Gjest Gjesta Skrevet 5. desember 2006 #1 Skrevet 5. desember 2006 (endret) Jeg har vært inne på Kripos sine sider for å prøve å tyde drapsstatistikken. Jeg ser ikke hvor mange fedre og mødre som har drept barna sine, men det går iallfall klart frem at de aller fleste drap begås av menn. Og det stemmer iallfall dårlig med tules antakelser. http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f10476...pressemelding.p Endret 5. desember 2006 av Forumtroll
regine Skrevet 5. desember 2006 #2 Skrevet 5. desember 2006 Det er jo også alment kjent at de fleste kvinner som blir drept, faktisk drepes av sine menn - om dette er ektefeller, kjærester eller ekser. Så jeg tror nok at tule er på bærtur igjen.
:-) anna Skrevet 5. desember 2006 #3 Skrevet 5. desember 2006 Jeg er enig i at man må se denne saken fra begge sider. Samtidig som jeg ikke kan annet enn å være lykkelig for fedrene og storesøster som nå har fått resten av familien hjem. De har tross alt gjort alt det "riktige" i denne saken. De har brukt rettsystemet og de har vunnet frem. Det synes jeg er flott å se!! Jeg tror ikke på at det er flere kvinner enn menn som dreper barna sine. Det stemmer ikke overens med noen drapsstatistikker jeg har sett. Gjerningsmannen i "en typisk familietragedie" (om man kan si noe sånt) er en norsk familiefar. Men jeg er villig til å forandre mening om noen legger frem statistikker på det. Når det er sagt så synes jeg (som Tule) at vi ikke skal blande slike tragedier inn i denne saken. Å drepe noen er en ekstremhandling uansett hvem gjerningsmannen er, og kan ikke på noen måte brukes i en generalisering. Og har dessuten ingenting med denne saken å gjøre.
Gjest Gjesta Skrevet 5. desember 2006 #4 Skrevet 5. desember 2006 Å drepe egne barn har vel oftere med sinnslidelser som ikke får behandling å gjøre, enn med planlagte lovbrudd. Fødselsspsykose kan f.eks føre til at mor dreper spedbarnet og seg selv, men med riktig behandling og oppfølging i starten kan hun bli en fin og trygg mor. Andre psykoser kan også gi forestillinger om at verden er et så fælt sted at barnet må beskyttes fra verdens ondskap, ved drap. Topic: Det tristeste er at saken har blitt trukket ut så lenge. De så ikke akkurat glade ut, ungene. I tillegg til at de blir tatt fra moren som har hatt dem mest nå, blir de utlevert til en far som har blitt fjern for dem, kanskje de ikke husker ham klart engang, fordi de ikke har hatt kontakt på lang tid. De har fått livene sine totalt forandret enda en gang på få år, med bytte av verdensdel og hovedomsorgsperson. ← Artikkel i Aftenposten: "Fedre som dreper sine barn handler sjelden i spontan galskap, hevder britisk forsker som har studert flere enn femti slike saker." http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1538548.ece Ja, det er trist at saken har trukket ut, og det er klart det ikke er bare bare å ta fatt på et nytt liv hos en delvis fremmed forelder (for iallfall ett av barna). Men, forhåpentligvis går det bra for begge barna, for deres mor, for fedrene og for søsken.
Gjest Gjesta Skrevet 5. desember 2006 #5 Skrevet 5. desember 2006 Denne tråden bør vel kanskje deles snart... Her er "evolusjonær psykologi" som viser at stefedre og biologiske fedre dreper på helt forskjellige måter, og av forskjellige grunner: http://folk.uio.no/mysterud/Psykologi_BIO3...4100_2006.PPT#3
Tule Skrevet 6. desember 2006 #6 Skrevet 6. desember 2006 hei jeg ser at dette er blitt utdelt som en egen tråd og jeg skal prøve og svare tydelig jeg fikk desverre ikke opp den første linken men skal prøve og svare dere blander litt kortene her men det ene utelukker ikke det andre 1. Ja det er riktig at det er flere menn som dreper en kvinner og at mange slike handlinger skjer i nere relasjoner, et lite paradoks kanskje siden kvinner i giftmordinges tid nesten oftere drepte en men men sa er det flere utveier fra et dålig forhold i dag 2. Drap i familier og tragedier der er ofte drap med selvdrap, det vil si at den som dreper dreper seg selv etterpå, det er da slik at når men dreper og dreper seg selv etterpå så er det vanligste drapsofferet partnern deres, altså samboeren kona deres, mens nar kvinner dreper og dreper seg sel etterpå så er oftest barna deres drapsofferet Dette er en interesang ting i krimminologien og det var diskutert sist i to saker i Fredrikstad der en mor drepte sønnen sin og seg etter at hun hadde fat en alvorlig diagnose, og en annen i Elverum der en mor drepte sin tilbakestående datter og seg selv det er klart at en del psykologiske forklaringer kan vere grunnen her, man ser også at i mange tilfeller er det tilbakestående barn, eller krevende barn det har skjedd med, altså at moren har hat hovedansvaret og slitt med det lenge og blit pushet så hart at det har rent over og hun har gjort dette og drept seg selv etterpå på grunn av det En annen ting er altså slik som i saken i fredrikstad der en alvorlig diagnose ligger til grunn, det kan ha vert angst for vem skal ta seg av barnet etterpå som kan ligge til grunn, at hun ikke har stolt på andre eller vert veldig redd I vertfall ser vi at årsaken ofte ikke er det samme som vi ser i denne tråden dette er skilt ut fra, da mener jeg påstanden til forumtroll var feil, og at vi ikke hadde hat noen grunn til og frykte dette, eller at dette er en utvei flere menn velger, og drepe sine barn forårsakes ikke av slike ting, saken i vestfold er da et interesant untak det skal bli interesant og se vis di finner arsaken håper det var litt lettere, skal se om jeg finner link til sakene, jeg vet ikke helt va jeg skal søke på da det er anonymt og jeg ikke har noe navn, skal prøve linken igjen senere, for hape jeg kommer inn hilsen
Tule Skrevet 6. desember 2006 #7 Skrevet 6. desember 2006 Jeg er enig i at man må se denne saken fra begge sider. Samtidig som jeg ikke kan annet enn å være lykkelig for fedrene og storesøster som nå har fått resten av familien hjem. De har tross alt gjort alt det "riktige" i denne saken. De har brukt rettsystemet og de har vunnet frem. Det synes jeg er flott å se!! Jeg tror ikke på at det er flere kvinner enn menn som dreper barna sine. Det stemmer ikke overens med noen drapsstatistikker jeg har sett. Gjerningsmannen i "en typisk familietragedie" (om man kan si noe sånt) er en norsk familiefar. Men jeg er villig til å forandre mening om noen legger frem statistikker på det. Når det er sagt så synes jeg (som Tule) at vi ikke skal blande slike tragedier inn i denne saken. Å drepe noen er en ekstremhandling uansett hvem gjerningsmannen er, og kan ikke på noen måte brukes i en generalisering. Og har dessuten ingenting med denne saken å gjøre. ← hei jeg har svart over men gjentar, at i en familietragedie der far er morderen så er det oftere mor eller partneren som er drapsofferet, vertfall vis det er drap med seldrap, dersom det er mor som er morderene og det er drap med seldrap er det oftest barna som er offeret, i denne saken handlet det om ting som foreldre gjør med barna sine, så altså om men dreper oftere er ikke interesant, det som er saken er at i di tilfellene det er barn som er drept sa er det oftest mor som har gjort det hilsen
Gjest Gjesta Skrevet 6. desember 2006 #8 Skrevet 6. desember 2006 (endret) jeg fikk desverre ikke opp den første linken ← Første link skal la seg åpne uten problemer, men det kan ta litt tid. Når det gjelder den andre linken må du trykke "åpne" etterpå, så kommer dokumentet opp. Jeg tror du vil finne lesningen interessant. Endret 6. desember 2006 av Forumtroll
Tule Skrevet 6. desember 2006 #9 Skrevet 6. desember 2006 Første link skal la seg åpne uten problemer, men det kan ta litt tid. Når det gjelder den andre linken må du trykke "åpne" etterpå, så kommer dokumentet opp. Jeg tror du vil finne lesningen interessant. ← hei når det gjelder den første sa for jeg bare opp en hvit skjerm, når det gjelder den andre så er vel det din du mener og der får jeg opp at jeg skal laste ned et dokument som det tar opp til 36 min med min internetthastighet og laste ned så det har jeg ikke tid til nå, men vil komme tilbake til det senere hilsen
Gjest Gjesta Skrevet 6. desember 2006 #10 Skrevet 6. desember 2006 Er det en slettelysten moderator som har vært inne og slettet innleggene uten å legge igjen spor?
Gjest Madeline Skrevet 6. desember 2006 #11 Skrevet 6. desember 2006 Er det en slettelysten moderator som har vært inne og slettet innleggene uten å legge igjen spor? ← Ingen ting har blitt slettet av moderatorer i denne tråden. Madeline -mod
Gjest =tentacle= Skrevet 6. desember 2006 #12 Skrevet 6. desember 2006 Artikkel i Aftenposten: "Fedre som dreper sine barn handler sjelden i spontan galskap, hevder britisk forsker som har studert flere enn femti slike saker." http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1538548.ece ← Veldig interessant. Og veldig nedslående om de aktuelle fedrene.
Gjest Frk Åberg Skrevet 6. desember 2006 #13 Skrevet 6. desember 2006 Denne tråden bør vel kanskje deles snart... Her er "evolusjonær psykologi" som viser at stefedre og biologiske fedre dreper på helt forskjellige måter, og av forskjellige grunner: http://folk.uio.no/mysterud/Psykologi_BIO3...4100_2006.PPT#3 ← Har også lest at det er en god del flere seksuelle overgrep som blir begått av stefedre sammenlignet med biologiske fedre. Interessant.
Tule Skrevet 6. desember 2006 #14 Skrevet 6. desember 2006 Har også lest at det er en god del flere seksuelle overgrep som blir begått av stefedre sammenlignet med biologiske fedre. Interessant. ← hei ja biologiske fedre vegrer seg vel mer for og gjøre slik på sine egene barn hilsen
Gjest Gjesta Skrevet 7. desember 2006 #15 Skrevet 7. desember 2006 Ingen ting har blitt slettet av moderatorer i denne tråden. Madeline -mod ← Beklager, Trollehodet surret skikkelig en sen kveldstime...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå