Gjest Gjesta Skrevet 11. desember 2006 #1 Del Skrevet 11. desember 2006 Gjør dere dette? Og gir dere da en julegave kjøpt på salg for 50 kroner og that's it, vel vitende om at folk dere kanskje har avtalt en gavepris med gir for de avtalte 200 kronene? Bare lurte litt, for en felles venninne av en venninne og meg fortalte at jeg fikk en ramme som kostet 30 kroner, mens jeg strevde livet av meg for å finne noe pent til den avtalte, høyere summen. Selv kunne jeg aldri gjort sånt, da er jo dette med avtaling av pris helt bortkastet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 11. desember 2006 #2 Del Skrevet 11. desember 2006 Jeg kan godt kjøpe julegaver på salg. Men har vi avtalt pris holder jeg meg til den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titta Skrevet 11. desember 2006 #3 Del Skrevet 11. desember 2006 Jeg har kjøpt gave på salg, men da har jeg vært 100% sikker på at det er noe personen ønsker seg. Men om vi har avtalt en pris så holder jeg meg til den. Kan ikke huske at jeg i et slikt tilfelle har kjøpt noe på salg, men om jeg gjør det kommer jeg nok til å gi noe ved siden av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjenglemt sykkellås Skrevet 11. desember 2006 #4 Del Skrevet 11. desember 2006 Det kommer helt an på, og som de andre over her, holder jeg meg til den avtalte summen uansett. F. eks ønsker ei venninne av meg seg en CD, en bok og et spill til jul i år. Jeg fant boka 40 kr billigere en det de fleste selger den til, spillet bestilte jeg fra en nettside etter å ha sjekket hvor den var billigst og CD'en fikk jeg 25 kr billigere fordi jeg hadde et rabattkort i en CD-butikk. Vips: Jeg kunne kjøpe alle tingene hun ønsker seg, til den avtale prisen. (Kanskje ikke direkte salg, men.. Ja) Slik som din venninne gjorde er vel egentlig bare utspekulert, selv om rammen sikkert var fin, den. Det er vel ikke noe vits i å ha bestemt en sum om man ikke forholder seg til den. En salgsvares vardi er jo aldri førprisen, uansett hvordan man tenker. Det kan jo også være dumt å kjøpe på salg om varen eventuelt må byttes, så det må man jo også tenke på.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Doodad Skrevet 11. desember 2006 #5 Del Skrevet 11. desember 2006 For det første avtaler jeg aldri pris på julegaver. Jeg er mest opptatt av å finne noe som jeg tror personen som får gaven setter pris på. Noen ganger blir det en litt dyrere gave og noen ganger billigere. Hvis jeg finner fine ting på salg kjøper jeg det uten betenkeligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 11. desember 2006 #6 Del Skrevet 11. desember 2006 Vi avtaler aldri priser, men kjøper heller noe vi tror den andre vil sette pris på. Har nå kuttet ut de aller fleste julegavene til mine venner fordi det ble mye ræl når det bla så mange gaver. Ble litt dyrt når en ikke hadde så god råd... Men min kjære har fortsatt noen venner han kjøper til. Der har vi brukt 150 kroner på det ene paret og 240 på det andre. Siden det ene paret ønsket seg noe i en spesiell serie ble det dyrt og lite, mens det andre ønsket seg noe mer generelt ble det billig, men mye mer. Men må si meg enig i at 30 kroner var veldig lite. Tror jeg hadde vurdert å kutte ut å gi julegaver til vennene mine hvis ikke jeg fant på noe bedre enn det... Bør i hvert fall være et fint bilde eller no i den rammen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 13. desember 2006 #7 Del Skrevet 13. desember 2006 Ja jeg kjøper gaver på salg, men da fordi mottaker skal få en flottere og dyrere gave enn h*n egentlig hadde fått. Har jeg tenkt å kjøpe for ca 250 kr, så kjøper jeg for den prisen, men kan da få noe som koster 500 kr til vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cleopatra Skrevet 13. desember 2006 #8 Del Skrevet 13. desember 2006 Ja jeg kjøper gaver på salg, men da fordi mottaker skal få en flottere og dyrere gave enn h*n egentlig hadde fått. Har jeg tenkt å kjøpe for ca 250 kr, så kjøper jeg for den prisen, men kan da få noe som koster 500 kr til vanlig. ← Jeg og... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 13. desember 2006 #9 Del Skrevet 13. desember 2006 Om ikke på salg, så i alle fall på tilbud, og da ER verdien det det egntlig koster. F.eks kjøper jeg av og til noe i hardanger bestikk til min bror, men jeg kjøper det aldri om det ikke er på tilbud. Han samler på en serie derfra, og vierdien ER jo det den er, selv om jeg altså kjøper det når det er på tilbud. Men dog, jeg kjøper et på tilbud for å ha råd til det da, fordi det ellers er for dyrt (det utgjør en del når enkelte ting settes ned til nesten halv pris i et par uker før jul...) Nå avtaler vi aldri pris, da. Men altså jeg er mer opptatt av HVA jeg gir enn hva prislappen var, så om jeg får det på tilbud så blir det jo ikke mindre verd av den grunn. Men slik som venninna di gjorde er jo "dårlig gjort" da. Når jeg lester på tilbud er det jo for å få mer utav pengene, ikke for å komme billigere unna. Dog ser jeg f.eks absolutt ingen grunn til at man ikke skulle kunne kjøpe juleserviset vi samler på i januar, når restene er på salg, og gi det til oss neste jul, og om noen da "sparer penger" på gaven, så gjør det ikke meg noe (selv om de fleste jeg kjenner da altså heller ville kjøpt mer fordi det kostet mindre) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midna Skrevet 13. desember 2006 #10 Del Skrevet 13. desember 2006 Syntes det var veldig utspekulert av veninnen din å gi en ramme til 30 kr hvis dere hadde avtalt noe annet. Hvis jeg finner noe på tilbud som jeg vet at personen ønsker seg, så kjøper jeg det. Men da kjøper jeg selvfølgelig noe i tillegg slik at det kommer opp i den summen vi har avtalt, og det er jo bare positivt for da får man flere gaver for pengene For eksempel så pleier jeg ofte å kjøpe bøker til pappa som er til halv pris osv (hvis det er noen jeg vet han ønsker da) slik at han får dobbelt så mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 13. desember 2006 #11 Del Skrevet 13. desember 2006 vi har avtalt pris innad i familien, for eksempel kjøper vi søsken for 200 til hverandre, og spleiser. min bror ønsker seg toppstjerne fra georg jensen, og når den var til halv pris ligger jo den innenfor busjettet vårt så jeg kjøper gjerne på tilbud/salg eller over nett fra utlandet, men til den prisen vi har blitt enige om. finner jeg noe som egentlig koster 400 til halv pris, tenker jeg ikke som så at nå har jeg spart 200, men at nå har jeg 200 til å kjøpe for. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 13. desember 2006 #12 Del Skrevet 13. desember 2006 Vi pleier ikke å avtale pris på gaver, men til venninner er det vel uuttalt at den ligger på rundt 80 kr. Hvis jeg finner noe som har kostet 80 eller mer, men som nå koster mindre, så hender det at jeg kjøper en ekstra ting, men ikke nødvendigvis. Det er da vel gaven i seg selv som betyr noe, og ikke hvor mye den kostet? Skjønner ikke helt hvorfor det utspekulert å kjøpe på salg, jeg da. Jeg kjøper på salg hvis den kan byttes i noe annet, eller hvis jeg er sikker på at mottakeren vil like den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midna Skrevet 14. desember 2006 #13 Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg syntes ikke det er utspekulert å kjøpe på salg. Men jeg syntes det er utspekulert å kjøpe en ramme til 30 kroner på salg når det er avtalt noe annet og når man får en mye finere gave av den andre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kitten Skrevet 14. desember 2006 #14 Del Skrevet 14. desember 2006 Det å kjøpe julegaver på salg er ikke noe galt i seg seg selv. Jeg synes det er helt greit å avtale en ca- pris, slik at man ikke får en mye dyrere gave enn man har gitt(jeg synes det er ubehagelig, særlig når jeg har dårlig råd. Men har man avtalt en ca- pris så holder man seg vel til den, altså: kjøper gaver for samme sum uansett om det er salgsvare.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fiolen Skrevet 15. desember 2006 #15 Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg har kjøpt gave på salg til en av mine veninner i år. Da fikk hun en ting som jeg ellers ikke ville hatt råd til, og kan ikke skjønne hva som skulle vært galt med det. Men dette er selvfølgelig ikke en ramme til 30 kr da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 15. desember 2006 #16 Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg holder meg til avtalt sum, ikke til den opprinnelige verdien av gaven. Altså handler jeg gjerne på salg, men jeg sørger for at det ikke blir noe særlig billigere enn det jeg hadde bestemt meg for på forhånd. Det er jo bare kjekt, siden man da kan slumpe til å gi en ekstra fin gave for mindre penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chans Skrevet 15. desember 2006 #17 Del Skrevet 15. desember 2006 Guri malla, det er da ikke noe galt i det, så lenge en holder seg til avtalt pris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss_alexandria Skrevet 15. desember 2006 #18 Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg synes det kan bli litt pinlig å handle på salg hvis den du gir gaven til, vil bytte. Jeg pleier å få kjøkkenting av min ene søster og hennes mann til jul hvert år, som jeg aldri kan bytte og det irriterer vettet av meg!!! Nå er ikke jeg utakknemlig, men jeg spør alltid andre i familien hva de ønsker seg. Enten kjøper jeg gavekort som kan brukes på de fleste sentre i byen eller de får det de ønsker seg. Som regel noe dyrt småting i glass serie. Da synes jeg det er litt smålig å få en blender som er kjøpt på salg hos Clas Ohlson som jeg ikke kan bytte, mens jeg har en blender fra før av... Og når jeg høflig har nevt flere mnd i forkant at jeg ikke ønsker meg kjøkkenting da jeg har i overflod.. Nå sporet jeg litt av, men jeg blir så irritert når jeg tenker på det der Det hender at jeg kjøper noe på salg, men det er bare for å få mer for den avtalte summen og hvis det er noe jeg vet den andre personen ønsker seg... Jeg har vært en del og shoppet med en eldre eks kollega av meg som kjøper absolutt alt på salg. Hun kan kjøpe de rareste ting til barn og barnebarn pga det er billig. Jeg nevnte det for henne for en stund siden og da sa hun at det er tanken som teller. Litt av en tanke gitt For meg blir det der bare helt rart, men det er sikkert mange som synes slikt er helt greit. Jeg ligger litt mer flid i mine julepresang kjøp. Jeg tenker lenge og vel og er alltid på utkikk etter div ting til hver person når jeg er ute og handler... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 15. desember 2006 #19 Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg har aldri opplevd å avtale pris, jeg, da, unntatt i tenåra, da det egentlig gikk mest i å bytte "Date-parfyme" Handler gjerne gaver på salg, og jeg ser ikke noe problem i å gi f.eks. superundertøy som egentlig har kostet 400, men er nedsatt til 200, som full gave til f.eks. foreldrene. Penger spart er penger tjent! Men jeg er veldig opptatt av å kjøpe gaver jeg vet mottaker vil sette pris på. Og selv vil jeg heller ha en gjennomtenkt gave til 30 kr enn noe upersonlig som ikke passer meg og min stil til 1.000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 15. desember 2006 #20 Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg har aldri opplevd å avtale pris, jeg, da, unntatt i tenåra, da det egentlig gikk mest i å bytte "Date-parfyme" ← Husker den tiden, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå