Gjest Gjest Skrevet 29. november 2006 #1 Skrevet 29. november 2006 Jeg snakket med legen, men siden han ikke kunne gi meg noe annet råd enn å rengjøre grundig, og øke medisineringen, så spør jeg her: kan noen hjelpe meg? Jente, 11 år med nylig diagnostisert astmaallergi. Hun ble satt på medisinsk behandling av flutide og ventoline, og opplevde en nesten umiddelbar bedring. Denne bedringen varte i ca 1 uke før hun fikk tilbakefall, og er nå nesten like ille som hun var da hun begynte på behandlingen. Jeg har etter anbefaling fra legen fjernet alle tenkelige og utenkelige allergener og irritanter, jeg har økt dosen med flutide til maksimumsdose, ventoline bruker hun ved behov. (4-5 doser pr. dag) Hun virker ikke spesielt forkjølet selv om hun er litt tett i nesa. Likevel blir hun ikke bedre, og jeg vet ikke lenger hva jeg skal prøve. Har noen noen tips å komme med? Noen forslag om hva som kan være med på å forverre astmaen? Kan astma forverres av att hun er sliten? Jeg er takknemlig for alle svar jeg får!
Gjest Malha Skrevet 29. november 2006 #2 Skrevet 29. november 2006 Hei. Jeg har selv hatt/har astma. Jeg blir verre hvis jeg er veldig aktiv eller sliten ja. Og hvis det er kaldt ute -10 grader og mer så gjør det vondt i lungene og blir fort slitsomt å puste da. Ellers reagerer jeg på støv, dyr og slike ting. Enkelte vaskemidler reagerer jeg på å (allergi)
Fergie Skrevet 30. november 2006 #3 Skrevet 30. november 2006 (endret) Spør legen hva han synes om Symbicort! Jeg er ikke sikker på aldersgrensen på den, med tanke på at hun er 11 år. Men den er utrolig bra. Da har hun for det første bare en ting å ta. Og den er MYE mer effektiv enn de andre to. MEN som sagt vet jeg ikke helt aldersgrensen. Jeg selv har noe de kaller:anstrengelses astma. Og det sier seg selv at det får jeg når jeg anstrenger meg! Så ja, hun kan få astma "anfall" når hun anstrenger seg. Og da begynner man å hoste, og det piper når man puster. Astma er veldig knyttet opp mot allergi, så hvis man har en av delene har man mest sansynlig den andre også. Jeg har da også allergi, og er allergisk mot støv, pollen, hassel, rå grønnsaker, steinfrukter... Men dersom hun er gammel nok til å bruke Symbicort, prøv den. Den er veldig god. Hvor ofte tar hun medisinen? Min tante har veldig sterk astma, og hun tar bare Symbicort om morgenen, og det hjelper henne gjennom hele dagen! Fergie! Endret 30. november 2006 av Fergie
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 30. november 2006 #4 Skrevet 30. november 2006 Hei, og takk for svar til dere begge. Det er ikke bare når hun anstrenger seg i f.eks gym, at hun blir verre, men også når hun er generelt sliten etter en lang skoledag osv. Hun er ikke så tett på natten lenger, men det er tøft på morgenen og enda verre på ettermiddag/kveld. Flutide tar hun morgen og kveld, og ventoline ved behov, og det er gjerne en 2-5 ganger om dagen i følge hun selv. Angående symbicort, det er ingenting i veien med at hun kan bruke den aldersmessig, men den skal ikke brukes som innledende behandling av astma... Den skal visst kun brukes når andre alternativer ikke virker tilfredsstillende. Men takk for tipset! Malha: du skrev at enkelte vaskemidler gjorde deg verre. Gjaldt dette vanlige vaskemidler som f.eks grønnsåpe og salmiakk? Jeg begynte å vaske ned kjøkkenet på mandag, kanskje dette har framprovosert en forverring?
Rufus Skrevet 30. november 2006 #5 Skrevet 30. november 2006 Jeg har også både astma og div allergier - og ja, jeg reagerer ganske mye på sterke lukter fra vaskemiddel, parfymer og andre ting - som grønne stearinslys...! Salmiakk fungerer dårlig, grønnsåpe har jeg aldri hatt problem med.. Jeg sliter også dersom jeg skifter vaske- eller skyllemiddel, har prøvd meg litt fram (og kastet myyye...) og funnet noen jeg kan bruke - søsteren min som også er ganske plaget av allergier kan ikke bruke de samme som meg... Når det gjelder medisiner for astma var jeg gjennom en del før jeg også havnet på Symbicort, som fungerer veldig bra Hadde liten nytte av Ventoline, men synes både Brickanyl og Oxis er bedre... Synes dere skal nevne for legen at hun har behov for mer medisiner så ofte - jeg fikk nemlig beskjed om at når astma blir behandlet med riktige medisiner burde det stort sett holde med daglige medisinen
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2006 #6 Skrevet 30. november 2006 Takk igjen! Vi måtte ta enda en tur til legen i dag, da hun fikk et anfall som var riktig vondt for henne. Vi er så ferske og uvitende om dette, at vi ikke klarte å skille astmahoste/tetthet og forkjølelseshoste/tetthet, og det viste seg at hun hadde fått en luftveisinfeksjon. (Forkjølelse m/sår hals) Vi hadde da ikke økt medisindosen med ventoline tilstrekkelig, vi var for redde for å bruke for mye, og astmaen hadde forverret seg... Nå har hun doblet dosen på ventoline også, og vi ble advart om at natten kunne bli temmelig slitsom natt ettersom slimet ville løsne og komme opp ganske kjapt nå.
Jerle Skrevet 30. november 2006 #7 Skrevet 30. november 2006 Jeg har/hadde astmaallergi. Jeg reagerte på nesten alle vaskemidler. Salmiakk er en av de som gir meg pusteproblemer enda. Ellers så må jeg ligge unna nesten alle Jif produkter, de gir også ubehag. Men grønnsåpe og andre milde vaskemidler reagerer jeg ikke på. Når jeg fikk dette som barn, fantes det ikke så mange forskjellige vaskemidler. Men salmiakk og klorin unngikk mamma å bruke. Ellers så kunne vi ikke bruke vaskepulver/tøymykner med parfyme. Neutral(?) er et godt alternativ. Se etter slike merker fra astma og allergi forbundet når du kjøper alle slags vaskemidler.
Gjest niomi Skrevet 30. november 2006 #8 Skrevet 30. november 2006 Har hun prøvd andre medisiner enn Ventoline? Trodde ikke de gav Ventoline til barn lenger, jeg - en kjent bivirkning er jo gallopernde hjerte, og voksende hjerte. Dette var kjent da jeg begynte på Ventoline i den alderen der, etter å ha testet ut alt mulig annet av medisiner først. For dette ville de virkelig ikke gi små barn. Og ja - jeg skjelver den dag i dag pga. heftig bruk av Ventoline i oppveksten. Men Ventoline var eneste astmamedisin som funket for meg da jeg var i vekst. I tillegg brukte jeg en forebyggende som jeg ikke husker navnet på, men som apoteket helst ikke ville gi ut, da den kostet mellom 1.000 og 2.000 kr pr boks. I tillegg til nesespray og øyedråper og allergitabletter. Bruker hun allergimedisiner jevnlig, forresten? Både jeg og min bror gikk på heftige doser antihistaminer hele året, og det holdt astmaanfallene unna, noe som gjorde at vi kunne bruke mindre astmamedisiner. Men min bror var så dårlig da han var i 10-11-års alderen at han ble satt på kortison. Ja, han sluttet å vokse. Ja, han la på seg noe helt vanvittig (ikke ofte man ser gutter på 10 år med strekkmerker på lårene...). Men etter at kortisonkuren var over, begynte han å vokse igjen og ble lang og slank. Jeg hadde atmaallergi, var allergisk mot det meste med unntak av mat, anstrengelsesastma og kuldeastma. Men jeg har vokst det av meg. Jeg har fortsatt pelsdyr- og pollenallergi, samt allergi mot en del parfyme og vaskemidler, og får astmaanfall når jeg trener for hardt uten å ha varmet opp godt nok. Men jeg bruker ingen astmamedisiner. Jeg bruker allergimedisiner. Zyrtec året rundt, og øye- og nesedråper fra årsskifte til ut pollensesongen (dvs. august). Bruker også ekstra i perioder jeg omgås mennesker med pelsdyr. Har datteren din en spesialist hun går til, eller er hun bare til fastlegen? Hun burde absolutt henvises til øre, nese, hals og testes grundig, og evt. utredes til opphold på Voksentoppen (astmasetner). Min erfaring er at fastleger pøser på med medisiner uten egentlig å kunne særlig om det. Spesialister har sett skadevirkningene ved medisinene på nært hold, og gjør alt for å begrense medisinbruk (4-5 runder med Ventoline i døgnet er ikke bra, og tyder på at datteren din er feilmedisinert). På Voksentoppen lærer barn og foreldre å leve et normalt liv med minst mulig medisiner og et mest mulig aktivt liv. Dessuten bør datteren din trene på å komme seeg gjennom astmaanfall uten medisiner. Problemet ofte er at man blir redd når man blir tett, noe som medfører at man slutter å puste ordentlig og trekker og skuldrene, noe som fører til at man blir enda mer tett etc. etc. etc. Med en gang hun kjenner at et anfall er på vei bør hun slappe av. Allerhelst legge seg ned på ryggen og slappe av i hele kroppen og konsentrere seg om å puste sakte og rolig med magen. Det er vanskelig, jeg vet, men etter hvert vil hun klare det. Og da vil ting bli litt lettere. Jeg vil anbefale deg å melde dere inn i Norges Astma- og Allergiforbund. De har også en ganske OK hjemmeside: www.naaf.no. Lykke til! PS: Innlegget mitt er ikke ment å skremme. Det bare beskriver hverdagen for en som har blitt feilmedisinert i altfor mange år...
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2006 #9 Skrevet 30. november 2006 Hei Niomi, takk for utfyllende og veldig informativt svar. Har hun prøvd andre medisiner enn Ventoline? Trodde ikke de gav Ventoline til barn lenger, jeg - en kjent bivirkning er jo gallopernde hjerte, og voksende hjerte. Dette var kjent da jeg begynte på Ventoline i den alderen der, etter å ha testet ut alt mulig annet av medisiner først. For dette ville de virkelig ikke gi små barn. Og ja - jeg skjelver den dag i dag pga. heftig bruk av Ventoline i oppveksten. Men Ventoline var eneste astmamedisin som funket for meg da jeg var i vekst. I tillegg brukte jeg en forebyggende som jeg ikke husker navnet på, men som apoteket helst ikke ville gi ut, da den kostet mellom 1.000 og 2.000 kr pr boks. I tillegg til nesespray og øyedråper og allergitabletter Nei, hun har prøvd kun ventolie som akuttmedisin. Hun begynte med astmamedisiner for få uker siden, så vi skal til samtale om to uker, da blir videre medisinbruk tatt opp. Bruker hun allergimedisiner jevnlig, forresten? Både jeg og min bror gikk på heftige doser antihistaminer hele året, og det holdt astmaanfallene unna, noe som gjorde at vi kunne bruke mindre astmamedisiner. Men min bror var så dårlig da han var i 10-11-års alderen at han ble satt på kortison. Ja, han sluttet å vokse. Ja, han la på seg noe helt vanvittig (ikke ofte man ser gutter på 10 år med strekkmerker på lårene...). Men etter at kortisonkuren var over, begynte han å vokse igjen og ble lang og slank. Jeg hadde atmaallergi, var allergisk mot det meste med unntak av mat, anstrengelsesastma og kuldeastma. Men jeg har vokst det av meg. Jeg har fortsatt pelsdyr- og pollenallergi, samt allergi mot en del parfyme og vaskemidler, og får astmaanfall når jeg trener for hardt uten å ha varmet opp godt nok. Men jeg bruker ingen astmamedisiner. Jeg bruker allergimedisiner. Zyrtec året rundt, og øye- og nesedråper fra årsskifte til ut pollensesongen (dvs. august). Bruker også ekstra i perioder jeg omgås mennesker med pelsdyr. Ja, hun tar zyrtek hver dag og flutide nesespray når hun har behov for det. Har datteren din en spesialist hun går til, eller er hun bare til fastlegen? Hun burde absolutt henvises til øre, nese, hals og testes grundig, og evt. utredes til opphold på Voksentoppen (astmasetner). Min erfaring er at fastleger pøser på med medisiner uten egentlig å kunne særlig om det. Spesialister har sett skadevirkningene ved medisinene på nært hold, og gjør alt for å begrense medisinbruk (4-5 runder med Ventoline i døgnet er ikke bra, og tyder på at datteren din er feilmedisinert). På Voksentoppen lærer barn og foreldre å leve et normalt liv med minst mulig medisiner og et mest mulig aktivt liv. Akkurat nå går hun hos fastlegen, men er henvist til øre-nese-hals for videre utredning. Regner ikke med at hun får time der før etter jul Dessuten bør datteren din trene på å komme seeg gjennom astmaanfall uten medisiner. Problemet ofte er at man blir redd når man blir tett, noe som medfører at man slutter å puste ordentlig og trekker og skuldrene, noe som fører til at man blir enda mer tett etc. etc. etc. Med en gang hun kjenner at et anfall er på vei bør hun slappe av. Allerhelst legge seg ned på ryggen og slappe av i hele kroppen og konsentrere seg om å puste sakte og rolig med magen. Det er vanskelig, jeg vet, men etter hvert vil hun klare det. Og da vil ting bli litt lettere. Jeg vil anbefale deg å melde dere inn i Norges Astma- og Allergiforbund. De har også en ganske OK hjemmeside: www.naaf.no. Takk, det skal jeg absolutt gjøre! Lykke til! PS: Innlegget mitt er ikke ment å skremme. Det bare beskriver hverdagen for en som har blitt feilmedisinert i altfor mange år... Du skremmer meg ikke! Jeg liker å vite alle sider ved en sak. ←
Gjest niomi Skrevet 30. november 2006 #10 Skrevet 30. november 2006 Syns det er veldig rart hun ikke er satt på Bricanyl som begynnermedisin. På meg har den ingen virkning, men de fleste jeg kjenner med astma bruker denne med stor suksess. Og den er mindre skummel. I tiden fram til neste konsultasjon, ville jeg brukt nesespray også morgen og kveld. Utrolig hva det hjelper for mange! Og ellers ta vare på hverandre. Hun bør være forsiktig ift fysisk aktivitet, dvs hun skal være aktiv som før, men hun bør være god og varm før hun trener. Og dersom det er kaldt ute (15 kuldegrader og over), bør hun bruke skjerf foran munnen så hun ikke puster inn iskald luft. Ta henne med i svømmehallen dersom det er mulig. Fuktig luft åpner opp veldig. Badstu er også bra. Ellers - lev som normalt, men prøv å kutte ned på Ventolinen. Bruk heller en ekstra dose forebyggende medisiner, f.eks. om kvelden. Og ja - man blir lettere dårlig når man er veldig sliten, så kutt ned på stresset (ikke så enkelt rett før jul... ) Lykke til!
Gjest niomi Skrevet 30. november 2006 #11 Skrevet 30. november 2006 Og et annet tips: Dersom hun blir veldig tett om natten, kan dere legge bøker under sengebeinene ved hodet, slik at hun kommer høyere med overkroppen.
Gjest niomi Skrevet 30. november 2006 #12 Skrevet 30. november 2006 Enda flere tips (man kan jo ikke huske alt på en gang... ): Kutt ut/ned på melkeprodukter, spesielt vanlig melk, sitrusfrukter (mandarin, sitron, appelsin), også jus, og sukker. Alle disse produktene fremkaller slimdannelse i halsen, også om man ikke er allergisk mot produktene.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2006 #13 Skrevet 1. desember 2006 Syns det er veldig rart hun ikke er satt på Bricanyl som begynnermedisin. På meg har den ingen virkning, men de fleste jeg kjenner med astma bruker denne med stor suksess. Og den er mindre skummel. I tiden fram til neste konsultasjon, ville jeg brukt nesespray også morgen og kveld. Utrolig hva det hjelper for mange! Og ellers ta vare på hverandre. Hun bør være forsiktig ift fysisk aktivitet, dvs hun skal være aktiv som før, men hun bør være god og varm før hun trener. Og dersom det er kaldt ute (15 kuldegrader og over), bør hun bruke skjerf foran munnen så hun ikke puster inn iskald luft. Ta henne med i svømmehallen dersom det er mulig. Fuktig luft åpner opp veldig. Badstu er også bra. Ellers - lev som normalt, men prøv å kutte ned på Ventolinen. Bruk heller en ekstra dose forebyggende medisiner, f.eks. om kvelden. Og ja - man blir lettere dårlig når man er veldig sliten, så kutt ned på stresset (ikke så enkelt rett før jul... ) Lykke til! ← Takk for mange gode erfaringer og råd! Hun er heldigvis veldig aktiv. Hun går til og fra skolen hver dag, besøker venner, og hun er med i gymmen på lik linje med alle andre. Gymlæreren har "heldigvis" astma selv, så han tar litt vare på henne! Hun har dessuten en fritidsaktivitet som krever (og trener opp) stor lungekapasitet, så det var jo hell i uhell... Det er så klart et mål å ta minst mulig ventoline på lengre sikt, men akkurat nå føler vi det er viktigere å få symptomene under kontroll. I går hadde hun 8 (!) "anfall" med hoste og oppkast av slim. Stresset er kuttet ut! Julen kommer uansett om vi har blitt ferdige med alt som skal gjøres eller ikke! Og et annet tips: Dersom hun blir veldig tett om natten, kan dere legge bøker under sengebeinene ved hodet, slik at hun kommer høyere med overkroppen. ← Dette har vi gjort! Hun har heldigvis ikke så store problemer om natten lenger. Enda flere tips (man kan jo ikke huske alt på en gang... ): Kutt ut/ned på melkeprodukter, spesielt vanlig melk, sitrusfrukter (mandarin, sitron, appelsin), også jus, og sukker. Alle disse produktene fremkaller slimdannelse i halsen, også om man ikke er allergisk mot produktene. ← Sukker får hun veldig lite av i utgangspunktet, her praktiseres lørdagsgodt, og da er det stort sett potetgull-produkter det går i. Sitrusfrukter hadde jeg ikke tenkt på, det var en nyttig påminnelse. Tusen takk for alle gode spørsmål og tips! Spørsmålene gjør at jeg blir mer bevisst, noe som jeg setter utrolig stor pris på, og tipsene gjør at jeg kan gi datteren en bedre dag enn hun hadde i går. Jeg tar gjerne i mot flere innspill!
Rufus Skrevet 1. desember 2006 #14 Skrevet 1. desember 2006 Det er så klart et mål å ta minst mulig ventoline på lengre sikt, men akkurat nå føler vi det er viktigere å få symptomene under kontroll. I går hadde hun 8 (!) "anfall" med hoste og oppkast av slim. Helt enig i at dere bør få symptomene under kontroll, men... Jeg har også opplevd en del bivirkninger av akutt medisin som ikke er så behagelige, som hjerteklapp og skjelvinger - noe som stresset meg mer enn jeg selv viste til å begynne med og som resulterte i flere anfall! For å slippe disse tok jeg en dose ekstra morgen (og kveld), noe som gjorde at jeg fikk færre akutte problem Håper dere finner ut av det med litt tid - lykke til og spør gjerne mer
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2006 #15 Skrevet 1. desember 2006 Helt enig i at dere bør få symptomene under kontroll, men... Jeg har også opplevd en del bivirkninger av akutt medisin som ikke er så behagelige, som hjerteklapp og skjelvinger - noe som stresset meg mer enn jeg selv viste til å begynne med og som resulterte i flere anfall! For å slippe disse tok jeg en dose ekstra morgen (og kveld), noe som gjorde at jeg fikk færre akutte problem Håper dere finner ut av det med litt tid - lykke til og spør gjerne mer ← Vi ble informert om disse bivirkningene, men heldigvis har hun ikke opplevd dette ennå. Hun er heldigvis mye bedre nå, bare 3 "anfall" i dag! Men jeg har lært mye av dette! Av deres erfaringer, kombinert med egne, har jeg lært 1. at dårlig kontrollert astma, kombinert med rå luft, forkjølelse og salmiakk er en veldig dårlig blanding! 2. At litt ekstra hvile og riktig dosering med medisiner kan utrette veldig mye. Nå må jeg bare finne et vaskemiddel som kan erstatte salmiakken så jeg får vasket ferdig på kjøkkenet...da blir det bra!
Gjest niomi Skrevet 1. desember 2006 #16 Skrevet 1. desember 2006 (endret) Nei, nei, nei, rå luft er supert! Men ofte følger det muggsopp med rå luft, f.eks. i råe vårer og høster, og det er ikke fullt så supert... Et kjerringråd for behandling av stmaanfall er å puste inn glovarm damp (kok opp en kjele vann, dra den av plata, få dattera di til å bøye seg over kjelen og legg et håndkle over hodet hennes, slik at hun puster inn konsentrert vanndamp dersom dere ikke finner medisinene. Ubehagelig, men effektivt. ) Du finner råd om vasking og slikt inne på NAAF's sider. Der finner du også andre råd om hvordan dere bør forholde dere til sykdommen. Her i huset brukes tørrmopp, fuktige mikrofiberkluter på overflatene og våtmopp dyppet i vann med litt Jif-såpe på gulvene. Samboer som insisterer på å bruke såpe, jeg bruker såpe bare på flekker som må bløtsettes. På kjøkkenet bruker vi Jif Kjøkken, samt såpevann. Og så lufter vi mye og ofte, for å få luftet ut dritt og møkk. Begynn med tøyvaskemidler og tøymykner med NAAF-symbolet. Jeg får eksem om vinteren, og den er mye bedre etter at vi byttet ut vanlig Blenda med Neutral vaskemiddel og tøymykner. Her finner du faktaark om rengjøring. Endret 1. desember 2006 av niomi
Gjest niomi Skrevet 1. desember 2006 #17 Skrevet 1. desember 2006 Fant fram noe lesestoff til deg. Denne bør du lese nøye og i helhet, det vil hjelpe dere: Informasjonsbrosjyre om behandling av astma
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2006 #18 Skrevet 1. desember 2006 Nei, nei, nei, rå luft er supert! Men ofte følger det muggsopp med rå luft, f.eks. i råe vårer og høster, og det er ikke fullt så supert... Et kjerringråd for behandling av stmaanfall er å puste inn glovarm damp (kok opp en kjele vann, dra den av plata, få dattera di til å bøye seg over kjelen og legg et håndkle over hodet hennes, slik at hun puster inn konsentrert vanndamp dersom dere ikke finner medisinene. Ubehagelig, men effektivt. ) Du finner råd om vasking og slikt inne på NAAF's sider. Der finner du også andre råd om hvordan dere bør forholde dere til sykdommen. Her i huset brukes tørrmopp, fuktige mikrofiberkluter på overflatene og våtmopp dyppet i vann med litt Jif-såpe på gulvene. Samboer som insisterer på å bruke såpe, jeg bruker såpe bare på flekker som må bløtsettes. På kjøkkenet bruker vi Jif Kjøkken, samt såpevann. Og så lufter vi mye og ofte, for å få luftet ut dritt og møkk. Begynn med tøyvaskemidler og tøymykner med NAAF-symbolet. Jeg får eksem om vinteren, og den er mye bedre etter at vi byttet ut vanlig Blenda med Neutral vaskemiddel og tøymykner. Her finner du faktaark om rengjøring. ← Beklager, men hun reagerer veldig på den kalde råe luften som er ute nå. Hun tetner til veldig fort når hun kommer ut... Ellers takker jeg for tipsene om vaskemiddel og renhold.
Gjest Annen gjest Skrevet 2. desember 2006 #19 Skrevet 2. desember 2006 Det ble linket til naaf's sider, og på de sidene står det klart og tydelig at rå luft kan utløse astmaanfall. Sitat: Astmaanfall utløses av ulike faktorer (allergi, tobakksrøk, støv, forurensing, tåke, rå luft, kulde, gasser, sterke lukter, stress, medisiner, fysisk aktivitet, virus infeksjoner) Rå luft er noe helt annet enn dampinhalasjon!
momo Skrevet 2. desember 2006 #20 Skrevet 2. desember 2006 Nå har jeg ikke lest alle de andre tipsene, så kan hende jeg bare gjenntar de andre. Jeg blir verre av været som er nå, det at det er fuktig hele tiden. Ventoline virker ikke på meg, men det gjør bricanyl. Kom dere til astma og allergi spesialist, det finnes en del der ute som hjelper. Jeg var hos spesialist i våres og fikk mesisinen singulair, tror det skrives sånn og jeg ble mye bedre. Var helt slutt på det og være andpusten hele tiden. Nå er jeg gravid og kan ikke bruke den medisinen og er dårlig igjen. Det er forskjellig hva som virker, noe virker topp for en men ikke for en annen, men kom dere til spesialist så får dere den hjelpen dere trenger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå