Gå til innhold

Oppskrift på hummus?

Chelsea

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei. :(

Men jeg gjør dette: En boks hermetiske kikerter moses sammen med en teskje tahini, olivenolje, sitronsaft, hvitløk salt og pepper.

Men det er liksom noe som mangeler for å få den gode smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er ikke så lett å få til en skikkelig bra hummus!

Lagde forøvrig en variant her om dagen, som funket ganske bra. Mannen min spiser den på høykant i allefall, og det er målestokken min! :ler:

Da brukte jeg i stedet for tahini, valnøtter. Moste alt til en splættete masse, og slet med å få til den gode smaken. Følte det manglet noe friskt, men hadde allerede brukt en del sitronsaft. Så prøvde meg frem med frisk, revet ingefør, noe som funket veldig bra i denne gården!

Om noen ellers har noen fine triks og hemmeligheter er de hjertelig velkomne på mitt kjøkken også! :rosasmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriften min er perfekt for meg hvertfall, men det er ikke sikkert den er det for alle...

1 boks med kikerter (laken skal også være med)

1 ss lys tahini

2 fedd hvitløk

2 ss fersk sitronsaft

1 ss olivenolje

Smakes til med chilipulver, salt og pepper.

(Hemmeligheten ligger i chilipulveret) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening blir det ikke god hummus uten spisskummen, den magiske ingrediensen som er uunnværlig i de fleste sammenhenger den opptrer.

Min oppskrift, etter hukommelsen:

1 boks kikerter (jeg siler laken fra og skyller kikertene)

4 ss god olivenolje

saften av 1/2 sitron, eller etter smak

2 fedd hvitløk, most til puré med litt havsalt

1 ts spisskummen

1 ts sterkt paprikapulver (dvs med chili, fås i innvandrerbutikk)

1-2 ss lys tahini

2-3 ss matyoghurt

salt og pepper

Bland alt unntatt yoghurten i foodprocessor, rør inn yoghurt til slutt, og smak til med mer salt, pepper og sitronsaft om nødvendig.

Jeg liker å spise hummus på varme pitabrød skåret i trekanter, gjerne med ristede pinjekjerner på toppen, samt marinerte oliven og god rødvin ved siden av.

*lyst på* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Etter min mening blir det ikke god hummus uten spisskummen, den magiske ingrediensen som er uunnværlig i de fleste sammenhenger den opptrer.

Det var akkurat det jeg skulle skrive, også. Kanskje også litt kajennepepper. I tillegg er det fint med litt paprikapulver på toppen (tror det var ditt tips?). Jeg lager uten yoghurt, har kun kikerter, olivenolje, hvitløk, tahini, sitronsaft (mer enn oppskriften), og salt, kajennepepper og spisskummen. Det er lurt å smake seg fram, for jeg synes ofte oppskriftene er litt grådige på krydderet.

Hummus er utrolig godt på brød med paprika og agurk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje også litt kajennepepper. I tillegg er det fint med litt paprikapulver på toppen (tror det var ditt tips?).

Paprikapulveret jeg bruker inneholder litt chili, så det skulle bli ca. samme smak med paprika+cayenne. :)

Jeg lager uten yoghurt, har kun kikerter, olivenolje, hvitløk, tahini, sitronsaft (mer enn oppskriften), og salt, kajennepepper og spisskummen. Det er lurt å smake seg fram, for jeg synes ofte oppskriftene er litt grådige på krydderet.

Hummus er utrolig godt på brød med paprika og agurk. :)

Enig i at det er veldig viktig å smake seg frem, oppskrift på mat som dette er kun veiledende. Det er feks stor forskjell på størrelse og sødme/syre i sitroner, og folk har jo også forskjellig smak.

Nok et serveringstips: Hummus er nydelig som tilbehør til grillet lam. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hadde imidlertid håpet jeg slapp "vanskelige" ingredienser som tahini. Må jeg ha i det? Kan det erstattes av noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Takk for svar!

Hadde imidlertid håpet jeg slapp "vanskelige" ingredienser som tahini. Må jeg ha i det? Kan det erstattes av noe annet?

Det er jo en essensiell del av hummus, og uten blir smaken tam, tror jeg. Jeg har hørt at du kan erstatte med ristede sesamfrø, men det høres bare ut som mye arbeid for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lagd hummus uten tahini - mener det ikke var nevnt i oppskriften på boksen (så kreativ er jeg...). Brukte olivenolje, ferskpresset sitronsaft, endel hvitløk, salt/pepper (?) og spisskummen. Mulig jeg brukte chilipulver også, vil tro det :klø: . Synes det ble veldig godt, men er faktisk usikker på om jeg har spist "ordentlig" hummus noen gang, så har kanskje ikke det beste sammenlikningsgrunlaget.

Jeg syntes i hvert fall ikke det manglet noe på smaken med disse ingrediensene - men spisskummen er viktig, altså.

Endret av puffy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Annonse

Gjest Dolfi

* 1 boks hermetiske kikerter à 240 g

* Saften av 1 stk sitron

* 2 båt hvitløk

* ½ ts salt

* ½ dl olje

* 2 stilk bladpersille

1. Ha kikertene i en foodprocessor sammen med ferskpresset sitronsaft, hvitløk, salt og olje.

2. Tilsett persille helt på slutten så ikke massen blir lysegrønn. Hummusen skal ha en myk konsistens og den serveres ofte på en flat tallerken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tahini er et must og ikke noe å gnite på i hummus... ;) det samme er spisskummen.

Hehe ser ut til at det er likemange oppskrifter som det er KG brukere :)

Min variant er:

1 boks gode kikerter( det er stor variasjon, de har noen gode på spar)

1-2 ss tahini

litt kokt vann

persille

1-2 fedd hvitløk,

spisskummen

sitronsaft

salt og pepper

Kjøtr alt glatt i mikser, jeg bruker ikke å ha i olivenolje men bruker litt kokt vann, olje gir en "glattere" konsistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Også anbefaler jeg en stor kopp karve- eller fenikkel- te til, det fjerner en del av luftplagene man kan få i etterkant. Men godt er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...