Knøttet Skrevet 30. november 2006 #1 Skrevet 30. november 2006 Jeg snakket med en venninne her om dagen, som mente at hvis man er organisert og har jobbet et sted i 1 år så har man krav på fast ansettelse. Stemmer dette? Personen som vil ha fast ansettelse har jobbet på stedet i over 1 år, og i så og si 100% stilling, uten å bli fast ansatt.
Malama Skrevet 30. november 2006 #2 Skrevet 30. november 2006 I wish. Jeg har vært ansatt 100% i over 3 år, men fast jobb har jeg ikke rett på nei. (så har jeg da også hatt flere ulike kontrakter, og byttet litt oppgaver underveis, slik at jeg ikke kommer innunder å ha rett på et på leeeeenge heller)
Champagnepiken Skrevet 30. november 2006 #3 Skrevet 30. november 2006 Det spørs på ansettelsesforholdet - og om hun er organisert eller ikke, har lite med saken å gjøre (annet enn om du har en fagforening til å kjøre sak for deg eller ikke). Dersom hun har vært vikar for noen, f.eks. noen som er sykmeldt eller i svangerskapspermisjon, har hun ikke automatisk krav på ansettelse. Men hvis hun har vært ansatt på engasjement eller som "vikar" uten at det er klart hvilken annen ansatts fravær dette skal dekke, kan hun ha krav på det - hvis det er snakk om regelmessighet i arbeisforholdet, ikke tilfeldige vakter ved andres fravær. Timelister etc. som kan dokumentere arbeidsforholdets varighet, omfang og regelmessighet kan legges til grunn. Anbefaler at hun tar kontakt med sin fagforening/lokal tillitsvalgt for å få vurdert spørsmålet, jeg.
Gjest niomi Skrevet 30. november 2006 #4 Skrevet 30. november 2006 I følge AML må man ha vært ansatt samme sted og i samme jobb i fire år før man har krav på fast ansettelse. Dette gjelder også de som er innleid gjennom bemanningsbyrå e.l.
Knøttet Skrevet 30. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 30. november 2006 Takk for svar Det er samboeren min dette gjelder, han har jobbet på dette stedet i iallfall tre år, men det første 1 1/2 året jobbet han i tillegg til studier, nå jobber han der så og si 100%. Han er ikke vikar eller noe, han jobber etter timelister som han får to uker om gangen.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 30. november 2006 #6 Skrevet 30. november 2006 Hva står det i kontrakten hans, da? Er han ansatt som ekstrahjelp eller deltidsansatt med 0 eller få timer i kontrakten? Han kan jo be arbeidsgiver om å vurdere å gi ham kontrakt på 100%, siden han har jobbet så mye det siste 1 1/2 året uansett, så er det jo tydeligvis bruk for ham.
Helen Skrevet 30. november 2006 #7 Skrevet 30. november 2006 Jeg var ansatt i beredskapstropp og jobbet 100% i 5 år uten å få fast jobb. Vi var mange som hadde det på samme måte. Det ble en del tull av det for det var noen som gikk til sak men de vant ikke frem pga at det var et eller annet "smutthull" i loven. Jeg byttet arbeidsplass inernt (4 mil unna) og fikk fast ansettelse fra dag en. Enda er det folk som ikke har fått fast ansettelse på min gamle arbeidsplss selv om de nå har jobbet 100 % i over 12 år
Gjest niomi Skrevet 1. desember 2006 #8 Skrevet 1. desember 2006 "Smutthullene" i loven ble lukket ved sist lovendring. Så nå kan de gå til arbeidsgiver og kreve fast ansettelse.
hardcore Skrevet 1. desember 2006 #9 Skrevet 1. desember 2006 (endret) Slik loven er for vikaransettelser nå, (arbeidsmiljøloven), så kan man være vikar på to måter: 1. Vikarierer for en bestemt person som er sykmeldt el.l 2. Jobber med en tidsbegrenset arbeidsoppgave som er av midlertidig karakter. All annen bruk av vikarer er ikke lov, man har da rett til å be om å bli fast ansatt. Men mange bedrifter "driter" i dette og har vikarer utenom disse to punktene. Jeg vil tro at dersom din samboer går på vikarkontrakt og krever å få fast ansettelse og det evt går så langt som til retten vil han vinne. Be han snakke med sin tillitsvalgte evt. høre med organisasjonen sin sentralt om hvilke rettigheter han har. Han kan ta med seg en representant fra organisasjonen for å snakke med ledelsen om han synes det er vanskelig å gjøre det selv. Lykke til Endret 1. desember 2006 av hardcore
Gjest niomi Skrevet 1. desember 2006 #10 Skrevet 1. desember 2006 Slik loven er for vikaransettelser nå, (arbeidsmiljøloven), så kan man være vikar på to måter: 1. Vikarierer for en bestemt person som er sykmeldt el.l 2. Jobber med en tidsbegrenset arbeidsoppgave som er av midlertidig karakter. All annen bruk av vikarer er ikke lov, man har da rett til å be om å bli fast ansatt. Men mange bedrifter "driter" i dette og har vikarer utenom disse to punktene. Jeg vil tro at dersom din samboer går på vikarkontrakt og krever å få fast ansettelse og det evt går så langt som til retten vil han vinne. Be han snakke med sin tillitsvalgte evt. høre med organisasjonen sin sentralt om hvilke rettigheter han har. Han kan ta med seg en representant fra organisasjonen for å snakke med ledelsen om han synes det er vanskelig å gjøre det selv. Lykke til ← Jeg går som "ulovlig" vikar (gjør ikke jobben for noen, og det er ikke tidsbegrenset det jeg driver med), og kommer til å sette i gang fagforeninga etter jul på å få fast stilling. Men først skal jeg høre om de vil gi meg det uansett, da...
Gjest Elfrida Skrevet 1. desember 2006 #11 Skrevet 1. desember 2006 Det er jo flere unntak fra arbeidsmiljøloven enn det med vikarer for bestemte personer og sesongbetont/midlertidig behov. Det gjelder endel stillinger som har med idrett å gjøre, tiltak- og praksisstillinger, og visse forsker- og utdanningsstillinger. Arbeidsmilølovens § 14-9 regulerer det. Allikevel tror jeg det syndes mye mot det generelle forbudet mot midlertidig tilsetting. Hvis man er tilsatt midlertidig uten at det er hjemmel i loven er man 'egentlig' ansatt fast, men for mange vil det ikke bli satt i verk hvis man ikke har en sterk fagforening i ryggen og/eller går til sak. Og går det så langt at man må gå til sak mot arbeidsgiver er det ikke sikkert man har så lyst til å jobbe der etterpå. Det er ikke rart at det er mange som kvier seg for å stå på krava mot arbeidsgiver i frykt for dårlig forhold til sjefen etc.
hardcore Skrevet 1. desember 2006 #12 Skrevet 1. desember 2006 Allikevel tror jeg det syndes mye mot det generelle forbudet mot midlertidig tilsetting. Hvis man er tilsatt midlertidig uten at det er hjemmel i loven er man 'egentlig' ansatt fast, men for mange vil det ikke bli satt i verk hvis man ikke har en sterk fagforening i ryggen og/eller går til sak. Og går det så langt at man må gå til sak mot arbeidsgiver er det ikke sikkert man har så lyst til å jobbe der etterpå. Det er ikke rart at det er mange som kvier seg for å stå på krava mot arbeidsgiver i frykt for dårlig forhold til sjefen etc. ← Ja, det er nok sånn. Jeg er fast ansatt på alt annet enn papiret. Fikk til og med muntlig beskjed om at jeg har alle rettigheter som fast ansatt, og at bedriften ville tape i en eventuell rettsak. Men at det i dagens situasjon blir mindre bølger av atter en forlengelse av en vikarkontrakt enn fast ansettelse. Hadde jeg ikke fått den muntlige beskjeden hadde jeg ikke gitt meg så lett i den samtalen iallefall. Men jeg er nå engang en rolig sjel. Neste gang derimot, da bør det meste være avklart og fy dem om det ikke blir ordnings.. den ene eller den andre veien..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå