Caboodle Skrevet 3. desember 2006 #1 Skrevet 3. desember 2006 Her om dagen var jeg på t-banen. Stappfull av barnevogner så man hverken kom ut eller inn. Har man med seg en sykkel eller en hund, må man betale. Hvorfor betaler man ikke for barnevogn, når de tar så utrolig mye, mye mer plass? Grrrr...
Gjest gurimalla Skrevet 3. desember 2006 #2 Skrevet 3. desember 2006 Det er forskjell på sykkel og barnevogn. Barn reiser gratis og de er avhengig av barnevogn. Stakkar mennesker som lar seg irritere av barnevogner på t-banen...
L@dy Skrevet 3. desember 2006 #3 Skrevet 3. desember 2006 Hadde du irritert deg noe mindre om en måtte betale for barnevognen i tillegg?
Liskat Skrevet 3. desember 2006 #4 Skrevet 3. desember 2006 Men jeg vet hvor irriterende det er med en barnevogn for mye... At de ikke betaler er helt greit. Men er det ikke plass, så er det ikke plass! At noen er ute med barnevogn skal ikke gjøre at de andre passasjerene ikke kommer seg ut eller inn. Nå tar ikke jeg t-bane særlig ofte, siden jeg bor i Bergen, men det blir slitsomt når det er altfor mange barnevogner i en liten buss...
L@dy Skrevet 3. desember 2006 #5 Skrevet 3. desember 2006 men det blir slitsomt når det er altfor mange barnevogner i en liten buss... ← For ikke å snakke om at det er veldig irriterende når det er mange folk på bussen sånn at en ikke kommer seg inn med barnevogna, og enda mer irriterende er det om en må stå over flere busser fordi det er fullt.
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 3. desember 2006 #6 Skrevet 3. desember 2006 Det verste er barnevognene i trange butikker som treffer på andre barnevogner som må stå og skravle midt i midtganga du kommer ikke forbi
Gjest kenneth Skrevet 3. desember 2006 #7 Skrevet 3. desember 2006 Her om dagen var jeg på t-banen. Stappfull av barnevogner så man hverken kom ut eller inn. Har man med seg en sykkel eller en hund, må man betale. Hvorfor betaler man ikke for barnevogn, når de tar så utrolig mye, mye mer plass? Grrrr... ← Problemet skyldes jo utelukkende den hersens knullinga til stadighet. Folk bør slutte med det.
Liskat Skrevet 3. desember 2006 #8 Skrevet 3. desember 2006 For ikke å snakke om at det er veldig irriterende når det er mange folk på bussen sånn at en ikke kommer seg inn med barnevogna, og enda mer irriterende er det om en må stå over flere busser fordi det er fullt. ← Altfor fulle busser er i grunnen like irriterende uansett grunnen til at bussene er altfor fulle, enten det er barnevogner eller bare folk som står som sardiner i en boks
Gjest Gjest 1 Skrevet 3. desember 2006 #9 Skrevet 3. desember 2006 Løsningen, slik jeg ser den, må være å avskaffe barn og barnevogner.
Cata Skrevet 3. desember 2006 #10 Skrevet 3. desember 2006 Det er forskjell på sykkel og barnevogn. Barn reiser gratis og de er avhengig av barnevogn. Stakkar mennesker som lar seg irritere av barnevogner på t-banen... ← Det er vel strengt tatt forelderen som er avhengig av barnevogn siden det blir litt tungt å bære på barnet over lange avstander. Dermed blir barnevogn transportmiddel på lik linje med sykkel.....
Gjest Gjesta Skrevet 3. desember 2006 #11 Skrevet 3. desember 2006 Og når du irriterer deg over de med barnevogner så kan du jo tenke deg frustrasjonen hos de som faktisk har barnevognene med seg. Jeg vil tro den er tre ganger så høyre hos dem enn for deg, for selv om kollektivtrafikken er tilrettelagt for barnevogner er den alt annet enn godt tilrettelagt. Og jeg har ikke en gang forsøkt, men gruer meg som en hund til den dagen kommer. Dessuten tror jeg hverken din frustrasjon eller barnevognene ville blitt mindre om de betalte litt ekstra
Gjest gjesta Skrevet 3. desember 2006 #12 Skrevet 3. desember 2006 Ja, jeg er enig at det kan være utrolig irriterende med barnevogner på t-banen. sørlig når det står 2-3 stykker innenfor samme inngang, så man nesten ikke kommer seg av og på. Og enda verre er det når en av ungene begynner å skrike og mora ike får ungen til å slutte. men så tenker jeg: hva er alternativet: skal alle som har barn kjøpe seg bil og kjøre rundt og lage køer og forurense denne byen vår? Mine foreldre hadde aldri bil gjennom hele min oppvekst her i byen, og de klarte seg bra med t-bane, buss og sykkel. Det er jo mye sunnere å lære barna å ta t-banen enn at de bare blir kjørt rundt overalt. Hovedproblemet i Oslo siste tiden har jo vært at det har vært vognmangel. Og selv om de vedlikeholder vognene etterhvert som de forfaller, så skjer det stadig at det blir problemer med vognene underveis. Når vognene er 40 år gamle, er det ikke så rart at de ofte går i stykker (opplevde senest igår at det var problemer med en vogn, som forsinket all trafikken). dette med vognmangel er et problem som skyldes politikerne og de som sniker. Hvis ingen hadde sneket kunne man brukt alle billettinntektene til å oppgradere vogner og skinne, istedet for å bruke penger på hyppige billettkontroller. Og at man ikke må betale for barnevogner er en annen diskusjon. Barnefamilier får så mye støtte at jeg også stiller meg undrende til at de kjører gratis. Siden denne rabatten gjelder for alle som har barn, uavhengig av hvilken inntekt de har. Jeg ser vel egentlig helst at mer av overføringene til barnefamiliene hadde vært behovsprøvd, men vet mange er uenig med meg der. samtidig brukes jo barnebillettprisen som et intenciv for at barnefamiliene skal la bilen stå og i stedet ta t-banen. Men ønske om at folk tar t-banen i stedet for bilen gjelder jo de fleste gruppene. Og takstsystemet er jo litt merkelig på flere måter. Slik jeg husker har de vel satt ned prisen på sykkel til barnebillett? for før var det iallefall voksenbillett, og det er DYRT! Det er ikke ofte jeg ønsker å ta med meg sykkel på t-banen, siden hvis jeg har sykkel så bruker jeg den. Men jeg har opplevd at sykkelen ble ødelagt på veien, og det ble dyrt å ta den med på t-banen til sykkelverksted. Og hvis jeg ikke husker feil så må man betale barnebillet for kjelker? Og man skal betale barnebillett for hund? Men jeg har tatt med meg katt på t-banen uten å betale. Så jeg er litt usikker på hvor de lar grensen gå. Feks en papillon eller annen miniatyrhund man har i bus, må man betale for dem? Og så har jeg jo lurt på om man må betale for større ting man har med seg? Jeg har tatt med meg møbler på t-banen jeg (selvsagt utenomm rushtida), og har ikke betalt noe for det, siden jeg ikke har funnet noen regel for det. Tvert imot var det veldig praktisk å ta med seg lenestolen på t-banen, siden jeg da var garantert god sitteplass Noen som vet om man må betale for å ha med flyttelass på t-banen? (var en på bussen her om dagen som hadde med seg et lite flyttelass).
Gjest gurimalla Skrevet 3. desember 2006 #13 Skrevet 3. desember 2006 Det er vel strengt tatt forelderen som er avhengig av barnevogn siden det blir litt tungt å bære på barnet over lange avstander. Dermed blir barnevogn transportmiddel på lik linje med sykkel..... ← I din verden kanskje, men for de fleste er barnevogn et transportmiddel for barnet, og derfor er det gratis å ta med barnevogner. Det er ikke bare for foreldrenes del at barnet ikke blir båret over alt.
Cata Skrevet 3. desember 2006 #14 Skrevet 3. desember 2006 I din verden kanskje, men for de fleste er barnevogn et transportmiddel for barnet, og derfor er det gratis å ta med barnevogner. Det er ikke bare for foreldrenes del at barnet ikke blir båret over alt. ← Logikken holder ikke. Barnevogn er et transportmiddel uansett. Og selv om barnet går gratis (når begynner man forresten å betale barnebillett?) så er vel ikke det synonymt med at barnevogna skal være det.
Gjest gurimalla Skrevet 3. desember 2006 #15 Skrevet 3. desember 2006 Logikken holder ikke. Barnevogn er et transportmiddel uansett. Og selv om barnet går gratis (når begynner man forresten å betale barnebillett?) så er vel ikke det synonymt med at barnevogna skal være det. ← Rullestolbrukere betaler vel heller ikke for rullestolen. En rullestol er også et transportmiddel. Det er ikke pga at det er et transportmiddel som gjør at man må betale/ikke betale, men personens avhengighet av transportmiddelet. Det er greit at logikken ikke holder for deg, jeg bare forklarer tanken bak s barnevogn, du må gjerne være uenig.
Gjest gjesta Skrevet 3. desember 2006 #16 Skrevet 3. desember 2006 Man betaler for barn når de er fire.
Gjest Eir Skrevet 3. desember 2006 #17 Skrevet 3. desember 2006 Det er vel strengt tatt forelderen som er avhengig av barnevogn siden det blir litt tungt å bære på barnet over lange avstander. ← Det finnes da mange alternativ til barnevogn, bla ulike bæreseler, slynger osv. Greit nok at det er noe foreldrene selv velger, men jeg skjønner ikke hvorfor så mange da velger noe så plasskrevende som en vogn, når man er avhengig av offentlig transport.
Gjest Gjesta Skrevet 3. desember 2006 #18 Skrevet 3. desember 2006 Det finnes da mange alternativ til barnevogn, bla ulike bæreseler, slynger osv. Greit nok at det er noe foreldrene selv velger, men jeg skjønner ikke hvorfor så mange da velger noe så plasskrevende som en vogn, når man er avhengig av offentlig transport. ← Nå må man jo regne med at ikke hele verden har god nok rygg til å bære et barn i sele... men det går naturligvis ann å skaffe seg en vogn som ikke er like stor som en bil til slike formål. Man trenger nemlig ikke ta meg seg flyttelasset til babyen hele tiden Men jeg synes strengt tatt det er urimelig å kreve at alle barnefamilier skal kjøpe en ekstra vogn bare så man skal slippe å irritere andre brukere av kollektivtransporten
Gjest gjesta Skrevet 3. desember 2006 #19 Skrevet 3. desember 2006 Jeg synes det er verre når det står en mor med en tvillingvogn fullastet med blytunge handleposer og venter at man skal løfte vognen om bord på bussen. Da melder jeg pass. Jeg har bare èn rygg.
Gjest niomi Skrevet 3. desember 2006 #20 Skrevet 3. desember 2006 Og man er tilbake igjen ved det forslaget som kom for et års tid siden - at barnevogner og sykler ikke skal være lovlig på t-banen i rushen. Naturligvis skal man ha mulighet til å få unger til og fra barnehage. Men da er ungene så store at man kan bruke trille i stedenfor de monstervognene. Det er faktisk slik i flere store byer at man ikke får med seg barnevogn på metroen i rushtiden. Jeg har opplevd mer enn en gang å ha blåflekker på leggene etter at vognkjørere nok en gang har praktiskert "jeg går rett fram samme hva jeg støter på". Og det er et problem når både mor og far er ute på tur og skal ombord på en stappfull t-bane. Da står den ene og fysisk holder opp dørene i en vogn, mens den andre går (og da mener jeg triller i pent tempo) fra vogn til vogn og prøver å få barnevogna ombord. Tok tiden på dette en gang i rushen. 5,5 min brukte dette paret på å finne ut at det ikke gikk. Ja, de ble stående igjen og banen ble over 5 min forsinket, noe som medførte at alle de andre banene ble like mye forsinket. Dersom dette sker på 4 baner om dagen, medfører dette 20 min forsinkelse på banene i rushen hver dag...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå