Gå til innhold

Er det noen som er piloter der ute?


Chil

Anbefalte innlegg

Hei!

:roll:

Jeg har så veldig lyst til å bli pilot (ikke militær). Er det noen som har noen råd? Hvilke skoler som er bra? Råd og tips under de innledene testene?

Hilsen spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Hei!!!

endelig en likestilt :)

Har leta hele nettet rundt etter informasjon om hvordan bli pilot, uten hell...

Jeg går jo her å lurer på hva jeg skal videre nå, og pilot høres ut som et yrke som KANSKJE kunne passe meg..

Så jeg stiller det samme spørsmålet som deg;

Er det noen piloter der ute, som kan fortelle meg litt om yrket`?? hvordan bli osv.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er militært dere ønsker, tror jeg det er noe som heter Norwegian Aviation College (eller noe lignende). Prøv å søk på det, eller oppsøk en utdanningsmesse. De var der da jeg prøvde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Jeg har og en drøm om å bli pilot. Men i Norge er dette en svært dyr utdannelse som du får minimalt med utdanningsstøtte til med mindre du tar opp private banklån. Så jeg regner ikke med at det blir noe av den drømmen.

Ved Norwegian aviation college i Bardufoss koster utdannelsen 670000kr, og du får ca 200000 i støtte fra lånekassen. Resten må du dekke selv.

www.norwegianaviationcollege.no

Det finnes også en skole som heter Agderfly(www.agderfly.no), og som utdanner trafikkflygere. Her koster en trafikkflygerutdannelse ca. 500000. Hvor vidt lånekassen dekker noe her vet jeg ikke.

I tillegg er utlandet et mulighet. Dersom du søker på trafikkflyger, flyskole, pilot training osv, vil du få opp en god del muligheter.

Så mulighetene er der, det er bare prisen som står i veien(for meg iallefall) :cry:

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder økonomi, så regner jeg med at en flyger tjener relativt fett. Lønn pleier gjerne å stå i forhold til kostnader/innsats i utdanningen.

Vet dessverre ingen tall for sivile flygere, men det er sikkert mulig å få tak i.

Ellers vil jeg bare minne om at Forsvarets flygerutdanning er helt gratis...

Her er det selvsagt en masse mer å ta hensyn til enn sivilt, men det er så absolutt noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Jeg har siden jeg var 15 år gammel vært fast bestemt på å fly, og da helst militært. Kom inn ved forsvarets flygerskole med innkalling for et år siden, men har klart å pådra meg en større kneskade mens jeg har gått og ventet på inntaket. My dream chrashed and burned.

For å søke en militær utdanning, som er det absolutt beste startpunktet for å få flytimer og rikelig med spennende erfaring, så må du oppfylle skolekrav, en del fysiske krav og kunne bestå deres befals og offisers-skoler.

Et godt tips til deg om du skal flyt sivilt; dropp alle fixed wing skoler. Sats på helikopter for å få maksimalt utbytte av jobben. Jeg personlig ville valgt dette om jeg skulle gjøre det sivilt, fordi det gir meg et vesentlig større spekter av jobbmuligheter. Helikopterbransjen har alltid vært stigende i internasjonal sammenheng, og det blir straks litt mer utfordring enn å fly passasjerfly (noe som mange flygere jeg har møtt, kaller "å kjøre buss") Det er uansett lettere å videreutdanne seg fra helikopter til fly enn vice versa.

Den beste skolen jeg har funnet, heter Helicopter Adventures, og holder til i Orlando, Florida. De har et unikt skoletilbud, de gir deg osgå utdannelse på den type helikopter som er mest fornålstjenelig mht videre jobb. Siste delen av skolen, så får du også delta som instruktør, dette betyr mye fin flytid i loggen.

De er verdensledende, seriøse og har egen kontaktmann her i Norge (Tom Seglénd i Sandnes - telefonnummer slettet - Misty).

http://www.heli.com/

Ønsker deg lykke til videre, og håper du oppnår drømmen! Jeg kan ikke tenke meg en herligere jobb!

WildThing

"up in the skies where we belong"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen!

Jeg vet det er en skole i Sverige som er helt gratis! Konkurransen er beinhard for å komme inn :( Sjekk ut: www.tfhs.lu.se Kvaliteten på undervisningen er helt på topp og de fleste får jobb i SAS etterpå. Men det jo så dårlige tider nå...

MEN det som koster penger er å skaffe seg "erfaring". Man må nemlig ha en del flytimer i loggen for å få jobb.

Er det ingen pilot-damer der ute som kan fortelle litt om yrket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen spørsmål selv - WildThing;

vet du noe om det er annerledes krav til opptak på pilotutdanning for fly og helikopter?

Jeg mangler matte og fysikk fra videregående, og ser derfor ingen muligheter innen dette. Dette gjaldt jagerfly (som hadde vært drømmen), men antar det gjelder på helikopter også. Vet du?

Til Chil:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du bortforklarer deg med at "det er dårlige tider" og at "det er vanskelig å komme inn".

Det er ihvertfall ingen mulighet for å oppfylle drømmen om du ikke prøver å komme inn! Søk!

Still opp til testene, jobb som en helt, og gjør alt hva du kan - så ser du hvordan det går.

Kanskje ikke du kommer inn - neivel - da får du ta litt tid å tenke deg om på, og enten forkaste ideen, eller å prøve igjen.

Vær så snill å ikke stå på sidelinjen og se på det du har lyst til! Prøv!

Jeg søkte selv en relativt ettertraktet befalslinje i Hæren, hadde ingen forhåpninger - men kom inn.

Det kan du også.

Når det gjelder kvinnelige piloter, så kjenner ikke jeg noen, men let litt rundt, og ta kontakt om du kommer over et navn.

De er sikkert bare glad for å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, Tiqa! Jeg skal absolutt prøve å komme inn! Jeg skal til og med slutte på universitetet for og ta matte og fysikk fra v.g.s.!

Men jeg er så redd for å bli skuffet... Det er nemlig slik at 90 % av de som kommer inn blir sendt hjem en av de første dagene. Ultimate nedtur! Men det er ingen grunn til å ikke prøve! Jeg kan jo bli hobby-flyger hvis det går galt med min store drøm. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :D

Fikk lyst til å svare deg igjen, - ventet meg halvveis et unnvikende svar, det fikk jeg ikke... Det er bra!

Ja, klart det føles skuffende å ikke være "bra nok".

Men, du må huske på (uten at jeg vet noe særlig om de spesielle testene mot pilotutdanning) at her er det også mye du ikke kan gjøre noe med.

Jeg, for eksempel, har for dårlig syn. Andre er for lave/høye, eller har for liten teknisk innsikt (mener det er en del oppgaver og tester som går på dette)... Bare noen få eksempler. Det er med andre ord masse å ryke ut på - men slik er det for alle.

Om det hjelper selvfølelsen din, kan du jo også informere omgivelsene dine (miljøet ditt) om at dette er veldig vanskelig, og at det slett ikke er noen selvfølge å komme inn.

Vær åpen om at du har veldig lyst, og derfor prøver - men at det er hardt, og enkelte personer passer bare ikke til dette yrket.

Akkurat som ikke alle passer til å være lærer, politimann eller kunstner...

Ikke bygg all selvfølelse på dette.

Men prøv.

Gi deg selv en sjanse - og om du blir motløs fordi det er såpass vanskelig, så tenk:

"Har du ikke en sjanse - så ta den". Klisjè selvsagt, men det er ikke så farlig.

Og ja - du kan faktisk bli hobbyflyger om du ikke skulle komme inn.

Jeg måtte selv avslutte karriereplanene grunnet en skade - og det er vanvittig kjipt. Men, har tenkt, på sikt, å ta det opp igjen - enten som hobby eller å begynne på ordentlig igjen.

Det er flust av muligheter, bare vi bruker dem. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Brodern er pilot i SAS. Han forsøkte først forsvaret, men ble sendt hjem igjen etter to-tre dager.

Deretter jobbet han som en gal i to år for å spare opp penger for så å begynne på sivil flygerutdanning i USA.

Dette er flere år siden og det var også da dårlige tider innen flybransjen.

Alle mente han var komplett gal som satset så mye uten å være sikret jobb etterpå.

Han startet med div. småjobber, men fikk etter få år jobb i SAS.

I dag tjener han over en million i året, har en jobb han trives kjempegodt med og null i studielån.

Hvis det er dette du vil så gå for det! Alt går i sykler, de dårlige tidene vil ikke vare evig.

Veldig mange av flygerne i SAS har sivil utdanning fra Statene.

Hvorfor ikke ta kontakt med Norsk Flyger Forbund? De vil kanskje kunne bidra både med mer info i tillegg til at de kanskje vil kunne sette deg i kontakt med kvinnelige piloter.

Den tidligere værdamen i TV 2, Anita Pleym, er forresten pilot i SAS.

Skriv et brev til henne da vel og LYKKE TIL!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange råd her ja, var innom den svenske sida (www.tfhs.lu.se) den var ikke så verst altså! Stod mye nyttig der, men alikevel lurer jeg på mye..

f.eks, er det noen som vet om man må ha matte for å bli pilot ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må ha matte for å komme inn på flyskolene. Kravene er forskjellige for de ulike skolene. Fysikk kreves også ofte. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Noen som vet om man kan få full støtte fra lånekassen til å ta flygerutdanning ved en høyskole slik som den svenske utdannelsen det refereres til

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 100

Hei, kjæresten min er helikopter pilot. Som sagt tidligere her inne du må ha god fysikk og være serk psykisk. Ellers må du ha 3mx+3fy, og ikke dårlig syn, kunne svømme, tenke på evt om du skal ha barn i nærmeste fremtid? Det er vanskelig å fullføre, engelskteknisk engelsk o.l. Men stå på, kjenner ei jente som er pilot, både hun og søstera er det.

Vet at SAS har opptakannonser i avisene et par ganger i året, se etter!

Lykke til, du klarer det hvis du vil!!

U go girl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Broren min er også ferdigutdannet pilot fra USA. De kostet endel penger..., men det var hans drøm, og blir fort betalt ned med lønn.

Han var på en skole som het NAIA - north american institute of aviation i Myrtle beach.

Når han var ferdig der, tok han i tillegg instrøktørsertifikat - og jobbet i et år som lærer ved skolen. Det gjorde at han kom hjem med over 1 000 timer.

Har bare en ting å si - prøv¨å følg deres drøm. Man får ofte uventet hjelp på veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...