Wayah Skrevet 8. desember 2006 #1 Del Skrevet 8. desember 2006 Heisann, jeg har ikke vært så fryktelig mye inne på denne delen av KG-forumet før, men kosthold og trening er absolutt noe jeg er interessert i, så kanskje jeg skal komme innom oftere. *Hilser pent på alle sammen* Men over til hva jeg håper tråden vil handle om: Jeg ser stadig vekk utsagn som "Jeg proppet nedpå med sjokolade/kake/godteri/potetgull/usunn mat/dessert<insert appropriate unhealthy food or beverage here>", og begynte å lure litt.... Hvor mye består "proppet nedpå" av? For jeg tror jeg putter litt skylapper på meg selv av og til og sier at "Neida, to-tre(les: minst fem) Ballerina-kjeks er jo ingenting!" Hvor mye må det være før det er ugreit? Med tanke på evnen en (ikke) har til å stoppe i tide så vil sikkert noen si at alt er for mye, men hva tenker dere? Hva tillater dere dere selv, og hvor går grensa? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 8. desember 2006 #2 Del Skrevet 8. desember 2006 5 kjeks er ingenting. Har man spist to pakker, da har man proppet nedpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wayah Skrevet 8. desember 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 8. desember 2006 Næmmen, flere enn meg som rangler? *Sitter og skjeler på Ballerina-pakka og vurderer ett kjeks til etter dét utsagnet* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 8. desember 2006 #4 Del Skrevet 8. desember 2006 Hehe. Gjør det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 8. desember 2006 #5 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) For å si det sånn: Jeg er ikke av dem som kan ta en liten skål potetgull og gjemme resten i skapet! Propper jeg, så propper jeg! (Edit: Jeg har faktisk spist bror under bordet opptil flere ganger. Bror veier cirka tre ganger så mye som meg. Jeg eter som en kar! ) Endret 8. desember 2006 av Sweet Jane Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alyx Skrevet 8. desember 2006 #6 Del Skrevet 8. desember 2006 Hvis jeg er "in the mood" for propping stopper jeg ikke før jeg er serisøst kvalm Det er ikke så behagelig, så det går gjerne en stund mellom hver gang, og godt er det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tristessa Skrevet 8. desember 2006 #7 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg er også en seriøs propper når det først gjelder. Har en aldeles enorm apetitt. Enorm! Her er det snakk om å stappe nedpå en pakke Bixit på et kvarter eller noe. Men for øyeblikket har jeg en avtale med magen om å ikke gi den ting den ikke vil ha, og så langt fungerer det fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 8. desember 2006 #8 Del Skrevet 8. desember 2006 For å si det sånn: Jeg er ikke av dem som kan ta en liten skål potetgull og gjemme resten i skapet! ← Velkommen i klubben! Jeg kan aldri ha godteri hjemme (og her regner jeg alt usunt), for jeg har ingen skrupler. Jeg spiser det som er. Derfor kjøper jeg bare det jeg har planer om å spise opp der og da, og har ingenting liggende som kan friste. Men med en slik holdning til godteri, er jeg glad jeg ikke er så veldig plaget av søtsug, for å si det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nattblomst Skrevet 8. desember 2006 #9 Del Skrevet 8. desember 2006 Etter en barndom med nesten daglig snoking i skap og skuffer etter noe snop å spise (gjett om mamma var sinna), har jeg nå lært meg å kunne ha alt av sånt liggende i ukesvis uten å røre det. Har i dette øyeblikk en åpnet pakke sjokoladekjeks som er halvspist (ikke av meg), et porsjonsbeger med sjokoladepudding, to kremmerhus med melkesjokoladekuler og noe vingummi på kjøkkenet. Null problem. Stappe nedpå, da går det en hel pose eller pakke av ettellerannet. Ikke fire-fem kjeks. Min grense setter jeg når jeg slutter å nyte det som puttes i munnen, og bare stapper innpå uten å tenke. For da blir det bare vomfyll uten noen funksjon (i utgangspunktet har jo ikke snop noen næringsfunksjon, så man spiser det jo fordi det er godt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blixen Skrevet 8. desember 2006 #10 Del Skrevet 8. desember 2006 Etter en barndom med nesten daglig snoking i skap og skuffer etter noe snop å spise (gjett om mamma var sinna), har jeg nå lært meg å kunne ha alt av sånt liggende i ukesvis uten å røre det. Har i dette øyeblikk en åpnet pakke sjokoladekjeks som er halvspist (ikke av meg), et porsjonsbeger med sjokoladepudding, to kremmerhus med melkesjokoladekuler og noe vingummi på kjøkkenet. Null problem. ← Da er du heldig! Jeg snoka også i skapene som barn. Det gikk som regel i "reservegodteri" som kokesjokolade, o'boy, sjokopålegg osv. Nå er jeg voksen og kan fremdeles ikke la ting bli liggende i fred, det bare kverner i bakhodet hele tida; "jeg har det og det i skapet.." Så blir det spist opp da! Men jeg tar mine forhåndsregler; kjøper bare godteri jeg skal spise med det samme. Å tenke sånn, "kjekt å ha liggende til evt besøk", er bare å glemme. Funker ikke! Å proppe nedpå ser jeg på som å f.eks spise en hel pose med marsipan og sjokolade. En liten gris, derimot, er helt greit! Men jeg må ha litt fråtsing innimellom jeg da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nattblomst Skrevet 8. desember 2006 #11 Del Skrevet 8. desember 2006 Men jeg tar mine forhåndsregler; kjøper bare godteri jeg skal spise med det samme. Å tenke sånn, "kjekt å ha liggende til evt besøk", er bare å glemme. Funker ikke! ← Nettopp. Da har du i det minste lært, og det er jo det viktigste. Leste et tips i en bok et sted, at om det var en type mat man var "redd" for (fordi den roper på en fra skapet, man klarer ikke å slutte å tenke på den om man har den i huset etc.) så kunne en løsning være å kjøpe inn MASSE av det, og putte i skapet/kjøleskapet/hvadetnåer. Dette skulle visstnok inngi en psykisk effekt som gjorde at man ikke ble så krampeaktig i forhold til denne maten lenger; fordi man har nesten ubegrenset tilgang til den, så blir man avslappet. F.eks hvis det er sjokoladekjeks man ikke klarer å la ligge i fred; kjøpte inn minst 20 pakker og ha liggende til enhver tid. Har ikke prøvd selv, siden jeg ikke har noe jeg ikke klarer å la ligge i fred. Men kanskje noen har nytte av det? (Jeg mener, hvem klarer å spise 20 pakker sjokoladekjeks på rappen???) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 8. desember 2006 #12 Del Skrevet 8. desember 2006 Da jeg var sånn 10-11, kjøpte min far noe sånt som 6 eller 7 Twix-sjokolader til meg (de het da Raider), kanskje for å gi meg en lærepenge. Jeg spiste alle sammen, og ble ikke kvalm engang, og har ingenting imot den sjokoladen i ettertid, heller. Nå klarer jeg knapt å spise én sånn sjokolade, men det er vel fordi jeg har vent meg til å takle mindre søtt enn da jeg var barn. Det med fri tilgang på mat, minner meg om noe en erfaren hundeeier sa til meg, nemlig at han alltid lot hundene få fri tilgang til mat, noe som gjorde dem mindre beskyttende overfor matskåla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 8. desember 2006 #13 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg kan fint ha snop liggende uten å spise det, men får jeg først ebhov for snop så spises alt... Akkurat nå har jeg vel ca 5 kg sveitsisk sjokolade liggende rett rett foran meg på stuebordet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nattblomst Skrevet 8. desember 2006 #14 Del Skrevet 8. desember 2006 Seks eller sju sjokolader er jo "ingenting"- hadde kanskje hatt en effekt om det var snakk om tjue. For det hadde du sikkert ikke klart å spise? Jeg tror det er en sunn reaksjon på mat som har kommet ut av kontroll- for vi har ikke behov for å spise alt vi finner i disse dager, vi lagrer nok fett på kroppen som det er. Mulig at steinalderinstinktene sitter litt igjen der altså. Hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ylva Virvla Skrevet 9. desember 2006 #15 Del Skrevet 9. desember 2006 Da jeg var sånn 10-11, kjøpte min far noe sånt som 6 eller 7 Twix-sjokolader til meg (de het da Raider), kanskje for å gi meg en lærepenge. Jeg spiste alle sammen, og ble ikke kvalm engang, og har ingenting imot den sjokoladen i ettertid, heller. ← Synes heller ikke 6-7 sjokolader er så mye. Min pappa er fryktelig glad i søtt. Da jeg var liten kjøpte han to bæreposer med Smil-sjokolade som jeg hadde fri tilgang til. Først nå begynner jeg å like Smil-sjokolade igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wayah Skrevet 9. desember 2006 Forfatter #16 Del Skrevet 9. desember 2006 Okei, jeg skjønner at jeg ikke er i stand til å "proppe nedpå" jeg da. Det eneste jeg klarer å spise i slike mengder er cherrytomater Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aerdna Skrevet 10. desember 2006 #17 Del Skrevet 10. desember 2006 Jeg mener at jeg har "proppet innpå" når jeg blir kvalm og/eller kjenner meg skikkelig mett i magen! 3 kjeks er laangt fra proppa innpå, vi snakker heller 2 pakker, ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 10. desember 2006 #18 Del Skrevet 10. desember 2006 Når man propper, må jo resultatet at man blir proppfull, og proppfull er man ikke før man nesten sprekker - så propping av fire-fem kjeks må vel gjelde en hamster eller noe sånt. Ang. å kjøpe maaaange pakker med kjeks og tro at det skal ha en avslappende eller preventiv virkning, åneidu. Da har man så mange at ingen (inkl en selv) merker om det blir borte en pakke eller to. Eller en til. Eller en til. Og så plutselig har man proppa hver dag en uke, og er tom for kjeks. Oops. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 10. desember 2006 #19 Del Skrevet 10. desember 2006 Når man propper, må jo resultatet at man blir proppfull, og proppfull er man ikke før man nesten sprekker - så propping av fire-fem kjeks må vel gjelde en hamster eller noe sånt. Ang. å kjøpe maaaange pakker med kjeks og tro at det skal ha en avslappende eller preventiv virkning, åneidu. Da har man så mange at ingen (inkl en selv) merker om det blir borte en pakke eller to. Eller en til. Eller en til. Og så plutselig har man proppa hver dag en uke, og er tom for kjeks. Oops. ← Nettopp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleLy Skrevet 10. desember 2006 #20 Del Skrevet 10. desember 2006 Det finnes flere proppere der ute ja.. det var nytt for meg Jeg kan ha sjokolade liggende, men overhodet ikke lakris.. da spiser jeg til pakken er tom!! Men nå har jeg begynt med en mer proteinrik "diett" altså.. ingen kur, men prøver å spise mer proteiner og mindre karbos.. og da får jeg ikke så sterk proppetrang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå