Gå til innhold

HIV status?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leste akkurat denne artikkelen:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=159271

Kunne derfor være interessant å høre hvor mange av dere som kjenner deres HIV status?

Tenker dere over HIV faren når dere har tilfeldig sex?

Jeg kjenner min status og er livredd for smitte pga karriere drømmen min. Men nå har jeg heldigvis kjæreste så tilfeldig sex er ikke aktuellt for meg.

Men legg merke til bildet i artikkelen, blodprøve taking uten hansker, ikke akkurat i tråd med forhåndsreglene!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg VET den vel ikke, men jeg har aldri vært utsatt for noen form for reell smittefare. Går allikevel ut fra at jeg tester meg en eller annen gang før vi forsøker å få barn, bare for å være på den helt sikre siden.

Skrevet

Jeg kjenner min status. Ved tilfeldig sex bruker jeg nok kondom mest på grunn av faren for andre kjønnsykdommer først og fremst. Tenker nok litt at HIV ikke kommer til å skje meg.

Skrevet

Jeg er blodgiver, og blir testet for HIV ved hver blodgivning.

Er veldig glad for å vite at jeg er negativ ja :)

Skrevet
Jeg er blodgiver, og blir testet for HIV ved hver blodgivning.

Er veldig glad for å vite at jeg er negativ ja  :)

Samme her.

Skrevet

Jeg kjenner ikke min status, men sjangsen for at jeg er smittet er vel liten. Jeg bruker selvfølgelig kondom med nye partnere. Skal sjekke meg neste gang jeg skal ta blodprøve, jeg har sprøyteskrekk så jeg lar meg ikke stikke mer enn høyst nødvendig.

Skrevet

Var HIV-negativ da jeg testet meg på første svangerskapskontroll, og regner med at jeg er det fremdeles.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Nei, jeg kjenner ikke min HIV-status.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg kjenner ikke min, og har ingen planer om å teste meg med det første.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Ble testet i forb. med forrige svangerskap, regner med at jeg blir det nå også, men jeg er ikke urolig for at jeg skal være smittet akkurat. Lever i et monogamt forhold og har gjort det de ti siste årene.

Skrevet

Jeg er også blodgiver og blir testet ved hver tapping så jeg vet at jeg ikke er HIV positiv :)

Skrevet

Men legg merke til bildet i artikkelen, blodprøve taking uten hansker, ikke akkurat i tråd med forhåndsreglene!!

Det er ingenting i veien for å ta blodprøve av en hiv-positiv, eller hiv-negativ pasient uten hansker.

Skrevet

Strengt tatt så er det jo nok å ha ubeskyttet sex for å bli HIV smittet . Ubeskyttet sex har man jo gjerne med en fast partner. Så har man hatt sex med andre i tidligere forhold osv. - så rent teoretisk så kan man jo bli smittet av faste partnere også.

Derfor så bør man jo sjekke seg. Gir man blod så blir man sjekket feks. - men er jo greit å ta som en ekstra sjekk ved GU feks.

Så dokumentaren fra Aksept senteret - og hun ene var jo blitt smittet av mannen sin såvidt jeg oppfattet.

Skrevet

Jeg har vært gravid 5 ganger, hver gang har jeg blitt hiv-testet, siste gang jeg var gravid var i sommer og da ble det også tatt test, regner med at den var negativ for jeg har ikke hørt noe.

Siden jeg har vært sammen med mannen min i over 8 år så regner jeg ikke med at jeg har blitt smittet den siste tiden :)

Skrevet
Det er ingenting i veien for å ta blodprøve av en hiv-positiv, eller hiv-negativ pasient uten hansker.

Det eneste du risikerer er at du vet blodsøl må gjennomgå tester et år for å sikre deg om at du ikke er smittet. Selv om huden er hel.

Skrevet
Det eneste du risikerer er at du vet blodsøl må gjennomgå tester et år for å sikre deg om at du ikke er smittet. Selv om huden er hel.

Da er man i overkant hysterisk. Det skal ekstremt mye til at man skal bli smittet på den måten.

En jeg kjenner ringte og gråt av glede ved en innleggelse, for anestesisykepleieren nektet å ta på hansker da han skulle sette venflon. Da ble jeg glad også, for det er slikt helsepersonell varmer!

Skrevet

Jeg er negativ. Heldigvis. :)

Skrevet
Jeg kjenner min status og er livredd for smitte pga karriere drømmen min. Men nå har jeg heldigvis kjæreste så tilfeldig sex er ikke aktuellt for meg.

Er karrieren din direkte linket til hvorvidt du har HIV?

Skrevet
Da er man i overkant hysterisk. Det skal ekstremt mye til at man skal bli smittet på den måten.

En jeg kjenner ringte og gråt av glede ved en innleggelse, for anestesisykepleieren nektet å ta på hansker da han skulle sette venflon. Da ble jeg glad også, for det er slikt helsepersonell varmer!

Det varmer at helsepersonell ikke beskytter seg selv? Er vel greit at han ikke vasker hendene heller da, for litt bakterier og virus teller vel ikke?

Å nekte å bruke hansker ved venefloninnleggelse går heller på pleiers idioti og manglende evne til å tenke klart. Noe slikt ville du strøket din praksis på som sykepleier.

Ekstremt mye ja. Men hvor mange pasienter er man borti daglig? Skal man utsette alle disse for en risiko de ikke er klar over selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...