Gå til innhold

Hva er et bortkjemt barn????????????

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest ladyInRed

Noen som har meninger om hva et bortkjemt barn er?Hva burde man absolut ikke gjøre, eller gjøre?

Hva får dem bortkjemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sexysadie

jo noe slikt som min venninnes sønn Tommy som skriker seg til alt.

Jeg kunne hatt lyst til å banke opp både Tommy og mora hans til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

jo noe slikt som min venninnes sønn Tommy som skriker seg til alt.

Jeg kunne hatt lyst til å banke opp både Tommy og mora hans til tider.

Og alle vet at man kommer kjempe langt med bank!

Bortkjemt er vel de 13 - 15 åringer som truer med å ta livet hvis de ikke får penger til silikonpupper av foreldrene sine, mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Og alle vet at man kommer kjempe langt med bank!

Bortkjemt er vel de 13 - 15 åringer som truer med å ta livet hvis de ikke får penger til silikonpupper av foreldrene sine, mene

sier jeg!

Så la de ta livet av seg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte hørt folk omtale unger som maser veldig om å få ting som bortskjemt. Men: det er da de ungene som faktisk får tingene, gjerne uten å måtte mase også, som er bortskjemte. Det er da mange som maser mye men likevel får nei. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener bortskjemte unger er de som får alt de peker på, som kun tenker på seg selv og er egoistiske. Som tar som en selfølge alt de får og ikke sier takk eller viser takknemmlighet. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stesønn er bortskjemt.

Han er enebarn og enebarnebarn av begge besteforeldrene. Han får derfor alltid all oppmerksomhet han måtte ønske seg.

Materielt er han imidlertid IKKE bortskjemt - heldigvis. Han har heller ikke "masetrekk" slik mange barn har. Alt i alt er han en herlig gutt.

Men han kunne godt oppleve å en sjelden gang IKKE være alle menneskers midtpunkt.

Han får det på skolen nå, og det ser ut til å gå greit for han - så da er det kanskje ikke så ille?

Poenget mitt er: Å være borskjemt trenger ikke å bety å få masse ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortskjemt vil jeg kalle dem som får alt de vil ha, og som ikke gidder å si takk engang. :evil:

Bortskjemte er nok de som slipper å ha plikter hjemme, men som likevel får masse lommepenger.

Bortskjemte barn har ikke begrep om tings verdi. I tillegg er de lite takknemlige, da de er vant til å få alt de peker på.

Irriterende :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger som tar det som en selvfølge at de skal få alt de peker på.

Unger som ikke finnes takknemlige når de får noe.

Unger som får lassevis i lommepenger uten å måtte gjøre en eneste ting for de.

Når det gjelder hyling og skriking i butikker...

Det finnes faktisk unger som hyler og skriker, men som ikke får det de vil ha av den grunn.... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grrrr bortskjemte unger ser vi mye til i barnehagen ..... :x :ler:

Bortskjemte unger furter med leppe hvis de ikke får viljen sin ...de legger seg ned på gulvet og vræler ...de lager et helvete i gangene og forstyrrer store og små på huset når de ikke får lov å baaare gjøre sånn eller sånn før de skal hjem.

De maser og maser ofte...forlanger oppmerksomhet hele tiden ..kan ikke tie og vente på tur i en forsamling fordi de er vante med å bli hørt hjemme. De ser ofte på seg selv som verdens navle......

Bortskjemte unger er ofte vant til å få det de peker på. når da et annet barn sier NEI og vil ha leker i fred ...så får de raserianfall og hyler " ja men JEG vil ha den !!!" ........som om de har mer rett enn andre....

Bortskjemte unger kan man høre hyle i den andre enden av butikken når de ikke får det plaget, den leken eller den snopeposen det vil ha ......

De er lite flinke å ta hensyn, av den grunn at de er vant med å bli tatt hensyn til selv hele tiden .........

De sutrer ofte og bruker dette i hente/bringesituasjonen ...og foreldrene snurres rundt lillefingeren og duller og daller med de og hjelper de med ting de egentlig kan selv når de ikke har foreldrene der ....

Bortskjemte unger kan være en pest og en plage ....og de kan få store problemer når de oppdager at verden ikke er til for de ......men at de faktisk må jenke seg og ta hensyn til andre .....

Hehehe .....Har Virgo bortskjemte unger langt oppi halsen?? :ler: Jepp ...neppe vanskelig å skjule ...... :wink::ler:

man gjør faktisk barn en bjørnetjeneste når man lager de til på den måten ...

MEN å gi barnret oppmerksomhet, lytte til det , behandle det høffelelig, gi det nærhet og kjærlighet og også klær og ting er ikke automatisk å skjemme de bort og gjøre de bortskjemte altså!! Det kommer an på helheten ....hva man gjør og hvor mye. For all del ...gi de kjærlighet ...la de vite at de er elsket og ønsket ...og verdfulle ....men la de også se seg selv fellesskap med andre .....så de ikke ser seg selv som viktigere enn andre .... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sissan - min sønn var også det første barnebarnet og det første oldebarnet - og dermed fikk han veldig mye oppmerksomhet. Det er ikke det samme som å være bortskjemt, tvert imot, din ste-sønn er heldig, han får en start i livet som er få forunt. Jeg mener at barn ikke kan skjemmes bort når det gjelder kontakt med voksne og oppmerksomhet. Sønnen min har blitt et fint og reflektert menneske på snart 17 og jeg tror at mye at dette skyldes at han nøt godt av stor oppmerksomhet i sine første leveår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortskjemte unger kan man høre hyle i den andre enden av butikken når de ikke får det plaget, den leken  eller den snopeposen det vil ha ......

Kan også kalles trassalder :blunke: Tror ikke jeg kjenner en eneste unge, bortskjemt eller ei, som ikke har fått raserianfall i en butikk opptil flere ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bortkjemte barn må vel være noen som har fått greid håret sitt så mye at det rett og slett er forsvunnet..... blitt bortkjemt, altså!! (Klarte ikke å la være å kommentere skrivefeilen... hi, hi....)

Men et bortskjemt barn derimot, det mener jeg er barn som er offer for foreldres og andres mangel på forståelse av hva barn trenger. De har fått materielle goder istedet for tid og kjærlighet, og følge egne lyster istedet for å lære om sosiale normer, ansvar og forpliktelser. Det er barn som har vært utsatt for foreldre og andre som ikke har klart å lære barna sine om de viktigste verdiene i livet. For eksempel...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en sønn (er helgepappa) på 5 som er reneste gullgutten i forhold til mange som jeg ser blir dratt med på restauranter og andre folksomme plasser..

tar meg avogtil en tur på restarant etter en sliten arbeidsdag men..

nå er ikke det alltid like lurt..

jeg kan ikke fatte og begripe hvordan enkelte foreldre kan la ungene sine sitte der å vræle og hyle uten å bry seg, uten å tenke på dem som er rundt en og vil gjerne nyte denne gode maten de har betalt noen ekstra kronestykker for isteden for å lage maten selv hjemme denne ettermiddagen..

Dette er mildt sagt irriterende..

er disse skrikerungene veldig bortskjemt ???

eller er bare min, som faktisk aldri (fra den lå i baggen), har skrege under slike anledninger, en veldig spesiell liden knallert ???

(gje meg litt skryt nå da *ler*).

Nå gir jeg min unge masse snadder, som den eneste ungen jeg har, og opplever aldri den dag i dag at han så mye som surmuler dersom han ser noe i lekebutikken han gjerne vil ha, men får den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært flink pappa du da ..og moren en flink mamma ...... :D

Er helt enig i at det er fryktelig og uholdbart når man er ute på noe , eller f. eks reiser med flaggruten...og det er unger som vræler og bråker og løper frem og tilbake ....da koker jeg innvendig ....holder det ikke ut ....blir så sinna og får lyst å snakke til de. For man skal lære å ta hansyn også ..og jeg synes det er uhøffelig av foreldrene å la barne bråke slik at det går utover de som befinner seg i nærheten. "mine barn" skal ikke få oppføre seg slik :ler: kommer nok til å bli en streng men snill mor tror jeg ...hehehe.........

rekker ikke skrive mer nå ...håper jeg fikk med det viktigste ..må kanskje redigere litt på det senere i dag ..*ler*...kan gå litt fort i svingene :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du får bortskjemte barn hvis du gir dem ting som kompensasjon for kjærlighet og tid. Barn som får mye kjærlighet og omsorg blir ikke bortskjemt. De lærer sosiale normer og regler ved å etterligne sine foreldre.

Til Virgo:

Barn som ikke er vant til å dele, vil nok ofte oppføre seg slik du beskriver inntil de lærer det. Enebarn er f.eks. ikke vant til å dele, men det trenger ikke bety at de er bortskjemt. Etter en tid i barnehage, vil de nok også lære å dele med andre, vente på tur o.l. Et barn kan aldri bli bortskjemt av at foreldrene gir det oppmerksomhet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest manjana

Jeg tror at en ting er veldig viktig i oppdragelse. Det er og være konsekvent.

Bestemt men øm,

Prøve og lese barnet dit"er ikke alltid like lett da"Prøve og skille ut falsk skriking og annen gråt.

Vise det at det er elsket og blir satt pris på.

Ikke la det få gjennomslag med og få kontakt ved trassen oppførsel.Verken neg eller positiv kontakt.Synes det funker bra og bare gå og gjøre noe annet og bare over se de fulstendig når de prøver seg med å få viljen sin med og legge seg på gulvet og skrike.Men ta de positivt i mot når de kommer og oppfører seg pent.Ikke begynne og male på"skal du opp føre deg pent nå""Der kan du se,det hjelper ikke og oppføre seg sånn :frustrert: " osv.Bedre og bare legge episoden bak seg og starte med blanke ark når de har erfart at sånt ikke funker.Pass heller passe på og gi barnet opmærksomhet når det har gjort ting bra.Lære det ved hjelp av skryt/ros når det gjør det riktig istede for og kun si ifra når de gjør det gale.

Til deg som tror du har så snil unge. Ja det har du faktisk,har en sån selv jeg.Er kjempe deilig. Har erfaring med andre barn og de har ikke på langt nær vært like snille bestandig.Tør nesten ikke få fler jeg forde jeg kan umulig få en like snil unge to ganger hehe :D :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest manjana

Vel det er 15 min til jeg går av natte vakt,så dere får unskylde de feil som var på forige innlegg, :oops:

Sån går det når man er trøtt...

hehe :hoho::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...