mari Skrevet 13. februar 2003 #21 Del Skrevet 13. februar 2003 Et bortskjemt barn er etter min menning et barn som ikke er taknemelig for de goder de får i livet. Dette har ingenting med om de får kjærlighet eller ikke, mange bortskjemte barn får kjærlighet, og er allikevel utakknemelige, mens andre barn som ikke får kjærlighet, men mange ting, er allikevel ikke bortskjemte fordi de setter pris, og er takknemelige for alt det de får. Jeg mener at man ikke nødvendigvis er bortskjemt selvom man er skrikete og massete, de barna som man ser gjøre det på en restaurant, en båt (som jeg tror noen nevnte...) det kan jo være at de faktisk bare er veldig trøtte, har en dårlig dag etc. Det er ikke alltid man kan si at ungen er bortskjemt!!! Jeg har selv hatt erfaring med en unge som har fått masse kjærlighet, men som allikevel har vært EKSTREMT bortskjemt, og det er ikke morsomt, det ødela en hel ferie tur til Frankrike, som skulle ha vært hyggelig, men som endte med at en del av gruppen dro fordi det ikke var holdbart å være sammen med barnet og faren hans. Det verste med den opplevelsen var at man syntes så synd på gutten, for hadde ikke faren gitt etter fra før vi kom på kiel ferja så hadde ikke gutten gått glipp av sin første ferie til utlandet!!! Husk det at hvis dere skal på tur med barn dere ikke kjenner så godt, sett ned regler på forhånd om at man må kunne si fra til alle barn som er ned, og at når en voksen sier nei, så gjelder det, og man kan ikke da gå til pappa for å få ja..... (fikk ut litt frustrasjon over den turen der...) :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 13. februar 2003 #22 Del Skrevet 13. februar 2003 Er helt enig i at det er fryktelig og uholdbart når man er ute på noe , eller f. eks reiser med flaggruten...og det er unger som vræler og bråker og løper frem og tilbake ....da koker jeg innvendig ....holder det ikke ut ....blir så sinna og får lyst å snakke til de. For man skal lære å ta hansyn også ..og jeg synes det er uhøffelig av foreldrene å la barne bråke slik at det går utover de som befinner seg i nærheten. "mine barn" skal ikke få oppføre seg slik kommer nok til å bli en streng men snill mor tror jeg ...hehehe......... Hva er flaggruten..? Forøvrig kjenner jeg igjen det du beskriver fra hurtigruten. Det er så irriterende med unger som løper amok omkring. Visst må de få leke og utfolde seg litt, og moro blir det når man treffer jevnaldrende, men det går tross alt en grense.. Sønnen min er ganske grei på hurtigruta, jeg har vært nokså streng på det området. Fikk han beskjed om å ikke løpe, og jeg så ham gjøre det to ganger (advarsel første gang), så fikk han komme å sette seg sammen med meg en tid. Argumentet om at "alle de andre" er dødfødt. Hadde de andre vært mine unger skulle de fått satt seg de også. Ellers så er det jo fort gjort for unger å glemme seg. Jeg mener, at dersom min sønn ter seg i villeste laget et sted, og jeg ikke ser det, så må gjerne andre voksne si fra. Men på en ordentlig måte. Ofte er det mer effektivt enn om foreldrene selv sier noe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 13. februar 2003 #23 Del Skrevet 13. februar 2003 Flaggruten ...hm ......hva kalles de da .....snøggbåt hjelper kanskje ikke for å beskrive hva jeg mener ... .....hm....vestamaran er det ikke det de heter montro? Blir ikke det samme som hurtigruten - de går kortere turer ....f. eks mellom Bergen og Stavanger .. U see? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 13. februar 2003 #24 Del Skrevet 13. februar 2003 Men ikke glem - at det er ikke barnets skyld at det er slik !! Man former de barn en vil ha.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 13. februar 2003 #25 Del Skrevet 13. februar 2003 Flaggruten ...hm ......hva kalles de da .....snøggbåt hjelper kanskje ikke for å beskrive hva jeg mener ... .....hm....vestamaran er det ikke det de heter montro? Blir ikke det samme som hurtigruten - de går kortere turer ....f. eks mellom Bergen og Stavanger .. U see? I see. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottemor Skrevet 13. februar 2003 #26 Del Skrevet 13. februar 2003 Som sakt er det veldig mange barn som er bortsjemmte som har u-konsikvente foreldre som tar det enkleste veien (mener jeg) da blir de "frek" Et godt eksemmepl på et bortsjemmt barn er dette : mamma og Ole var i butikken og handlet ,da de kom til kassen og skulle betale ga kassadamen Ola en apelsin. Moren sier : hva sier du nå til damen da Ola ?!! Ola svarer : skrell den !!! jeg har en datter ,sant nokk er hun bare to år men hun vet at man skal si takk,neier til og med (har sikkert mye med at jeg er veldig høfflig og takker for ting man ikke er vannt til å få et takk for). Hun sier verse god når hun gir noe til noen og om de ikke sier takk gjenntar hun seg selv til de fatter at de skal si takk. Hun vet at når hun får noe må hun spørre om andre som er rundt vil ha,dette har hun lært!! Så jeg er stolt over min lille søte som takker og byr uten noe motivasjon eller påminnelse fra oss forelde lenger. For meg er nemmelig et bortsjemmt barn et barn som tar allt som en selv følge og ikke takker,de som ikke deler og som vet at de kan gjøre som de vil for konsikvensene er ikke så stor at de vil "lide" av det. Er enig med amnge at man kan ikke bli bortsjemmt på samme måte med kjærlighet og ommtanke....dette får man som regel trygge barn av,mener nå jeg :D Og ene barn er ikke nødvenigvis et bartsjemmt barn!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 13. februar 2003 #27 Del Skrevet 13. februar 2003 Aah.. God gammeldags folkeskikk.. Det er jo sånt som kan gjøre et menneske varmt om hjerterota.. Det å kunne si god dag, takk, værsågod osv er viktig. Og, jeg synes det er viktig at skolene er med på å lære elevene dette. Jovisst skal ungene også ha dette med seg hjemmefra, men det er ikke nok. Små barn tilbringer mye tid i skole og sfo, og da er det avgjørende at voksne der tar seg tid til å selv være konsekvent med dette. Ikke gi barnet boka og gå videre, men si "værsågod", og vent. Gi barnet anledning til å si takk, hold blikket til barnet. De fleste sier godmorgen til samlet klasse ved skoledagens start. Si også takk for i dag når den er slutt. Bruk "værs så snil" og andre høflige fraser som altfor ofte faller bort i hverdagen. Da kommer høfligheten naturlig på plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 13. februar 2003 #28 Del Skrevet 13. februar 2003 Nemlig Starya ! Det må brukes i hverdagen. Jeg jobber i barnehage - og vi legger vekt på dette i mange situasjoner. Det er viktig at de lærer å takke for ting , og også at de lærer å være høffelige. Da må vi gå forran som gode eksempler også. Likte innlegget ditt:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 14. februar 2003 #29 Del Skrevet 14. februar 2003 Definisjonen på bortskjemthet ( lest i bok om barnepsykologi ) er når man gir barnet noe som barnet krever og som du ikke har lyst å gi. ( men du unngår konflikt ) Dersom du gir barnet noe for å glede det er det ikke å skjemme bort. Jeg tenker det er forskjell på bortskjemte og egoistiske barn. Mye av det som er beskrevet i denne tråden er egoisme og andre dårlige egenskaper. Feks uhøflighet og trass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 14. februar 2003 #30 Del Skrevet 14. februar 2003 Definisjonen på bortskjemthet ( lest i bok om barnepsykologi ) er når man gir barnet noe som barnet krever og som du ikke har lyst å gi. ( men du unngår konflikt ) Dersom du gir barnet noe for å glede det er det ikke å skjemme bort. Jeg tenker det er forskjell på bortskjemte og egoistiske barn. Mye av det som er beskrevet i denne tråden er egoisme og andre dårlige egenskaper. Feks uhøflighet og trass. Takk for oppklaring ...det er ikke alltid lett å holde orden på begrepene ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 14. februar 2003 #31 Del Skrevet 14. februar 2003 mine foreldre hadde lite penger nåe jeg vokste opp, så derfor klarer jeg ikke og forstå nødvendigheten med at barn skal ha alt de peker på. det er så få barn som leker med alle lekene sine, kjenne noen, men de fleste bare hiver rundt seg. ellers så synes jeg at barn er bortskjemte når de klarer og trasse seg gjennom uannsett. barn skal være uenige og kragle med sine foreldre, det er vel sundt, men hvis de alltid får viljen sin da er de bortsemte men også uheldig. Synes ikke barne på barneskolen trenger lommepenger, hvor skal de som de må betale selv, da er det bedre og spare penger i banken. barn som bestemmer over foreldrene i en hver sak har jeg ikke noe til overs for. det finnes sikkert fler eksempler men det var disse jeg kom på i farte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå