Gjest Gjesta Skrevet 5. desember 2006 #21 Skrevet 5. desember 2006 (endret) Jeg er helt enig med deg. Om det hadde vært mor som hadde fått barna tilbake hadde det vært flere kommentarer som "så fint", "så flott", "så glad jeg ble", osv, osv. ← Du vet at dette er tåpelig sagt, ikke sant, "Far" til 2? Og du vet at det du sier her ikke er sant. Kan du ikke heller forholde deg til virkeligheten og sannheten? Da er det så mye greiere å debattere. Endret 5. desember 2006 av Forumtroll
Far til 2 Skrevet 5. desember 2006 #22 Skrevet 5. desember 2006 Du vet at dette er tåpelig sagt, ikke sant, "Far" til 2? Og du vet at det du sier her ikke er sant. ... ← Det jeg sa i mitt innlegg er hvordan jeg oppfatter innleggene. Mulig at jeg oppfatter kommentarene som feil, men jeg vil ikke kalle det "tåpelig". I så fall blir det mange "tåpelige" innlegg i dette forumet.
Tule Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #23 Skrevet 6. desember 2006 Tror det er lurt å ikke spekulere så mye, jeg. Og skal man først spekulere eller ha bastante meninger, så bør man likevel prøve å se saken fra begge sider. Ellers blir det bare unyansert og litt kjedelig lesning. Forumstøy er kanskje et passende ord på den typen innlegg. ← hei her har vi begge sider av saken, fedrene har fortalt sin i media og moren har fortalt sin pr mail, jeg ser ikke da at det er feil og diskutere det dommene er jo helt klare hilsen
Tule Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #24 Skrevet 6. desember 2006 Dette er kanskje over grensen når det gjelder å diskutere person, men jeg må bare si at selv om mange kan påstå ting uten å kunne underbygge dem, er Tule spesielt "flink" til å påstå en hel masse som han ikke har belegg for, og som faktisk viser seg å være feilaktig. Dette dreier seg om kontrollerbare fakta, og ikke om synsing. Jeg sier noe om det nå, fordi jeg lenge har reagert på det, og tenkt at det sikkert er mange som tar "informasjonen" for god fisk. ← Hei nå skjønner jeg ikke helt va du mener her det hadde vert interesant med noen eksempler her, det er helt riktig at jeg ikke altid legger in inlegg om ting men da viser jeg hvor folk kan finne ting, og stiort sett så legger jeg ut inlegg om informasjonen, jeg kan som oftest sta ine for det jeg skriver hilsen
Tule Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #25 Skrevet 6. desember 2006 Å drepe egne barn har vel oftere med sinnslidelser som ikke får behandling å gjøre, enn med planlagte lovbrudd. Fødselsspsykose kan f.eks føre til at mor dreper spedbarnet og seg selv, men med riktig behandling og oppfølging i starten kan hun bli en fin og trygg mor. Andre psykoser kan også gi forestillinger om at verden er et så fælt sted at barnet må beskyttes fra verdens ondskap, ved drap. Topic: Det tristeste er at saken har blitt trukket ut så lenge. De så ikke akkurat glade ut, ungene. I tillegg til at de blir tatt fra moren som har hatt dem mest nå, blir de utlevert til en far som har blitt fjern for dem, kanskje de ikke husker ham klart engang, fordi de ikke har hatt kontakt på lang tid. De har fått livene sine totalt forandret enda en gang på få år, med bytte av verdensdel og hovedomsorgsperson. ← hei jeg kan vere enig med deg, men den elste gutten her var 12 år og var 11 da han ble tatt sa han husker nok faren og begge barna har bodd mest i norge, nå er det slik at vis du har lest saken så er det slik at moren har mistet omsorgen, da er det klart at ikke alt er som det skal med henne eller hun har problemer i forhold til omsorgen, ellers ville vel neppe retten ha tatt det fra henne, husk at om hun ville flytte til utlandet med ungene sa kunne fedrene likevel ha hindret det om di hadde delt foreldreansvar sa derfor ville di ikke ha tatt fra henne omsorgen for det, her har det og en sakyndig utalt seg sa det er nok god grunn jeg syns du da bør tenke på at det ikke er sikkert at di har hat det bra hos moren, jeg syns ikke ut fra det hun skrev at hun virker som hun har god selinsikt, hun ser alle som fiender og mener at fedrene skal be henne om undskyldning for det di har gjort sel om de bare har brydd seg om barna en annen ting er at fedrene er sa overberende at di vil gjøre det som gar for at hun skal slippe og bli straffet, det kan tyde pa at det er ting som gjør at de har sympati for henne, i andre slike saker sa er det slik at di foreldrene som far banra kidnappet ofte vil ha straffet den som har gjort det, en bør tenke på det ut i fra det sa bør man tenke på at det ikke er sikkert at barna har hat det bare bra hilsen
Tule Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #26 Skrevet 6. desember 2006 Du vet at dette er tåpelig sagt, ikke sant, "Far" til 2? Og du vet at det du sier her ikke er sant. Kan du ikke heller forholde deg til virkeligheten og sannheten? Da er det så mye greiere å debattere. ← hei men han har jo et poeng, i andre tråder fordømmes jo far veldig let vis han kidnaper sit barn, mens her er det lettere og lete etter en forklaring siden det er mor som har kidnapet barna hilsen
Tule Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #27 Skrevet 6. desember 2006 Jeg kan ikke se at Tule har sagt akkurat dét noe sted, men samma det: Er enig i prinsippet, og hvem som dreper barna sine er en helt annen debatt. Som jeg gjerne tar i en annen tråd. ← hei det er jeg enig i, men det er du som brakte det inn, ved og si at vis mor hadde valgt den mer drastiske utveien som en del fedre gjør, det viser en vis forutintathet siden statistikk og viser at det ikke er riktig, det ville jeg vise, jeg ser ikke at det er sa galt hilsen
Gjest allium Skrevet 6. desember 2006 #28 Skrevet 6. desember 2006 Hei nå skjønner jeg ikke helt va du mener her det hadde vert interesant med noen eksempler her, det er helt riktig at jeg ikke altid legger in inlegg om ting men da viser jeg hvor folk kan finne ting, og stiort sett så legger jeg ut inlegg om informasjonen, jeg kan som oftest sta ine for det jeg skriver hilsen ← Ett eksempel: Du hevdet lenge bastant at nå fikk samboende fedre automatisk foreldreansvar, lenge før loven faktisk ble endret. Du lot deg ikke snakke til angående det, for "du hadde lest det et sted", og dessuten "skulle det bare mangle" (eller lignende uttrykk). Jeg tar deg stadig i rene faktafeil om regelverk. Dette har jeg skrevet til deg før. Sist var det også noe om barn og pass i en kidnappingssak, jeg husker ikke alle detaljene, og har dessverre ikke tid til å finne dem (eksamen imorgen).
Gjest =tentacle= Skrevet 6. desember 2006 #29 Skrevet 6. desember 2006 hei jeg kan vere enig med deg, men den elste gutten her var 12 år og var 11 da han ble tatt sa han husker nok faren og begge barna har bodd mest i norge, hilsen ← 17 måneder fra man er 3 år er lenge, så lenge at man kanskje ikke ser sin far som en naturlig omsorgsperson, men som en halvfremmed. Jeg har ikke sagt at det er galt av fedrene å ta ungene tilbake, og ikke har jeg ment det heller. Derimot har jeg pekt på at lang saksgang er en belastning for barna. Dette kan ikke fedrene lastes for.
Tule Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #30 Skrevet 6. desember 2006 Ett eksempel: Du hevdet lenge bastant at nå fikk samboende fedre automatisk foreldreansvar, lenge før loven faktisk ble endret. Du lot deg ikke snakke til angående det, for "du hadde lest det et sted", og dessuten "skulle det bare mangle" (eller lignende uttrykk). Jeg tar deg stadig i rene faktafeil om regelverk. Dette har jeg skrevet til deg før. Sist var det også noe om barn og pass i en kidnappingssak, jeg husker ikke alle detaljene, og har dessverre ikke tid til å finne dem (eksamen imorgen). ← hei du har rikitig i at jeg bommet lit der jeg leste feil pa lovdata loven var vedtat men ikke sanksjonert og satt i verk, vis du fulgte med lit videre ville du set at jeg eterlyste loven noen måneder senere og fikk da pes siden den hadde vert satt i kraft en stund da, men det er jo meg jeg for jo pes når det var det med pass, så var det fordi jeg i foreksempel denne saken var fortørnet over at moren bare kunne spasere ut gjennom paskontrolen på flyplassen med dem uten og bli stoppet, hun hadde med passene, jeg mente da at det burde vere slik at nar foreldre ikke ble enige om omsorgen til barna sine sa burde ikke barna ha lov til og ha pass før det ble fastlagt, nå er det en slik regel om at man kan bli bet om og levere in passene til barn om det er kidnapingsfare men det er retten som fastsetter det og det er vanskelig og bevise hilsen
Tule Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #31 Skrevet 6. desember 2006 17 måneder fra man er 3 år er lenge, så lenge at man kanskje ikke ser sin far som en naturlig omsorgsperson, men som en halvfremmed. Jeg har ikke sagt at det er galt av fedrene å ta ungene tilbake, og ikke har jeg ment det heller. Derimot har jeg pekt på at lang saksgang er en belastning for barna. Dette kan ikke fedrene lastes for. ← hei jeg kan vere enig i deg men på deg sa virket det som du mente begge barna og det blir feil, jeg er enig i at det har gåt lang tid, men det er ikke så enkelt med slike stater, og jeg mener faktisk at moren har hovedskylden her hun nektet jo fedrene og treffe barna sine, og di fikk da ikke kontakt før det hadde gått en tid, faren til den jenta fikk til slutt treffe henne men da hadde det gat tid, hun har også mistet språket og det er og leit, jeg mener av den grunn at moren burde vert straffet for det hun har gjort og at fedrene er vel overberende hilsen
Gjest Gjesta Skrevet 6. desember 2006 #32 Skrevet 6. desember 2006 hei her har vi begge sider av saken, fedrene har fortalt sin i media og moren har fortalt sin pr mail, jeg ser ikke da at det er feil og diskutere det dommene er jo helt klare hilsen ← Nåja, du baserer dine krasse uttalelser på noen få avisartikler, og det kan vel neppe kalles å kjenne begge sider... Fedrene er riktignok intervjuet, deler av en korrespondanse mellom journalist og mor er også å finne i en av artiklene. Men kjære deg, du fatter da vel at dette på langt nær gir noen informasjon nok til å spekulere i vei og til å komme med dømmende utfall mot noen som helst av sakens parter.
Tule Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #33 Skrevet 6. desember 2006 Nåja, du baserer dine krasse uttalelser på noen få avisartikler, og det kan vel neppe kalles å kjenne begge sider... Fedrene er riktignok intervjuet, deler av en korrespondanse mellom journalist og mor er også å finne i en av artiklene. Men kjære deg, du fatter da vel at dette på langt nær gir noen informasjon nok til å spekulere i vei og til å komme med dømmende utfall mot noen som helst av sakens parter. ← hei Jeg kan vere enig i at det kanskje er litt smalt, men jeg syns ikke jeg går så langt her, det er lett og lese mellom linjene med di holdningene di utviser her, det kommer jo tydelig fram i mailen fra moren hilsen
Gjest Gjesta Skrevet 6. desember 2006 #34 Skrevet 6. desember 2006 (endret) jeg syns ikke ut fra det hun skrev at hun virker som hun har god selinsikt, hun ser alle som fiender og mener at fedrene skal be henne om undskyldning for det di har gjort sel om de bare har brydd seg om barna ← Igjen så kjører du på uten å vite noe som helst. Hva du synes om det hun har blitt sitert på er uinteressant. Hva vet vel du om korrespondansen som har vært mellom henne og journalisten? Og tror du ikke at en del journalister også er forutinntatt og ikke alltid så objektive? Endret 6. desember 2006 av Forumtroll
Gjest Gjesta Skrevet 6. desember 2006 #35 Skrevet 6. desember 2006 det viser en vis forutintathet siden statistikk og viser at det ikke er riktig, det ville jeg vise, jeg ser ikke at det er sa galt hilsen ← Hvilken statistikk, Tule? Så langt har ikke du vist til noen statistikk, men det har jeg. Link til Politiets sider ligger lenger oppe, og den linken viser det jeg prøver å fortelle deg: Det er stort sett menn som dreper. Men det er en annen debatt i en annen tråd.
Gjest Gjesta Skrevet 6. desember 2006 #36 Skrevet 6. desember 2006 men det er jo meg jeg for jo pes ←
Far til 2 Skrevet 6. desember 2006 #37 Skrevet 6. desember 2006 nå er det slik at vis du har lest saken så er det slik at moren har mistet omsorgen, da er det klart at ikke alt er som det skal med henne eller hun har problemer i forhold til omsorgen, ellers ville vel neppe retten ha tatt det fra henne, ... ← Jeg tror du trekker litt for raske slutninger i denne påstanden Tule. For noen år tilbake var det nok slik du beskriver (dvs at det var noe galt om mor ikke fikk omsorgen). Slik er det ikke lenger. Nå behandles foreldrene mye mer likeverdig, og det kan ofte være "små tilfeldige ting" som gjør at omsorgen vipper den ene eller andre veien. Uansett hvilken vei det vipper mener jeg at det på generelt grunnlag er feil å fradømme barn omsorgen fra den ene forelderen og idømme dem bosted med den andre. husk at om hun ville flytte til utlandet med ungene sa kunne fedrene likevel ha hindret det om di hadde delt foreldreansvar sa derfor ville di ikke ha tatt fra henne omsorgen for det, her har det og en sakyndig utalt seg sa det er nok god grunn← Nå er det faktisk slik at om begge foreldrene har omsorg/felles omsorg) så kan begge foreldrene også kreve pass uten samtykke fra den andre forelderen. Om det er fare for at barna skal reise til utlandet (og bli der) er det ikke uvanlig at den ene forelderen (hvor det er fare for at vedkommende reiser til utlandet) mister daglig omsorg (evt. foreldreansvaret). På den måten tror myndighetene at det ikke er fare for at barna blir kidnappet over til andre land (noe vi har sett ikke fungerer i praksis). en annen ting er at fedrene er sa overberende at di vil gjøre det som gar for at hun skal slippe og bli straffet, det kan tyde pa at det er ting som gjør at de har sympati for henne, i andre slike saker sa er det slik at di foreldrene som far banra kidnappet ofte vil ha straffet den som har gjort det, en bør tenke på det ... hilsen ← Jeg tror de fleste menn som ønsker omsorgen har følt på kroppen hva det vil si å bli fratatt samværsmulighet med barna fordi ex'en nekter barna det samværet de evt ønsker. Fedre tar med andre ord ikke den daglige omsorgen med like stor selvfølge som enkelte mødre gjør. Disse forholdsvis ydmyke trekkene som men får ved samlivsbrudd gjør at de oftere er mindre opptatt av å misbruke sin makt som bostedsforelder. Men dessverre er det også menn som misbruker sin maktposisjon. Vi skal være glad for at det ser ut til at disse mennene ikke faller i samme fella. Det er barna som blir mest skadelidende om disse mennene velger å vise hvilken makt de har fått som bosatedsforelder.
Tule Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #38 Skrevet 6. desember 2006 Hvilken statistikk, Tule? Så langt har ikke du vist til noen statistikk, men det har jeg. Link til Politiets sider ligger lenger oppe, og den linken viser det jeg prøver å fortelle deg: Det er stort sett menn som dreper. Men det er en annen debatt i en annen tråd. ← hei jeg snakket om drap på barn og drap med seldrap ikke vem som dreper mest generelt og dette var framme for ikke så lenge siden hilsen
Tule Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #39 Skrevet 6. desember 2006 Jeg tror du trekker litt for raske slutninger i denne påstanden Tule. For noen år tilbake var det nok slik du beskriver (dvs at det var noe galt om mor ikke fikk omsorgen). Slik er det ikke lenger. Nå behandles foreldrene mye mer likeverdig, og det kan ofte være "små tilfeldige ting" som gjør at omsorgen vipper den ene eller andre veien. Uansett hvilken vei det vipper mener jeg at det på generelt grunnlag er feil å fradømme barn omsorgen fra den ene forelderen og idømme dem bosted med den andre. hei det er mulig jeg var litt rask, men det er faktisk vanskeligere for menn en for kvinner og vinne fram i tingretten enda, i lagmansretten er det nesten jevnt, her har fedrene og vunnet i tingretten, jeg er enig i at det ikke nødvendigvis må veldig mye til, men noe må de gå på for og gi far omsorgen, en annen ting er at det har vert en sakyndig het som har utalt ting om mor som moren bestrider og mener er sa ille at "hun bør håpe på at hun ikke treffer henne igjen", en annen ting er at fedrene er så overberende at di ikke vil straffe hun, jeg vet ikke va grunnen er men jeg ser også at gutten virket lettet over at ting er i orden, jeg tenker at det er en grunn til, vel jeg ser at jeg kanskje var litt rask men det er ting og tenke på her Nå er det faktisk slik at om begge foreldrene har omsorg/felles omsorg) så kan begge foreldrene også kreve pass uten samtykke fra den andre forelderen. Om det er fare for at barna skal reise til utlandet (og bli der) er det ikke uvanlig at den ene forelderen (hvor det er fare for at vedkommende reiser til utlandet) mister daglig omsorg (evt. foreldreansvaret). På den måten tror myndighetene at det ikke er fare for at barna blir kidnappet over til andre land (noe vi har sett ikke fungerer i praksis). hei dette er delvis sant, først det med pass, vis det er delt foreldreansvar må begge skrive under på at barnet skal ha pass, jeg har jobbet hos politiet og vi har hat saker der f.eks en mor kom og ville ha pass til barnet sitt men ikke hadde underskrift fra far, jeg har nevnt det før, men hun fikke ikke pass sel om hun lagde et opstyr der og da, det andre er kommer an på vem som vil ta med seg barnet, jeg kan nevne en sak jeg kjenner til, en mor som hadde den daglige omsorgen for barnet sitt hadde vert uenig med faren om omsorgen og foreldreansvar, i retten gikk di i et kompromiss, far fikk mer samver og han fikk del i foreldreansvaret, senere ville mor flytte til utlandet med barnet, far nektet og moren gik til sak for og fa fjernet far fra foreldreansvaret for og fa med barnet, det som skjedde var at retten opretholt ansvaret siden barnet da ikke kunne tas med ut uten at faren samtykket, jeg tror dette er det vanligste, desverre skjer det at regelen brytes det verste eksemplet jeg kjenner er at en far i bergen oplevde at moren fikk hjelp av barnevernet til og ta med seg barna hans og hennes til danmark selv om både fylkesnemda og retten sa at det ikke var tillat. han anmeldte da barnevernsarbeiderene men politiet somlet bort saken, sa han har anmelt dem til retten privat, vordan det har got vet jeg ikke, men det er helt utrolig at slik kan skje jeg skjønner det ikke Jeg tror de fleste menn som ønsker omsorgen har følt på kroppen hva det vil si å bli fratatt samværsmulighet med barna fordi ex'en nekter barna det samværet de evt ønsker. Fedre tar med andre ord ikke den daglige omsorgen med like stor selvfølge som enkelte mødre gjør. Disse forholdsvis ydmyke trekkene som men får ved samlivsbrudd gjør at de oftere er mindre opptatt av å misbruke sin makt som bostedsforelder. Men dessverre er det også menn som misbruker sin maktposisjon. Vi skal være glad for at det ser ut til at disse mennene ikke faller i samme fella. Det er barna som blir mest skadelidende om disse mennene velger å vise hvilken makt de har fått som bosatedsforelder. ← hei ja jeg kan vere enig i det siste du sier, og jeg mener flere fedre burde reagert før, det fins fedre som for beskjed fra barnevernet om og ga til barnefordelingsak for og få hovedomsorgen for barnet sit fordi moren svikter, hvordan kan di ikke ha sett tegnene før, nå vet jeg at det og er mødre som har vert i den situasjonen så det er ikke bare fedre, men jeg tror noen lett er for ydmyke for husfredens skyld, det er greit nok men man ma tenke seg om Noen ganger merker man kanskje ikke ting på forhond, men jeg vet om foreldre som har git fra seg omsorgen og som burde ha vist bedre og kjempet for barnet, noen ganger er det ikke så lett, men noen ganger er det så tydelige trekk sa man kan begynne og lure hilsen
Gjest Gjesta Skrevet 6. desember 2006 #40 Skrevet 6. desember 2006 hei jeg snakket om drap på barn og drap med seldrap ikke vem som dreper mest generelt og dette var framme for ikke så lenge siden hilsen ← Jeg hører du sier det, og jeg vil gjerne lese det. Hvor er linken til statistikken din?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå