Gå til innhold

Fikk barna hjem til slut!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

så fikk di barba hjem til slutt :)

les her

http://www.nettavisen.no/innenriks/article822809.ece

det er sa bra, endelig er det over, far håpe Warland vinner fram i lagmannsretten da, men det er vel ganske sikkert, han vant fram før og den andre vant og i begge rettsrunder det står ikke så mye her men det kommer kanskje i det di skal skrive i morgen

jeg hadde saken oppe i en tråd for en stund siden med den ble stengt,

jeg må si jeg ble provosert over at moren prøvde og holde dem tilbake enda en gang, :sur: men retten sa heldigvis stopp jeg skjønner ikke vordan di kunne la henne få ha dem der i to uker ekstra hun må jo ha 0 troverdighet etter alt hun har gjort, men det gikk bra da heldigvis og sa jeg ikke blir stemplet igjen

jeg mener helt klart prinsipalt at barn i en slik situasjon skal fa ta avskjed med den di har bodd hos og miljøet de har vert i før di drar, men jeg mener subsidiert i en slik situasjon som dette da man ikke kan vite va forelderen gjør sa mener jeg di burde fat med seg barna med en gang for og sikre dem og rettighetene deres

Jeg syns og det er rart at det ikke er noe snakk om om moren blir utlevert og stilles til retten for det, jeg mener jeg har hørt om at mennene ikke vil anmelde henne for det men politiet har likevel lov og PLIKT til og tiltale henne for det, jeg skjønner heller ikke at de har kunne melt i fra uten og anmelde henne heller men det er vel ike så farlig, det viktige er at det gikk bra

hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at du er oppbragt over at det begås ulovligheter som kidnapping, men du er unødvendig krass i din omtale av moren.

Kidnapping er galt. Her var det en desperat mor som følte det var det eneste hun kunne gjøre for å redde barna. Det var slik hun så det, og hun så ingen annen utvei. Vær glad hun ikke valgte den utveien en del desperate fedre velger...

Uansett årsak til kidnapping, så er denne kvinnen fratatt omsorgen for barna, og da skal barna være hos fedrene. Når hun så kidnapper dem, og retten på Palau slår fast at de skal tilbakeføres, ja så skal de det.

Men tror du alle hjerter gleder seg akkurat nå? Tror du ikke både sønn og datter er glade i moren sin? Tror du ikke hun er glad i dem? Dette ordner seg nok på sikt for de to barna, og særlig gode sjanser har vel den minste.

Men du skal ikke glemme at de har et nært forhold til moren, at de savner henne, og at det nå kommer noen vanskelige dager for dem. Det gjør det også for moren på Palau.

Akkurat nå er det bare to vinnere: De to fedrene. På sikt håper jeg dette er en seier for barna, også.

En innstendig bønn, for de minste og deres mors del, at man prøver å se saken fra begge sider, og ikke så ensidig som det gjøres over.

Skrevet
Jeg skjønner at du er oppbragt over at det begås ulovligheter som kidnapping, men du er unødvendig krass i din omtale av moren.

Kidnapping er galt. Her var det en desperat mor som følte det var det eneste hun kunne gjøre for å redde barna. Det var slik hun så det, og hun så ingen annen utvei. Vær glad hun ikke valgte den utveien en del desperate fedre velger...

hei

undskyld meg men hva er det du insinuerer her? mener du drap? da kan jeg opplyse deg om at det faktisk ikke er menn som oftest dreper barna sine men kvinner, kanskje noe og tenke på før man skriver, du virker i vertfall fordomsfull på meg nå når du på en måte deltar i stigmatiseringen av menn på den måten, drapsaken i vestfold for en stund siden var egentlig untaket som bekrefter reglen, for og sitere statistikken, i vertfall, drap med påfølgende seldrap så er det oftest slilk at kvinner dreper barna sine og seg sel etterpå og men dreper partnern sin og seg sel etterpå, så med andre ord burde vi vel heller vere glad for at hun ikke heller valgte en mer desperat utvei, eller si i vertfall som enkelte andre FORELDRE gjør neste gang

Uansett årsak til kidnapping, så er denne kvinnen fratatt omsorgen for barna, og da skal barna være hos fedrene. Når hun så kidnapper dem, og retten på Palau slår fast at de skal tilbakeføres, ja så skal de det.

Men tror du alle hjerter gleder seg akkurat nå? Tror du ikke både sønn og datter er glade i moren sin? Tror du ikke hun er glad i dem? Dette ordner seg nok på sikt for de to barna, og særlig gode sjanser har vel den minste.

hun er fradømt omsorgen i to retsinstanser sa da er det vel en god grunn til det, foreldre blir ikke det uten grunn, og hadde hun valgt og bli har sa kunne hun ha hat god kontakt med barna sine, en annen ting er at hun bare har kiddnappet di minste, er ikke det litt rart, det virker som hun vil straffe fedrene, vis hun hadde brydd seg om barna hadde hun vel ventet med og reise til hun hadde fat med seg alle

ja klart di er glade i moren sin, men sønnen var her faktisk lettet over at det var i orden, det er vel ikke utenkelig at ikke alt har gat bra hos mor da det er en grunn til at hun er fradømt omsorgen, og jeg skjønner ikke at du kan mene at den minste har best sjanser, den største har da og bod hos fare før det ble kiddnappet, den har vel tilknytting her, jeg kan ikke se vorfor dette ikke skulle ga bra

Men du skal ikke glemme at de har et nært forhold til moren, at de savner henne, og at det nå kommer noen vanskelige dager for dem. Det gjør det også for moren på Palau.

Akkurat nå er det bare to vinnere: De to fedrene. På sikt håper jeg dette er en seier for barna, også.

En innstendig bønn, for de minste og deres mors del, at man prøver å se saken fra begge sider, og ikke så ensidig som det gjøres over.

ja jeg skjønner at det kan vere litt vanskelig i starten, men moren klarer jeg ikke og føle det samme for, hun har jo sel sat seg i den situasjonen, og jeg syns du er rar nar du sier at det bare er to vinnere, jeg mener klart barna og er vinnere, di har fat kommet hjem til di foreldrene som best kan i vareta dem, det ma vel vere en seier, det ma vel gå bedre for dem her? det blir vanskelig vis vi ikke skal stole på retten og det den sier jeg tror di har tat en ret avgjørelse her.

det er også derfor jeg mener hun bør stilles til ansvar, det er ikke bare dette med og ta barna, slik det er har hun også truet den sakyndige grovt, som det star i mailen hun sente sitat "hun (den sakyndige) bør håpe på at hun ikke treffer meg igjen" det ligger jo i det at noe ufint kan skje med henne om hun treffer henne igjen, det er egentlig strafbart.

jeg lurer og på om du hade set det på samme måte om det var faren som var kidnappern

ja jeg er enig i at det og bli fratatt barna ikke kan vere lett og at det burde vert mer oppfølging ;) da hadde kanskje flere slike saker vert ungåt, det er et tankekors at vis man mister den ene forelderen til barnet sitt da far man ganske got opfølging men blir man forlatt med barna i et brudd sa får man ingenting, bare stønader evt :forvirret:, hadde man tatt lit mer hand om foreldrene som ikke kan ha barna sine sa hadde di kanskje skjønt vorfor, det er noe og tenke på

hilsen

Skrevet

1. da kan jeg opplyse deg om at det faktisk ikke er menn som oftest dreper barna sine men kvinner

2. jeg lurer og på om du hade set det på samme måte om det var faren som var kidnappern

Hmm...

1. Har du statistikk som beviser påstanden din? Jeg tror inntil videre at det er flere fedre enn mødre som dreper sine barn her i landet.

2. Jeg stusser litt på spørsmålet ditt, men svaret er selvsagt: Ja.

Skrevet (endret)
Hmm...

1. Har du statistikk som beviser påstanden din? Jeg tror inntil videre at det er flere fedre enn mødre som dreper sine barn her i landet.

Hei

jeg har ingen link for hånden her men jeg kan prøve og finne en, men i forbindelse med en sak i østfold der en mor stakk av og gasset i hjel seg sel og sønnen i en bil etter og ha fat en alvorlig diagnose, og en mor i Elverum drepte sin utviklingshemmede datter og sa seg sel, så kom den statistikken fram, dette er vel og merke drap med selvdrap saker, altså der morderen dreper seg sel etterpå, og der er det altså sånn at når kvinner dreper og dreper seg sel etterpå så er oftest offeret barna deres mens nar menn dreper og dreper seg sel etterpå sa er offeret ofte partneren

2. Jeg stusser litt på spørsmålet ditt, men svaret er selvsagt: Ja.

poenget er at du hadde mye sympati for den moren, ofte nar kidnapperen er faren her inne sa ser folk han som en drittsekk og en som bare vil galt, men når det er moren sa er det liksom annerledes, det virket nesten slik i det du skrev, men jeg ser at det kanskje ikke er tilfelet sa beklager

hilsen

Endret av Tule
Skrevet

Hei igjen

jeg ville bare legge in denne linken, det er den siste artikkelen om saken, her står det om hele saken, nåkan di begynne og leve et nytt liv, di kan begynne og leve normalt igjen :) jeg syns di fortjener det etter alt di har vert igjennom, ikke bare tok hun med seg barna, men da faren kom og ville besøke jenta nektet hun det også og en dommer måtte gi tilatelse va slags mor er det som gjør slik :frustrert:

http://www.nettavisen.no/innenriks/article823211.ece

gutten skal begynne pa skolen igjen på mandag, og han vil begynne på fotball igjen, sier di, tenk pa alt han har mistet tenk pa alt hun har tat dem bort fra,

de er veldig overberende og, de vil prøve og fa gjort noe med siktelsen om hun kommer til norge, jeg syns egentlig hun burde ta sin straff, va med signaleffekten? skal det og kidnape barna sine ikke ha noen konsekvens jeg vet ikke jeg er ikke in i det men jeg syns det er rart

hilsen

Gjest Gjesten
Skrevet

Jeg håper du har bred erfaring fra denne typen saker siden du har så mange sterke meninger om den? Det du leser og tenker når du leser det er ikke alltid det som er realiteten for de som sitter midt oppe i saken.

Og andre må også få si meningene sine om saken uten at du skal angripe dem og fortelle hvor feil de tar? Derfor håper jeg du kjenner saken godt som kan være så skråsikker i dine uttalelser...

Skrevet
Jeg håper du har bred erfaring fra denne typen saker siden du har så mange sterke meninger om den? Det du leser og tenker når du leser det er ikke alltid det som er realiteten for de som sitter midt oppe i saken.

Og andre må også få si meningene sine om saken uten at du skal angripe dem og fortelle hvor feil de tar? Derfor håper jeg du kjenner saken godt som kan være så skråsikker i dine uttalelser...

Hei

jeg kjenner ikke denne saken personlig men har fulgt med på den i et år na siden den startet, jeg har lest den mailen som ble offentligjort i media som moren skrev, det viser jo hennes tanker, og vi ser jo vordan datteren var, hun ville jo ikke ha sa mye kontakt mer med moren etter at hun reiste fra henne, og gutten hennes virket heller ikke sa veldig mye lei seg over og vere tilbake

jeg mener jeg ikke trenger og kjenne saken personlig for og si at dette er veldig følelsesløst, hun hindret fedrene i både og se og ha kontakt med barna sien og aksepterte ikke dommen, jeg syns det virker egoistisk, men det er min mening og jeg syns jeg ma ha lov til og ha den, jeg syns det burde vere klart at en mor som bryr seg om barna sine ikke gjør noe sant

hilsen

Skrevet

Tror det er lurt å ikke spekulere så mye, jeg. Og skal man først spekulere eller ha bastante meninger, så bør man likevel prøve å se saken fra begge sider. Ellers blir det bare unyansert og litt kjedelig lesning.

Forumstøy er kanskje et passende ord på den typen innlegg.

Skrevet
Tror det er lurt å ikke spekulere så mye, jeg. Og skal man først spekulere eller ha bastante meninger, så bør man likevel prøve å se saken fra begge sider. Ellers blir det bare unyansert og litt kjedelig lesning.

Forumstøy er kanskje et passende ord på den typen innlegg.

Enig. Men problemet med Tule er jo at han slenger om seg med ting han påstår er "fakta", som senere viser seg å være noe han "tror han har lest et sted".

Skrevet (endret)
Når det er sagt så synes jeg (som Tule) at vi ikke  skal blande slike tragedier inn i denne saken. 

Jeg kan ikke se at Tule har sagt akkurat dét noe sted, men samma det: Er enig i prinsippet, og hvem som dreper barna sine er en helt annen debatt. Som jeg gjerne tar i en annen tråd.

Endret av Forumtroll
Gjest =tentacle=
Skrevet

Å drepe egne barn har vel oftere med sinnslidelser som ikke får behandling å gjøre, enn med planlagte lovbrudd. Fødselsspsykose kan f.eks føre til at mor dreper spedbarnet og seg selv, men med riktig behandling og oppfølging i starten kan hun bli en fin og trygg mor. Andre psykoser kan også gi forestillinger om at verden er et så fælt sted at barnet må beskyttes fra verdens ondskap, ved drap.

Topic: Det tristeste er at saken har blitt trukket ut så lenge. De så ikke akkurat glade ut, ungene. I tillegg til at de blir tatt fra moren som har hatt dem mest nå, blir de utlevert til en far som har blitt fjern for dem, kanskje de ikke husker ham klart engang, fordi de ikke har hatt kontakt på lang tid. De har fått livene sine totalt forandret enda en gang på få år, med bytte av verdensdel og hovedomsorgsperson.

Gjest Madeline
Skrevet (endret)

Tråden er delt. Tråden "foreldre som dreper sine barn" finner dere her.

Madeline -mod

Endret av Madeline
Skrevet
Enig.  Men problemet med Tule er jo at han slenger om seg med ting han påstår er "fakta", som senere viser seg å være noe han "tror han har lest et sted".

Dette gjelder vel for de aller fleste debattene her. Jeg har lest ytterst få argumenter som har vært solid underbygget med fakta. Ellers er jeg enig i poenget ditt.

Jeg reagerer dog på hvordan denne tråden er endt opp. Om det hadde vært snakk om en mor som hadde fått hjem sine kidnappede barn så ser jeg for meg at innleggene i tråden hadde sett helt annerledes ut.

Skrevet
Dette gjelder vel for de aller fleste debattene her. Jeg har lest ytterst få argumenter som har vært solid underbygget med fakta. Ellers er jeg enig i poenget ditt.

Jeg reagerer dog på hvordan denne tråden er endt opp. Om det hadde vært snakk om en mor som hadde fått hjem sine kidnappede barn så ser jeg for meg at innleggene i tråden hadde sett helt annerledes ut.

Ikke nødvendigvis:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=239831

Og i den saken er det jo sådd tvil om hvem som er den egentlige kidnapperen.

Nei, kjære Paradokset og andre som mistenker at "alle" "hele tiden" er ute etter fedrene, må kanskje begynne å lese det folk faktisk skriver. Jeg synes det er langt mer interessant å jakte på rettferdighet og balanse enn å jakte på fedre...

Skrevet

Dette er kanskje over grensen når det gjelder å diskutere person, men jeg må bare si at selv om mange kan påstå ting uten å kunne underbygge dem, er Tule spesielt "flink" til å påstå en hel masse som han ikke har belegg for, og som faktisk viser seg å være feilaktig. Dette dreier seg om kontrollerbare fakta, og ikke om synsing.

Jeg sier noe om det nå, fordi jeg lenge har reagert på det, og tenkt at det sikkert er mange som tar "informasjonen" for god fisk.

Skrevet
...

...

Jeg er helt enig med deg.

Om det hadde vært mor som hadde fått barna tilbake hadde det vært flere kommentarer som "så fint", "så flott", "så glad jeg ble", osv, osv.

Også jeg synes faktisk det er "flott og fint" at kidnapping ikke skal lønne seg, - uavhengig om det er mor eller far som gjør det. Det tragiske er at det er barna som får lide fordi de mister den daglige kontakten med et menneske de er glad i.

På tross av det som har skjedd håper jeg moren kan flytte tilbake til Norge og ha samvær med sine barn, men jeg forstår også den skepsis som fedrene evt. føler mht den problemstillingen.

Skrevet (endret)
Ikke nødvendigvis:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=239831

Og i den saken er det jo sådd tvil om hvem som er den egentlige kidnapperen.

Nei, kjære Paradokset og andre som mistenker at "alle" "hele tiden" er ute etter fedrene, må kanskje begynne å lese det folk faktisk skriver. Jeg synes det er langt mer interessant å jakte på rettferdighet og balanse enn å jakte på fedre...

Om du ser tråden det er linket til - som har klare likhetstrekk - sier de aller fleste at de aldri ville gitt opp kampen for sitt barn(når far har kidnappet det)

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...549&hl=kidnappe

I denne tråden derimot sier man: "de blir tatt fra moren som har hatt dem mest nå, blir de utlevert til en far som har blitt fjern for dem" og "du skal ikke glemme at de har et nært forhold til moren, at de savner henne, og at det nå kommer noen vanskelige dager for dem. "

Underforstått; Far er kriminell og mødre må aldri gi opp kampen om å få tilbake barna koste hva det koste vil. Far derimot bør vurdere barnas beste og kanskje la det "gå" at mor kidnapper dem.

Jeg sier ikke at alle alltid er ute etter fedre, men at stereotypien "mor vet best og er nærmest barna" gjør seg gjeldende til en viss grad.

Endret av Paradokset
Gjest =tentacle=
Skrevet

[...]

I denne tråden derimot sier man: "de blir tatt fra moren som har hatt dem mest nå, blir de utlevert til en far som har blitt fjern for dem" og "du skal ikke glemme at de har et nært forhold til moren, at de savner henne, og at det nå kommer noen vanskelige dager for dem. "

Underforstått; Far er kriminell og mødre må aldri gi opp kampen om å få tilbake barna koste hva det koste vil. Far derimot bør vurdere barnas beste og kanskje la det "gå" at mor kidnapper dem.

Jeg sier ikke at alle alltid er ute etter fedre, men at stereotypien "mor vet best og er nærmest barna" gjør seg gjeldende til en viss grad.

Nå leser du bare dine egne fordommer. Jeg skrev det jeg har uthevet, og i stedet for å lese den lille setningen alene, kunne du ha sett at jeg etterlyste raskere saksgang. Små barn trenger kontinuitet i omsorgen for å bevare tilknytningen til foreldrene sine, og hvis de holdes borte fra en forelder over lang tid, så er det ikke gitt at det er stor familielykke for dem å bli tilbakelevert så kjapt. Det har ingen ting med forelderens kjønn å gjøre. De vil også savne den forelderen de blir tatt fra, selv om hun eller han har handlet ulovlig og forkastelig.

Det betyr ikke at det er galt å ville ha barnet sitt tilbake. Innlegget var ikke en kritikk mot fedrene, det er ikke de som har trenert saken.

Skrevet
Nå leser du bare dine egne fordommer. Jeg skrev det jeg har uthevet, og i stedet for å lese den lille setningen alene, kunne du ha sett at jeg etterlyste raskere saksgang. Små barn trenger kontinuitet i omsorgen for å bevare tilknytningen til foreldrene sine, og hvis de holdes borte fra en forelder over lang tid, så er det ikke gitt at det er stor familielykke for dem å bli tilbakelevert så kjapt. Det har ingen ting med forelderens kjønn å gjøre. De vil også savne den forelderen de blir tatt fra, selv om hun eller han har handlet ulovlig og forkastelig.

Det betyr ikke at det er galt å ville ha barnet sitt tilbake. Innlegget var ikke en kritikk mot fedrene, det er ikke de som har trenert saken.

Fair enough. Jeg satte det på spissen og hentet ut en setning fra sammenhengen.

Og det var ikke kritikk rettet spesifikt mot ditt innlegg.

Men det generelle poenget står seg - altså forskjellen i fokus i de to trådene.

I den ene ville mødrene aldri gitt opp kampen for sitt barn - det står svært lite om hva som er viktig for barnet.

I den andre tråden(denne) er fokus på barnet - og implisitt at far bør vurdere hva som er best for barnet - til tross for at mor har begått en kriminell handling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...