Gå til innhold

Helsepersonell

Gjest Gjest som lurer..

Fremhevede innlegg

Skrevet
Depresjon er en kronisk sykdom og jeg hadde ikke følt meg trygg i hende på noen som har det.

Depresjon er ikke en kronisk sykdom, på lik linje med alle andre psykiske lidelser. Ikke engang schizofreni er betegnet som kronisk.

Jeg går til en terapeut som nok ikke har slitt med psykiske problemer, men har vært igjennom litt av hvert. Av og til ber jeg vedkommende om å ikke si noe mer, fordi jeg ikke ønsker å vite hvordan h*n har hatt det. Det kan bli feil i balansen om jeg til slutt føler jeg må holde igjen informasjon, eller at jeg må bagatellisere problemene mine fordi h*n har hatt det verre i en spesifik situasjon.

Generelt har jeg ikke noe problem med det, så lenge jeg slipper å høre detaljer. Min fastlege sa hun kunne forstå angst bedre, etter at hun selv hadde opplevd et angstanfall. Og det beroliget meg å vite at hun kunne relatere seg til det, og ikke bare gå og tro at det er noe som forsvinner av seg selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Depresjon er ikke en kronisk sykdom, på lik linje med alle andre psykiske lidelser. Ikke engang schizofreni er betegnet som kronisk.

Dette er tull. Depresjon er tilbakevende og blir derfor som regel regnet som kronisk. Schizofreni er definitivt kronisk, har man en gang fått denne diagnosen så henger den ved en.

Skrevet

Personer med alvolig kronisk depresjon eller schizofreni får ikke muligheten til å jobbe i ledene stillinger innen helsevesnet.

Skrevet
Personer med alvolig kronisk depresjon eller schizofreni får ikke muligheten til å jobbe i ledene stillinger innen helsevesnet.

Det var vel aldri snakk om en ledende stilling hos Trådstarter?

Ellers var det en reportasje om en sykepleier med schizofreni i siste Sykepleien (den ligger ikke på nettet, dessverre). Så det er mulig å ha diagnosen og likevel være i arbeid som helsepersonell. Men igjen, trådstarters spørsmål gjaldt "helsepersonell som har slitt med psykiske problemer", ikke schizofreni spesielt.

Skrevet

Vil tro at det var ledende stillinger TS mente, for det spiller vel ingen rolle hva en sykepleier eller hjelpepleier har slitt med før de tar jo ingen avgjørelse over meg som pasient uansett.

For de med lavere stillinger mener jeg det kun er positivt at de har personlig erfaring da det gjør det lettere for dem å sette seg inni pasientes situasjon.

Tror derimot at jeg hadde kvidd meg litt mer for å gå til en lege som ikke hadde hatt kontroll på livet sitt, men de er bare mennesker de også.

Skrevet
Vil tro at det var ledende stillinger TS mente ...

Ah, den kjente sykdommen tankelesing ;)

Skrevet
Ah, den kjente sykdommen tankelesing  ;)

TS skriver at inspirasjonen er hentet fra spiseforstyrrelses-tråden og der er det snakk om ei jente som skal bli lege. Derfor antar jeg at TS mener ledende stillinge og som jeg skrev i sted, hva de som har lavere stillinger har slitt med eller ikke betyr vel heller lite.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Tror derimot at jeg hadde kvidd meg litt mer for å gå til en lege som ikke hadde hatt kontroll på livet sitt, men de er bare mennesker de også.

Er det bare jeg som ikke har sykejournalen til legen min?

Skrevet

Noen ganger er jo slikt godt kjent, feks på små steder.

Hele problemstillingen var tenkt hypotetisk.

Skrevet
Ah, den kjente sykdommen tankelesing  ;)

TS skriver at inspirasjonen er hentet fra spiseforstyrrelses-tråden og der er det snakk om ei jente som skal bli lege. Derfor antar jeg at TS mener ledende stillinge og som jeg skrev i sted, hva de som har lavere stillinger har slitt med eller ikke betyr vel heller lite.

Unnskyld :rodme:

Ang. depresjon så kan det ikke påstås at den er kronisk uten diskusjon (kanskje flere tråder og flere legejournaler jeg ikke vet om her ...). Man kan få diagnosen depresjon av å miste jobben, og det kan gå over når man da får jobb eller avfinner seg med faktum eller ... Det er også forskjell på milde depresjoner og alvorlige depresjoner.

Skrevet

Jeg vet ikke riktig hva det skal tas til inntekt for, men det er forøvrig et velkjent faktum at leger og sykepleiere er i toppen på selvmordsstatistikken. Kanskje det kan tas til inntekt for at de som helsepersonell føler ansvaret for andre svært høyt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...