Gjest Gjesta Skrevet 6. desember 2006 #21 Skrevet 6. desember 2006 http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=334648
Gjest Gjesta Skrevet 6. desember 2006 #22 Skrevet 6. desember 2006 Det varmer at helsepersonell ikke beskytter seg selv? Er vel greit at han ikke vasker hendene heller da, for litt bakterier og virus teller vel ikke? Å nekte å bruke hansker ved venefloninnleggelse går heller på pleiers idioti og manglende evne til å tenke klart. Noe slikt ville du strøket din praksis på som sykepleier. Ekstremt mye ja. Men hvor mange pasienter er man borti daglig? Skal man utsette alle disse for en risiko de ikke er klar over selv? ← Hvis du så "Et liv med hiv" så du kanskje at han som tok blodprøve av Jarle heller ikke hadde hansker på?
Gjest Frk Åberg Skrevet 6. desember 2006 #23 Skrevet 6. desember 2006 Ja, jeg vil si jeg kjenner min status. Er blodgiver. Hverken jeg eller kjæresten har vært med noen andre heller (noensinne), så føler meg trygg der, ja.
Wayah Skrevet 6. desember 2006 #24 Skrevet 6. desember 2006 (endret) Ja, jeg vil si jeg kjenner min status. Er blodgiver. Hverken jeg eller kjæresten har vært med noen andre heller (noensinne), så føler meg trygg der, ja. ← Akkurat samme historien her, bare at vi er gift (han er blodgiver også) Er klar over at et visst usikkerhetsmoment finnes så klart, siden jeg stoler på at han ikke har/har hatt noen andre enn meg, men la oss ikke ta den diskusjonen her Edit: la til at vi er gift oxo Endret 6. desember 2006 av Wayah
Gjest gjesta Skrevet 6. desember 2006 #25 Skrevet 6. desember 2006 Hvis du så "Et liv med hiv" så du kanskje at han som tok blodprøve av Jarle heller ikke hadde hansker på? ← Og hva har det å si? At en på tv velger å ikke gjøre det må være hans valg, men alle sykepleiere lærer at alle prøver, også av friske, skal taes med hansker. Også på grunn av pasientens sikkerhet. Personlig kunne jeg sikkert tatt en prøve av en hiv-smittet uten hansker, men på grunn av sikkerheten for pasientene velger jeg hansker. På grunn av den kunskapen jeg sitter inne med. Om man velger å se bort fra forskrifter for å være med å ufarliggjøre hiv får så være, men for ikke mang ukene siden fikk enda en beskjeden om hivsmitte. En til er en for mange. Hansker er en billig forsikring. De beskytter kun mot søl, ikke mot stikk eller lignende, men for sin egen og for pasientens del er det enkelt og greit med denne forsikringen. Så lenge man konsekvent bruker hansker vil ikke de med smitte føle seg mer smittsom en andre under prøvetaking. (veldig utenfor tema, men jeg velger likevel å svare)
Gjest Gjesten utlogget Skrevet 6. desember 2006 #26 Skrevet 6. desember 2006 Da er man i overkant hysterisk. Det skal ekstremt mye til at man skal bli smittet på den måten. En jeg kjenner ringte og gråt av glede ved en innleggelse, for anestesisykepleieren nektet å ta på hansker da han skulle sette venflon. Da ble jeg glad også, for det er slikt helsepersonell varmer! ← Det er slikt helsepersonell som skremmer meg. Som ikke tar det alvorlig at de faktisk er i kontakt med ekstremt mange forskjellige mennesker hver dag, og at smitte ( og da tenker jeg ikke bare på HIV men det også) kan forekomme om man ikke tar alle nødvendige forhåndsregler. Jeg hadde villet at helsepersonell som skulle behandle meg hadde hatt på seg hansker for å beskytte MEG mot evt smitte jeg......
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2006 #27 Skrevet 6. desember 2006 Det er ingenting i veien for å ta blodprøve av en hiv-positiv, eller hiv-negativ pasient uten hansker. ← Jeg er helt sjokkert over holdingene til universalsbeskyttelse i Norge! Studerer i utlandet og jobber på norske sykehus i hver ferie så jeg er kjent med forskjellige praksiser. Universalbeskyttelse vil si at man ved hver eksponering eller ved mulig eksponering for kroppsvæske beskytter seg med hansker på hendene og briller/visir for å beskytte slimhinnene i øynene. Disse beskyttelses metodene brukes på alle pasienter til en hver tid uansett. At disse universal metodene har noe for seghar blitt bevist gang på gang. Forsking viser at man har større fare for å få sprøyte stikk ol dersom man kun beskytter seg når man vet at pasienten har noen form for blodsmitte, da man blir mer nervøs for at noe skal gå galt i slike situasjoner. I Norge har jeg mang en gang merket meg at det taes blodprøver, legges venfloner og håndteres andre kroppsvæker uten hansker og jeg har aldri sett noen bruke beskyttelsesbriller! En kan aldri forutsee hvem som er smittet eller om det vil oppstå komplikasjoner som sprut av kroppsvæsker. Personlig så kjenner jeg til en av kirugene som underviser oss ble smittet av hepatitt B under en operasjon fordi det ikke var noen grunn til å annta at pasienten hadde noe smitte, blod sprut i øyet på denne kirurgen som ikke brukte beskyttleses briller ødelag derfor hans karriere. Pga at ikke universalbeskyttelse benyttes i Norge så må alle som jobber på avdelingen opplyses om at en person har blodsmitte eller f.eks at pasient er sprøytenarkoman eller homofil og derfor har større fare for å være bærer. Og at dette fører til snakking og diskriminering er det ingen tvil om. Selv på infeksjons avdelingen til et av landets universitetsykehus benyttes ikke universalbeskyttelse og det er alltid slik at alle vil unngå disse pasientene med smitte. Da har jeg ikke en gang begynt å snakke om bakterier og renslighet rundt blodprøver og venflon innlegging. Dersom vi ikke legger inn venflonen sterilt på eksamen så stryker vi, på sykehuset legges de derimot aseptisk dvs med vanlige rene hansker og ikke sterile hansker. Mange tenker nok ikke over det men det er særs viktig at venfloner legges så sterilt som mulig da de kan gi blodforgifting om det er kontaminert. I alle situasjoner så hører det med grunding håndvask/alkohol desinfisering før man tar på hansker og etter at de er tatt av. Det er overraskende, egentlig sjokkernede at Norge som har et så godt helsevesen og bruker så mye penger på anvansert behandling ikke bruker grunnleggende forbyggende tiltak som unviersalbeskyttelse da dette beskytter både pasient og helsepersonell. For ikke å snakke om alle de ekstra pengene som infeksjoner koster. Universalbeskyttlese er virkelig en av de sakene jeg kommer til å ta tak i og kjempe for når jeg kommer hjem.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2006 #28 Skrevet 6. desember 2006 Jeg er negativ. Dette vet jeg fordi jeg har testet meg 4 ganger de siste 6 årene. Har aldri hatt "risiko-sex", eller andre potensielle opplevelser for smittefare, men måtte assistere ve en bilulykke for 10 år siden, hvor jeg var førstemann på åstedet. Personen som var i kollisjonen ble hevet ut av bilen i kolisjonen, og det var blod overalt. - Tenkte ikke på smittefare der og da,men på å prøve å holde mannen i live til ambulansen kom. Da ambulansen kjørte vekk, fikk jeg panikk for HIV-smitte etc.. Jeg fikk tilbud av ambulansepersonell og politi om å HIV-teste meg, men tok ikke imot det der og da; bare stod å vasket meg og vasket og skrubbet hender og armer i flere timer etterpå. Da jeg traff han som jeg nå er gift med, følte jeg at jeg ville gjøre "det riktige". Vi hadde veldig sterke følelser for hverandre umiddelbart når vi traff hverandre, men ville vente litt med sex til vi ble bedre kjent. Vi klarte nesten ikke å vente, og da jeg ba ham om vi kunne HIV-teste oss før vi gikk så langt, var det en overrasket,men takknemlig gutt som gikk med på det. Ingen av oss hadde gjort dette før, og vi var nok begge litt engstelige, for man vet jo aldri?... Vi var begge HIV-negative, og etter 2 svangerskap ( sistemann fyller 1 i dag!), er vi begge fremdeles HIV-negative. Vi er voksne, ansvarlige mennesker og tuller ikke med hverandres skjebner, for å si det sånn. En venn av min kollega ligger for tiden døende på sykehuset av HIV som har blitt til AIDS. Ingen av hans nærmeste familie og venner visste om det, før han ble virkelig syk nå. De er mange rundt oss i samfunnet som har det,men det er fremdeles såpass tabubelagt og skremmende at mange ikke orker belastningen med å fortelle åpent om det - det er synd. I en slik situasjon, er det for mange tapere.
Gjest marthepia Skrevet 6. desember 2006 #29 Skrevet 6. desember 2006 Er ikke lenge siden jeg testet meg. Var på svangerskapskontroll og den var negativ. Akkurat det visste jeg
Lillie Skrevet 6. desember 2006 #30 Skrevet 6. desember 2006 (endret) slettet Endret 23. august 2007 av Lillie
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #31 Skrevet 7. desember 2006 Leste akkurat denne artikkelen: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=159271 Kunne derfor være interessant å høre hvor mange av dere som kjenner deres HIV status? Tenker dere over HIV faren når dere har tilfeldig sex? Jeg kjenner min status og er livredd for smitte pga karriere drømmen min. Men nå har jeg heldigvis kjæreste så tilfeldig sex er ikke aktuellt for meg. Men legg merke til bildet i artikkelen, blodprøve taking uten hansker, ikke akkurat i tråd med forhåndsreglene!! ← Blodprøvetaking uten hansker...om du går for å ta blodprøver så sitter de uten hansker. Ikke alle som opplyser om at de har en sykdom. Nå er det IKE smittefare ved blodtaking. Dette er flinke folk som kan dette. Aldri opplevd noe søl. Ike vet de om jeg har hepatitt eller hiv.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #32 Skrevet 7. desember 2006 Blodprøvetaking uten hansker...om du går for å ta blodprøver så sitter de uten hansker. Ikke alle som opplyser om at de har en sykdom. Nå er det IKE smittefare ved blodtaking. Dette er flinke folk som kan dette. Aldri opplevd noe søl. Ike vet de om jeg har hepatitt eller hiv. ← Om man har sykdom eller ikke er urelevant! Fullbeskyttelse på alle pasienter uansett verner både pasient og helsearbeider. En rekke infeksjoner smitter ved blod bla hepatitt og HIV. For å bli smittet så må den som får blodsølet på seg ha et lite sår i huden, dette har man ofte uten at man er klar over det. Selvom sjansen er liten for å smittes så er den til stede ved blodprøve taking og det er forkastelig at det ikke brukes hansker, særlig ovenfor pasient som kunde. At de som tar blod er erfarende er også urelevant! Alle kan være uheldig og uforutsette hendelser kan skje som f.eks at pasienten trekker til seg armen osv. Dette er jo grunnlaget for at en kan nekte å ta blodprøver på nervøse pasienter. Selv den mest erfarne lager søl en gang i blant. Å ikke bruke hansker er latskap, uansvarlig og urensling.
hardcore Skrevet 7. desember 2006 #33 Skrevet 7. desember 2006 Jeg er blodgiver, og blir testet for HIV ved hver blodgivning. Er veldig glad for å vite at jeg er negativ ja ← Ditto (y)
Gjest gjesta Skrevet 7. desember 2006 #34 Skrevet 7. desember 2006 Jeg HIV-testa meg for omtrent ett og et halvt år siden, både hurtig- og standardtest. Alt var vel. For øvrig synes jeg det er unødvendig å skulle bruke hansker kun for å ta en enkel blodprøve. Jeg har blitt tatt blodprøve av utallige ganger, og jeg tror ikke noen har brukt hansker noen gang.
Gjest gurimalla Skrevet 7. desember 2006 #35 Skrevet 7. desember 2006 Var HIV-negativ da jeg testet meg på første svangerskapskontroll, og regner med at jeg er det fremdeles. ← Me to
punktom Skrevet 7. desember 2006 #36 Skrevet 7. desember 2006 En venn av min kollega ligger for tiden døende på sykehuset av HIV som har blitt til AIDS. Ingen av hans nærmeste familie og venner visste om det, før han ble virkelig syk nå. De er mange rundt oss i samfunnet som har det,men det er fremdeles såpass tabubelagt og skremmende at mange ikke orker belastningen med å fortelle åpent om det - det er synd. I en slik situasjon, er det for mange tapere. ← Har du noensinne reflektert over årsaken til at dette er så stigmatiserende i lys av din egen reaksjon da du var i kontakt med blod? De aller aller aller fleste av oss vil aldri komme opp i en situasjon hvor vi kan bli smittet, men likevel er folks frykt for det uproporsjonalt større enn sannsynligheten for å få det. Dette tror jeg er med på å "hype" opp stigmatiseringen rundt hiv.
miesol Skrevet 8. desember 2006 #37 Skrevet 8. desember 2006 Jeg er blodgiver og testes derfor jevnlig. Tenkte ikke så mye over sånt når jeg var yngre, men nå ville det vært naturlig for meg å "kreve" testing av en evt. ny partner - man vet jo aldri hvem som kan være smittet, ikke bare med hiv, men alle mulige kjønnssykdommer. I forhold til hanskebruk og beskyttelse er jeg helt enig med de som mener at man bør bruke fullbeskyttelse uansett. Jeg synes at det er over streken å ile til og tilby beskyttelsesfrakk, munnbind og hansker til besøkende hos hiv-pasienter på sykehus (noe jeg vet har skjedd), men helsepersonell bør ta ansvar både for seg selv og ikke minst pasientene! Jeg ønsker at helsepersonell skal bruke hansker når de stikker i meg, selv om jeg vet at jeg er frisk. Jeg har vært med på operasjon på et norsk sykehus en gang, og da brukte kirurgen visir. Godt var det for han fikk blodsprut i ansiktet/visiret flere ganger i løpet av operasjonen...
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2006 #38 Skrevet 11. desember 2006 Jeg synes at det er over streken å ile til og tilby beskyttelsesfrakk, munnbind og hansker til besøkende hos hiv-pasienter på sykehus (noe jeg vet har skjedd), men helsepersonell bør ta ansvar både for seg selv og ikke minst pasientene! Jeg ønsker at helsepersonell skal bruke hansker når de stikker i meg, selv om jeg vet at jeg er frisk. ← Man bør bruke hansker, munnbind og frakk når man besøker HIV smittede som ligger på sykehus, dette for å beskytte den HIV smittede. De fleste HIV smittede som ligger innlagt på sykehus har svært langt kommen sykdom/eller er inne i en periode hvor de er mye sykere enn vanlig (til en gjennvinner kontrol med medisiner) og ofte et godt som ikke eksistrende immunforsvar. Det er derfor SVÆRT VIKTIG at vi bruker fult beskyttelsesutstyr når vi går inn til dem så vi ikke smitter de med trivielle sykdommer som vi ikke en gang merker at vi bærer smitten til men som kan ta livet av dem!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå