Gå til innhold

Sminkepriser

Eowyn

Mener du at billige merker kan være minst like bra som de dyre merkene?  

1. 1. Mener du at billige merker kan være minst like bra som de dyre merkene?

• Ja minst like gode
      8
    • Nei, ikke i det hele tatt
      17
    • Tja, de duger vel
      18

Anbefalte innlegg

Jeg styrer totalt unna sminke og øvrige hudpleieprodukter fra Nille, Europris, Max 20, Collection 2000 og den slags drittprodukter!

Jeg er opptatt av kvalitet når jeg kjøper kosmetikk, og er derfor villig til å betale mer enn femtilappen for et renseprodukt for eksempel.

Jeg er fornøyd med blant annet Christian Dior, Lancome, Clarins og MD Formulation, også noen rimeligere produkter hentet fra The Body Shop, Loreal og Maxfactor.

Her gjelder det å være fornuftig. Produkter fra parfymeri og hudpleieren er drøyere og kvaliteten er langt bedre enn det de tilbyr på disse såkalte "10-kroners-kjappene"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er temmelig naivt å tro at pris er ensbetydende med kvalitet. Selvsagt sier det seg selv at de aller billigste merkene, f eks de som finnes på Nille, ikke er av den beste kvaliteten, fordi det har noe med prisen på ingrediensene i sminken å gjør. Ingrediensene koster jo mer jo bedre kvalitet de har. Dette gjelder likevel bare til en viss grad, for når man har med de store, kjente merkene som f eks Isa Dora, Loreal, Maybellin, Elisabeth Arden, Christian Dior og Kanebo, har det like mye med markedsføring å gjøre. Et eks: En sak som burde være kjent for alle er at man ofte setter prisen i forhold til hvilken kundegruppe man ønsker skal kjøpe produktet. Ønsker man at produktet skal stå for eksklusivitet og luksus setter man prisen opp og man tiltrekker seg dermed kunder med penger. Man selger på denne måten langt færre produkter, selv om den totale inntjeningen kanskje ikke er så mye lavere, fordi man har høyere fortjeneste pr solgte artikkel. Holder man derimot prisen på et lavere nivå, er det langt flere som har råd til produktene, og man får et noe mer "folkelig" kundegrunnlag, noe for hvermannsen. Man tjener mindre penger pr solgte artikkel, men man tjener likevel mye penger fordi man selger mye. Av de seks kosmetikkmerkene jeg nevnte ovenfor er det liten tvil om at de tre billigste merkene (de tre førstnevnte) er de som selger mest. Den største kundegruppen er unge jenter med lav inntekt. De andre tre merkene er dyrer, selger langt færre artikler og den største kundegruppen er yrkeskvinner på 40+ med god inntekt. Jeg vet ikke hvordan de eksakte salgstallene er for noen av disse merkene, men det er ingen tvil om at det er de tre billigste merkene her i hvert fall ikke kommer dårligst ut. Og hvem har da mest penger å bruke i utviklingen av nye og bedre produkter? Ikke de som tjener minst i hvert fall.

Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg synes mange må få opp øynene og ikke tro at det dyreste produktet automatisk er det beste. Ofte er det det, men vit at de som står bak produktene har tenkt grundig gjennom markedføringen også. De markedsfører seg slik at profitten blir størst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også veldig sensitiv og ømtåelig hud, så om jeg hadde kjøpt meg sminke på Nille eller den billigste H&M sminka hadde jeg sett ut som ei kjøttkake ganske kjapt.

Jeg har faktisk litt greie på dette med kosmetikk og kvalitet og det du sier om H&M-produkter er bare tull. De billigste produktene du finner hos H&M er H&Ms egne og det er grunnen til at produktene kan selges billig (færre mellomledd, bl a). H&M har noen av de strengeste produksjonskravene jeg har hørt om innen kosmetikken, noe som også innebærer at produktene er testen i det vide og brede for allergiske reaksjoner før de slippes på markedet. En annen ting veldig få kunder vet, er at H&M samarbeider en del med enkelte store, internasjonale kosmetikkfirmaer om noen av produktene. (Bl a står Loreal (tror jeg det var), som er en tungvekter innen hårpleie, bak hårfargene som selges under H&Ms logo. H&M har valgt å ikke bruke dette som et salgsargument, men de ansatte i kosmetikkavdelingene skal vite dette og har lov å bruke det som et muntlig argument ovenfor den enkelte kunde.)

Og for de som lurer; jeg jobber ikke hos H&M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander litt jeg, synes Kanebo har det beste pudderet, men kjøper mellompris mascara. Renseproduktene til Clinique er helt klart best til min hudtype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

OK! Det vi alle ER enige om er i alle fall at det finnes en mellomklasse sminke.. og at denne helt klart er bedre enn den helt billige.. (dvs nille, collection 2000 ol)

ikke sant at vi alle var enige om det i alle fall??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang. å kaste bort penger på dyr sminke:

:-?

Egentlig gjør man vel ikke det når man tenker på at de dyre merkene holder myyyyyye lenger enn de billige. De billige blir oppbrukt med en gang, og de dyre kan du ha nesten i evigheter.

Ja, det virker dyrt akkurat når du kjøper produktet, men GUD hvor mye du sparer ved å slippe å dra på butikken i eninga for å kjøpe nye produkter.

Flott hvis billige produkter funker for noen av dere, men det gjør de så absolutt ikke for meg. Det gjelder ikke bare sminke, men også andre produkter. Kan ta et eksempel som gjelder deo:

Billig deo - kjøper ny nesten 3. hver uke!

Dyr deo - har den i 6 mnd!

Og jeg bruker den dyre deo'n 1-2 ganger om dagen HVER DAG!!

Jeg kan ikke bruke billigmerker. Noen er ok, men de er langt fra så gode som de dyrere!

Dyre produkter = en god investering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

For meg holder en "billig deo" såpass lenge at jeg anser den som verd investeringen, inkludert reinvesteringene. Ville ikke betalt 2-3-4-5 ganger så mye for en dyr en, nekter å tru den hadde vart så mye lengre.

For meg holder billig (mellomklasse-nivå og delvis det enkelte her klassifiserer som billig, jeg liker collection 2000 godt jeg) sminke lengre enn jeg er tilhenger av den fargen, så det er lenge nok. Om jeg skulle ha en øyenskygge som varte lengre enn de jeg har nå (hallo, hatt dem i over et år trur jeg, og ja, jeg bruker dem daglig) så hadde jeg kasta dem i gulvet så de gikk i stykker, bare for å få gleden av å kjøpe ny. Jeg elsker å kjøpe sminke. Kjøper da "billige" ting, så jeg kan kjøpe ofte. for meg holder de lenge nok, og kvaiteen er bra nok, på min hud i alle fall. Og de varer altså en hel liten evighet, selv om de ikke koster en helt liten formue.

Varer en leppestift 5 ganger lengre når den koster 5 ganger mer? (Og er dere ikke i så fall lei av den fargen innen den tid?) Med daglig bruk av leppestift får jeg den likevel til å vare så lenge at jeg ikke kan huske når eller hvor jeg kjøpte den. Skulle den vart 5 ganger så lenge, så hadde den nok hatt en varighet på mange år, med daglig bruk, og en ting skal jeg love. Jeg har endret litt på min bruk av sminke siden jeg var 18, så jeg er glad de fargene jeg hadde da ikke lengre er noe igjen av. Og når jeg er 28, da vil jeg sikkert ikke ha akkurat den samme sminken som jeghar nå. så hvorfor skulle jeg ønske å ha noe med en varighet på 4-5 år?

Jeg tviler på at de varer så lenge også, og ser da ikke hvoror jeg skulle bruke så mye penger på slikt.

Men det er nå bare meg da. Som ikke bruker mye penger på sminke i det hele tatt. Prioriterer annerledes. (Ja, si det sånn da, jeg prioriterte å fjernadoptere en unge, heller enn å kjøpe meg dyr sminke, da jeg synes den "billige/mellomklassen" er helt god nok. Og enkelte ting er vikgitere enn andre, for meg i alle fall...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Av lebestifter (bruker sjelden) synes jeg billige merker kan være like gode som dyre, det føles som fett på leppene uansett!

Når det gjelder foundation, mascara og øyenskygge, er det kun de dyre som duger for meg.

Bruker ellers Nivea deo, synes den er best og Nivea dagkrem.

Clinique har gode renseprodukter.

Lisa-Beth

:brunette:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg gikk i dusjen, og kom på at jeg glemte å legge til i mitt innlegg: "Jeg respekterer selvsagt de som prioriterer annerledes, men forventer da også respekt for at jeg prioriterer slik."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredagsbarn: Nekter du å tro at en dyr deo varer lenger enn en billig?? Kan godt tenkes at du har de erfaringene, men jeg for min del setter ikke inn et innlegg for å lyve, heller. Min erfaring stemmer. Hadde min deo i 6 måneder!! Kanskje det er bare det merket jeg bruker som varer så lenge, da...... Jeg betaler gledelig 2-3-4-5 ganger mer for en deo som varer 6 ganger så lenge...

Greit nok at du forteller dine egne erfaringer, men ikke begynn å betvil andres.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

La meg atter en gang presisere: Jeg respekterer de som prioriterer annerledes.

Men jeg betaler ikke 6 ganger så mye for en deo med mindre den varer til 6 ganger så mange gangers bruk. Og gjør den det, ja da er den egentlig ikke et dyrt merke (for dem av oss som regner pris/bruk)

Men er denne som varte et halvt år av tilsvarende type/mengde som dem du må bytte hver 3. uke? (flytende/stick, f.esk?) Det er ikke rart om den varer mye lengre dersom den er av en annen type, som generelt VARER lengre (men det finnes billigere og dyrere produkter av slike typer også)

Min erfaring er at joda, en stick-deodorant kan godt vare mange ganger lengre enn en flytende, men da er det ikke pga at det er av et dyrere merke, billige stick-deoer varer omtrent like lenge..

Jeg mente slett ikke si at du lyver, eller noe slikt. Men vis meg en vanlig flytende deo med samme innhold som min fra nivea, som varer 6 ganger så lenge som det min gjør (og min varer ganske lenge....) Først DA skal jeg være villig til å betale 6 ganger så mye for den (men jeg vet nå helt ærlig ikke om jeg vil ha en deodrant som varer i 7-8 måneder jeg, liker å få ny en gang i blandt)

Men når det er snakk om å velge "kvalitet" utfra at det er dyrere, ja da henviser jeg til det jeg sa lengre oppe. Jeg velger å prioritere annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns at de produktene jeg kjøper hos H&M som ligger i mellomklassen holder kjempelenge!!!! Og jeg har fått mange kommentarer fra andre om at jeg har så fin hud, og at sminken min er fin...Sier ikke det noe da? :enig: Må man virkelig kjøpe de dyreste produktene??? Men jeg sier ikke det at de billigste merkene er mye bedre enn de dyre, men jeg sier det at man kan få utrolig god sminke, tilnærmet like god som de dyreste merkene bare at de er litt billigere. :wink::hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, det er det jeg også prøver å si. Jeg har også slik "mellom-klassesminke" som varer lenge, gir et bra resultat, ingen store hudproblemer (allergi som noen nevner) etc. så da gidder jeg ikke betale mer for sminken. som sagt, jeg prioriterer andre ting (og om dere syntes fjernadopsjon hørtes "høy på pæra" ut, så kan jeg godt si at jeg heller prioriterer meg en pose potetgull i ny og ne da, enn den dyre sminken. Hørtes det bedre ut?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle år stort sett holdt meg til det som her kalles mellomklassesminke, altså Max Factor, L'Oreal og tilsvarende. I fjor kjøpte jeg men en del dyrere produkter som jeg hadde hørt og lest mye bra om, og håpet jo at de skulle gi god valuta for pengene.

Deodorant og dagkrem fra Decleor - gode, men varte IKKE lenge ved daglig bruk. Under 2 måneder.

Solpudder fra Guerlain - kjøpte det på denne tiden i fjor, nå er det halvtomt. Synes det var bra, men ikke så fantastisk som alle skal ha det til.

YSL Touche Eclat - den ble kjøpt inn rundt påsketider i fjor og ble tom rundt juletider. Hadde hørt mye om hvordan den varte i årevis så jeg tenkte den var verdt prisen. Effekten syntes jeg var oppskrytt.

YSL False Lash Mascara - kjøpt inn i fjor sommer. God en stund, men nå er det bare klumper igjen. Har ikke brukt den hver dag. Jeg vet at man ikke skal ha mascara så veldig lenge uansett pga. bakterier og sånn, men hvis man kjøper en mascara til den prisen kan man vel ikke kaste den før den er tom?

Ellers vil jeg bare si meg enig med dem som mener at man blir fort lei av fargene på leppestifter mm. Jeg kjøper masse sminke og liker å eksperimentere, og det er jo litt enklere økonomisk hvis ikke alle øyenskyggene koster flere hundre kroner f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dagkrem fra Nille jeg!!! :o

Har tørr og fin hud, prøvd masse forskjellige dagkremer, både billig, mellom og dyrt, og på vinterstid, aldri funnet en som jeg er heeelt fornøyd med.

Hadde glemt hudkrem når jeg skulle ligge borte en natt, og måtte bare ha noe. eneste som var åpent og i nærheten var Nille, og de hadde en eller annen dagkrem, beregnet for tørr hud, med vitaminer og greier!! :sjarmor: Kjøpte da den, for å ha NOE til neste morgen... Har ærlig talt droppet alt annet jeg har av hudkremer jeg! Den billigkremen har gitt min tørre/fine hud fuktighet tilbake på en måte som ingen annen krem har klart! Og det er uansett om de er kjøpt spesial på apoteket, parfymeri eller på Body shop!!

Men ellers så har jeg også denne "aversonen" mot Nille hud og makeup- produkter, så jeg unngår å kjøpe slikt der.

sminke kjøper jeg stort sett på Body shop, og den sminken er verken dyr eller udrøy! Har hatt øyebrynsmascara leeenge, øyenskyggen varer lenger en jeg har bruk for! har nettopp kjøpt pudder derfra (brukte Rimmel før det, og var godt fornøyd) og synes pudderet derfra er bra, selv om det ikke kostet mer en 137,- eller noe slikt.

Har prøvd dyre merker i maskara, og opplevd at disse klumper eller gjør lite for mine vipper. (som i utgangspunktet er lange, og har lett for å klenge på hverandre uansett hvor dyr maskaraen er!) har vært godt fornøyd med Niveas nye maskara, og har vel nå L'oreal tror jeg, kjøpt på vita eller H&M eller noe slikt, til ca 100-lappen. varer lenge nok for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiller mellom forskjellige produkter:

Hudpleie ansikt (rens, kremer etc):

Da jeg var yngre og hadde veldig dårlig råd benyttet jeg mellompris-produkter og var forsåvidt fornøyd med det.

Har imidlertid alltid hatt hudproblemer (store porer etter kviser i ungdommen, og fremdeles noen kviseanfall som over 30) og etterhvert som jeg ble voksen og fikk bedre råd hadde jeg lyst til å gjøre noe med dette. Og da kom de dyrere produktene inn.

Prøvde mange forskjellige produkter uten at det gjorde situasjonen noe bedre enn før. Og det blir jo dyrt i lengden da. Forsøkte produkter fra både hudpleiesalonger og parfymerier i flere år før jeg endelig fant det som passet for meg, og nå er huden min i fin balanse.

Produktene jeg bruker nå, klassifiseres nok som dyre, med renseprodukter rundt 300 kroner og kremer opp mot 500.

Men så lenge det er det som skal til for at jeg som 31-åring kan få være kvisefri, er det ok.

Bruker ett merke i renseprodukter og et annet i kremer. Alt som skal sitte på huden er i samme merke (dag-/nattkrem/foundation når det trengs på dårlige dager/pudder/øyekrem m.m).

Hudpleie kropp

Er ikke plaget med huden på kroppen og bruker stort sett rimelige produkter fra Apoteket, deo, håndkrem, fuktighetskrem etc.

Sminke

Min erfaring er at sminke fra hovedmerket mitt sitter bedre enn sminke i mellom-pris-skiktet når det gjelder pudder/rouge/øyeskygge etc. Kanskje fordi det er "kompatibelt"? Har billigere produkter også, til sminke som ikke jeg bruker hver dag.

Kajaler og mascara, bryngele etc. kjøper jeg like gjerne hos Bodyshop som i parfymeri. Det kommer an på når jeg husker at jeg trenger det, og hvor mye penger jeg har akkurat da.

Poenget må vel være at man bruker det som fungerer for en selv?

Ung hud trenger ikke så mye behandling som eldre hud.

Normal hud trenger ikke så mye behandling som min urene/fete hud (får ikke rynker så fort da - så det er litt bra også :wink: )

Hud som utsettes for PC-stråling og tørt inneklima trenger mer behandling enn hud som er i optimale forhold...

Jeg syns ikke det er noe "høyverdig" over å bruke mye penger på sminke/hud, og ville ikke brukt mer enn det som trengs for å bli fornøyd.

Må jo innrømme at jeg nyter luksusfølelsen enkelte av produktene gir meg, men den kan like gjerne komme fra en billig body-peeling som en dyr rensemaske.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YSL False Lash Mascara - kjøpt inn i fjor sommer. God en stund, men nå er det bare klumper igjen. Har ikke brukt den hver dag. Jeg vet at man ikke skal ha mascara så veldig lenge uansett pga. bakterier og sånn, men hvis man kjøper en mascara til den prisen kan man vel ikke kaste den før den er tom?

Ikke så rart at den er full av klumper når du har brukt den samme mascaraen i over et halvt år. Det har med å gjøre at all mascara forringes over tid, også de dyre.

Ideelt sett skal mascara av alle typer (uavhengig av pris og kvalitet!) byttes hver tredje måned.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mest "mellomklasse-sminke" (MaxFactor, Maybelline osv) og er godt fornøyd med det.

Jeg bytter sminkestil og farger så ofte at å kjøpe de dyreste merkene hadde ruinert meg helt!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...