gikk over etter noen dager (gjorde det på fredager begge gangene, og det var ganske greit).

Jeg hadde litt tannlegeskrekk før, men ble nærmest kurert etter å ha ttat visdomstennene. Kanskje jeg hadde en spesielt grei og flink tannlege, jeg vet ikke. Men jeg grudde meg til å operere, og så for meg mye rart. Men det gikk altså veldig fint, og andre gangen grudde jeg meg ikke i det hele tatt. Så det går nok bra, skal du se :)

Skrevet

Opererte ut en visdomstann i fjor og skal ta den andre nede rett etter nyttår.

Det gikk forbausende greit, hadde jo hørt "alle" skrekkhistoriene så jeg var jo helt oppgira da jeg kom inn på kontoret til kjeveortopeden.

Han satte bedøvelsen og fjernet tanna (litt merkelig å høre de knakelydene, han skar vekk litt av beinet over tanna, så han kunne knuse den og plukke den ut, men jeg kjente ingenting), det som tok lengst tid var å vente på at bedøvelsen skulle virke.

Var skikkelig øm i kjevemuskulaturen et par dager etterpå, men det var jo ingenting i mot hva jeg hadde forestilt meg.

Lykke til, det kommer til å gå helt fint.

Skrevet

Vet dere hvordan han/hun delte opp tannen?

Dette hørtes jo ikke kjempeille ut, men kan jeg spørre hvilke tannlege/hvor dere gjorde dette? Send gjerne pm :) Trenger noen anbefalninger.

Skrevet

Jeg ble operert hos en kjeveortoped i Bergen.

Hvordan han knuste tannen vet jeg ikke, men han delte den i to eller tre biter.

Mine visdomstenner vokser på tvers av "normal" vokseretning.

Omtrent slik: Skeive tenner

Skrevet

Okey. Mine visdomstenner står ihvert rett og normalt...Det er bare rett og slett dårlig plass. Opererte du nede eller oppe?

Skrevet

Jeg fjernet tre av mine visdomstenner i vår. Som hos deg stod mine helt fint rett opp og ned, og de var ikke vonde. Jeg fjernet de hos den vanlige tannlegen min, som trakk de opp som enhver annen tann. Ett av hullene ble sydd, dette var den største tannen, men de to andre fikk gro av seg selv. Var litt irriterende å ha et sånt "krater" bak i munnen, men det var jo absolutt ikke vondt.

Jeg blødde litt etterpå, men etter to timer hjemme og en ibux eller to så var jeg helt fin. :)

Min erfaring er altså at å trekke visdomstenner som har vokst ut på riktig måte og av seg selv ikke er annerledes enn å trekke andre tenner.

Skrevet
Jeg fjernet tre av mine visdomstenner i vår. Som hos deg stod mine helt fint rett opp og ned, og de var ikke vonde. Jeg fjernet de hos den vanlige tannlegen min, som trakk de opp som enhver annen tann. Ett av hullene ble sydd, dette var den største tannen, men de to andre fikk gro av seg selv. Var litt irriterende å ha et sånt "krater" bak i munnen, men det var jo absolutt ikke vondt.

Jeg blødde litt etterpå, men etter to timer hjemme og en ibux eller to så var jeg helt fin.  :)

Min erfaring er altså at å trekke visdomstenner som har vokst ut på riktig måte og av seg selv ikke er annerledes enn å trekke andre tenner.

Men dine var helt oppe? Mine kommer ikke ordentlig opp :sjenert:

Skrevet

Ah, ja, mine var relativt "ferdige", i alle fall to av de. Krever vel at tannlegen får godt tak rundt tennene for at de skal kunne trekkes rett opp slik det ble gjort hos meg.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Jeg ble operert hos en kjeveortoped i Bergen.

Hvordan han knuste tannen vet jeg ikke, men han delte den i to eller tre biter.

Mine visdomstenner vokser på tvers av "normal" vokseretning.

Omtrent slik: Skeive tenner

Akkurat sånn var mine tenner nede også.

Tennene oppe hadde kommet ut, og stod rett, så de ble trukket ut. Det gikk virkelig lett som en lek.

Jeg husker dessverre ikke navnet på han jeg var hos. Kan sende PM hvis jeg kommer på. Vet ikke hvilken by du bor i da...

Skrevet
Akkurat sånn var mine tenner nede også.

Tennene oppe hadde kommet ut, og stod rett, så de ble trukket ut. Det gikk virkelig lett som en lek.

Jeg husker dessverre ikke navnet på han jeg var hos. Kan sende PM hvis jeg kommer på. Vet ikke hvilken by du bor i da...

Oslo/Akershus-området er der jeg lettest kan gå til tannlegen. :)

Spør litt til jeg, hvis det er greit..?

Borret han vekk noe bein?

Skrevet

Mine måtte også opereres ut fordi det ikke var plass til dem. Men de måtte ikke deles, jeg måtte bare skjære opp og så kunne de trekkes rett ut (selv om de sto ganske skjevt de også). Hvis dine står rett opp og ned er det vel sannsynligvis bare å trekke ut de også (hvis ikke tannlegen har sagt noe annet?).

Som mange andre her sier, er det faktisk ikke så ille, selve operasjonen bruker å gå ganske greit, mange har vondt etterpå (jeg husker jeg tok en del ibux), men det er ikke noe å grue seg forferdelig til heller.

Husk at det blir verre dess lenger du venter, så det er best å bare hoppe i det.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Oslo/Akershus-området er der jeg lettest kan gå til tannlegen. :)

Spør litt til jeg, hvis det er greit..?

Borret han vekk noe bein?

Ok, da er han jeg var hos uansett uaktuell. Jeg innbiller meg at han bare boret vekk tann, men jeg fikk egentlig ikke med meg så mye av det han drev med. Høres rart ut om han skulle bore i bein, egentlig. Tror også at han boret fordi mine hadde kronglete røtter, så godt mulig at du slipper det (ikke at det var noe ille heller).

Skrevet

Har opperert ut to visdomstenner, den ene vokste langt under de andre tennene, så den var ikke enkel.

Men begge gangene gikk det veldig bra. Nå er det en del år siden, så jeg husker ikke helt hvordan det var. Bare at alt gikk bra, det var ikke vondt. Dagen etter var jeg helt fin og begge gangene.

Gjest Gjest_fiffi_*
Skrevet

Hvor mye koster det å operere ut visdomstenner? Jeg får en som det ikke er plass til... :forvirret:

Skrevet

Har trukket to av mine visdomstenner og det gikk forbausende lett. Gruet meg som en hund,men ble veldig overrasket.For som sikkert alle andre,hadde jeg fått srvert de skrekkhistoriene....Men første gangen så fikk jeg bedøvelsessprøyten,noe jeg syntes var fælt,men det er for at jeg ikke klarer sprøyter.....Og da den virket begynte han å rote inni munnen min med et eller annet også merket jeg at han tok ut hånden(hadde øynene lukket hele tiden :ler: ) og da forventet jeg at han skulle komme med boret og dele opp tanna....men neida han var ferdig:) Så var det hjem og ta et par smertestillende og rett på stranda :)

Andre gangen gikk det også like greit enda han mente det var en komplisert trekking,men da trengte jeg ikke smertestillende etterpå,så 3 timer etterpå var jeg på jobb.....

Mulig jeg var veldig heldig,men når jeg skal ta den tredje snart så gruer jem meg ikke hvertfall....

Dette var i Drammen,veldig flink tannlege.....

Skrevet
Hvor mye koster det å operere ut visdomstenner? Jeg får en som det ikke er plass til... :forvirret:

Jeg betalte ca 1500

Skrevet

Jeg har operert ut to visdomstenner(begge i nedmunnen). Den ene gikk veeeldig bra, den andre gikk ikke fullt så bra, men det skyldes mer tannlegen enn tanna. På begge var det først bedøvelse, kutting av tannkjøtt for å komme til, fjerning av bein også "hammer og meisel"(var sikkert ikke det, men de brukte noe som de satte mot tanna og slo på det med en liten hammer), bryting og styr før tennene kom ut og jeg ble sydd. Satt vel 1 1/2 time begge gangene. Den ene ble trukket av kjeveortoped og gikk helt fantastisk. Tok ikke Ibux engang etterpå. Den andre ble tatt av en vanlig tannlege og da gikk jeg med smerter i lang, lang tid, men så var han mer slakter enn tannlege og da.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har troen på spesialister når det gjelder slikt. Har inntrykk av at de er mer skånsomme enn vanlige tannleger. Uten at jeg kan vite det sikkert selvfølgelig. Men har en venninne som har vært mye hos begge deler, og hun sier at det f.eks. er noe helt annet å få satt bedøvelse hos spesialist sammenlignet med hos vanlig tannlege.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Jeg opererte ut en visdomstann for et par år siden.

Den var ikke kommet ordentlig opp og ble operert ut

fordi det var for dårlig plass (smalt ved kjeven..).

Grudde meg masse, men gikk kjempefint (ble nesten skuffa, hehe,

grua meg så masse og så gikk det helt fint).

Fikk solid bedøvelse og hadde med meg musikk å høre på.

Plutselig var tannlegen ferdig (15 min. tror jeg). Ble helt overrasket,

for jeg trodde ikke hun var halvferdig.

Tannlegen min "brant" for å lukke såret etter tanna.

Fikk beskjed om at å ta en kombinasjon av Ibux (600 mg) og Paracet etterpå,

fordi det virket best. Tok det med en gang jeg klarte å svelge noe,

så de virket når bedøvelsen begynte å gå ut. Etter det tok jeg ingenting og

hadde ikke noe vondt.

Det eneste ubehaget jeg hadde i forbindelse med operasjonen var smaken i

munnen etterpå. Brent tannkjøtt smaker ikke godt *grøss* :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...