Gå til innhold

Bør Norge være med i EU?

Miranda

Bør Norge være med i EU?  

1 stemme

1. 1. Bør Norge være med i EU?

• Ja
      30
    • Nei
      28
    • Vet ikke
      5

Anbefalte innlegg

Jeg ville stemme JA, og håper det forholdsvis snarlig kommer en ny avstemning.

Selvfølgelig er det både fordeler og ulemper med EU, men for meg teller først og fremst:

1) Norge får medbestemelse i de store, viktige avgjørelsene, i stedet for og bare følge med strømmen, sånn som vi nå gjør som EØS land. Hvis Norden i tillegg samler seg og bruker sine stemmer efffektivt, vil de ha mere makt enn mange av stormaktene. (Leste en kronik om det i Aftenposten for noen dager siden)

2) I dag, med Norges fantastisk gode økonomi, er det ingen problemer med og stå utenfor. men hva med på lengere sikt når oljen tar slutt. Da vil vi være mere avhneinge av EUs støttte. Derfor tror jeg at EU vil være mye mere postive til at vi blir medlem nå, enn med 10-20 år når oljen tar slutt.

3) Jeg synes det er egoistisk og stå utenfor og ikke ville dele våre goder. Nå som mange av de tidliger østblok landen er på vei inn, vil Norges stabile økonomi være til stor hjelp. Dette vil forhåpentligvis skape mere rettferdighet og likhet på lang sigt.

4) sist, men ikke minst, tror jeg ikke tror jeg ikke vi skal være redd for at det blir stor blokker mot hveandre (usa, EU. Russland, Kina), men istedet se på at hvis EU fortsetter sin utvikling (speseielt i forhold til euroen), så kan EU skape en større balanse i verden. Og det er jo meget aktuelt i disse krigstider.

Piglet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KATTAstrofe

Nei til EU.

EUs regler og direktiver er ikke egnet for et land som Norge med sine naturressurser og sitt "bomønster". At jeg nevner bomønster vil nok en del sikkert stusse over, men Norge har en ganske unik befolkningsspredning i forhold til andre Europeiske land (som som oftest har de største befolkningsmengdene i nærhet til de store byene) og dette har en del å si for arbeidsplasser/forhold.

Det er forøvrig ganske typisk at uopplyste mennesker som først og fremst tenker på billigere bensin, alkohol og tobakk stemmer ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe
2) I dag' date=' med Norges fantastisk gode økonomi, er det ingen problemer med og stå utenfor. men hva med på lengere sikt når oljen tar slutt. Da vil vi være mere avhneinge av EUs støttte. Derfor tror jeg at EU vil være mye mere postive til at vi blir medlem nå, enn med 10-20 år når oljen tar slutt.[/quote']

Når oljen tar slutt er vi så heldige å ha det store oljefondet + at vi råder over enorme fiskeriressurser som kommer til å bli den største eksportnæringa i Norge når olja tar slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men selv oljefondet vil jo ikke vare uendelig, spesielt ikke hvis enkelte partier får viljen sin. Og også fiske er en knapp resurs som må behandles med forsiktighet. Det Norge trenger, er og utvikle industrien og bli bedre til og benytte den nye teknologien til dette. Og jeg tror EU kan bidra til det.

Når det gjelder befolkningsmønsteret i Norge har du delvist rett. Men grunnen til dette er at f.eks. bønder blir voldsomt subsidiert. Og det er jo kanskje vers og diskutere om vi ønsker å holde landbruket kunstig i live...

Piglet

PS Skjønner ikke helt det der med og sitere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder befolkningsmønsteret i Norge har du delvist rett. Men grunnen til dette er at f.eks. bønder blir voldsomt subsidiert. Og det er jo kanskje vers og diskutere om vi ønsker å holde landbruket kunstig i live...

Da kan man jo samtidig stille seg spørsmålet om hva som virkelig er viktig for verdens fremtid? Er det viktigst at vestlig økonomi er bra (les: at vi alle blir rikere) eller at vi produserer mat til å brødfø en stadig økende befolkning?

Å droppe primærnæringene, selve grunnlaget for livet vårt, fordi de ikke er økonomiske nok kan virkelig være å grave sin egen, og ikke minst andres, grav!

Vi i vesten vil nok aldri merke noe særlig til matvaremangel, vi har mulighet til å kjøpe billig fra andre steder i verden. Dette handler også om solidaritet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe
Enig' date=' men selv oljefondet vil jo ikke vare uendelig, spesielt ikke hvis enkelte partier får viljen sin. Og også fiske er en knapp resurs som må behandles med forsiktighet. Det Norge trenger, er og utvikle industrien og bli bedre til og benytte den nye teknologien til dette. Og jeg tror EU kan bidra til det.[/quote']

Vi må ta vare på fiskeressursene våre, derfor bør vi ikke bli med i EU. Da overlater vi en vesentlig del av ansvaret til andre som ikke er like godt kvalifisert til å ta hånd om en sånn skatt. Ressursene må behandles med forsiktighet ja, og da kreves det ekspertise som er egnet for norske forhold. For fiskeriet i Norge er unikt i forhold til resten av Europa.

Jeg vet ikke helt hvilken industri og teknologi du sikter til.. havbruk? Der får du de beste utdanningene i Norge faktisk, jeg tar selv femårig universitetsutdannelse innen fiske og havbruk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EU er ikke lenger kun et økonomisk samarbeid. I dag er en viktig del også sikkerhetspolitisk - og det vil etter min mening, være ganske smart av Norge å bli med, om ikke bare for det. NATO er i endring - noen sier i krise. Vi har Vestunionen som igjen noen børster støv av - og det er faktisk operative EU-styrker som tar en del av NATOs tidligere oppgaver nå.

Så vi må se på EU som det det er, og det er slett ikke det samme som vi stemt over for snart 9 år siden.

Tusenfryd er FOR EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roma traktaten som er EUs grunnlov har ikke endret seg siden forrige EU avstemming i 1994. Ingenting er endret som kan gjøre det bedre for folk å leve. Alt som teller er at det skal være lett å flytte varer- tjenester og penger. Velferd og tiltak for å få ned arbeidsledighet er umulig om et land vil følge Roma traktaten og dette landet har litt presset økonomi. Velferdstilstak og sysselsettingstiltak medfører press på økonomien og kan hindre stabil valuta. Og det vil jo ikke pengegutta ha noe av. De vil heller ha mindre velferd og høyere ledighet.... Med EUs grunnlov i handa. Nei- vi bør fortsatt stå utafor.

Hilsen Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU har i dag fire grunnpilarer det står på.

Det er felles politikk og økonomi.

Det er felles utenriks- og sikkerhetspolitikk.

Det er retts- og indrepolitisk samarbeid.

Og så er det en jeg ikke husker i farta.

ESDP er fra 1999 - European Security Defense et eller annet - og har Solana som kom fra NATO til EU, og tanken bak var at han skulle være EUs ansikt utad vedr. forsvarspolitikk.

EU har en egen militær styrke, som ikke står der, men som er fra medlemslandene og er tilpasset EUs format. De skal løse såkalt myke sikkerhetsoppgaver sm humanitære redningsaksjoner, fredsopprettende aksjoner. De tar endel av oppgavene som tradisjonelt har vært NATOs. Fx tar de over Makedonia, SFOR. Man har en utfordring når det gjelder fx Norge, Tyrkia og Hellas, som ikke er medlemmer av både NATO og EU.

Kilden min er Folk og Forsvar.

Tusenfryd er FOR at Norge skal inn i EU. Norge er lite, forholdsvis ubetydelig, vi ser hva som skjedde med at Tyrkia måtte grine seg til hjelp, og jeg tror Norge har best av at det ikke er tvil om hvilken rolle og hvilken side vi står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier definitivt NEI til EU. Tror vi får mindre å si innenfor enn det vi faktisk har å si idag ( ikke det at vi har så mye å si, men å bli medlem gjør oss definitiv ikke viktigere).

:-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

( ikke det at vi har så mye å si, men å bli medlem gjør oss definitiv ikke viktigere).

:-?

Jeg tror definitivt det motsatte.

I dag bruker vi masse ressurser for å bli hørt, for å delta - samtidig som vi ikke ha stemmerett over vår egen skjebne innenfor Europas sikkerhetspolitikk. Det er faktisk ganske alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror definitivt det motsatte.

I dag bruker vi masse ressurser for å bli hørt, for å delta - samtidig som vi ikke ha stemmerett over vår egen skjebne innenfor Europas sikkerhetspolitikk. Det er faktisk ganske alvorlig.

Skulle akkurat til å si det samme selv! Helt enig.

Jeg er absolutt for EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært mot EU hele tiden. Men, så er det slik at det systemet vi lever under i Europa idag, fungerer på den måten at vi er under påvirkning av EU, uansett om vi er medlemmer eller ikke. :o Så da har vi i realiteten ikke noe valg...Så siden vi er under EUs innflytelse hele tiden likevel, kan det kanskje være like greit å være medlem? Da har vi iallefall muligheten til å uttale oss.(Om vi blir hørt, er en helt annen sak...)

Dersom man skal ta et standpunkt til medlemskap i EU, tror jeg dette må skje på prinsipielt grunnlag. Vi har fortsatt offisiell flaggdag i Norge for å feire unionsoppløsningen - og vi feirer 17.mai til de grader. Er det ikke en grunn til at vi gleder oss over selvråderett og at vi har et fritt land? For meg er det en prinsippsak å være mot union!

Jeg tror EU kun dreier seg om å redde sitt eget skinn i en verden som blir mer og mer urettferdig, der avstanden mellom rik og fattig bare blir større og større. Hvis EU klarer å skaffe seg flest mulig land med ressurser, og i tillegg land med kystlinjer, kan EU klare å distansere seg fra resten av verden, noe som igjen kan føre til ytterligere nedgang for u-landa/de ressursfattige. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være både gode og dårlige argumenter for å være med i EU, men å tro at vi får noe særlig innflytelse ved et eventuelt medlemskap, det mener jeg er å tro på julenissen!

Jeg synes dessuten at bevegelsen for EU medlemskap kommer med meget fattige argument, samt rimelig feilaktige påstander når de sier at Norge blir eneste land i Europa som står utenfor. Jeg lurer på hva disse gjorde i geografitimene på skolen? Hvis de siste som nå har søkt kommer med, da vil EU bestå av 25 nasjoner – mens det i Europa er 44 nasjoner (utenom Vatikanstaten m.f.)

EU er parlamentartistisk, så man kan godt sammenligne EU med dagens norske Storting. Det partiet (landet) som har flest representanter får også størst gjennomslag i eventuelle avstemninger.

Hvis jeg husker riktig, så vil Norge stille med 4-5 representanter i et eventuelt medlemskap, mens EU totalt har 626.

Jeg ser for meg følgende scenario når EU’s ministerråd legger fram forslaget: Skal Norge dele sine olje og fiskeressurser med de andre medlemslandene? Rekk opp hånden alle som er for. De som skal representere Norge bør ha jævli lange armer om vi i det hele tatt skal bli lagt merke til! (og om noen fremdeles skulle være i tvil, så er det utelukkende olje og fisk som har gjort Norge til én av verdens rikeste nasjoner)!

Når det gjelder EØS avtalen, så er den viktig for norsk eksport, men når det er sagt, så går det fint an å selge varer fra en bedrift uten å måtte selge hele ”bedriften” etterpå!

Mange mener at vi bør være medlem av altruistiske årsaker, altså dele godene. Det kan så være, men vi trenger heller ikke være medlem for å yte bistand til u-hjelp osv!

Jeg for min del heller kraftig mot NEI – i hvert fall inntil jeg får saklige og overbevisende argumenter for hvorfor vi bør bli medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det virker for meg som om de fleste som skriver her ikke har kunnskaper om det de skriver om.

Husker ikke alle innleggene som er skrevet, men kan kommentere noen:

- Det ble hevdet at norge hadde gitt fra seg noe av selvråderetten ved å være med i EØS og ikke EU. Dette må på det sterkeste avises. Norge har på ingen måte gitt fra seg suvereniteten ved å gå inn i EØS. EØS avtalen gjør oss folkerettslig forpliktet. Ingen vedtak som EF (ja, de fleste organene heter EF-...) foretar seg har rettlig virkning i Norge før de har blitt hjemlet i lov av Stortinget. Hadde vi blitt medlem i EU, ville vi gått med på å la alle regler som EF vedtok bli gjeldende som norsk lov med direkte virkning. EF-retten ville også gått foran nasjonal rett, dette ville sannsynligvis ført til at vi måtte forandre Grunnloven, da ikke de folkevalgte reprs. lenger ble lovgivere, men et overnasjonalt organ, med sete langt utenfor norges grenser.

- Mer makt ved å gå inn i EU vil vi få, grunnet at vi kan være med på stemmegiving i parlamentet, men vi ville dessverre ikke fått så stor innvirkningskraft. Vi ville fått ca 8 av totalt 400 stemmer. Pr. i dag får vi være med på hele debatten, men vi får ikke bruke de 4 stemmene vi kunne brukt visst vi hadde vært med i EU.

- Det ble også hevdet at det ikke var mulig og melde seg ut av EU. Dette er usannhet. Riktignok vil det være vanskelig å melde seg ut av EU så lenge det var flertall på Stortinget for et medlemskap, men skulle det bli flertall mot et medlemskap hadde det vært ingen problemer med å melde seg ut. Riktignok kunne vi opplevd å fått sanksjoner mot landet.

- At et argument brukes at Norge skal dele på godene, derfor må vi inn i EU. EU har et enormt adm. opplegg som koster ekstremt mye, det er i hovedsak dette vi vil betale for. Pr. i dag er Norge et av landene i verden som gir mest til u-hjelp pr innbygger.

Jeg kunne skrevet opp og ned om dette temaet, men jeg vil anbefale folk her inne og lese litt før de tar et standpunkt. Og da mener jeg ikke propagandamateriale. Gå på biblioteket og lån "jus-bøker" om emnet. Er ei bok som heter EØS-rett av Fredrik Sejersted som absolutt anbefales. Ellers har Stavang, skrevet Parlamentarisme og folkstyre. EU-retten er også skrevet, men husker ikke hvem som har skrevet den. Gå på biblioteket og les bøkene, og kom så etterpå og si hva dere mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Nepolia

Mitt eneste argument mot EU er euroen. Selvfølgelig er det en stor fordel for Norge, lettere for bedrifter osv. Men .. Nei, jeg vet ikke. Kronen er en viktig ting for Norge, historisk mener jeg. Å gi den opp er for meg det samme som å gi opp det norske flagget.

Men jeg skal ikke skrike så høyt, jeg som selv har et firma som vil nyte godt av euro i Norge :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt eneste argument mot EU er euroen. Selvfølgelig er det en stor fordel for Norge, lettere for bedrifter osv. Men .. Nei, jeg vet ikke. Kronen er en viktig ting for Norge, historisk mener jeg. Å gi den opp er for meg det samme som å gi opp det norske flagget.  

Så vidt jeg har forstått behøver ikke Norge og bli automatisk med i euroen, bare fordi vi blir medlem av EU. Sansynligvis/kanskje blir det sånn at vi stemmer for eller mot forbehold (til eroen bl.a.), samtidig som at vi evn. stemmer for eller i mot EU. Men jeg er ikke helt sikker...

Når det er sagt, kan jeg ikke forstå hvorfor man vil være medlem av EU uten euroen... Jeg synes at det må være enten eller. Og jeg er derfor for at Norge skal bli medlem av både EU og euroen.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...