Gå til innhold

Kjemi og valg av studieretningsfag

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg er elev ved Almenne, Økonomiske og administrative fag (Grunnkurs) og skal nå foreta valg av studieretningsfag til neste år.

Jeg er fremdeles litt i tvil om hva jeg skal søke, har gjort meg opp en tanke, men er enda ikke helt sikker. Fagene som jeg til nå har bestemt meg for å velge er: Matematikk MZ, biologi, engelsk som tilsammen utgjør 11 timer. Sammenlagt må jeg ha minst 12 timer på timeplanen, det vil si at jeg mangler fortsatt et fag.

Fagene som det står mellom er kjemi eller psykologi. Aller mest vil jeg ha kjemi, da det gir poeng og er et inntakskrav ved flere skoler, men har hørt mye negativt om faget.

Noen som har noen tips til meg? Har du erfaringer fra kjemi, hva er din mening ang. faget?

Tusen hjertelig for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Étoile

Jeg hadde kjemi i VK1 og synes det var kjempegøy. Dersom du synes naturfag på GK er interessant kommer du sikkert til å like kjemien også.

Lykke til med valget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også 2KJ. Det var tungt, men jeg fikk da 5 til slutt. :) Som i alle andre fag har læreren en del å si her, og for min gruppe ble det litt ekstra pesete ettersom læreren ble sykmeldt halvveis i første termin, og kom ikke tilbake før etter påske. (Vi hadde naturligvis vikar, men det ble en smule kaotisk.)

Hvis du er interessert i kjemi, og har litt hode for realfag, tror jeg nok du kommer til å klare deg fint. 2KJ er mye teori, og 3KJ er nok egentlig morsommere, for da bruker du all teorien fra andreklasse på laben. Men skal du ha 3KJ, må du jo nødvendigvis ha 2KJ først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Synes det høres ut som du kan få veldig mye å gjøre dersom du tar kjemien i tillegg? Det er mye jobb, men også kjempemorsomt dersom du liker kjemi :)

Regner med du er klar for b eller c-språk neste år også dersom du skal gå allmennfag? Eller skal du gå økonomisk retta linje?

Si meg. har ikke skolen din noen valgfag? Som er på to timer i uka?

Det bruker å være en "pust i hverdagen" og er som regel småfag som du ikke har eksamen i heller :)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for svar alle!

Kosepia:

Skolen min tilbyr også valgfag, som i mitt tilfelle ville vært psykologi om jeg hadde valgt det. Men ettersom jeg vil ha flere poeng når jeg går ut av videregående, satser jeg på kjemi.

Tar imot flere innlegg med stor takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...