Malama Skrevet 1. desember 2006 #1 Skrevet 1. desember 2006 Ja, da er det klart at vi ikke fikk romjulsfri (eller, at min kjære ikke fikk det i alle fall) og følgelig skal vi feire nyttår hjemme i eget hus, og store deler av romjula. Da vil jeg ha juletre! Men vi skal likevel være bortreist noen dager, har fri 22-27, så vi blir vel bortreist i ca 5-6 dager. Og da må juletreet klare seg med det vannet det får før vi drar. Jeg er følgelig selvsagt på jakt etter en juletrefot som rommer mye vann, men har enda ikke funnet en. Hittil har jeg jo lett etter en som rommer vann nok til å være borte til til over nyttår da, men jeg finner uansett bare disse som ser ut som om treet må vassnes to ganger for dagen. Ettersom jeg er oppvokst med en DIGER juletrefot som vi fyller med mange liter første dagen og kanskje etterfyller rundt nyttår, så er jeg ganske uvitende om hvor mye vann et juletre faktsik drikker pr dag... Noen med peiling? Så jeg vet hva minstekravet er for den juletrefoten jeg må finne, for at juletreet ikke skal ha mistet alle nålene når jeg kommer hjem 27. desember?
Malama Skrevet 1. desember 2006 Forfatter #2 Skrevet 1. desember 2006 INGEN som aner hvor mye vann de sånn ca gir juletreet pr dag?
Gjest Ulva35 Skrevet 1. desember 2006 #3 Skrevet 1. desember 2006 Sikkert mange som tror jeg tuller nå, men de siste 3 årene har vi kjøpt edelgran. Av den grønneste typen. Vi har IKKE gitt vann i det hele tatt og treet har vært like grønt og velduftende, uten å drysse hele jule og nyttårshelgen
Hu i Svingen Skrevet 1. desember 2006 #4 Skrevet 1. desember 2006 Hvis du får tak i en juletrefot med plass til en flasketut i (rund fordypning på den ene siden) så kan du i hvert fall sette en halvannenlitersflaske der når dere reiser bort. Hvis du gir nok vann i dagene før antar jeg det holder en stund. Kommer an på størrelsen på treet også da.
~Mrs.Valentine~ Skrevet 1. desember 2006 #5 Skrevet 1. desember 2006 Det kommer jo ann på da; både hvor stort det er og temperaturen i rommet det står; er det varmt trenger det jo mer. Et vanlig inne juletre på rundt 1,5 m trenger vel 1-2 dl vann pr. døgn i vanlig romtempetur på ca. 20*C. Godt tips med flakse; vi bruker det selv om vi ikke er borte også,vi.
Gjest Gjesta Skrevet 2. desember 2006 #6 Skrevet 2. desember 2006 Vi har furutre, og jeg pleier heller ikke vanne, fyller bare på èn gang i løpet av de drøye to ukene det står
Malama Skrevet 2. desember 2006 Forfatter #7 Skrevet 2. desember 2006 Så visst jeg antar at det trenger et par dl pr dag (noe over 2o grader blir det jo ikke her når vi ikke er hjemme, det er normalt rundt 18 grader her når vi ikke er tilstede) og at vi er borte i 5-6 dager vil altså faktsik tilgang på ca 1 liter vann skulle holde treet i live til vi er tilbake... Noe som ikke skal være umulig. Særlig ikke om vi satser på edelgran, som altså skal tåle å tørke ut (furu er ikke aktuelt, juletre er gran for meg) Altså skal ikke juletredrømmen min være uoppnåelig. Om jg bar får min kjære til å skjønne at litt åpen bakvule ikke er så farlig, for vi må jo få med oss treet hjem!
Malama Skrevet 3. desember 2006 Forfatter #8 Skrevet 3. desember 2006 Ved litt hjelp av min mor (eller egentlig min far som hadde bladd i reklame) så kom jeg på sporet av denne http://www.fk.no/trade/productview/558286 Lekker er den ikke, men hvem SER på en juletrefot egentlig? dn er nå bare under der. Den rommer 3,5 liter vann, og det hullet er kanskje sånn som noen snakket om, der jeg kan sette ei flakse? Uansett, vi skal sikkert ha et tre på rundt 2 meter fant jeg ut da jeg målte oppetter veggen i dag , så jeg renger utfra det oppgitte her t det sikkert drikker minst et par dl pr dag, men om den tar 3,5 liter er det likevel ikke noe problem å være borte i 6 dager (som neppe blir mer enn halvannen liter likevel utfra et slikt regnestykke), og den vil tåle om vi i fremtiden får lenger juleferie også. Så da legger vi turen innom felleskjøpet i morgen, og så får jeg bare begynne jakta på ei fin stjern til å ha i toppen, en juletreduk å ha undre treet, og antakelig en god del mer juletrepynt (vi har noe da, men ikke noe glitter bl.a) Kooooose meg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå