g@brielle Skrevet 9. desember 2006 #1 Del Skrevet 9. desember 2006 Nå håper jeg noen kan forbarme seg over meg. Vi flyttet inn i nytt hus i høst, og jeg har ennå til gode å finne boka mi med juleoppskrifter Så, er det noen snille pepperkakebakere der ute som vil dele en oppskrift med meg? Det største kriteriet er at det skal være en deig det er bra å lage pepperkakehus av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 9. desember 2006 #2 Del Skrevet 9. desember 2006 Her er den oppskriften vi bruker, super til pepperkakehus. 300 g romtemperert smør 5 dl sukker 1 dl sirup 1 ss malt ingefær 2 ss kanel 2 ts malt nellik 2 ts kardemomme 1 ss natron 2 dl vann ca 1,5 liter (900 g) hvetemel Rør smøret smidig med sukker og sirup. Bland inn krydderne, natron, vanet og til slutt halvparten av melet. Arbeid inn resten av melet på kjøkkenbenken og la deigen hvile kjølig over natten. (Når deigen står godt tildekket og kjølig, kan den stå lenge før man behøver å bake den ut). Stek ved 200 grader til de blir sprø og får fin farge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merneith Skrevet 9. desember 2006 #3 Del Skrevet 9. desember 2006 Hvis det bare er til pepperkakehus, så hadde jeg kjøpt ferdigdeig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
g@brielle Skrevet 9. desember 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 9. desember 2006 Her er den oppskriften vi bruker, super til pepperkakehus. ← Tusen, tusen takk, snille Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
g@brielle Skrevet 9. desember 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 9. desember 2006 Hvis det bare er til pepperkakehus, så hadde jeg kjøpt ferdigdeig. ← Jeg liker sjarmen ved å ha laget det selv fra bunnen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 9. desember 2006 #6 Del Skrevet 9. desember 2006 Tusen, tusen takk, snille Arkana ← Bare hyggelig. Tenkte jeg skulle nevne at dette blir mye deig, nok til flere pepperkakehus og vanlige pepperkaker i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iviking Skrevet 11. desember 2006 #7 Del Skrevet 11. desember 2006 Finnes det oppskrifter som ikke innholder natron. Takkler ikke smaken av det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. desember 2006 #8 Del Skrevet 11. desember 2006 Finnes det oppskrifter som ikke innholder natron. Takkler ikke smaken av det ← Pepperkaker (uten natron) 400 g lys sirup 200 g sukker 100 g meierismør 4 egg 4 ts kanel ½ ts kardemomme ½ ts pepper ½ ts malt ingefær ½ ts malt nellik 2 ts bakepulver 1 kg hvetemel Varm sirup, sukker og smør til alt er smeltet. Avkjøl. Rør inn ett og ett egg. Tilsett krydder og bakepulver blandet med 750 g av melet. Spar resten til utbaking. Deigen kan virke litt løs, men den fester seg i løpet av natten. Sett i kjøleskap natten over. Kna deigen og kjevle den ut, ca 3 mm tykk. Stikk ut figurer. Stekes ved 175 grader i ca 10 minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iviking Skrevet 11. desember 2006 #9 Del Skrevet 11. desember 2006 Takk! Blir denne deigen lys siden det er lys sirup i den, eller blir den vanlig mørk som peperkaker flest? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. desember 2006 #10 Del Skrevet 11. desember 2006 Takk! Blir denne deigen lys siden det er lys sirup i den, eller blir den vanlig mørk som peperkaker flest? ← Jeg er ikke sikker siden jeg ikke har laget denne selv (bruker den første oppskriften, med natron), men det ser ut som det blir lyse pepperkaker. Mørke pepperkaker har både mørk sirup og brunt sukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kantalopa Skrevet 15. desember 2006 #11 Del Skrevet 15. desember 2006 Her er den oppskriften vi bruker, super til pepperkakehus. ← For en utrolig bra oppskrift! Vi har bakt pepperkakehus med denne i dag, deigen var en drøm å jobbe med, og smakte utrolig godt Resultatet ble sjarmerende synes vi selv En villa i byen Om noen synes det ser amatørmessig ut, kan jeg love at det ihvertfall ikke er pga oppskriften! Takk Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chassi Skrevet 16. desember 2006 #12 Del Skrevet 16. desember 2006 Næææææh så stilig funkispepperkakehus dere har laga!!!! STILIG!! :-D Helt imponert jeg - og GODT jobba!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kantalopa Skrevet 16. desember 2006 #13 Del Skrevet 16. desember 2006 Næææææh så stilig funkispepperkakehus dere har laga!!!! STILIG!! :-D Helt imponert jeg - og GODT jobba!! ← Tusen takk! Samboeren min ble kjempestolt av at du så at det var en funkisvilla! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 16. desember 2006 #14 Del Skrevet 16. desember 2006 For en utrolig bra oppskrift! Vi har bakt pepperkakehus med denne i dag, deigen var en drøm å jobbe med, og smakte utrolig godt Resultatet ble sjarmerende synes vi selv En villa i byen Om noen synes det ser amatørmessig ut, kan jeg love at det ihvertfall ikke er pga oppskriften! Takk Arkana ← Kjempestilig hus! Flott at du likte oppskriften, den er ikke favoritten vår uten grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå