Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2006 #21 Skrevet 3. desember 2006 Hei Momo (koselig nick forresten - det er det barna kaller sin mormor ) Hun er henvist til øre-nese-hals, men vi regner med at hun ikke får time på denne siden av nyttår... Hun reagerer på absolutt alt akkurat nå, så det hadde vært greit om hun hadde fått time før, men jeg kan ikke gjøre annet enn å mase, resten er opp til spesialisten.
momo Skrevet 3. desember 2006 #22 Skrevet 3. desember 2006 Nå vet jeg ikke hvor dere bor, men jeg ble henvist til ullevåll sykehus til allergi og astma avd. der. Legen min skrev at jeg var skikkelig ille plaget og da fikk jeg time veldig fort, husker ikke nøyaktig, men tror det var 3 uker. Så hadde pratet med legen jeg. Er vel greit og komme til en allergi spesialist og i tilegg til øre/nese/hals. Kjedelig når det er sånn for barna, er ikke noe gøy og se. Vi har selv hatt hele runden med datteren våres og, men takk og pris er det kun en allergi her foreløbig.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2006 #23 Skrevet 3. desember 2006 Hei Har bare skummet over innleggende her, så er mulig jeg gjentar andre. Av medisiner jeg har brukt er kortison (sluttet med), ventoline (bruker den dag i dag), seretide (brukes den dag i dag), aerius (sluttet med pga de satte meg på andre medisiner) og setresin. Jeg reagerer på husdyr (har dyr i hus nå), forskjellige matprodukter (men heldigvis ikke melk) og gress- og bjørkepollen. Du sier du lurer på om at hun er sliten kan gjøre astmaen verre.. Det er absolutt sant, men astmaen kan gjøre en så utrooolig sliten også. Så det er i grunn en "evig ond sirkel". Seretide er en astmamedisin som jeg bruker morgen og kveld for at det ikke skal tette seg.. Det er nesten som ventoline, bare at den ikke fungerer med én gang. Om jeg skulle ut å løpe, ble jeg anbefalt å ta denne et kvarter før.. Når det anbefales svømmehaller og rå luft, så har det bare gjort ting mye verre for meg. Og jeg merker med en gang nå som høsten er her, og vinteren kommer at astmaen forverres med én gang. Rå, fuktig, kald luft er IKKE bra for astmatikere. Har nå begynt med laser som skal kunne "helbrede" astma og allergi. Anbefaler at du leser litt her. Ønsker dattera di god bedring! Er ikke noe gøy å ha det slik..
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #24 Skrevet 7. desember 2006 Takk til momo og gjest! Beklager at jeg ikke har svart dere tidligere, men her har alt stått på hodet. Hun reduserte dosen med ventoline igjen, og fikk tilbakefall så det sang! Og grunnen til at vi ikke har klart å få kontroll over astmaen til nå, er at hun har fått kikhoste på toppen av alt annet! Nå skal jeg snakke med legen igjen i morgen, og på mandag skal hun på ny kontroll, så jeg regner med at det blir fortgang i sakene nå siden hun er såpass dårlig.
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 26. mars 2007 #25 Skrevet 26. mars 2007 hei, her var det en stund siden noen hadde skrevet noe. men nå kommer jo våren for fullt og da er det sikkert mange som kommer til å bli dårlige igjen... jeg ville bare henge meg på siste innlegg og si at du burde spørre legen din om du kan få prøve singulair medisinen. jeg har astama og om våren blir jeg enda værre av alt pollen. i fjor fikk jeg singulair av legen min og med den et nytt liv. nå kan jeg gjøre hva jeg vil! til og med jogge ute om våren. singulair er en enkel pille som er effektiv. medisinen er for både barn og voksne og den har ikkeno steroid i seg. nå trenger jeg nesten ikke anfallsmedisinen min (ventoline). allergien er mye bedre også.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 27. mars 2007 #26 Skrevet 27. mars 2007 Denne tråden hadde jeg glemt Hun går fremdeles på maksdose Flutide, men bruker nesten ikke Venoline lenger. Hun har også økt dosen på allergimedisin, så alt er klart til allergisesongen. Nå når kikhosten er ute av kroppen, og medisinene virker godt, har hun det faktisk veldig bra akkurat nå. Hun er litt tett i brystet nå om dagene p.g.a allergien, men har god pust og ingen anfall på 6 uker i skrivende stund. (Hadde et minianfall forrige uke, men det regner jeg ikke med siden hun glemte "Jonasmasken" hjemme før en lang skitur ) Det ble konstantert "kuldeallergi" i januar, så Jonasmasken har vært til veldig god hjelp, i alle fall så lenge det ikke blåser. Singulair er et alternativ som har blitt diskutert, men hun har ennå ikke har fått tid hos spesialisten, og fastlegen ønsker ikke å endre medisinering før han har fått en uttalelse derfra. Det blir spennende å se hvordan det går i pollensesongen, alt er jo en førstegangsopplevelse og vi lærer hele tiden hvordan hun tåler ulike faktorer som kulde, rå (kald) luft, pollen, støv, røyk osv...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå